****SYYSKEIJUT PERJANTAIHIN****
Kommentit (41)
162cm ja painoa 57,4kg, eikä vielä n. viikko sitten ollut yhtään lisää tullut, muistelin vaan et aiemmin olen painanut 58kg. Ja ekaa odotan joten en tiedä miten paljon aioin paisua.
Suuren suuri lohtuhali Windiille ja babyt03ja 06:lle!!! Otan osaa suruunne. Nyt vain uutta tsemppiä ja yrittämään uutta pienokaista.
Minäkin jäin tänään kotiin, lähinnä väsymyksen vuoksi. En kuitenkaan ole sairaslomalla, vaan pystyn tekemään töitä (lukemista) myös kotona. Vaaka-asento ja sohvalla loikoilu käyvät minulle hyvin! Ja saipa aamulla nukkua tunnin pitempään kun oli jo valmiina " työpaikalla" kun heräsi.
Minäkin olen miettinyt tuota sukupuolta, että haluammeko tietää. Kättärillä ei kuulemma ultrassa sanota vaikka kysyy, joten pitää ehkä mennä sitä varten yksityiselle ultraan. Kiinnostaisi myös 4D-ultra sitten aikanaan, mutta se jää nähtäväksi, jaksaako siitä lystistä maksaa yli 100 euroa, nyt alkuraskauden ultraanhan me jo laitettiin rahaa palamaan (Visa vinkuu...) ;)
Pienen pientä pahoinvointia on ollut eilen, muttei enää samoissa määrin kuin esim. viime viikolla. Ihanaa! Jouduin muuten töissä kertomaan pomolle, kun aloimme käydä tarkemmin läpi kesän työaikatauluja. Minullahan on määräaikainen työsuhde toukokuun loppuun ja kovasti kyllä kiinnostaisi viettää kesä kotona. Sitä paitsi pomo lupaili minulle jotain pikku hommia kesällä kotona tehtäväksi, se olisi tosi hyvä ratkaisu!
Onko kenenkään päässä vielä liikkunut tarvikehankinnat? Se suurin taitaa olla vaunut, etenkin jos esikoista odottaa. Mua kiehtois suuresti lähteä Viroon niitä etsimään, saa kuulemma samaa tavaraa huomattavasti edullisemmin. Kesällä voisi olla siihenkin sitten aikaa. Brion vaunut olis mun unelma, täytyy vielä tsekata kuinka painavat ne on.
Perjantaiterveisin
Rizzu rv 9+6 (jee, huomenna tulee 10 täyteen!)
Eli pituutta löytyy 162cm ja lähtöpaino 56 kg, tällä hetkellä kuitenkin 55kg!!
tänään kävin ultrassa ja laskettu ois syyskuulla.Sielä pieni sydän vähän värisi,vauva ei paljon liikkunut,niinpä kysynkin onko se normaalia?
meinaan mun esikkon(rv 11+5) sydän pompotti kummasti ja se pyöri silloin niin kovin että hyvä kun sai mitat otettua.
vielä vaan jännittää...
olen nähnyt painajaisia parina yönä keskenmenosta.....
muutenkin unet on lisääntyny todella paljon!
10+1
kirjauduin tänne..
Vauva-sivun laskurin mukaan olen 8:lla viikolla eli laskettu aika syyskuussa. Joko kaikki on käynyt neuvolassa? Minä en vielä. Joku kyseli painoja, 163cm ja paino 54-55kg, ehkä kilo voinut tulla..Minulla 3 lasta.
Ja ensimmäisenä pahoittelut babyt03ja06:lle ja windille, tosi ikävä kuulla tälläisiä uutisia.
Uusille tervetuloa!
Ja sitten omaan napaan; täällä kaikki ennallaan eli ihan hyvin. Samat on fiilikset kuin Minjuskalla eli jokainen tuhruton päivä tuntuu voitolta, vieläkin vessassa käydessä vahtaan neuroottisena paperia ettei siihen vain ole jäänyt mitään. Pahoinvointia on vieläkin, samoin väsymystä, rinnat kipeät jne. Eli oireetkin ennallaan.
