Huomannut että semmoiset isättömät pojat helposti hakeutuu moottoripyöräklubeihin

Vierailija

Tässä toistakymmentä vuotta klubeilla liikkunut. Tunnen tosiaan asiaa aika hyvin. En nyt ala tässä enempää kertoilemaan, että miten ja missä mutta tiedän mistä puhun. Kerhoihin pyrkii koko ajan ja jatkuvalla syötöllä , oikeesti, nuoria riskejä miehiä, jotka aivan selvästi haluaa jotain järjestystä ja sääntöjä elämäänsä.

Se on ihan ymmärrettävää. Tietääkseni siitä on jossain psykologiassa tms. tehty tutkimustakin. Että väsyneiden yksinhuoltajien jotenkin luovuttaneet äidit ei jaksa kasvattaa ja ohejeistaa poikiaan aikuisuuteen sillä otteella, mitä semmoinen poika tarvitsee yleensä. Sekä välinpitämättömien vanhempien ydinperheiden pojat saavat kyllä materiaa mutta jäävät yksin.

Sitten liitytään klubiin. Tulee tasan tarkkaan selväksi että mitä pitää tehdä ja mitä ei. Jos ei tee, tulee sanktiota välittömästi. Hierarkia on selvä ja mitään pullikointia tai kekkulointia ei oteta vastaan. Tämä tuleekin monelle selvästi ihan yllätyksenä. Kotona ja koulussa ovat tottuneet siihen että voi vain haistatella ja tehdä mitä tykkää, mutta jos haluaa kerhossa olla ja edetä niin se ei enää käykään.

Semmoisetkin yksinkertaiset asiat, kuin että tullaan paikalle silloin kun on sovittu, niin saattaa olla jollekin ihan utopiaa. Sitten pidetään luuri mykkänä eikä vastata kun soitetaan ja selitys on että "joo mä nukuin". No et muuten nuku ja jätä vastaamatta silloin kun vanhempi jäsen odottaa sua sovitusti paikalle.

Kylillä käyttäytyminen on myös nuorukaisille ohjeistettu että turhaa väkivaltaa ja häiriöntiä ei hyväksytä. Oikeesti olen ollut paikalla kun huonosti käyttäytynyt nuori kerhon kokelas on oikaistu jossain ravintolassa aihettamastaa turhasta tappelusta ja poliisien kutsumisesta.
Joka kerhon värejä saa kantaa sillä on myös vastuu. Kerhon värit on kunnia-asia ja silloin pitää myös käyttäytyä suoraselkäisesti.

Jotkut siinä sitten jatkaa ja miehistyy ja alkaa vähän tajuamaan maailman menosta muutenkin. Harrikat on kalliita pyöriä ja niitä ei ilmaiseksi saa mistään. Eikä millään.

Toiset sitten aikansa siinä häilää ja aiheuttaa pelkästään ongelmia kerholle ja itselleen. Ne potkaistaan pihalle ja pian saakin alibista lukea jotain markan haastiksia ja avautumisia. Mitään asiaa näkyville ei enää ole.

Kyllä kerhossa oleminen on monille se keino saada rytmiä ja ryhtiä elämään. Tulee muutakin tekemistä kuin oman navan ympärillä nysvääminen, saa vastuuta ja onnistumisia. Tulee reissuja ja kontakteja muualle kuin jonnekin kotilähiön pubiin.
En tiedä sitten, että osaako tämän palstan mammat nyt lukea sanomaani kuten sen olen tarkoittanut mutta väliäkö sillä sikäli. Kunhan ajattelin kertoa. Totta kuitenkin joka sana.

Kommentit (15)

Vierailija

Joku kasvatustieteilijä kirjoitti väitöskirjan niistä autolla kaahajanuorista, jotka tappaa holtittomalla ajollaan itseään ja kavereitaan. Tuunataan autonromuja ja ajetaan ja suditaan illat ja yöt.

Nämä pojat oli monet ihan perusperheistä, joissa ei ollut mitään yhteyttä perheenjäsenten välillä. Vanhemmat ei olleet kiinnostuneita lastensa tekemisistä eivätkä tukeneet ja tai seuranneet heidän elämäänsä. Vaikka elettiin perheenä jossain junttilassa omakotitalossa. Voin kuvitella miten ahdistavaa. Mieleen tulee pohjanmaa heti.

Sama nainen vois tutkia noita mopojengiläisiäkin. Voisi löytyä yhtymäkohtia ja sitten eri kohtiakin. 

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Suuri osa moottoripyöräklubeista kestää poliisin syynin ja koostuu tavallisista nuorehkoista ja keski-ikäisistä miehistä sekä muutamista naisista, jotka vain tykkäävät pyöristä ja haluavat välillä viettää iltaa yhdessä kerhoporukkana.

Alamaailman kerhoja sanotaan yksiprosenttilaisiksi.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Taitava otsikko, ei väitetty mutta johdateltiin kyllä.

Ihan fiksu kirjotus muuten. Suuri osa ihmisistä (miehet ja naiset!) tarvitsee rutiineja ja hierarkiaa. Ymmärrän, vaikkei oma juttu ole ollenkaan.

Vierailija

Mies 30 v: voitko kertoa että mitä se yksiprosenttilaisuus siinä oikein tarkoittaa? Onko ne aina yhden prosentin kännissä ajaessaankin vai mitä?

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Vierailija kirjoitti:
Mies 30 v: voitko kertoa että mitä se yksiprosenttilaisuus siinä oikein tarkoittaa? Onko ne aina yhden prosentin kännissä ajaessaankin vai mitä?
Tietääkseni sillä on haluttu alleviivata sitä, että vain 1% kerhoista on rikollisia. Oli se totta tai ei.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Höpö höpö. Olen pyörinyt kuvioissa n. kolmekymmentä vuotta, siis niiltä ajoilta jo, kun Lepakossa oli moottoripyöriä, enkä kyllä allekirjoita sun ajatuksia ap. ollenkaan.

t. akateeminen HD-mies

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Olen pyörinyt kuvioissa n. kolmekymmentä vuotta, siis niiltä ajoilta jo, kun Lepakossa oli moottoripyöriä, enkä kyllä allekirjoita sun ajatuksia ap. ollenkaan.

t. akateeminen HD-mies

Mopoilu korreloi alhaisen koulutustason kanssa joka taas korreloi rikollisuuden kanssa ja nuo molemmat korreloivat sitten taas huonojen kotiolojen kanssa. Moottoripyöräily taas on kallista ja siksi monilla vähemmän varakkailla kiinnostus kohdistuu autoon. Minusta arabimamuilla on erityisen yleistä tämä amistyyli.

"Nuorten pitäminen koulussa voi olla tehokas keino ehkäistä rikoksia. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan rikollisuus kasaantuu heikosti koulutetuille, jotka ovat hätkähdyttävästi muita useammin sekä vakavan väkivallan tekijöitä että uhreja.

Tutkimuksen mukaan pelkän peruskoulun varassa oleville kertyy 25 kertaa enemmän väkivaltarikoksia kuin lukion käyneille. Omaisuusrikoksissa ero on vielä selvempi: peruskoulupohjalta rikosten määrä on yli 200-kertainen.

Koulutuksen puute kumpuaa usein siitä, että asiat menevät pieleen jo ennen kuin koulutusvalintoja tehdään. Lapsuudenkodin valtava merkitys korostuu monissa tutkimuksissa."

Vierailija

Itselleni moottoripyörä on nopein tapa irrottautua työasioista. Sulan maan aikaan pyörällä töihin ja työ- ja vapaa-ajan ajot pyörällä aina kun keli ja kuljetustarpeet antaa myöten, pitää pään hyvin kasassa. Ja kaupungissa moottoripyörä on kaikkein nopein satunnaisiin ajoihin, pyörän saa aina parkkiin heti kohteen viereen, eikä tarvitse lähteä kortteleita kiertämään, nopeuttaa kokouksia ja tapaamisia heti kymmenellä minuutilla suuntaansa.

