miten saada introvertti ystävä ulos kuorestaan?
Minulla on rakas ystävä, joka on hiljainen ja ujo introvertti joka ei pidä huomioista. Epäilen olevani hänen ainoita ystäviään.
Mutta nyt olen muuttamassa kauas työkuvioiden takia ja mietin mistä tämä hiljainen ystävä löytäisi uutta seuraa.
Hänellä on synttärit tulossa, mietin että yllätysjuhlat hänelle olisi se sysäys uuteen sosiaaliseen elämään mitä hän tarvitsee. Saisin hänen äidiltään vara-avaimen hänen asuntoon ja oltaisiin kaikki häntä odottamassa. Ajattelin kutsua työkavereita ja sukulaisia yms. Mitä mieltä olisitte?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta, toteuta!! Mutta mene silleen itse edeltä vaikka laittamaan vähän paikkoja kuntoon ettei sitten vieraiden kanssa tule noloja tilanteita. Katso että vessa on puhdas yms, yleensä introvertit eivät ole niin tarkkoja kodin siisteydestä kun ei heillä vieraita pahemmin käy. Tämä voi hyvinkin olla ensi askel uuteen sosiaaliseen elämään, kiva lukea että jotkut ovat valmiita näkemään vaivaa ystäviensä eteen.
Niin että loukataan nyt sitten oikein perusteellisesti? Ei, ei näin.
On kumma, että ihmiset aina ajattelevat, että introverttius on yhtä kuin ujous. Ei introvertti ole välttämättä lainkaan ujo ja epäsosiaalinen. Hän ei vaan ole suuna päänä joka paikassa, vaan seurailee mieluummin tilanteita syrjemmästä.
Jos sinä olet todellinen ystävä, niin et sotkeudu tämän ystäväsi elämään järjestelemällä juhlia tms. Sitä paitsi kyllä tämä ystäväsi seuraa löytää, jos haluaa, se ei ole sinun vastuullasi, vaikka niin kuvittelet. Anna hänen päättää itse omasta elämästään!
Olen sitä mieltä että olet tekemässä karhunpelveluken ja tuhoamassa sen ehkä ainoan ystävyyssuhteen mitä ystävälläsi on. On paljon todennäköisempää, että ystäväsi luottaa vielä vähemmän ihmisiin että jättävät hänet rauhaan sen jälkeen kuin ainoa ystävänään pitämä henkilö on väkisin tehnyt hänestä huomion keskipisteen.
Ei, ei hän tarvitse sosiaalista elämää. Hän tarvitsee ystävän, joka pystyy kunnioittamaan häntä juuri sellaisena, kuin hän on.
Yrittäkää te sosiaaliset ihmiset kuvitella, miltä teistä tuntuisi, jos ystävänne päättäisivät teidän tarvitsevan omaa rauhaa ja kaikki jättävät tulematta synttäreillenne, jättävät teidät kokonaan yksin? Tuntuisiko kivalta, kyllähän nyt ystävät tietävät sinua paremmin, mitä tarvitset? Vai tulisiko paha olo, itku siitä miksi ne henkilöt, joita olet pitänyt ystävinäsi, tuntevat sinut noin huonosti? Sitten, pinnistelkää oikein kovasti, ja yrittäkää ymmärtää, mitä tuntemasi ujo ja introvertti tuttavasi tai ystäväsi kokee ja tarvitsee. Vinkkinä: se ei ole sitä että pakotetaan huomion keskipisteeksi, varsinkaan täysin yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan etrovertti pysymään kuoressaan?
Mulla on yks ekstroverttikaveri ja ajattelin lukita hänet vähäksi aikaa hiilikellariin kirjojen ja television kanssa, että hän pääsisi uuteen itsenäiseen elämään kiinni ja oppisi olemaan onnellinen hiljaa ja yksin <3
"
Kotirauhan rikkominen
Joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,
on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Vitutti, kun mulle kerran järjestettiin yllärijuhlat. Olisin halunnut olla rauhassa kotona ja lepäillä, mutta puoliso oli päättänyt sitten kutsua tuvan täyteen porukkaa.
Älä järjestä mitään kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ystävämieheni hehkutti kauan jälkeenpäin, kun hänen vaimonsa järjesti hänelle pienet yllätyssynttärit. Itsekin olin siellä ja oli tosi mukavaa, meitä oli ehkä 7 ihmistä ja pelasimme lautapelejä jne. Tämä henkilö siis piti siitä, että hänen ystävänsä muistivat häntä tuolla tavalla. Tuo on aika kaksiteräinen miekka, että saatat onnistua tai epäonnistua, riippuu niin paljon ystävästäsi. Mutta älä missään nimessä kutsu paljoa ihmisiä tai ketään puolituttuja. Et voi väkisin käskeä tutustumaan muihin.
Tuo kuulostaakin hyvältä, että samassa asunnossa (oletettavasti) asuva henkilö järjestää ne juhlat. Ei siis ole sellaista, että joku kaveri vaan tunkisi kämppään salaa. Minuakaan ei haittaisi, jos mieheni järjestäisi juhlat minulle, mutta se olisi outoa jos kaverit olisivat kodissani keskenään, kun olen poissa.