Joku kyseli näistä koko jutuista, itse olen 157/54 kokoinen tappi. Edellisissä raskauksissa minulla on painoa kertynyt aika vähän, ensimmäisessä n. 6kg ja toisessa minimaaliset 900g. Sanomattakin on siis selvää että laihduin aika paljon raskausaikana ja olinkin reilusti miinuksella lasten syntymän jälkeen. Kuopukseni tosin syntyi 4vko etuajassa ja oli vain 2,5kg. Saas nähdä miten nyt käy, ruokaa kun on pakko ahtaa koko ajan tämän pahoinvoinnin takia, olen varmaan nyt jo lihonut 3kg. No ei sen väliä, painonnousu tasoittuu kuitenkin jossain vaiheessa.
Toivotan nyt kaikille vointeja ja viikonloppua, taidan lähteä kotiin lepäämään.
Tinah 10+6
Tänään on ollut taas sellainen päivä, ettei mitään jaksa. Aamupäiväkin oltiin ihan sisätiloissa tuon 1,5v. touhu-ukkelin kanssa, kun en päivävaatteita jaksanut pukea ennen yhtätoista...
Eilen varasin ekan neuvola-ajan ja parin viikon päästä menen, eli silloin viikkoja tulee 10+3. Toivottavasti sydänäänet kuuluisi jo silloin.
Kokogallupiin: Olen 163cm pitkä ja kahdessa edellisessä raskaudessa lähtöpaino ollut n.51 kg, raskauden aikana tullut n. 10kg. Nyt painoa on ainakin 55kg ja mulla näin alkuraskaudessa tulee aina heti pari kiloa, kun syön herkkuja (ja ruokaakin) vähän turhan tiheään...
Pahoitteluni keskenmenon/tuulimunan kokeneille! Itselläni meni edellinen raskaus kesken, ja nyt on vähän epävarma olo koko ajan, vaikka olen jo sikiön ja sykkeen ultrassa nähnytkin.
Nyt täytyy yrittää saada jotain järkevääkin jo tehtyä. Mukavaa perjantaita ja viikonloppua kaikille!
Triina, pojat ja rv8+
Ihan ekaksi pahoittelut ja suuret halit keskenmenon kokeneille!!!
Sitten tuohon painogalluppiin: mulla on melkein ihan samat mitat kuin Triina04:lla, eli lähtöpituus 163cm ja paino 50kg. Nyt olen kyllä joutunut huonon olon takia syömään vähän väliä, ja painoa on tullut varmaan noin 3kg lisää. Mutta mulla yleensä on tullutkin painoa alussa enemmän, joka on tasaantunut loppua kohti. (Esikoisesta tuli yhteensä 9kg ja kuopuksesta 10kg).
Vauva2006 kyseli väsymyksestä, ilokseni itse voin todeta, että heti kun tuli rv 10 täyteen, alkoi väsymys selvästi vähetä. Eli nyt jaksan katsella klo 21 alkavia tv sarjojakin:)
Eilen sain kutusn Kättäriltä np-ultraan, joka on 27.2., en millään malttaisi odottaa! Ja aiotaan varmaankin yrittää kysyä sitten siinä seuraavassa, eli rakenneultrassa sukupuolta (on kaksi poikaa ennestään), ainakin viimeksi kätilö kertoi sen meille.
Mäkimeirami rv 10+3
ja toivoa jospa se sitten helpottais, luin jostain että rv8-10 on pahimmat väsymyksen takia, silloin se on voimakkainta.
vauva06 rv8+4
Ensinnäkin suuren suuret pahoittelut windille ja Babyt03ja06:lle! Voimia jaksaa eteenpäin ja aloittaa uusi yritys, kun sen aika on.
