Kasvissyöjien ravintotietous
Kasvissyöjät usein itse sanovat, että tietävät ravinnosta pajon. Sillä verukkeella, että ovat joutuneet ottamaan selvää miten ihminen saa kasvisruuasta kaikki tarvitsemansa aineet.
Ihan ok noin ajatuksena, mutta he eivät ole ottaneet huomioon sitä, miten ihminen voi hyödyntää jotain ravintoainetta.
Sama aine lihassa ja kasvissa käyttäytyy ihmiskehossa eri tavoin. Kasvissyöjät eivät ota huomioon ihmisen luontaista ravintoa.
Kun maapallolla on jokaiselle olennolle oma luontainen ravinto, kasvissyöjät luulevat voivansa kumota tämän. Ei voi kuin huvittavana seurata heidän intoaan.
Kommentit (50)
Nykyihminen on kehittynyt noin 200 000 vuotta sitten omaksi lajikseen ja on ollut suurimman osan aikaa keräilijä-metsästäjä. Päivittäisestä ruoasta 30% oli lihaa ja loput 70% keräilyn tuotteita. Ihminen ei ole siis ollut lihansyöjä mutta vahvasti sekasyöjä. Tutkijat ovat yllättyneet, miten terveitä tuon ajan ihmiset ovat olleet. Ruokavalio on siis mitä ilmeisimmin ollut optimaalinen.
Tuohon aikaan ei ollut veitsiä eikä alun perin keihäitäkään mutta eläimiä on metsästetty esim. ajamalla ne ansaan. Liha on kypsennetty eli mitään raateluhampaita ei ole tarvittu.
10 000 vuotta sitten ihminen siirtyi maanviljelyyn. Se mahdollisti työnjaon ja näin kaikkien ei tarvinnut osallistua ruoan hankintaan. Myös ruokavalio muuttui. Ruokaa oli tarjolla enemmän eikä heimon kokoa tarvinnut enää tiukasti säädellä.
Mikä nyt on sitten luonnollista, mutta ainakin sen verran voimme todeta ihan varmuudella, että ihminen on alun perin ollut sekasyöjä. Se, kannattaako niin tehdä nykyään, on sitten toinen asia.
Ihmisellä ei ole pötsiä ja muita mahoja kuten märehtijöillä, joten ihmisen keho ei pysty sulattamaan kasvisravintoa kunnolla! Ei ole ihme, että joka toisella vaikuttaa nykyään olevan jonkinlainen vatsaongelma, ilmavaivoja ja ärtyvä suoli kun joka tuutista toitotetaan, että pitäis syödä puoli kiloa kasviksia päivässä ja vielä viljatuotteet päälle! Ei ihmisen ruuansulatuselimistö pysty käsittelemään tuollaista määrää kasvisperäistä ravintoa! Pitäis syödä lihaa, kananmunia, voita, rasvaista maitoa, joskus ehkä kalaa ja vain ihan minimaalisesti "rehuja". Viljat pois kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä provoilijoita vaan ottaa kupoliin tiedot siitä että lihansyönti aiheuttaa syöpää.
En tiedä kehen viittaat provoilijoina, mutta mikä asia ei aiheuta tutkitusti syöpää? Se, että joku aiheuttaa syöpää, ei tarkoita sitä, että se ei olisi luonnollista. Aurinko on yksi terveellisimmistä syöpää aiheuttavista asioista.
Mitä terveellistä auringossa on? Toki D-vitamiinin saanti ja se että se voi kohottaa mielialaa, mutta ei se tarkoita etteikö auringonpaisteessa oleskelu olisi aina haitallista.
Ja monikin asia aiheuttaa syöpää, mutta kyse oli siitä että prosessoitu liha oli nostettu korkeimpaan syöpäriskiluokkaan tupakan ja vastaavien rinnalle. Eli sen syöpäriski on huomattavan suuri.
Niinpä, prosessoitu liha. Mutta tiedätkö, mitä on liha?
Kyllä, liha on eläinten lihasta. Miten niin?
No voisko joku sitten kertoa mitä se on jos ei lihasta? :D
Ihminen käyttää aivoja saadakseen sen villisian :3
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä ei ole pötsiä ja muita mahoja kuten märehtijöillä, joten ihmisen keho ei pysty sulattamaan kasvisravintoa kunnolla! Ei ole ihme, että joka toisella vaikuttaa nykyään olevan jonkinlainen vatsaongelma, ilmavaivoja ja ärtyvä suoli kun joka tuutista toitotetaan, että pitäis syödä puoli kiloa kasviksia päivässä ja vielä viljatuotteet päälle! Ei ihmisen ruuansulatuselimistö pysty käsittelemään tuollaista määrää kasvisperäistä ravintoa! Pitäis syödä lihaa, kananmunia, voita, rasvaista maitoa, joskus ehkä kalaa ja vain ihan minimaalisesti "rehuja". Viljat pois kokonaan.