E se mikään rikos nyt ainakaan ole, poliisitkin ymmärtäisivät että tarkoitusperät olisivat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
"
Kotirauhan rikkominen
Joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,
on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Joo ei Suomessa ole tapana järjestää jenkkityylisiä "SURPRISE!!!" synttäreitä... ;)
Vierailija kirjoitti:
E se mikään rikos nyt ainakaan ole, poliisitkin ymmärtäisivät että tarkoitusperät olisivat hyvät.
Kyllä se on. Luvatta tunkeutuminen ja kotirauhan rikkominen, oli tarkoitus mikä vaan. Jos luvatta tunkeutuu toisen asuntoon hänen vielä poissaollessa eikä asunnonhaltija siitä pidä, on se rikos.
Samalla tavalla kuin kettu nahastaan, eli nylkemällä.
Helvetin huono idea ap.
Mitä haittaa ystävästä sinulle on, koska yrität muuttaa häntä etkä kelpuuta sellaisena kuin hän on?
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä sen kätevämpä kuin murtokeikolle ottaisi biletarvikkeita mukaan jos sattuu jäämään kiinni niin sanoisi vaan että tuli järjestämään asukkaalle yllätysbileitä.
Se on kuule täysin sen päätettävissä, kenen se koti on. Jos hän kokee että kotirauhaa on rikottu, niin silloin se on rikos.
Varmaan sanottu jo miljoonasti, mutta ei todellakaan mitään pirskeitä! Mieti nyt itsekin miltä siitä toisesta tuntuu jos ei ole sosiaalinen ja yhtäkkiä onkin kämppä täynnä tuntemattomia ihmisiä, jotka eivät edes välttämättä halua tutustua siihen sankariin vaan lähtivät vaan juhlimaan hänen kustannuksellaan. Itse menisin ihan sykkyrälle. Ei perkele joku roti tähän hommaan!
Terveisin Naispelko22
Ekstrovertti saa energiaa toisten ihmisten seurasta, introvertti taas menettää energiaa kun ympärillä on paljon ihmisiä. Itsekin introverttina viihdyn parhaiten joko yksin tai sitten kahdestaan kaverin tai seurustelukumppanini kanssa enkä tapaa koulutovereitanikaan vapaa-ajalla. Juhliinkin mennessäni haluan tietää tarkalleen etukäteen osallistujien nimet ja illan ohjelman (auta armias jos ohjelmassa on baariin meno tai seurapelejä, jään mieluummin kotiin). Mutta keskustele asiasta ystäväsi kanssa, meitä introverttejakin on monenlaisia :) mutta yllätysjuhlat on ehdoton ei! introvertti, varsinkaan ujo sellainen, ei halua olla huomion keskipisteenä.
Ajatuksen toteuttaminen luultavasti aiheuttaisi kitkaa myös ystävän ja hänen äitinsä välille, jos äidin kerran on tarkoitus antaa vara-avain. Itse en tykkäisi ollenkaan kotonani järjestettävistä yllätysjuhlista ja ottaisin vara-avaimen pois henkilöltä joka antaa sen toiselle kysymättä minulta lupaa.
AP tässä. Kallistun kyllä edelleen yllätysbileiden puolelle, koska en usko että mitään juhlia muuten saadaan aikaan. Tähän on mukaan lähdössä ystävän äiti (aivan innoissaan yllätysjuhlista) joka itseasiassa omistaa asunnon joten nämä poliisijutut voidaan unohtaa. Mun mielestä ihminen on vähemmän huomionkeskipisteenä kun on enemmän porukkaa, niin ihmisistä on myös toisilleen seuraa. Yllätysjuhlissa on sekin hyvä puoli että juhlittavan ei tarvitse osallistua järjestelyihin itse :)
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Kallistun kyllä edelleen yllätysbileiden puolelle, koska en usko että mitään juhlia muuten saadaan aikaan. Tähän on mukaan lähdössä ystävän äiti (aivan innoissaan yllätysjuhlista) joka itseasiassa omistaa asunnon joten nämä poliisijutut voidaan unohtaa. Mun mielestä ihminen on vähemmän huomionkeskipisteenä kun on enemmän porukkaa, niin ihmisistä on myös toisilleen seuraa. Yllätysjuhlissa on sekin hyvä puoli että juhlittavan ei tarvitse osallistua järjestelyihin itse :)
Millä logiikalla pahaa-aavistamaton juhlakalu EI ole yllätysjuhlissa huomion keskipisteenä?
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Ei se esimerkiksi vuokranantaja yleensäkään sitä rikosilmoitusta tee, vaan vuokralainen, asukas, joka sillä hetkellä asuu asunnossa. Tarviitko vielä rautalankaa?
Joo, loisto idea, bilettää äidin ja tuntemattomien kanssa. <3 Vuosisadan kemut oikein, kun tulet väsyneenä räjähtäneenä kotiisi toivoen päästä lepäämään, koti onkin täynnä vieraita.
Hyvin pitkälti miettisin rikosilmoituksen tekoa "ystävästä" joka luvatta tunkisi asuntooni ja alkaisi siellä penkoa ja siivota paikkoja kutsuakseen tuntemattomia asuntoni täyteen.