Tänään oli tosiaan eka neuvola. Eipä siellä mitään tavallista kummempaa. Sydänääniä ei yritetty vielä kuunnella. Th sanoi, ettei heidän doppleri ole kauhean hyvä. Sanoi, että saattaisihan ne äänet jo kuuluakin, mutta jos ei kuuluisi, niin siitä vaan turhaan(?) huolestuisi. Olin asiasta aivan samaa mieltä. Hemppa oli 128. Kuulemma ihan hyvä, mutta tiedän kyllä kokemuksesta että jos tämä raskaus jatkuu, niin tuo lukema menee kyllä alas aikas nopeasti. Sit saakin alkaa rautatabuja syömään.
Tosi pienikokoisia ja hoikkia täällä on suurin osa odottajista. Itse olen 160 cm ja painoa 69 kg. Kun aloin odottaa esikoista, painoin 65 kg. Neljästä lapsesta jäi jäljelle 10 ylimääräistä kiloa, mutta viime syksynä sain pudotettua 6 kg. Painoa mulla on raskauksissa tullut aika tasan 10 kg. Monilla imetys laihduttaa, mutta mulla se ei sitä ole valitettavasti tehnyt.
Mulla ei ainakaan väsymys ole vielä helpottanut. Joku päivä voi olla pirteämpi, mutta kyllä se yleensä jossain vaiheessa iskee. Nytkin olis ihanaa ruveta nukkumaan, mutta pakko alkaa laittaa ruokaa.
Nyt ei auta kuin odotella np-ultraa 1.3. Tuntuu pitkältä ajalta, mutta onneksi alkaa Torinon kisat!!!
Mukavaa päivää kaikille!
neronja rv10+1
Eilen iltapäivällä tuli housuihin ruskeaa verta ja minä sitten tietysti huolestuin ihan täysillä. Koko odotus on muuten mennyt täysin ilman mitään vuotoja tai tuhruja.
Soitin lääkärille ja käskivät tulla parin tunnin päästä vastaanotolle. Mies tuli sitten samantien töistä kotiin ja oli ihan yhtä huolestunut kuin minä. Vastaanotolle menin kuitenkin yksin, ajattelin, että jos nyt on sitten km, niin parempi ettei mies ole mukana. En tiedä miksi, tavallaanhan se on yhteinen juttu, mutta jotenkin halusin suojella miestä. Lääkäri sitten tutki ja huomasin, että sellaiseen tuppoon tuli lisää verta... ihan hirveää. Olin jo varautunut pahimpaan. Sitten ultrattiin ja siellähän se vauva liikuskeli! Oli kasvanut ihan hurjasti, kaksi viikkoa sitten oli n.1cm ja nyt oli 3cm. Ja ihan vauvan näköinen jo! Ja kovasti liikuskeli ja heilutteli käsiä ja jalkoja! Mä sitten huusin vaan, että " se elää!" ja aloin itkemään, oli se ihana nähdä että kaikki ok. Vuotojen syytä ei tiedetä, lääkäri kyllä näytti mistä vuoto tulee. Mutta sitä rusehtavaa vuotoa tuli siis kyllä tosi vähän vain. Nyt sitten mun pitää ottaa vaan ihan iisisti, en saa urheilla, ei mitään rankkoja kotitöitä/siivouksia, ei seksiä, paljon makaamista ja ihan varovaisesti vaan olla.
Mutta voi vitsit kun pelästyin. Seuraava ultra on sitten se 22.2, jolloin mieskin tulee mukaan. Sitä kovasti jo odotan, kun haluan sen miehen kanssa kokea.
Vauva on muuten ikäisekseen suurempi kuin pitäisi, eli viikot vaihtui. Lääkäri muutti hedelmöittymispäivää 5pv aikaisemmaksi, eli ei taida ollakkaan meidän häävauva, vaan jo ennen häitä aikaan saatu. Ollaan rakasteltu ilman ehkäisyä vain nuo kaksi kertaa, eli oikeastaan ei muut ajat tule kyseeseen.
