Verotiedoista hyötyäkin

Vierailija

Kävin eilen verotoimistossa katsomassa kahden kollegani ansiotulot. Olen jo pitempään epäillyt ja myös luottamusmies on firmassa tehdyn tasa-arvotutkimuksen perusteella saanut saman aiheen epäillä, että palkkausperusteet eivät ole kunnossa. Tehtävänimikkeemme ovat samat, koulutus ja julkisesti määritelty tehtävänkuva  kaikilla sama eikä esimiehen mukaan kenelläkään ole mitään lisäpalkkaa tuovia lisävastuita, työvuosia takana minulla eniten ja kahdella muulla noin vuosi tai kaksi vähemmän ja tässä samassa työpaikassa ollaan kaikki oltu suurinpiirtein sama aika elil 4 v koska tämä yksikkö perustettiin kertarysäyksellä ja työtehtävät täytettiin kaikki lähes samaan aikaan. Henkilökohtaista tulospalkkausta työpaikallamme ei ole, vaan käytössä on firmakohtainen tulospalkkaus, jossa jaetaan kaikille tietty summa firman mahdollisesta liikevoitosta.

Molemmat mieskollegat saavat verotettavan ansiotulonsa perusteella noin 1400 euroa kuukaudessa enemmän palkkaa kuin minä. Tai sitten niillä molemmilla on toinen työpaikka jossain. Pääomatulot eivät tuota selitä, kun toisella niitä ei ollut ollenkaan ja toisella alle 100 euroa. Vuorotyötä emme tee, ja kun on kyse asiantuntijaduunista niin meillä kaikilla on kokonaispalkkaus eikä ylityökorvauksia tipu kun ne on jo valmiiksi leivottu palkkaan sisään. Tai sitten miehet saa ne ja mä en, mistä ei varmaan voi syyttää sit muuta kuin omaa tyhmyyttä työhönottotilanteesta ja sopimusta tehdessä.

Enpä tässä kyllä muuta voi, kun marssia taas pomon puheille ja pyytää luottamusmiehen kautta selvitystä asiasta, josta jo muutama muu on omien tehtäviensä osalta pyytänyt lisäselvitystä. Siihen vaan menee niin tolkuttoman kauan, melkein vuosi on mennyt jo nyt muiden pyytämiin selvityksiin. Taitaa olla paras ruveta katsomaan toista työpaikkaa vaivihkaa.

Kommentit (4)

Vierailija

Mihin tuossa luottamusmiestä tarvii? Pyydät lisää palkkaa, mutta sitä ennen varasuunnitelma ja lähdet pois, jos palkka ei nouse.

Palkkahan on työntekijän ja työnantajan välillä sovittavissa. Kunhan palkka ylittää tessin, niin ei työnantajalla ole suoranaisesti mitään velvollisuutta maksaa kaikille samasta työstäkään samaa palkkaa, vaikkakin työnaantajan pitää olla oikeudenmukainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuossa luottamusmiestä tarvii? Pyydät lisää palkkaa, mutta sitä ennen varasuunnitelma ja lähdet pois, jos palkka ei nouse.

Palkkahan on työntekijän ja työnantajan välillä sovittavissa. Kunhan palkka ylittää tessin, niin ei työnantajalla ole suoranaisesti mitään velvollisuutta maksaa kaikille samasta työstäkään samaa palkkaa, vaikkakin työnaantajan pitää olla oikeudenmukainen.

Samaa mietin. Vain silloin tuo on laitonta, jos palkkauksen perusteluna on sukupuoli, rotu, uskonnollinen vakaumus jne. Työnantajan ei tarvitse maksaa samasta työstä samaa palkkaa, koska yksilölliset ominaisuudet ja osaaminen on erilaiset

Vierailija

Siis oot vuoden verran meuhkannut selvityksistä ja luottamusmiehistä, muuten olet varmaan hankala. Ei ihme että työhönsä keskittyvät saavat sinua enemmän palkkaa, palkka määräytyy ihan siitä miten paljon lisäarvoa tuotat. Tutkiskele objektiivisesti työpanostasi.

Vierailija

Palkka on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus, eikä muiden työntekijöiden palkkatiedot kuulu kenellekään. Kolleegasi ovat osanneet neuvotella palkkansa korkeammalle ja työnantaja on arvottanut syystä tai toisesta heidän työpanoksensa arvokkaammaksi.

Meillä ei tuollainen menisi läpi, mutta monessa paikassa menee. Meillä samasta työstä maksetaan kutakuinkin sama palkka. Palkkaan toki vaikuttaa koulutus, kokemus ja talossaolovuodet, mutta kovinkaan suuria heittoja ei muodostu.

Sinä itse olet hyväksynyt palkan, jota sinulle maksetaan. Jos et ole tyytyväinen, pyydä korotusta. Tee sitten omat ratkaisusi kieltävän tai puoltavan korotuspäätöksen jälkeen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat