miten saada introvertti ystävä ulos kuorestaan?
Minulla on rakas ystävä, joka on hiljainen ja ujo introvertti joka ei pidä huomioista. Epäilen olevani hänen ainoita ystäviään.
Mutta nyt olen muuttamassa kauas työkuvioiden takia ja mietin mistä tämä hiljainen ystävä löytäisi uutta seuraa.
Hänellä on synttärit tulossa, mietin että yllätysjuhlat hänelle olisi se sysäys uuteen sosiaaliseen elämään mitä hän tarvitsee. Saisin hänen äidiltään vara-avaimen hänen asuntoon ja oltaisiin kaikki häntä odottamassa. Ajattelin kutsua työkavereita ja sukulaisia yms. Mitä mieltä olisitte?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lle info-kuva.
"Remember, introverts get lonely too", eli tämäkin kannustaa järjestämään juhlat. Anna mennä vain AP, kerran tässä eletään.
Hmm, asioita voi lukea ymmärtämättäkin. Vahingossa tai tahalleen.
En tunne AP:n ystävää, joten hän voi reagoida järkevämmin kuin minä. Itselleni kotiini ulkopuolisten päästäminen, siis ystävien ja tuttavien, ilman lupaani olisi aikamoinen loukkaus, häpäisy, ja tekisi kotini jatkossa turvattomaksi itselleni. En vain ottaisi avainta pois päästäjältä saman tien, vaan vaihtaisin myös lukot varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ajattelevat aina pahinta? Itse uskon että APn ystävälle tämä voisi olla mieluinen yllätys kun näkee että miten ihmiset ovat nähneet vaivaa hänen vuoksi ja tulleet juhlistamaan. Voi olla se sysäys pois yksinäisuudestä, mielestäni se on riskien arvoista.
Introvertit eivät ole yksinäisiä. Me saatamme olla yksin, mutta emme ole yksinäisiä. Ja minun tähteni "vaivan näkeminen" olisi vain vaivaannuttavaa. En ihan oikeasti pitäisi siitä. En yhtään.
Voisitteko jo ymmärtää että introvertit eivät ole syrjäytyneitä ressukoita, vaan me ihan oikeasti emme välitä juhlista tai ihmisistä noin muuten. Nautimme yksinolosta ja liiallisesta ihmisvilinästä tulee ainakin itselleni vain ahdistusta, eikä silloin voi nauttia olostaan.
Kauhea ajatus, että kotiin tullessa kämppä olisi täynnä ihmisiä, jotka olisivat menneet sinne selkäni takana. Tuntuisi siltä, että yksityisyyttäni olisi loukattu pahemman kerran. Yllätysjuhlat sinänsä ok. Yleensä olen juhlissa viihtynyt, vaikka etukäteen olisikin tuntunut siltä, että voisi jättää väliin. Joten luullakseni viihtyisin myös yllätysjuhlissa.
Miksi et vaan jarjeata itsellesi laksiaisjuhlia, jonne kutsut myos ystavasi, jolloin han ei joudu keskipisteeksi mutta mahdollisesti tutustuu uusiin ihmisiin. Itse introverttina ainakin pitaisin tallaisesta jarjestelysta miljoona kertaa enemman!
Ap, oletko puhunut asiasta ystäväsi kanssa, onko hän siis ilmaissut ahdistusta tulevasta yksinäisyydestä ja toivonut että saisi uusia ystäviä, vai onko hänen yksinäisyytensä vain oma päätelmäsi? Tiedätkö, ettei hänellä ole _ketään_ muita ystäviä tai tuttavia ja että hän haluaa lisää näitä?
