Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttu valittaa "köyhyyttä" miehensä tienää 2800€/kk

Vierailija
05.11.2015 |

Hitsaaja on siis. Nainen on työtön ja heillä yksi lapsi. Aina jaksaa vinkua että raha vähissä. No ei ihme kun hamstraa kämpän täyteen turhaa(kin) tavaraa, syövät valmisruokaa eli jostain Stockmannin herkkutiskiltä ostettua jos eivät saa lapselle hoitajaa. Jos saavat niin syövät ravintolassa.

4-vuotiaalla on jo kaiken maailman ipadit, älypuhelin, playstation 3 yms. Ja aina on päivitettävä uusimpaan että pysyy kulissit kasassa.

Tienaan itse tonnin vähemmän ja pärjään mainiosti, rahaa jää myös säästöön. En tajua.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa taas ei ollut, koska ei ole voinut koskaan vaikuttaa oman asumisen hintaan yms. ;)

Vierailija
42/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokran hintaan en ole voinut koskaan vaikuttaa. Auton kuluihin en ole voinut koskaan vaikuttaa. Koska oli 1 kämppä vapaana, niin sinne oli muutettava ja sieltä käytävä työpaikalla, johon en ole voinut vaikuttaa.

Kaikki kulut mitkä ovat syntyneet ovat olleet pakollisia, ellei asu kadulla ja heitä veiviänsä talvella.

De facto. Ihmiset sitten ovat tyhmiä ja luulevat voivansa itse vaikuttaa asioihin. Deterministisessä maailmassa sä saat just sen asunnon mikä on sillä hetkellä vapaana, etkä mitään mitä sinä itse haluat.

Tähän asuntoon en halunnut muuttaa. Muita ei ollut. En ole viihtynyt.

Minä en "luule" voivani vaikuttaa asioihin. Minä vaikutan. Mikäpä siinä jos ei halua ottaa vastuuta elämästään, mutta on naurettavaa nimitellä tyhmiksi niitä jotka haluavat ja pystyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puol vuotta roikuin Helsingin asuntojonossa ja sitten oli pakko muuttaa siihen ainoaan tarjottuun asuntoon.

Siitäpä voi repiä vaihtoehtoja.

Rahaa muuttaa kauemmaksi ei ollut. Eli milläpä muutat muualle?

Ja asut Helsingissä syystä, että...

Olen syntynyt Helsingissä ja ollut töissä siellä koko elämäni. Jos ei saa halpaa asuntoa, niin ei ole rahaa muuttaa muuallekaan. 

Jos ei saa parempaa palkkaa, niin rahaa jää juuri sen verran mitä ympäröivä yhteiskunta on kuluja keksinyt. En minä niihin ole koskaan voinut vaikuttaa.

Vierailija
44/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en "luule" voivani vaikuttaa asioihin. Minä vaikutan. Mikäpä siinä jos ei halua ottaa vastuuta elämästään, mutta on naurettavaa nimitellä tyhmiksi niitä jotka haluavat ja pystyvät.

Minä olen kuule ottanut paljon enemmän vastuuta kuin tuommoinen koskaan. Mihinkään kuluihini ei vain reali maailmassa pysty vaikuttamaan. Kaikki hintatasot yms. on keksittyjä jo ennen syntymääni.

Vierailija
45/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi naiseni aikoinaan maksoi vuokraa 250 euroa/kk. Minun vuokrani oli 600. No hienoa, että joillekin sitten annetaan tuon hintaisia kämppiä ja toisille ei. Vaan minkäs sille voi.

Oli saanut asunnon opiskellessa. Sitten kun saa tuollaisen jättipotin, niin on hyvä tulla ihmettelemään miksi muilla ei jää rahaa säästöön.

Toisella kaverilla oli kämpän vuokra 340 euroa. Oli kaupungin asunto ja sai jalkansa oven väliin, kun kikkailivat kaverinsa kanssa papereissa kun toinen oli muuttamassa pois. Kaverini siirsi sinne kirjansa ja kertoi asuvansa siinä asunnossa ja sai jäädä siihen sitten asumaan.

Lottovoitto. Kyllähän minäkin voisin kerskua rahoillani ja mahdollisuuksillani jos saisin lottovoiton. 

Yhtä todennäköistä kun se on kaikenlisäksi.