Kaksi asiaa mitkä omaan harrastukseeni eivät kuulu ovat moottoripyöräkerhot ja pyörän virittely. En ole pätkääkään kiinnostunut notkumaan jollain kerholla ja pyörimään kaupungilla merkki selässä. Ja pyörän virittely mökäputkia vaihtamalla ja kilkkeitä lisäilemällä taas on aika tarpeetonta. Pyörissäni on valmistajan jäljiltä näyttävyyttä, tehoa ja ajo-ominaisuudet niin hyvät, ettei niitä voi osia vaihtamalla parantaa. Ja kun ajokilometrejä tulee n. 10-20 tkm vuodessa, mahdollisimman hiljainen ääni on ehdoton. Mölyputkellisten harlikoiden rääkymistä kun ei kestäisi omatkaan korvat.

Niin, nyt alla on Guzzin 1400 California. Eurooppalaisilla pyörillä ajan yleensäkin.

Vierailija

Mies 29v kirjoitti:
Suuri osa moottoripyöräklubeista kestää poliisin syynin ja koostuu tavallisista nuorehkoista ja keski-ikäisistä miehistä sekä muutamista naisista, jotka vain tykkäävät pyöristä ja haluavat välillä viettää iltaa yhdessä kerhoporukkana.

Alamaailman kerhoja sanotaan yksiprosenttilaisiksi.

-Mies 29v + 1v-

Tätä mäkin, koska mäkin kuulun moottoripyöräklubiin ja olen ihan yh-isän kasvattama nainen. Eli mulla on ollut isä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itselleni moottoripyörä on nopein tapa irrottautua työasioista. Sulan maan aikaan pyörällä töihin ja työ- ja vapaa-ajan ajot pyörällä aina kun keli ja kuljetustarpeet antaa myöten, pitää pään hyvin kasassa. Ja kaupungissa moottoripyörä on kaikkein nopein satunnaisiin ajoihin, pyörän saa aina parkkiin heti kohteen viereen, eikä tarvitse lähteä kortteleita kiertämään, nopeuttaa kokouksia ja tapaamisia heti kymmenellä minuutilla suuntaansa.

Kaksi asiaa mitkä omaan harrastukseeni eivät kuulu ovat moottoripyöräkerhot ja pyörän virittely. En ole pätkääkään kiinnostunut notkumaan jollain kerholla ja pyörimään kaupungilla merkki selässä. Ja pyörän virittely mökäputkia vaihtamalla ja kilkkeitä lisäilemällä taas on aika tarpeetonta. Pyörissäni on valmistajan jäljiltä näyttävyyttä, tehoa ja ajo-ominaisuudet niin hyvät, ettei niitä voi osia vaihtamalla parantaa. Ja kun ajokilometrejä tulee n. 10-20 tkm vuodessa, mahdollisimman hiljainen ääni on ehdoton. Mölyputkellisten harlikoiden rääkymistä kun ei kestäisi omatkaan korvat.

Niin, nyt alla on Guzzin 1400 California. Eurooppalaisilla pyörillä ajan yleensäkin.

Eiköhän se pyörä kaupungissakin pidä saada ruutuun siinä missä autokin? Ja nopeampaa ajo on vaan jos splittailet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni moottoripyörä on nopein tapa irrottautua työasioista. Sulan maan aikaan pyörällä töihin ja työ- ja vapaa-ajan ajot pyörällä aina kun keli ja kuljetustarpeet antaa myöten, pitää pään hyvin kasassa. Ja kaupungissa moottoripyörä on kaikkein nopein satunnaisiin ajoihin, pyörän saa aina parkkiin heti kohteen viereen, eikä tarvitse lähteä kortteleita kiertämään, nopeuttaa kokouksia ja tapaamisia heti kymmenellä minuutilla suuntaansa.

Kaksi asiaa mitkä omaan harrastukseeni eivät kuulu ovat moottoripyöräkerhot ja pyörän virittely. En ole pätkääkään kiinnostunut notkumaan jollain kerholla ja pyörimään kaupungilla merkki selässä. Ja pyörän virittely mökäputkia vaihtamalla ja kilkkeitä lisäilemällä taas on aika tarpeetonta. Pyörissäni on valmistajan jäljiltä näyttävyyttä, tehoa ja ajo-ominaisuudet niin hyvät, ettei niitä voi osia vaihtamalla parantaa. Ja kun ajokilometrejä tulee n. 10-20 tkm vuodessa, mahdollisimman hiljainen ääni on ehdoton. Mölyputkellisten harlikoiden rääkymistä kun ei kestäisi omatkaan korvat.