Olen itsekin introvertti, suhteellisen lievä käsittääkseni, mutta minullekin yllätysjuhlat olisivat kauhistus. Siis ainakin tuolla konseptilla, ilman mitään erityistä syytä. Synttärit tai valmistujaiset jo olemassa olevien ystävien kesken on eri asia. Mä en ole kovin hyvä tutustumaan ihmisiin nopeasti ja uskoisin että tämä on aika yleinen ominaisuus introverteille; en jaksa small talkia enkä aan ole sellainen että tutustun helposti, kaikki ystävyssuhteeni ovat syntyneet pidemmän ajan kuluessa esim. töissä, opiskeluaikana tai solukämpässä asuessa. Vaikka bileet tuntuu ehkä ekstrovertilta hyvältä ajatukselta, niin en mä ainakaan sellaisissa kehenkään tutustuisi. Ehkä mieluummin niin, että pidät itse pienet illanistujaiset, joihin kutsut muutaman ystäväsi sekä tämän introverttiystäväsi ja voivat siellä tutustua. Voitte myös tavata pienemmällä porukalla harrastusten tai erilaisten rientojen merkeissä vielä ennen kuin muutat, jos tämä introvertti itsekin haluaa laajentaa ystäväpiiriään niin parhaiten onnistuisi näin. Isoista juhlista, joissa on puolituttuja tai jopa tuntemattomia ihmisiä, ei varmasti ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Introvertilla ei ole tarvetta sosiaaliseen elämään samalla tavalla kuin ns. normi ihmisellä.
Oikeesti mitä paskaa?! Kyllä moni hiljainen ja ujo ihminen kärsii siitä yksinäiksyydestään, ja toivoo saavansa kavereita. Yksinäisyys on iso ongelma Suomessa. Introvertti ei ole sama kuin erakko, painakaa nyt kaaliinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvertilla ei ole tarvetta sosiaaliseen elämään samalla tavalla kuin ns. normi ihmisellä.
Oikeesti mitä paskaa?! Kyllä moni hiljainen ja ujo ihminen kärsii siitä yksinäiksyydestään, ja toivoo saavansa kavereita. Yksinäisyys on iso ongelma Suomessa. Introvertti ei ole sama kuin erakko, painakaa nyt kaaliinne.
Introvertti ei myökään ole sama kuin hiljainen ja ujo!
Sosiaalinen kanssakäyminen vie introvertin energiaa, kun taas ekstrovertti saa kanssakäymisestä energiaa. Oikein voimakkaasti introvertti henkilö ei kaipaa sosiaalista elämää juurikaan, vaan voi nauttia yksinäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas. Kukaan ei ole kiistänyt yksinäisyyden olemassaoloa tai sen vaikeutta. Mutta kun tämä AP:n ystävä ei välttämättä tunne itseään yksinäiseksi koska introvertti nauttii yksinolosta! Ja vaikka kys. henkilö olisikin yksinäinen, ei yllätysjuhlat ole välttämättä paras tapa ongelman ratkaisemiseksi.
T. Introvertti, joka ei ole erakko mutta ei myöskään halua tavata ihmisiä usein
Mikä helvetin himo sinulla on järjestää juhlat ihmiselle, joka tuskin niitä haluaa? Haluatko asettaa hänet itselleen mahdollisimman epämiellyttävään tilanteeseen omana syntymäpäivänään?
En pidä itseäni minään täytenä introverttinä vaikka yksin mieluiten olenkin, mutta voin sanoa, että kämppä täynnä vieraita ihmisiä ei kuullosta kovin houkuttelevalta. Ihan eri juttu jos ne olisivat hänen ystäviään, mutta kun eivät ole. Tuo on vähän sama kuin minut sullottaisiin samaan tilaan kauniiden naisten kanssa ja minun pitäisi keskustella heidän kanssaan vaikkapa kolmen tunnin ajan, pahinta laatua olevaa kidutusta. Joillekin ihmisille uusiin ihmisiin tutustuminen on äärimmäisen vaikeaa eikä se onnistu pakottamalla, ihan niinkuin harvemmin onnistuu mikään kaverien järjestämä pakkoparitus ihmisille jotka ovat huonoja kyseisissä asioissa tai eivät edes halua suhdetta. Se on vain äärimmäisen vaivaannuttavaa ja epämiellyttävää.
Ystäväsi on sitä lajia, että hän panostaa ystävyyden laatuun eikä määrään. Vaikuttaa tosin siltä, että hän on erehtynyt suhteesi, koska todellinen ystävä ei halua muuttaa toista vaan hyväksyy hänet sellaisena kuin hän on. Hän hankkii tai saa niitä ystäviä kun aika on oikea, saihan hän sinutkin.