Vierailija
46/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista vuokranhinnoista on siis jo aikaa vuosikymmenen takaa ja yli.

Vierailija
47/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 /kk

340 /kk

600 /kk

Minkä valitsisit? Empä päässyt valitsemaan.

Vierailija
48/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuule ottanut paljon enemmän vastuuta kuin tuommoinen koskaan. Mihinkään kuluihini ei vain reali maailmassa pysty vaikuttamaan. Kaikki hintatasot yms. on keksittyjä jo ennen syntymääni.

Vai "tuommoinen". Sivistynyttä.

Et ole koskaan ottanut vastuuta mistään, kyllähän sen näkee jo tekstistäsi.

Vierailija
49/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumiskulut 185€/kk ja autokulut NOLLA. 

t. yh since -98

Pakkoko olla asunto? Kuluni 0.

Tuet 5000 puhtaana. Saan yh-tukia.

Vierailija
50/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

250 /kk

340 /kk

600 /kk

Minkä valitsisit? Empä päässyt valitsemaan.

Raha ei valehtele.

Vierailija
51/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan täällä voi sanoa 2 800 € palkkaa pieneksi? Itse tienaan n. 1 500 €  kokopäivätyöstä. Asun yksin, joten maksan asumiskulutkin yksin. Enkä edes pidä itseäni erityisen köyhänä.

1500€ bruttotuloista tuskin juuri tonnia enempää käteen jää? Esim pääkaupunkiseudulla kerrostalokaksion vuokra on helposti 800€ kuussa. Sähköön, ruokaan ja kaikkiin muihin laskuihin ja kuluihin jää siis rahaa n. 200€. Sorry mutta kyllä tuo tosi vähän on. Sinulla tuskin on koskaan rahaa mihinkään enempään kuin peruselämään ja siihenkin aika niukalti.

Vierailija
52/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi naiseni aikoinaan maksoi vuokraa 250 euroa/kk. Minun vuokrani oli 600. No hienoa, että joillekin sitten annetaan tuon hintaisia kämppiä ja toisille ei. Vaan minkäs sille voi.

Oli saanut asunnon opiskellessa. Sitten kun saa tuollaisen jättipotin, niin on hyvä tulla ihmettelemään miksi muilla ei jää rahaa säästöön.

Toisella kaverilla oli kämpän vuokra 340 euroa. Oli kaupungin asunto ja sai jalkansa oven väliin, kun kikkailivat kaverinsa kanssa papereissa kun toinen oli muuttamassa pois. Kaverini siirsi sinne kirjansa ja kertoi asuvansa siinä asunnossa ja sai jäädä siihen sitten asumaan.

Lottovoitto. Kyllähän minäkin voisin kerskua rahoillani ja mahdollisuuksillani jos saisin lottovoiton. 

Yhtä todennäköistä kun se on kaikenlisäksi.

Opiskelija-asunnosta joutuu luopumaan opiskelujen jälkeen ja opiskelujen aikana tulot ovat mitättömät. Kyllä alle 600:lla saa asunnon helposti. Kunhan tyytyy saunattomaan ja parvekkeettomaan yksiöön.

Vierailija
53/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai "tuommoinen". Sivistynyttä.

Et ole koskaan ottanut vastuuta mistään, kyllähän sen näkee jo tekstistäsi.

Älä rölli mussuta. Niin läpinäkyvää, kun rahasta et pysty keskustelemaan, mutta vain soittamaan suutasi.

Vierailija
54/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään kuluihin?! Eli maksan koiran ja auton kuluista, vaikka minulla ei ole kumpaakaan? Maksan vuokraa vaikka olen velaton talon omistaja. Maksan vedestä, joka tulee omasta kaivosta. Maksan maitolitrasta, vaikka en juo maitoa.

Kuka sinä oikeasti luultet olevasi?! Sipiläkään ei voi vaikuttaa vaikka niin yleisesti oletetaan, jne...eikä edes se amerikapresidentti.

Vierailija
55/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija-asunnosta joutuu luopumaan opiskelujen jälkeen ja opiskelujen aikana tulot ovat mitättömät. Kyllä alle 600:lla saa asunnon helposti. Kunhan tyytyy saunattomaan ja parvekkeettomaan yksiöön.

No asu se siinä vielä 5 vuotta. 