Niin, nyt alla on Guzzin 1400 California. Eurooppalaisilla pyörillä ajan yleensäkin.

Eiköhän se pyörä kaupungissakin pidä saada ruutuun siinä missä autokin? Ja nopeampaa ajo on vaan jos splittailet.

Et selvästikään aja pyörällä kun et tuollaisia perusasioita tiedä. Kaupunkiajossa pyörällä aikaa säästää juuri parkkeerauksessa. Jokaiselta kadunpätkältä löytyy pyöränkokoinen väli, ja pääkaupunkiseudulla kun ruutuja ei yleensä ole maalattu, pyörän saa mihin vain.

Sen kokoisilla pyörillä millä ajan, splittailu harvoin tulee kysymykseen. Etelämpänä Euroopassa yleinen tapa näyttää kyllä olevan että valoissa kaikki kaksipyöräiset järjestyvät autojonojen eteen, mutta Suomessa maan tavalla, ei täällä muutenkaan niin paljoa ruuhkia ole ettei autojen mukaan edetessäkin ennättäisi. Jossain kehillä seisovissa ruuhkissa, jos on kaistoissa leveyttä nyt voi vetää sivusta autojonon ohi, jos on olevinaan kiire. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni moottoripyörä on nopein tapa irrottautua työasioista. Sulan maan aikaan pyörällä töihin ja työ- ja vapaa-ajan ajot pyörällä aina kun keli ja kuljetustarpeet antaa myöten, pitää pään hyvin kasassa. Ja kaupungissa moottoripyörä on kaikkein nopein satunnaisiin ajoihin, pyörän saa aina parkkiin heti kohteen viereen, eikä tarvitse lähteä kortteleita kiertämään, nopeuttaa kokouksia ja tapaamisia heti kymmenellä minuutilla suuntaansa.

Kaksi asiaa mitkä omaan harrastukseeni eivät kuulu ovat moottoripyöräkerhot ja pyörän virittely. En ole pätkääkään kiinnostunut notkumaan jollain kerholla ja pyörimään kaupungilla merkki selässä. Ja pyörän virittely mökäputkia vaihtamalla ja kilkkeitä lisäilemällä taas on aika tarpeetonta. Pyörissäni on valmistajan jäljiltä näyttävyyttä, tehoa ja ajo-ominaisuudet niin hyvät, ettei niitä voi osia vaihtamalla parantaa. Ja kun ajokilometrejä tulee n. 10-20 tkm vuodessa, mahdollisimman hiljainen ääni on ehdoton. Mölyputkellisten harlikoiden rääkymistä kun ei kestäisi omatkaan korvat.

Niin, nyt alla on Guzzin 1400 California. Eurooppalaisilla pyörillä ajan yleensäkin.

Eiköhän se pyörä kaupungissakin pidä saada ruutuun siinä missä autokin? Ja nopeampaa ajo on vaan jos splittailet.

Et selvästikään aja pyörällä kun et tuollaisia perusasioita tiedä. Kaupunkiajossa pyörällä aikaa säästää juuri parkkeerauksessa. Jokaiselta kadunpätkältä löytyy pyöränkokoinen väli, ja pääkaupunkiseudulla kun ruutuja ei yleensä ole maalattu, pyörän saa mihin vain.

Sen kokoisilla pyörillä millä ajan, splittailu harvoin tulee kysymykseen. Etelämpänä Euroopassa yleinen tapa näyttää kyllä olevan että valoissa kaikki kaksipyöräiset järjestyvät autojonojen eteen, mutta Suomessa maan tavalla, ei täällä muutenkaan niin paljoa ruuhkia ole ettei autojen mukaan edetessäkin ennättäisi. Jossain kehillä seisovissa ruuhkissa, jos on kaistoissa leveyttä nyt voi vetää sivusta autojonon ohi, jos on olevinaan kiire. 

Kyllä mulla on ihan oma mopotin, mutta ei pks:lla, joten en tiennyt ettei siellä ole ruutuja. Turussa on, eikä pyörää voi jättää mihin tahansa. Ja itse olen kyllä splittailua harrastanutkin, siksi tiedän, että se on ainoa keino olla autoa nopeampi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat