Vanhempi tyttö söi pikkusiskon 4v joulukalenterin tyhjäksi, annanko vanhemman koskemattoman kalenterin pienemmälle?
Mitä tekisitte? Vanhempi 7v oli tarkkaillut mihin kaupasta tullessamme piilotimme kalenterit. Salaa ottanut ja syönyt siskon suklaat.
Kommentit (207)
Tietenkin isompi jää ilman kalenteria hänhän söi jo yhden. Ei mitenkään julmaa hänhän sai jo kalenterin.turha enään isomman itkeää
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu.
Just! Että muiden pitää sitten kasvattaa v-mäiset kakarat ja niistä kehkeytyneet "aikuiset", kun vanhemmat ei viitsi? Luepas vielä vähän lisää sitä kasvatustiedettä. Helvetti on irti, kun näitä hyvällä itsetunnolla varustettuja minä tahdon ja tiedän ja haluan ja osaan ja saan kakaroita laitetaan 20 kpl samaan luokkaan tai 75 samaan työpaikkaan.
Jos pienempi on toivonut frozen kalenteria ja se on luvattu ostaisin uuden, kun eihän se sen pienemmän vika ole, eli ei ansaitse jäädä ilman mieluista kalenteria. Isosisko jäis täälläkin kalevan kuvakalenterille sillä mulla on periaate, että ostan vain yhden suklaakalenterin/lapsi ja jos se ei kestä jouluun niin uutta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvaavaa, että neuvoani (4) nuhdellaan ja olen tässä ketjussa kaiketi ainoa, joka on lukenut kasvatustieteitä. Itsetunto on paras lahja, minkä vahnemmat voivat antaa lapselle. Kurin ja tuollaiset nöyryytysrangaistukset ehtii saamaan koulu- ja työmaailmassa. Parempi, mitä vanhempi ihminen on ennen kuin tuohon joutuu.
Et ole ainoa, mutta ei kasvatustieteiden lukeminen valmista vanhemmaksi.
- myös lukenut
Kyllähän se aika paljon lisää tietoutta, jota voi soveltaa omassa vanhemmuudessa. Olen ainakin itse kokenut näin vanhempana. Monta kertaa ystävät kysyvät apua ja olen iloinen voidessani neuvoa heitä ja kertoa, mitä tutkijat sanovat aiheesta. Aika paljon nykyään korostetaan itsetunnon merkitystä ja hiljalleen kaikki häpeärangaistukset, kuten jäähyt, ovat jäämässä pois asiantuntijoiden esimerkillä.
4
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin isompi jää ilman kalenteria hänhän söi jo yhden. Ei mitenkään julmaa hänhän sai jo kalenterin.turha enään isomman itkeää
Juu, eikä näin huonosti koulunpenkkiä kuluttanut kirjoittaja ansaitse pukilta kuin risuja. Opettele kirjoittamaan, aikuinen ihminen, ennen kuin alat arvostelemaan lapsia.
Mitä jos 7v ostaisi pienelle uuden kalenteri omista rahoistaan?
No jos kinderi ei 4v. kelpaa, niin antakaa se hälle nyt syötäväksi. Korvaatte näillä kalentereilla karkkipäivä karkit ja sitten ostatte uuden kummallekin tosin isommalle sellaisen pesrus suklaakalenterin vaan. Ei mitään kinderiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos 7v ostaisi pienelle uuden kalenteri omista rahoistaan?
Ja 1 karkkipäivä pois, ne suklaat kun tuli jo syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just! Että muiden pitää sitten kasvattaa v-mäiset kakarat ja niistä kehkeytyneet "aikuiset", kun vanhemmat ei viitsi? Luepas vielä vähän lisää sitä kasvatustiedettä. Helvetti on irti, kun näitä hyvällä itsetunnolla varustettuja minä tahdon ja tiedän ja haluan ja osaan ja saan kakaroita laitetaan 20 kpl samaan luokkaan tai 75 samaan työpaikkaan.
niinpä, juuri tällaiset hyvällä itsetunnolla varustetut, tekivät elämästäni helvettiä koko yläasteen ajan ja ammatikoulunkin, ihan kiva heille, mitä minun vieläkin rikkinäisestä itsetunnostani (36) hyvä että on näitä kasvatustietetälukeneia opettamasa !
Isosisko ostaa karkkipäivärahoillaan pikkusiskolle uuden Frozen-kalenterin. Näin isosiskolle tulee teostaan seuraamus, jonka kärsiminen ei kestä jouluun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Okei, kasvatustieteilijä olen minäkin. Jos meillä tapahtuisi tuo jo kerrottu, niin tyhjentäisin isosiskon kalenterin suklaasta samoin kun hän teki pikkusiskon kalenterille. Pikkusiskolle ostaisin uuden toivotun kalenterin. Isosiskon kalenteriin laittaisin suklaan tilalle niitä d-vitamiininallekarkkeja, jotka ei paljoa maksa.
Kukaan ei tulisi nolatuksi, jokainen saisi jotain. Tosin isosisko ei saisi suklaata enää, koska jo söi herkut.
Minä söin aina oman kalenterini joulukuun ekoina päivinä, suljin luukut ettei asia paljastuisi ja sitten kärvistelin kun ei ollut suklaata enää ja söin veljeni joulukalenterin myös. Veli ei edes muistanut joka päivä sitä avata.
Minua ei tästä erityisemmin rangaistu, kun veljeä ei kamalasti asia haitannut kun ei ollut suklaan perään muutenkaan, mutta toivoisin että olisi jotain tehty tai yritetty opettaa. Nyt aikuisena olen hieman pullukka, joka ei voi olla syömättä jos kaapissa on suklaalevy. Veljeni ei edelleenkään syö usein herkkuja ja säilöö joululahjaksi saamiaan suklaita varmasti vähintään seuraavaan jouluun.
Nyt aikuisena on kamalan vaikea kouluttaa itseään uudestaan.
t. 20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No arvaa nyt kiinnostaako lasta jos tietää kaapissa olevan herkullista suklaata? Minusta olisi julmaa jos vain pikkusisko saa suklaakalenterin. Kai tiedät, että isompasi syö sen toisenkin? Ei lapsi osaa hillitä itseään kuten aikuinen. Voi tehdä aikuisellekin muuten tiukkaa..;)
Mä ostaisin isolle tavarakalenterin ja ensi vuonna pienellekin. Ja joka aamu (kuten meillä) kalenteri kaivetaan varmasta piilosta ja sitten saa avata, kunnes kalenteri laitetaan takaisin. Mielestäni tavaraa on kuitenkin helpompi odotella kuin herrrrkullista suklaata.
En usko tällaisiin rangaistuksiin kun kyseessä on lapset. Lapsi ei tarvitse tuollaista koko joulunalusen kestävää muistutusta omasta mokastaan. Oliko se nyt sinunkaan mielestäsi oikeasti niin iso juttu?
Kun lapsi mokaa, siitä pitää kertoa lapselle ja tuoda esiin kuinka siskosta tuntuu pahalta jne, mutta on hyödytöntä, jopa haitallista vetää rangaistus överiksi. On itsetunnon kannalta tärkeää kokea olevansa hyvä, ja tietää, että saa mokata. Etenkin itsehillintä on alakoululaisilla vielä hakusessa, joten sillä alueella pitäisi voida tehdä rauhassa virheitä.
Mietipä itse rankaisusi kauden pituutta, 6.11.-24.12., lapsesi muistaa joka päivä, että oli tuhma, ahne ja ilkeä. On aika pitkä aika minusta.
Siis kun syö toisen joulukalenterin suklaat niin palkitaan kalliilla tavarakalenterilla ja pikkusisko saa isosisaruksen kalenterin, jota ei edes toivonut? Ei nyt mene ymmärrykseen.
Sitten se toinen kalenteri roskiin tai lahjaksi muille. Pointti oli se, että joulukuun alkuun on vielä aikaa. Tämä lapsi ehtii niellä mokaansa riittävästi. Kun hän jouluna saa sen tavarakalenterinsa, on hän jo unohtanut virheensä ja joulukuu voi mielestäni alkaa puhtaalta pöydältä. Joulukalenteri kuuluu ja kuului omassa lapsuudessani ja perheessäni kinkun kanssa samaan kategoriaan: ilman sitä ei ole joulua. On kohtuuton rangaistus, minun mielestäni, hankkia kuvakalenteri.
Ehkäpä sinunkin pitäisi miettiä omaa osuuttasi tähän tapahtumaan. Ostitko kalenterin vähän liian aikaisin ja piilotit vähän liian huonosti? Eikö tämä kalenterien ahmiminen ole melko yleistä..
4
Eikö kuvakalenteri ole mielestäsi joulukalenteri?Joulu ei tule ilman tavaralahjoja tai suklaata jo kuun alusta asti? First world problems.
Vierailija kirjoitti:
Isosisko on muutenkin pienemmän kimpussa jatkuvasti. Jos ostan kuvakalenterin niin ehkä oppisi ettei toisia voi kohdella noin?
Ap
No tuo on asia mikä vaatii puutumista ja kasvattamista. Ei ratkea kuvakalentereita ostelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa, mutta ei kasvatustieteiden lukeminen valmista vanhemmaksi.
- myös lukenutKyllähän se aika paljon lisää tietoutta, jota voi soveltaa omassa vanhemmuudessa. Olen ainakin itse kokenut näin vanhempana. Monta kertaa ystävät kysyvät apua ja olen iloinen voidessani neuvoa heitä ja kertoa, mitä tutkijat sanovat aiheesta. Aika paljon nykyään korostetaan itsetunnon merkitystä ja hiljalleen kaikki häpeärangaistukset, kuten jäähyt, ovat jäämässä pois asiantuntijoiden esimerkillä.
