Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu valittaa "köyhyyttä" miehensä tienää 2800€/kk

Vierailija
05.11.2015 |

Hitsaaja on siis. Nainen on työtön ja heillä yksi lapsi. Aina jaksaa vinkua että raha vähissä. No ei ihme kun hamstraa kämpän täyteen turhaa(kin) tavaraa, syövät valmisruokaa eli jostain Stockmannin herkkutiskiltä ostettua jos eivät saa lapselle hoitajaa. Jos saavat niin syövät ravintolassa.

4-vuotiaalla on jo kaiken maailman ipadit, älypuhelin, playstation 3 yms. Ja aina on päivitettävä uusimpaan että pysyy kulissit kasassa.

Tienaan itse tonnin vähemmän ja pärjään mainiosti, rahaa jää myös säästöön. En tajua.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työsuhdeautokin taitaa olla käytännöltään vieras?!"

Kukapa sitä ei istuisi vaikka Audin takapenkillä, jos sellainen vain tarjotaan.

"Eikä asunnon hankkimen työpaikan läheltä mitään amerikantiedettä ole, jolla olisi mitään tekemistä tuurin kanssa."

Hintaan ei voi vaikuttaa, muuta kuin pienituloiset.

"Ei avartanut!"

Älykkyyden puutteessa en voi auttaa.

Ei sen Audin takapenkillä istuminen ilmaista ole.

Kalliimpi asunto kompensoituu pienemmillä työmatkakuluilla.

Älykäs osaa myös käytää mielikuvitustaan ja pärjää myös pienituloisena paremmin kuin nämä, jotka ovat vaan passiivisena tilanteen vietävissä ja kiukuttelevat kuin pikkulapset kun ei ole mitään muka tehtävissä.

Vierailija
22/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nään on näitä ikuisia ihmetyksen aiheita.

Tuttuni on yhden teini-ikäisen lapsen yksinhuoltaja. Ihan hyväpalkkaisessa töissä, käteen jää noin pari tonnia palkkatuloja kuussa. Lapsen isä maksaa elatusmaksua (en tiedä summia), siihen lisäksi lapsilisä. Ei maksa mitään asumisesta, isänsä maksaa kaikki asumisesta tulevat laskut (sähkö, vesi ym.), isänsä auto käytössä, jonka kulut isä maksaa, rouva maksaa vain bensat. Saa tämän lisäksi vielä kuukausirahaa isältään 500,- kuussa. Isä ja lapsen isä maksaa osansa lapsen harrastusmenoista, lisäksi ostavat usein vaikka takin tai kengät lapselle, jos tarvetta. Ei tarvitse kuin pyytää. Rouva maksaa käytännössä vai luottokorttilaskunsa ja senkin tuuppaa satunnaisesti isänsä maksettavaksi, kun itsellä ei ole rahaa.

Tällä daamilla on aina rahat loppu. Ostaa luksusta luksusta luksusta. Pitää esittää niin hemmetisti jotain täysin muuta, kun mitä on. Ainaista valitusta, kun on niin köyhä yksinhuoltaja ja lässyn lässyn.

Ei pysty ymmärtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stockmaannin herkussa on vieläpä edullisempaa kuin lähikaupassa (jotka ovat Siwa ja K-Kauppa). Minä siis säästän rahaa kun käyn Stockalla enkä lähikaupassa.

Stockalla on jotkut tuotteet kalliimpia, jotkut halvempia. Luksus siellä kyllä on ihan omissa hinnoissa.

Vierailija
24/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se palkkahan on miehen, ei ystäväsi. Entä jos mies on heillä se joka törsää? Ei ystäväsi paljon asialle mahda, jos mies hassaa normi elin- ja asumiskustannusten yli menevät rahansa turhuuksiin. Mies tuskin edes suostuu kuuntelemaan mitään valituksia asiasta, koska hänhän varmaan omasta mielestään vain huolehtii perheestään tuhlatessaan rahansa kalliiseen ruokaan ja lapsen leluihin ja elektroniikkaan.

Mun exäni oli tuollainen tyyppi. Ihan hyvä mies muuten, mutta häneltä puuttui täysin taju siitä, että jos yhtenä viikonloppuna pistää rahaa haisemaan monta sataa, se on poissa loppukuun budjetista. Jos hänelle huomautti asiasta, hän suuttui koska ei sentään käyttänyt rahojaan ryyppäämiseen vaan "yhteiseen hyvään". Lopputulos oli silti aina se, että kun palkka oli mennyt ravintolaillallisiin, leffoihin, auton rassaamiseen ja kodin elektroniikkaan, piti loppukuu elää kädestä suuhun.

Vierailija
25/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh. 2800 e ei ihan hirveesti ole. Tietysti se on jos lähtökohtaisesti ei ole yhtään rahaa. Mut tuosta verot ja asumiskustannukset pois, niin eipä siitä paljoa jää. Jos mitään harrastaa, ostaa, matkustaa- niin eihän tuo riitä yhtään mihinkään.  Tietty jos lähtökohtana on se köyhäily niin sitten. Mut ihan normaaliksi keskituloiseksi elämäksi tuo ei kyllä riitä alkuunkaan. Tiedoksi vielä sekin, että kun tulot, kasvaa, verot pomppaa aika huimasti myös ylöspäin. Itse olen 3 lapsen yksinhuoltaja ja teen paljon töitä jotta lapsillani on varaa harrastaa ja elää kuten kavereillaan. Siitä hyvästä veroprosenttini on 35. Että ei tässä maassa ainakaan ahkeruudesta palkita.

Vierailija
26/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tienannut paljon enemmänkin, mutta vuokransa hintaa ei voi itse määritellä. Auton korjauskuluihin ei voi määritellä. Työbensoja 400-500/kk ei voi itse määritellä. Koiran lääkärin kuluja ei voi itse määritellä. 

Elämässä ei ole juurikaan asioita joihin voi määritellä mitään. Sitten kun jollakin on käynyt satumainen tuuri, että tienaa paljon ja saanut halvat kämpät ja työpaikan kotiovelta, niin päivittelee, että mites muut ei pärjää. Kaverilleni työnantaja maksoi työmatkat +auton käyttölisää, koska olivat keikkamatkoja. Että semmosta.

Sellaista se elämä on. Ehkä vähän avarsi?

Kyllähän niitä menoja määritellään ITSE juuri siinä kun hankitoja ja päätöksiä tehdään.

Koirasta on aina kuluja, myös se eläinlääkärin tarve realisoituu joskus. Koiraa ei oteta jollei siihen ja sen eläinlääkäriin ole varaa.

Asunnon voi ostaa ns. halvalla ja sitten ihmetellä 30 tonnin putkiremonttilaskua, että mistäs taivaasta se yllättäen tupsashti. Tai asioista voi ottaa selvää ennenkuin laittaa nimensä kauppakirjaan.

Poliittiset päätökset on oikeestaan ainoita jotka vaikuttaa yllättäin, veronkorotukset ja muut. Mutta ei nekään yhdessä yössä ilmaannu jos yhtään viitsii töllöstä katsoa muutakin kuin TISsiä.

Vierailija
27/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo juttu, missä laskettiin perheiden peruselämän kulutusta. Kun lasken mukaan tuet mitkä saan, voidakseni ylläpitää jutun mukaista peruselintasoa, Mun pitäis itse tienata kuukaudessa bruttona yli 3000e. Ja siinä oli käsittääkseni kyseessä "riittävän hyvä" elintaso, ei siis mitään ihmeellistä ja ylimääräistä vielä..

Vierailija
28/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme valitusta! Elämässä mainitsemasi asiat ovat nimenomaan niitä joihin voi vaikuttaa: Ei tarvitse ottaa koiraa (se on iso kuluerä kuitenkin vähintää 10 v.), sitten voit valita minkälaisen auton ostaa, uusissa on nykyään 5 v takuut ja matalat korot rahoitukselle, tai voihan sitä kaupungissa elää ilman autoa. Mulle tulee halvemmaksi käyttää taksia silloin kun autoa tarvitsisin kuin omistaa auto jonka kulut juoksisivat kuitenkin joka kuukausi. Sästän ihan hirveästi ilman autoa, ja sen rahan käytän asuntoon jonka arvo ei pääkaupnkiseudulla laske (auton arvo laskee). Jne., jne, jne.

Lässyti lässyti. Vaan kun mun työaika oli ympäri kellon. Koiran ottamisen valinnan voi tehdä juuri sillä sekunnilla. Siihen ei voi sen jälkeen enää vaikuttaa. Jos asunto vaihtuu, niin vaihtuu vuokrakin jne.

Työpaikkaasi et voi vaikuttaa. Tai sitten alan Ameriikan presidentiksi.

Vierailija
29/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tienannut paljon enemmänkin, mutta vuokransa hintaa ei voi itse määritellä. Auton korjauskuluihin ei voi määritellä. Työbensoja 400-500/kk ei voi itse määritellä. Koiran lääkärin kuluja ei voi itse määritellä. 

Elämässä ei ole juurikaan asioita joihin voi määritellä mitään. Sitten kun jollakin on käynyt satumainen tuuri, että tienaa paljon ja saanut halvat kämpät ja työpaikan kotiovelta, niin päivittelee, että mites muut ei pärjää. Kaverilleni työnantaja maksoi työmatkat +auton käyttölisää, koska olivat keikkamatkoja. Että semmosta.

Kyllähän niitä menoja määritellään ITSE juuri siinä kun hankitoja ja päätöksiä tehdään.