Terveisin Naispelko22
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko puhunut asiasta ystäväsi kanssa, onko hän siis ilmaissut ahdistusta tulevasta yksinäisyydestä ja toivonut että saisi uusia ystäviä, vai onko hänen yksinäisyytensä vain oma päätelmäsi? Tiedätkö, ettei hänellä ole _ketään_ muita ystäviä tai tuttavia ja että hän haluaa lisää näitä?
Olen itsekin introvertti, suhteellisen lievä käsittääkseni, mutta minullekin yllätysjuhlat olisivat kauhistus. Siis ainakin tuolla konseptilla, ilman mitään erityistä syytä. Synttärit tai valmistujaiset jo olemassa olevien ystävien kesken on eri asia. Mä en ole kovin hyvä tutustumaan ihmisiin nopeasti ja uskoisin että tämä on aika yleinen ominaisuus introverteille; en jaksa small talkia enkä aan ole sellainen että tutustun helposti, kaikki ystävyssuhteeni ovat syntyneet pidemmän ajan kuluessa esim. töissä, opiskeluaikana tai solukämpässä asuessa. Vaikka bileet tuntuu ehkä ekstrovertilta hyvältä ajatukselta, niin en mä ainakaan sellaisissa kehenkään tutustuisi. Ehkä mieluummin niin, että pidät itse pienet illanistujaiset, joihin kutsut muutaman ystäväsi sekä tämän introverttiystäväsi ja voivat siellä tutustua. Voitte myös tavata pienemmällä porukalla harrastusten tai erilaisten rientojen merkeissä vielä ennen kuin muutat, jos tämä introvertti itsekin haluaa laajentaa ystäväpiiriään niin parhaiten onnistuisi näin. Isoista juhlista, joissa on puolituttuja tai jopa tuntemattomia ihmisiä, ei varmasti ole mitään hyötyä.
Tämä! Näin suht. erakkomaisena introverttina voin rehellisesti sanoa, etten ole koskaan tutustunut juhlissa uusiin ihmisiin. Voin kyllä vääntää heidän kanssaan jonkin verran kankeaa small talkia ja jopa saada siitä hyvän mielen, mutten koskaan ole vaihtanut yhteystietoja tmv. Se sosiaalisuus kestää siis tasan tarkkaan niiden juhlien ajan, jolloin vilkuilen enimmäkseen kelloa ja suunnittelen pakoa, mutta kotiin päästyäni olen vain helpottunut, kun saan olla omassa rauhassa, eikä todellakaan tule mieleen ottaa kehenkään yhteyttä vähään aikaan. Tarvitsen juhlien jälkeen aina toipumisaikaa.
Ajatus siitä, joku järjestäisi minulle yllärijuhlat, joiden ainoa tarkoitus on pakkotutustuttaa minua ihmisiin, on kyllä täysi painajainen. Minä ainakin menisin ihan lukkoon. En ole järjestänyt itselleni synttäreitä sitten ala-asteen, enkä minkäänlaisia muitakaan juhlia, koska en halua olla mikään juhlakalu. Eieiei! Introvertti tutustuu ihmisiin helpoiten tekemisen lomassa tai netissä, ei kasvotusten jossain juhlissa pönöttäen. Jos järjestät juhlat, niin laitat hänet vaan todella epämiellyttävään tilanteeseen, eikä siitä loppupeleissä ole hänelle yhtikäs mitään hyötyä. Ainoat, joille siitä on hyötyä, olet sinä ja hänen äitinsä, koska selvästi te kuvittelette, että hänessä on jotain vialla ja että teette hänelle palveluksen pakottamalla sosiaaliseen kanssakäymiseen. Inhoan tuollaisia ihmisiä!
Tulisko työkaverit jonkun juhliin, sellaisen jonka kanssa eivät ole edes ystäviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ajattelevat aina pahinta? Itse uskon että APn ystävälle tämä voisi olla mieluinen yllätys kun näkee että miten ihmiset ovat nähneet vaivaa hänen vuoksi ja tulleet juhlistamaan. Voi olla se sysäys pois yksinäisuudestä, mielestäni se on riskien arvoista.