4
Jäähyt nyt on ihan alkujaan outo keksintö, eli joutaakin pois, mutta kyllä tällaiseen selkeään asiaan ihan kasvatuksellisessa mielessä pitää olla seuraus.
Tässähän opetetaan muuten, että kaiken saa ottaa mitä mieli tekee ihan sama onko lupa ja kenen on.
Ahnetta laskelmointia osoittaa juurikin se, että ei ottanut omaansa. Normaali lapsi olisi järkeillyt edes sen, että jos oman syön niin ei haittaa, kun se on mun kuitenkin ja multa pois.
Valitettavasti näitä ei enää aikuisena opi vai etkö itse tunne ketään, joka on aina hyötymässä muista ja vetämässä omaan pussiin? Vankilasta löytyy pahimmat tapaukset.
Miten teillä ap on mennyt tuo noin, että lapsi menee kaapista ottamaan herkkuja ja syö suihinsa? Meillä on kaapissa karkkipäivän karkkia, pastilleja, keksiä, leivontasuklaata... mutta lapset ei ikinä menisi sinne omatoimisesti niitä ottamaan. Olenko jotenkin hirveän ankara kun olen pitänyt tällaisen linjan, eikä lapset ole koskaan edes kyseenalaistaneet tätä? Ja ovat kyllä hyvin makeanpersoja, eivätkä edes mitenkään hirveän tottelevaisia. Missä vaiheessa se menee noin, että ne vaan menee sinne? Onko tuo kuitenkin meilläkin edessä? Vanhempi on nyt 6 v. Miten muilla, onko teillä pitäneet tällaiset säännöt mihin asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on irti?
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen osaa arvostaa toisia. Työpaikan kiusaajat ovat usein niitä, jotka voivat näyttää vahvoilta, mutta joilla on oikeasti jokin poikkeuksellisen vahva kompensaation tarve, joka laittaa latistamaan muita.
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen tietää mitä osaa ja myös mitä EI osaa. Jokainenhan ei osaa kaikkea. Hyvään itsetuntoon kuuluu olennaisesti itsensä ja muiden arvostaminen. Uskon että kun ihminen on yhteisönsä pidetty jäsen, myös hänen sosiaaliset taitonsaa kehittyvät ja samalla siellä työpaikalla voidaann neuvotella asioista ilman haukkumista ja selän takana puhumista.
On kuitenkin hyvin (suomalainen) mielenkiintoinen ajatus, että ihminen nöryytetään jo lapsena siksi, ettei hän olisi uhka isolle koulu- ja työryhmän toimivuudelle eikä osaisi käyttäytyä osansa mukaan. Onko se niin vaarallista, jos olisi ryhmä, jossa ihmiset uskaltaisivat olla, näkyä, kuulua, neuvotella hyvässä hengessä? Miksei se voisi toimia?
Jotenkin surullista, että osa ihmisistä elää kuin jotain kommunismin aikaista unta, jossa kaikilla on sama uniformu ja asenne, että työ on elämä ja kaikki ihmisyydessä tähtää siihen, että ihmisestä tulee hyvä työntekijä/koululainen. Hyvää päivänjatkoa!
Vierailija kirjoitti:
Ja kasvatustieteitä lukeneet ovatkin tunnetusti niitä parhaita kasvattajia...
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikein hyvä juttu ole, että joutuu vasta vanhempana vastaamaan teoistaan. Yhteiskunnan väkivaltakoneisto on kuitekin sen verran armoton, eikä unohda mitään. Ajattele , jos "lapsi" sitten 20- vuotiaana ottaa luvatta käyttöön toisen auton, tai käyttää luvatta työnantajansa rahat. Itse toivoisin lapselleni jotain muuta riippumatta siitä, mitä kasvatustieteilijät ovat mieltä.
Sitten se toinen kalenteri roskiin tai lahjaksi muille. Pointti oli se, että joulukuun alkuun on vielä aikaa. Tämä lapsi ehtii niellä mokaansa riittävästi. Kun hän jouluna saa sen tavarakalenterinsa, on hän jo unohtanut virheensä ja joulukuu voi mielestäni alkaa puhtaalta pöydältä. Joulukalenteri kuuluu ja kuului omassa lapsuudessani ja perheessäni kinkun kanssa samaan kategoriaan: ilman sitä ei ole joulua. On kohtuuton rangaistus, minun mielestäni, hankkia kuvakalenteri.
Ehkäpä sinunkin pitäisi miettiä omaa osuuttasi tähän tapahtumaan. Ostitko kalenterin vähän liian aikaisin ja piilotit vähän liian huonosti? Eikö tämä kalenterien ahmiminen ole melko yleistä..
4