Täällä kyseltiin painosta, minulle on tullut jo 2kg lisää. Laihdutin viime syksynä 13kg, joten painon onkin varaa nousta. Olen 165cm pitkä ja nyt on painoa 62kg. (syksyllä painoin siis 70kg, josta laihdutin 57:ään kiloon, ja jouluna tuli sitten nuo pari kiloa jo takaisin. Ei muuten ollenkaan edes huomannut minusta, että noin paljon laihdutin. Mies ei häästressissä kiinnittänyt asiaan ollenkaan huomiota ja minäkin huomasin vain siitä, että ikivanhat housut taas mahtui päälle) Sen vuoksikaan en nyt ollenkaan painonnousua pähkäile vaan lihon ihan rauhassa. Syön terveellisesti ja sitten on sama miten paino menee.
Mulle on muuten tullut vauvavatsa! Tänne vielä pari viikkoa sitten kirjoitin ja ihmettelin, miten joillekin se on voinut jo nyt tulla ja nyt itse joudun ostamaan jo mammahousut. Omat vanhat housut ei vaan mene enää päälle! Olen nyt pari päivää kulkenut farkuilla vyötärö auki, muttei sekään onnistu enää. Tänään on pakko netistä jotkut housut tilata, että pääsee ulos! Parit vanhat isot housut kyllä löytyy, mutta ne roikkuu sitten muuten päällä.
Täällä tosin on kunnon lumimyrsky jo ties kuinka monetta päivää, etten ainakaan tänään aio edes ulos mennä. Kova tuuli ja liikenne kaaos. Talojen katoilta luodaan yötä päivää lunta, kun muutama katto on jo romahtanut lumen painosta. Ja lunta sataa edelleen...
Kaikille uusille: tervetuloa!
Ja pahoittelut joukosta poistuneille.
Seirana rv10 +0 (luulisin)
Pahoitteluni keskenmenoista!
Samoja asioita täällä itse mietin, koska edellinen meni kesken ja nyt on ollut viime aikoina todella paljon oksentelua, mutta eilen ja tänään yhtäkkiä kohtuu normaali olo. Alkaa vaan miettimään onkohan kaikki kunnossa. onko kellään muulla kokemuksia? Voiku se pahoinvointi loppua yks kaks. Viikkoja on nyt 7 tai 8.
Painoihin 172/60-61. Aluksi turvotti ja paino nousi 1-2kg, mutta tuon oksentelun myötä mentiin välillä alle 60 ja nyt hyvin samois kuin alun perinkin.
Huuheli
Hei vaan.
Hieman pirteämpää päivää.
Meilläpäin tosi kiva ilma, Kummasti sain auringosta virtaa. Tein pitkästä aikaa kunnon kärryttelylenkin ja aamulla ennen lounasta tytön kanssa pulkalla metsässä käveltiin.
Sainpa sitten sisällä aikaseksi vähän järjestelyä.
Neronja: Kyselit eilisessä pinossa taustojani ja pistämisestä.
Mulla siis kolme keskeytynyttä keskenmenoa rv.12 rv11 ja rv21 kaikki peräjälkeen.
Mitään varsinaista vikaa ei löydetty mutta epäilivät lievien tukosten aiheuttaneen sikiön menehtymisen. Siitä syystä sain Fragmin lääkityksen seuraavaan raskauteen. Pistin itseäni 7rv:lta ihan sectiota edeltävään päivään saakka. Eli raskaus onnistu hienosti.
Kerroin haluavani toisenkin lapsen ja sovittiin sitten että kun tulen raskaaksi, pääsen heti alkuraskauden ultraan ja sitämukaa alottamaan pistoshoidon.
Tulinkin raskaaksi heti ensimmäisten kuukautisten jälkeen synnytyksestä eli viime heinäkuussa oli ekat menkat. Tämä raskaus oli kuitenkin tuulimuna.
Mulla on ollut aina alkuraskaudesta tosi hyvä hb. ja jotenkin itse yhdistän sen tukoksiin. hb yli 150.
No siinäpä tuota taas olikin.
Hyvää viikonloppua kaikille onnellisille odottajille. Toivon kaikkea hyvää!!