Niin mutta, ihmisellä on pitkä ja monimutkainen suolisto, lihansyöjillä lyhyt ja suht suora. Niin että saivarrellaan vaan. Ja ne hampaat...
Eiköhän se ole hyvä että kukin syö sitä mikä hyvältä tuntuu ilman pilkkaa niitä kohtaan jotka eivät ole samiksia. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen huvittaa, kun neuvolassa (7 eri neuvolaa, 4 eri paikkakuntaa) ovat laittaneet jokaisessa raskaudessa (4kpl) ja jokaisen lapsen (4kpl) kohdalla minut (ja lapset) ravitsemusterapeutille. No mikäs siinä, aina sieltä ravitsemusterapeutin luona minä olen ollut ns asiantuntija ja ravitsemusterapeutti nolona pyöriskellyt tuolinsa kanssa. Tarkoittaen sitä että kyllä minä todellakin olen asioista ottanut perusteellisesti selvää jo parikyt vuotta sitten ja koko ajan otan tietoa lisää vastaan. Minä, mies ja lapset voidaan oikein hyvin kasvisruoalla.
Tunnen paljon kasvissyöjä ihmisiä ja kyllä kaikilla on aivan riittävästi tietämystä kasvissyönnistä.
Tällainen olisi toivottavaa. Hyvä, että teette asiat kunnolla ja terveellisesti! Itse valitettavasti näen jatkuvasti kasvissyöjiä, jotka eivät ole joko perehtyneet tai eivät välitä kunnollisesta ravitsemuksesta. Ja sittenhän se ruokavalio sisältää lähinnä nuudelia, hedelmiä ja satunnaisia pähkinöitä.
Mikä pakko kasvissyöjillä on syödä mahdollisimman terveellisestä? Eiväthän kaikki sekasyöjätkään syö terveellisesti. Ei kaikkia kiinnosta joka päivä miettiä, että miten saa kaikki tarvittavat vitamiinit ja muut ruoasta. Jotenkin ärsyttävää, että kasvissyöjän pitäisi olla joku ravitsemustieteen ammattilainen, mutta sekasyöjän ei. Eiköhän jokainen ihminen saa syödä mitä haluaa. Jos haluaa mättää karkkia joka päivä ja pääruokana nuudelia, niin mitä se meille muille kuuluu. Itsehän jokainen ne terveysongelmat sitten kärsii, jos sellaisia tulee.
Aboriginaaleja kun katsoo, niin kaikki madot ja liskot pistellään napaan. Hyönteiset ynnämuut ja kaikki mitä länkkäri ei suostuisi suuhun laittamaan syödään. Hyviä proeiinin lähteitä. Ei proteiinia ole saatu entisaikaan mitään papuja viljelemällä. Kyllä se lihasta on tullut.
Puhumattakaan, että olisi löytänyt jonkun kalaisan joen meren rannalta jossa jokeen nousee kalaa ja rannoilta voi kerätä simpukoita niin paljon kuin tahtoo jne.
Tai seuraillut peuralaumoja yms.
Unohdin mainita jokiravut :) Kyllä niitä proteiinin lähteitä riittää, kun alkaa miettimään.
Mä olen ollut 16-vuotiaasta laktovegetaristi (nyt ikää 41), enkä ole koskaan välittänyt noihin ravitsemusasioihin perehtyä. Lähinnä sen verran, että tiedän että jos käyttää edes jotain eläinperäistä kuten minä yleensä jogurttia tai juustoa luomuversiona, niin ei tarvi lisäravinteita.
Nuorena tuli syötyä jopa tosi yksipuolisesti, esim. opiskelijana ruokavalio oli paljon keskikaljaa, kasvispizzoja, kasvishampurilaisaterioita sekä jogurttia ja banaania. Hyvin pärjäsin siltikin. En usko ollenkaan, että ihmiskeho tarvii niin tarkasti optimoitua ruokaa kuin jotkut nykyisin väittää. Pärjää erittäin monenlaisella.
Varmasti on tietoa kasvissyönnistä, mutta onko tietoa ihmisravinnosta?