Koirasta on aina kuluja, myös se eläinlääkärin tarve realisoituu joskus. Koiraa ei oteta jollei siihen ja sen eläinlääkäriin ole varaa.

Asunnon voi ostaa ns. halvalla ja sitten ihmetellä 30 tonnin putkiremonttilaskua, että mistäs taivaasta se yllättäen tupsashti. Tai asioista voi ottaa selvää ennenkuin laittaa nimensä kauppakirjaan.

Poliittiset päätökset on oikeestaan ainoita jotka vaikuttaa yllättäin, veronkorotukset ja muut. Mutta ei nekään yhdessä yössä ilmaannu jos yhtään viitsii töllöstä katsoa muutakin kuin TISsiä.

Höpöhöpö täyttä sontaa.

Asioihisi et voi oikeasti vaikuttaa. Se on silmän lumetta. Kysy älykkäämmiltäsi, jos et itse ymmärrä.

Mulla oli tasan yks asunto mihin nytkin pääsin, joten vaihtoehtoja oli 0. Sitä edellisen kämpän sain suhteilla ja sitä edellinen kämppä, niin vaihtoehtoja oli taas sama. Ei vaihtoehtoja. Ainoastaan yksi kämppä vapaana mihin pystyin muuttamaan. Sitä edellisessä kämpässä vaihtoehtoja oli jopa 2 kpl, mutta ei juurikaan hintaeroa, eli minkäänlaisia säästösuunnitelmia ei olisi voinut tehdä mitenkään.

Näin maailma mataa, ota oppia.

Vierailija
30/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä ei ole juurikaan asioita joihin voi määritellä mitään. 

No huh huh, enintään avarsi sen kuinka tyhmiä ihmiset voikaan olla!

- Suomessa on vapaus valita oma asuinpaikkansa. Ei tämä ole joku kommunismi, jossa valtio määrää "nyt sinä asut tuossa loppuikäsi". Sen vuokransa eli asuntonsa voi valita tietyissä rajoissa ihan vapaasti! Muuttaa halvempaan jos ei raha riitä.

- Auton tarpeen ja polttoaineen kulutuksen voi todellakin itse määritellä. Joko muuttaa lähelle töitä niin ettei autoa tarvitse, tai niin että voi kulkea julkisilla. Aina jompi kumpi onnistuu jos vain viitsii nähdä vähän vaivaa, eikä tämä ole edes ristiriidassa edellisen kohdan kanssa. Hetkittäisiä huonoja yhdistelmiä voi tulla esim. työpaikan vaihdon johdosta (ennen kuin ehtii muuttaa lähemmäs), mutta jos kyseessä on pysyvä tila että asuminen ja/tai autokulut nielevät paljon rahaa, niin se on ihan oma valinta.

- Koira ei ole pakollinen hankinta. Koiran lääkärikulut voi siis tosiaan itse määritellä - ei hommaa koiraa, jos ei ole varma että lääkärikuluihin on varaa. 

Elämässä on loppujen lopuksi hyvin vähän asioita joihin EI voisi vaikuttaa! Pahimpia valittajia olette te, jotka ajelehditte kuin tukki joessa törmäillen sen laitoihin, eikä mitään elämänhallintaa tai edes yritystä siihen löydy. Klonks klonks, ei ihmekään että pää hakkaa laitoihin kiinni.

Vierailija
31/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan täällä voi sanoa 2 800 € palkkaa pieneksi? Itse tienaan n. 1 500 €  kokopäivätyöstä. Asun yksin, joten maksan asumiskulutkin yksin. Enkä edes pidä itseäni erityisen köyhänä.

Vierailija
32/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska näyttää pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea! Joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. On tavaton määrä arvovalintoja, joita voimme määritellä.

Koiraa ei hankita, jos ei ole varaa sen hoitovakuutuksiin. Voimme myös määritellä maksammeko työmatkasta vain asumisesta enemmän. Työmatkat voi vähentää verotuksessa, jne.

Kai sinäkin työstäsi palkaa saat. Itsekö työhön liittyvät keikkamatkat pitäisi maksaa? Ehkä sinun pitäisi vähän avaraa itseäsi?!

Vierailija
33/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tasan yks asunto mihin nytkin pääsin, joten vaihtoehtoja oli 0. Sitä edellisen kämpän sain suhteilla ja sitä edellinen kämppä, niin vaihtoehtoja oli taas sama. Ei vaihtoehtoja. Ainoastaan yksi kämppä vapaana mihin pystyin muuttamaan. Sitä edellisessä kämpässä vaihtoehtoja oli jopa 2 kpl, mutta ei juurikaan hintaeroa, eli minkäänlaisia säästösuunnitelmia ei olisi voinut tehdä mitenkään.