Leahki rv 8+5 ja STT 1-v
Sitten minulla oli asiaa vielä ultrasta; kävimme edellisessä raskaudessa -04 3/4d ultrassa rv 13+ ja jo silloin nähtiin sukupuoli,eli oli poika tulossa.
Nyt olemme menossa myös ensimmäiseen ultraan 3/4d ja jännittää kovasti että näkyyköhän ja kumpi on tulossa..Taitaisi olla melkonen shokki näin 5 pojan jälkeen saadakki tyttö, mutta kyllähän tässä tyttöä toivotaan vaan taitaapi jono saada jatkoa taas yhdestä pojasta,on vain sellanen tunne..Mutta kuitenkin pääasia että olisi terve!!
Täällä myös pahoinvointi kohtaa välillä, ja jännä kyllä menee syömällä ohi!Ekana vain pitää pakottaa itsensä syömään..Ihan hillitön väsymys ja kun nuita töitäkin pitäisi jaksaa niin huh..Onneksi saa kotona tehdä, ei tarvi ihmisten ilmoille mennä,paitsi kun ulkoilemme. (hoidan kaverin lapsia kotona).Kenellekkään ei olla kerrottu, ei vasta kuin ultran jälkeen, eikä ole tarvinnu vielä selitellä kenellekkään tekosyitä tms..vaikka onkin sadellut pyyntöjä illanistujaisiin ja muihin kissanristiäisiin,mies tekee viikot töitä myöhäseen iltaan,niin vkl pyhitämme perheelle ja lasten harrastuksille..en tiedä sitten ihmetteleekö kukaan että miksi nyt yhtäkkiä en vaali itselleni sitä norm. vapaailtaa,mutta eipä kukaan ole kysynyt mitään.En tiedä sitten suuttuvatko kun saavat tietää,mutta toivon että ystävät ymmärtää tilanteemme..Tai syyn miksi ei kerrottu.
Mutta nyt viikonlopun viettoon,vointeja ja voimia syyskeijuille!!
Jemin79, rv 6+6
Kävin lukees viä eilisiä tekstejä ja Rizzulle täältä itävallasta....siis ultria on enmmän luulen että enmmän kuin suomes varsinki kun tekevät jo alussa eli siksi en esim. tiedä viä tarkkaa laskettua aikaa koska kiekko ja ultra ei täsää toisiaan. Seuraava otetaan parin viikon päästä jolloin sanovat lasketun ajan. Siis luulen että mulle tulee vähintään kolme ulrtaa. Täällä ei ole neuvolasysteemiä eikä terveyskeskusta vaan mennään suoraan kotilääkärille eli yksityiselle tai sit voi mennä suoraan sairaalaan. Itellekin tää systeemi viä uusi ja outo. Se lääkäri tosin ei paljon kertoillu asioista joten olen nyt sitten ollut nenä kiinni kirjoissa ja netissä, että sais jonkun kokonaiskuvan.
Huuheli
Minä asun saksassa ja täällä on kanssa ultria paljon enemmän kuin suomessa. Minulla on nyt jo kolme takana ja neljäs on kahden viikon päästä!
Huomattavasti parempi systeemi kuin suomessa. Tutkimukset tekee aina naistenlääkäri ns. yksityisellä vastaanotolla, eli voi itse päättää kenellä lääkärillä käy tai voi vaihtaa lääkäriä jos haluaa tai käydä vaikka useallakin lääkärillä. Ja kaikki menee sairasvakuutuksesta, eli ilmaista. Ainoastaan se veriseula maksaa, jos sen haluaa tehdä. Ja voi olla, että muutkin ns. ylimääräiset tutkimukset jos jotakin haluaa. Mutta mm. 3/4d ultra on kanssa maksuton.
Seirana rv10
Elikkäs,taas kiva neuvolantäti ultrasi,ihan vatsan päältä vain,mutta syke näkyi hienosti!sydänääniä ei vielä kuunneltu mutta oli helpottavaa nähdä että kaikki on hyvin.hemoglobiini oli 114,mutta ihan vielä ei kuulemma rautaa kannata syödä jos vaan suinkin pärjää väsymyksen kanssa,mutta kahden viikon päästä pakko jo aloittaa jos hemppa vielä alhainen.Muuten kaikki olikin tuttua,mutta aina se on uuden kanssa yhtä jännää...