Introvertit eivät ole yksinäisiä. Me saatamme olla yksin, mutta emme ole yksinäisiä. Ja minun tähteni "vaivan näkeminen" olisi vain vaivaannuttavaa. En ihan oikeasti pitäisi siitä. En yhtään.
Voisitteko jo ymmärtää että introvertit eivät ole syrjäytyneitä ressukoita, vaan me ihan oikeasti emme välitä juhlista tai ihmisistä noin muuten. Nautimme yksinolosta ja liiallisesta ihmisvilinästä tulee ainakin itselleni vain ahdistusta, eikä silloin voi nauttia olostaan.
No just joo, eipäs yleistetä. Itse olen hyvin vahvasti introvertti ja kyllä minä tunnen itseni välillä yksinäiseksi. Joku toinen introvertti taas ei tunne, mutta ei introverttiys automaattisesti tarkoita sitä että pystyy elämään yksin 24/7.
Yllätysjuhlat ovat kyllä aika kaksiteräinen miekka. Toisaalta olisin mielissäni, koska vaikka olenkin introvertti niin tykkään juhlista (kunhan niissä ei tarvitse ihan älyttömän kauaa olla ja vastapainoksi seuraavina päivinä on sitten rauhallisempaa). Toisaalta saattaisin tuona päivänä kaivata vaan koti-iltaa ja kokisin aikamoista ahdistusta yllätysjuhlista.
Itse aivan varmasti ottaisin avaimet omaan talteen välittömästi jos en voisi luottaa siihen että oma kotini on oma linnani jossa ei tapahdu mitään tietämättäni.
Ei missään nimessä saisi luvatta tulla alueelle jossa kaikki henkilökohtainen saattaa olla esillä tai asioita joita ei muiden tietoon halua saada.
Itse olin polttareissa joissa oli 7 ihmistä, tunsin näistä 3 ja loput joskus nähnyt, istuin tuppisuuna koko illan kunnes lähdin kotiin...joten ei oikein mennyt nappiin.
Jos kaikki paikalla olijat ovat kavereita tai pitkäaikaisia työtovereita niin hauskaa voi olla, muuten vain piinaavan tuskaista odotusta että pääsee tilanteesta pois.
Kirjoitusvirheitä lienee löytyvän mutta mitäpä niistä.
Olen introvertti ja yllätysjuhlat kodissani olisi kuin toteen käynyt painajainen. Ihan tavallisissakin juhlissa käyminen on epämiellyttävä velvollisuus, kodin haluan pitää turvasatamanana.
Oletko varma, että ystävä ylipäätään kaipaa lisää sosiaalista elämää?
Siis apuaaa!! Miksi pakotat ihmistä olemaan jotain mitä se ei ole?? Mä vihaan tämmöstä ja en taju miksi juuri ystävät joskus ei ymmärtä millainen ihminen luonteelta oikeesti on ja haluaa muutta. Mulla on introvertteja ystäviä ja itse olen ekstravertti ja en haluais laitta mun ystävää tilanteseen jossä sen olo tulee huonoks tai epämukavaks. Älä tee sitä.
No, varaudu siihen että tuo ystävä on juhlien jälkeen entinen ystävä.
Olen introvertti, vihaan juhlia, etenkin jos ne liittyvät minuun. Häät pidettiin ja halusin vain koko ajan pois. Kauas pois. Häät pidettiin taas vain koska mieheni ne halusi, ja hänen vuokseen kestin sen.
Nyt kun täytän 30, ehdotti mieheni että hän järjestäisi synttärit minulle. Kysyin kuivahkosti, että ketähän hän meinasi juhliini kutsua. Mulla on yksi hyvä ystävä, hän on myös introvertti. Mies totesi että no hänen kavereitaan. Kysyin takaisin, että kannattaisikohan hänen sitten pitää itselleen jotkut juhlat, kun hän niitä niin kovin haluaa. Minä en halua nimittäin juhlia itseäni.
Jos joku järjestäisi minulle yllätysjuhlat, poistuisin paikalta samantien, enkä enää pitäisi juhlien järjestäjään mitään yhteyttä.