Asunnon saaminen ei hyödytä 10 vuoden päästä, jos tarve on tänään.

Kaikki yh-pummit kiilaa edelle. Etkö sitä tiedä?

Vierailija
56/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan täällä voi sanoa 2 800 € palkkaa pieneksi? Itse tienaan n. 1 500 €  kokopäivätyöstä. Asun yksin, joten maksan asumiskulutkin yksin. Enkä edes pidä itseäni erityisen köyhänä.

1500€ bruttotuloista tuskin juuri tonnia enempää käteen jää? Esim pääkaupunkiseudulla kerrostalokaksion vuokra on helposti 800€ kuussa. Sähköön, ruokaan ja kaikkiin muihin laskuihin ja kuluihin jää siis rahaa n. 200€. Sorry mutta kyllä tuo tosi vähän on. Sinulla tuskin on koskaan rahaa mihinkään enempään kuin peruselämään ja siihenkin aika niukalti.

Mitä pyytelet anteeksi? Vähän tuo tietenkin on ja lähtisin heti parempiin hommiin jos jostakin saisi. Ja miksi ihmeessä kukaan näillä tuloilla asuisi pääkaupunkiseudulla kaksiossa?!

Vierailija
57/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään kuluihin?! Eli maksan koiran ja auton kuluista, vaikka minulla ei ole kumpaakaan? Maksan vuokraa vaikka olen velaton talon omistaja. Maksan vedestä, joka tulee omasta kaivosta. Maksan maitolitrasta, vaikka en juo maitoa.

Kuka sinä oikeasti luultet olevasi?! Sipiläkään ei voi vaikuttaa vaikka niin yleisesti oletetaan, jne...eikä edes se amerikapresidentti.

Mitähän sä sönkötät? Todistat siis, että olen oikeassa. 

Asuinpaikkaani en ole voinut valita ja töissä on ollut pakko käyttää autoa. Sinun ei. Joten valinnat eivät ole omia. Olisihan minäkin autosta luopunut, jos olisin saanut asunnon työpaikan vierestä. 

En saanut, joten se siitä. Valinnanvaihtoehtoja ei silloin ole. 

Sinulle on siis annettu mahdollisuus olla ilman, ja minulle ei. Simple as that.

Kiitos tämä riittää, lähden nyt polkupyöräilemään, koska nykyään minun ei ole pakko pitää autoa, niin olen ollut 2 vuotta jo ilman.

Vierailija
58/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset aina valehtelevat nettotulonsa bruttotuloihin nähden?

vero.fi/verolaskuri

Jokainen voi sieltä käydä tarkistamassa.

2800€/kk *12,5 = 35k€/v, tarkoittaa Helsingissä evluttilaiselle  korkeintaan  21%+6,35%  = 27,35% veroprosenttina. Eli 2800 bruttotuloista jää ~2030€ käteen kuukaudessa. ~2060€ jos eroat kirkosta. Eikä tässä ole vielä yhtään ylimääräisiä vähennyksiä.

1500€ brutosta jää 1262€ nettona.

Että sitten on pakollisia tai vapaaehtoisia menoja joiden takia rahat ei jää tilillesi käytettäväksi, ei muuta asiaa.

Vierailija
59/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietyllä tavalla huoletonta elämää, kun uskottelee itselleen, että mihinkään ei voi vaikuttaa, vaan kaikki tulee annettuna. Ei tarvitse edes yrittää enempää.

Vierailija
60/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa mitään ylimääräisiä tukia koska sain hiljattain perinnön

ap["

Kovin on ap. kommentit ristiriitaisia. Ei ihme jos elät "leveämmin" kuin ystäväsi, vaikka palkkasi on tonnin pienempi ja saat vielä säästöönkin.... unohdit kuitenkin mainita aloituksessasi  saamastasi perinnöstä, joka antaa aivan erilaiset lähtökohdat rahan käytölle kuin ystävällesi.

Ja ihan yleissivistystä: tuet lasketaan ansio- ja pääomatuloista  (paitsi toimeentulotuki) ei perinnöistä eli todellisuudessa saat vielä ylimääräisen perinnön lisäksi korotetut lapsilisät, elatusmaksut, alhaisemman päiväkotimaksun, asumistuet jne. jne.  ei ihme jos elät leveästi, toisin kuin ystäväsi, joka valittaa rahan niukkuutta.