Mulla oli kaksi nuorinta mukana neuvolassa mutta leikkivät niin nätisti odotushuoneessa koko tunnin että eipä tarvinnut vieläkään kertoa vauvasta mitään!!np ultran jälkeen jo varmaan paljastan lapsille että tulossa on pikkuveli tai sisko!!
mutta nyt pitää töihin lähteä,palaillaan!
unelias76& Ujo rv9
nyt olen vähän huolissani, kun luin tuota tiistain pinoa...silloin kysyin siitä raudan ja vitamiinien syönnistä ja monet sanoivat ettei rautaa saisi syödä ja järkeen käypän syynkin....olen sitä rautaporetta nyt sitten juonut, mutta enpä juo enää tämän päivän jälkeen!!! Kamalaa jos olen nyt omalla toiminnalla aiheuttanut jotain! tosin tuskin se hemppa nousee viikossa 119:sta kovinkaan korkealle...
ja sitten toissapäivänä ajoin KOLARIN!!! ei mitään vakavaa, kellekkään ei käynyt mitään, mutta aika rysähdys oli... ajoittain oli kovaa alavatsa-kipua, mutta nyt se on jo hävinnyt. Luulen kuitenkin, että olisi vain kohdun kasvusta johtuvaa.
28.pv olisi toinen ultra ja siis se varsinainen ultra jonka lääkäri tekee. Siellä viimeistään selviää kolarin jälkiseuraukset jos nyt mitään tuli. Suuresti epäilen ettei tullut.
Väsymystä täälläkin, mutta etova olo alkaa jo häviämään. =D
Painosta: olen siis 175 ja 58kg, tosin ekassa neuvolassa saivat vaakaan 60,8kg eli ihan mukavasti tullut painoa lisää. Kun muuten olen alipainoinen..... ja kyllähän se paino siitä tasoittuu pikkuhiljaa. ehkä tuo painonnousu johtuu osittain siitä, että syön jatkuvasti jotain että pahoinvointi pysyisi poissa, joka nyt sitten alkaakin jo helpottamaan =D
*tiitiäinen79, masu 8+3* lapsille iltapalaa
Pahoittelut keskenmenneille :( Ja voimia..
~~~
Siitä sukupuolesta: esikoisesta ei ultraaja suostunut sanomaan mitään, se oli siis ihan käytäntö. Toisesta rakenneultrassa ultraaja sanoi yht' äkkiä että " ..hups, halusitteko te sen sukupuolen tietää? ..kun tässä nyt niin selvästi näkyy, että katsotaanko vai ei?" . Haluttiin katsoa ja pojalta näytti - ja poika tuli. Kyllä varmaan nyt haluttais tietää jos samanlainen tilanne tulis eteen!
Ja niitä mittoja: olen 158cm ja ekassa neuvolassa nyt 48.2kg. Kotivaa' alla pyörinyt 49-50, aina. Molemmissa raskauksissa noussut piirun yli 10kg, ja lähtenyt aika nopsasti pois.
~~~
Ja vielä omia tuntemuksia: Väsyttää vähän, nenän limakalvot ihan kuivat. Siinäpä sitä, ei muuta. Joo paitsi maha näyttää ihan kadonneen eikä muutenkaan tunnu yhtään raskaana olevalta.. Taitaa nyt vähän ahdistaa se sydänääni juttu :( Ens viikolla pääsen käymään kiltillä th:lla joka lupasi kuunnella niitä itse, jos vaikka taas kuuluis kun on sama kuuntelija. Toivotaan.
Itta rv 9-10 tms. ..yhtä ratkiriemukkaana kuin eilenkin.. ;0
mulla oli jo alussa väsymystä, mutta viime viikonloppupuolella se tuntui jotenkin taas lisääntyvän ja ollut siitä alkaen aika voimakasta.