Eli suomennettuna olet polttanut luottotietosi (sekin oma valinta), ja joudut muuttamaan sinne joka sinut suostuu vihdoinkin vuokralaiseksi ottamaan tai siihen kunnan asuntoon jonka vuosia jonottamalla saat. Me muut, jotka osataan huolehtia asiamme, katsotaan vapaat asunnot esim. etuovi.comista tai vuokraovesta tai mistä tahansa kymmenistä vuokrafirmoista, ja VALITAAN minne halutaan muuttaa sen mukaan paljonko on varaa maksaa. 

Näin maailma mataa jos hoitaa asiansa, ota oppia.

Vierailija
34/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran hintaan en ole voinut koskaan vaikuttaa. Auton kuluihin en ole voinut koskaan vaikuttaa. Koska oli 1 kämppä vapaana, niin sinne oli muutettava ja sieltä käytävä työpaikalla, johon en ole voinut vaikuttaa.

Kaikki kulut mitkä ovat syntyneet ovat olleet pakollisia, ellei asu kadulla ja heitä veiviänsä talvella.

De facto. Ihmiset sitten ovat tyhmiä ja luulevat voivansa itse vaikuttaa asioihin. Deterministisessä maailmassa sä saat just sen asunnon mikä on sillä hetkellä vapaana, etkä mitään mitä sinä itse haluat.

Tähän asuntoon en halunnut muuttaa. Muita ei ollut. En ole viihtynyt.

Vierailija
35/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isonkin summan saa tuhlattua hetkessä jos ei ajattele. Ja toisaalta vähäkin raha riittää yllättävän pitkälle kun vähän tuumaa.

Eipä tässä mitään uutta sinällään ole.

Vierailija
36/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkaasi et voi vaikuttaa. Tai sitten alan Ameriikan presidentiksi.

Mitä hittoa minä just luin?! Sinä valmistunut ammattikoulusta vuonna -76 ja edelleen samassa parturikampaamossa töissä?!

Vierailija
37/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli suomennettuna olet polttanut luottotietosi (sekin oma valinta), ja joudut muuttamaan sinne joka sinut suostuu vihdoinkin vuokralaiseksi ottamaan tai siihen kunnan asuntoon jonka vuosia jonottamalla saat. Me muut, jotka osataan huolehtia asiamme, katsotaan vapaat asunnot esim. etuovi.comista tai vuokraovesta tai mistä tahansa kymmenistä vuokrafirmoista, ja VALITAAN minne halutaan muuttaa sen mukaan paljonko on varaa maksaa. 

Näin maailma mataa jos hoitaa asiansa, ota oppia.

En jaksanut lukea kuin alun, koska valehtelet.

Luottotiedot kunnossa. Asiani olen hoitanut mallikkaasti. Yhteiskunnallisesti tehnyt tärkeää töitä tukipilarina.

Sinä taas olet täällä räkyttävä luuseri, joka ei ole päivääkään ollut hyödyksi tälle yhteiskunnalle. Olen ylpeä itsestäni.

Mutta sitä FAKTAA se ei tule koskaan muuttamaan, että näitä asioita ei täällä pääse itse valitsemaan. Tähän asuntoon en halunnut muuttaa. Muita ei ollut vapaana. Vaihtoehtoja 0.

Vierailija
38/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puol vuotta roikuin Helsingin asuntojonossa ja sitten oli pakko muuttaa siihen ainoaan tarjottuun asuntoon.

Siitäpä voi repiä vaihtoehtoja.

Rahaa muuttaa kauemmaksi ei ollut. Eli milläpä muutat muualle?

Vierailija
39/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokran hintaan en ole voinut koskaan vaikuttaa. Auton kuluihin en ole voinut koskaan vaikuttaa. Koska oli 1 kämppä vapaana, niin sinne oli muutettava ja sieltä käytävä työpaikalla, johon en ole voinut vaikuttaa.

Kaikki kulut mitkä ovat syntyneet ovat olleet pakollisia, ellei asu kadulla ja heitä veiviänsä talvella.

De facto. Ihmiset sitten ovat tyhmiä ja luulevat voivansa itse vaikuttaa asioihin. Deterministisessä maailmassa sä saat just sen asunnon mikä on sillä hetkellä vapaana, etkä mitään mitä sinä itse haluat.

Tähän asuntoon en halunnut muuttaa. Muita ei ollut. En ole viihtynyt.

Pakkoko on asua vuokralla?! Pakkoko on olla auto?!

Asumiskulut 185€/kk ja autokulut NOLLA. 

t. yh since -98

Vierailija
40/69 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puol vuotta roikuin Helsingin asuntojonossa ja sitten oli pakko muuttaa siihen ainoaan tarjottuun asuntoon.

Siitäpä voi repiä vaihtoehtoja.

Rahaa muuttaa kauemmaksi ei ollut. Eli milläpä muutat muualle?

Ja asut Helsingissä syystä, että...