Kristityt, uskotteko ette vain kristityt...

Vierailija

...pelastuvat? Uskooko kukaan kristitty, että muiden uskontojen edustajat voivat päästä taivaaseen?

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Katolilaisten mielestä  kristityistäkin suuri osa jää vaille taivasosuutta, sillä Vatikaanin mukaan kirkon (=katolisen kirkon) ulkopuolella ei ole pelastusta. Sinne menevät Suomenkin luterilaiset samaan kadotukseen hindujen, muslimien ja muiden mukana.

Vierailija

Ap, "taivaaseen" ei pääse minkään "uskonnon edustaja".  Ns. taivas on yhteys Jumalaan.  Sen voi saavuttaa jo maallisen elämän aikana, ja yhteys tulee täydelliseksi ruumiin kuoleman jälkeen hengen maailmassa. Etsikää, niin löydätte!  Tulkaa Jumalan kaltaisiksi! Se on Hänen tahtonsa, joka on ihmisen kuvakseen luonut.

Vierailija

Oikeasti en kyllä tiedä mikä on luterilaisen kristiuskon oppisisältö tässä. Itseäni en kai voi oikein kristityksikään laske, vaikka kuulun kirkkoon ja olen kastettu. Kun ajattelutapani on paljon laajempi.

Minusta ns. taivaaseen pääsevät kaikki ihmiset. Kuoleman jälkeen on jokin muu olemisen muoto, sinne siirrymme kaikki.

Vierailija

En usko. Toisaalta uskon että moni kristitty joka luulee pelastuneensa tai pelastuvansa kuoleman jälkeen, ei pelastu. Jumalan luo, taivasten valtakuntaan tässä ja nyt, on monia teitä. Mutta kaikki jotka sanovat Jeesukselle "Herra, Herra", eivät pelastu, näin sanoo Raamattukin. Sillä "Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen". Se on paljon ahtaampi kuin se, että omaksuisi oikean uskonnon uskomukset.

Vierailija

Jätän nämä taivaspaikkakysymykset ihan Jumalan itsensä päätettäväksi. En minä voi olla varma siitä, että olen ymmärtänyt asiat oikein, joten enpä rupea muita opettamaan.

Oikeastaan joku oman itseni pelastuminen ei edes ole kovin olennaista koko uskossani. Ja jos jotenkin pelastun niin se tapahtuu jo nyt, ei vasta joskus kuoleman jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En usko. Toisaalta uskon että moni kristitty joka luulee pelastuneensa tai pelastuvansa kuoleman jälkeen, ei pelastu. Jumalan luo, taivasten valtakuntaan tässä ja nyt, on monia teitä. Mutta kaikki jotka sanovat Jeesukselle "Herra, Herra", eivät pelastu, näin sanoo Raamattukin. Sillä "Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen". Se on paljon ahtaampi kuin se, että omaksuisi oikean uskonnon uskomukset.

Lisään vielä, että en usko että pelastumattomuus tarkoittaa jotain ikuista kidutusta tulimeressä. Se tarkoittaa uutta yritystä erilaisessa muodossa, uutta elämää maailmassa jossa on hyvää ja pahaa, nautintoa ja kärsimystä. Pelastus taas tarkoittaa elävää yhteyttä Jumalaan, sen oivaltamista että pohjimmiltaan itse on yhtä Jumalan kanssa, Jumalan lapsi, ikuinen, syntymätön ja kuolematon, eikä mikään niistä muodoista joina on elänyt ja etsinyt Eedenin paratiisissa katkennutta yhteyttä takaisin.

Vierailija

Kuka muu muka pelastuu kuin Jeesuksen Kristuksen seuraaja. Luuletteko että Jumala on joku satusetä joka lupaa yhtä ja tekeekin toisin.

Vierailija

Minä uskon, että Jeesus on tie, totuus ja elämä. Jumala tuomitsee viimeisellä tuomiolla. Minun tehtäväni ei ole päättää kenenkään iankaikkisuuskohtalosta.

Vierailija

Jos on olemassa taivas, tuonpuoleinen tai mikä lie niin itse toivoisin sen olevan samanlainen kuin Corpse Bridessa kuvattu manala, heti isketään uudelle tulokkaalle tuoppi kouraan ja alkaa bileet :D

Vierailija

No mä uskon, että Jumala

on rakkautta ja kaikki rakkaus jumalallista.

Ts. jos olet hyvä, lempeä ja muiden ihmisarvoa kunnioittava ihminen, niin "pelastut". Olit sitten ihan mikä tahansa metsänhenkiä palvovasta ihan ateistiin asti. Pelastumista en osaa määritellä, ainoastaan sen, että hyvyys palkitaan lopulta.

Mutta mä en toisaalta usko, että raamattu on Jumalan kirjoittama vaan senaikaisen kulttuurin ja senaikaisten miesten tuotos ts. en usko mihinkään nooan arkkeihin tai aatamiin ja eevaan. Uskon, että totuuden siemen on Jeesuksen opetuksissa ja uuden testamentin sanomassa. Kuitenkin kun kaikki patriarkaalinen roska ja muut sen ajan kulttuurin pelleilyt riisutaan pois, on Raamatun sanoma hyvin kaunis. Ja siihen sanomaan ei todellakaan kuulu käsitys itsestä erinomaisena ja ainutlaatuisena pelastujana, kun muut "vääräuskoiset ja vääränlaiset" palavat helvetissä.

Toi on oikeastaan kaiken pahuuden ydin. Käsitys itsestään arvokkaampana kuin muut. Jeesus oli feministihippi, joka piti huolta heikoimmista ja köyhistä. Siihen voitais pohjata nykyinen kristinusko. Ei kyttäämiseen kuka panee ketäkin ja kuka tekee minkin asian väärin.

Vierailija

Niin, sekä uuden, että vanhan testamentin puolella on kyllä vahva opetus, että on olemassa oikea palvontamuoto ja väärä. kaikki uskonnot (edes kristilliset) eivät Jeesuksen mukaan ole teitä Jumalan luo. Kaikkien uskontojen, jotka perustavat oppinsa raamattuun pitäisisikin siis opettaa olevansa ainoita oikeita. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vain vanhoillislestadiolainen välttyy tulimereltä, näin he uskovat. 

En ole niin vanha, että olisin tuota oppia kuullut, vaikka näitä tarinoita toki olen. Ilmestyskirjassa peto ja saatana heitetään ikuisiksi ajoiksi tulimereen, en ihan heti laventaisi koskemaan kaikkia muitakin.

Sen sijaan puhutaan monesti kadotuksesta. Pitäisi lukea Raamatusta tarkemmin, mitä sillä tarkoitetaan. Onko se vain ikuinen ero Jumalasta vai aktiivinen ja ikuinen rangaistus. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat