Oletko heittänyt sekajätteisiin koskaan jotain sinne kuulumatonta?

Vierailija

Mun yksi tuttu heittää aina kaikki omenankuoret sekä maito-ja mehutölkit ihan vaan kaikki iloisesti sekajätteisiin.

Mä oon useemmankin kerran ihmetelly tota touhua, ku itelläni on ainakin tapana viedä tölkit kartonkikierrätysastiaan ja omenankuoret sun muut biojätteisiin.

Heittääkö joku muukin kaikki roskat vaan sekajätteisiin eikä ollenkaan lajittele niitä?

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Meillä kerätään energiajäte ja kaatopaikkajäte, mitä se sitten oikealta nimeltään onkin. Käytännössä kaikki keittiössä kertyvä jäte menee sinne sekajätteeseen.

Onneksi ei tarvitse lajitella.

488

Kaikki menee sekajätteeseen. Siellä ne palaa sulassa sovussa ne minun omenan kannat ja se yksittäinen tonnikalapurkkikin. En jaksa stressata turhanpäiväisistä asioista.

Vierailija

oon kerran heittänyt sohvan sekajätteeseen, kerrostalon sekajäteastiaan. Itselläni ei ollut autoa, jolla toimittaa se kaatopaikalle, ja se oli niin rikki ja vanha, etteis e kierrätyskeskukselle kelvannut, sellainen lattialle aukeava vuodesohva. Tietty sitä ei pystynyt kokonaisena heittämään, joten pilkoin sen ensin aika pieneksi. Sitten vähitellen kuukauden aikana kannoin sen jätteisiin, jotta ei astiat täyttyneet kerralla.

145

Vierailija kirjoitti:

oon kerran heittänyt sohvan sekajätteeseen, kerrostalon sekajäteastiaan. Itselläni ei ollut autoa, jolla toimittaa se kaatopaikalle, ja se oli niin rikki ja vanha, etteis e kierrätyskeskukselle kelvannut, sellainen lattialle aukeava vuodesohva. Tietty sitä ei pystynyt kokonaisena heittämään, joten pilkoin sen ensin aika pieneksi. Sitten vähitellen kuukauden aikana kannoin sen jätteisiin, jotta ei astiat täyttyneet kerralla.

Suunnittelen samanlaista operaatiota :) Vähän niinkuin ruumiin hävittäminen.. pikkuhiljaa palasina roskikseen. Sahan olen jo hankkinut. Kokemusta on sillä nuorena seurasin kun naapuripariskunnan vaimo puhutti roskakuskia jonka aikana mies hiipi ja viskasi television jäteauton perään.

Vierailija

En lajittele mitään. Heitän paristot, maitopurkit, kananmunat jne kaikki samaan. Tiedän kyllä että maailma tuhoutuu ja blaablaablaa, mutta ihan suoraansanottuna ei kiinnosta :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lajittelemattomat ihmiset ovat kyllä jotenkin yksinkertaisia ja kykenemättömiä ymmärtämään kauaskantoisia asioita.

Kävikö mielessä, ettei yksinkertaisesti kiinnosta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen samanlaista operaatiota :) Vähän niinkuin ruumiin hävittäminen.. pikkuhiljaa palasina roskikseen. Sahan olen jo hankkinut. Kokemusta on sillä nuorena seurasin kun naapuripariskunnan vaimo puhutti roskakuskia jonka aikana mies hiipi ja viskasi television jäteauton perään.

Telkkarioperaatio kuulostaa aika hurjalta. Mutta miten kaupunkilaisena hävität isoja jätteitä laillisesti ja edullisesti, jos ei ole autoa itsellä tai tutuilla? Joku kuljetusliike toki hakee ja vie kaatopaikalle, mutta siinä hurahtaa heti ainakin 50e. J aniin kaupunkilaisena... Maalla ne kuskaa jätteet naapurin metsään tai muille laittomille kaatopaikoille. Metsistä löytyy sohvia, telkkareita jne...

Vierailija

No eihän biojäte ole varsinaisesti sekajätteeseen kuulumatonta. Vaikka on olemassa biojätekin, niin kyllä ne omenankuoret saa sinne sekajätteeseenkin laittaa.
Sekajätteeseen kuulumattomia ovat esim. huonekalut, ongelmajäte ja vaaralliset jätteet. Itse olen joskus laittanut hiuslakkapulloja sekäjätteeseen vaikka ne pitäisi laittaa vaarallisiin jätteisiin tai tyhjinä metallin keräykseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelemattomat ihmiset ovat kyllä jotenkin yksinkertaisia ja kykenemättömiä ymmärtämään kauaskantoisia asioita.

No juuri siksi semmoinen ihminen on niin yksinkertainen. Ei raasu ymmärrä oman ympäristönsä päälle. Kumminkin ollaan kiinnostuneita esimerkiksi eläinten hyvinvoinnista, eikä kumminkaan kiinnosta, miten vaarallisia ympäristömyrkkyjä (mm kadmium) esim. paristot sisältävät. Kun nämä pääsevät luontoon, tai ilmakehään, ne kertyvät eliöiden elimistöön ja aiheuttavat aivan hirvittävästi ongelmia. Monet kalalajithan esimerkiksi ovat jo niin myrkkypitoisia, että niiden syömistä suositellaan rajoittamaan.

Vierailija

Lajittelen kaiken, mikä lajiteltavissa on. Kun jotakuta "ei kiinnosta" jätteistään huolehtiminen, ajattelen hänestä samalla tavalla kuin toisesta, jota "ei kiinnosta" minkään liikennesääntöjen noudattaminen autoillessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voisin toki lajitella ihan kaiken. Sen jälkeen kaataisin kuitenkin lajitellut jätteet samaan astiaan, koska vain sekajäte kerätään. Energiajätettä meillä tulee todella vähän.

Eli mitä kauaskantoista en ymmärrä, jos en lajittele? Täällä ei kerätä erikseen biojätettä, joten pitäisikö minun heittää se matkalla auton ikkunasta maatumaan ojanpohjalle?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri siksi semmoinen ihminen on niin yksinkertainen. Ei raasu ymmärrä oman ympäristönsä päälle. Kumminkin ollaan kiinnostuneita esimerkiksi eläinten hyvinvoinnista, eikä kumminkaan kiinnosta, miten vaarallisia ympäristömyrkkyjä (mm kadmium) esim. paristot sisältävät. Kun nämä pääsevät luontoon, tai ilmakehään, ne kertyvät eliöiden elimistöön ja aiheuttavat aivan hirvittävästi ongelmia. Monet kalalajithan esimerkiksi ovat jo niin myrkkypitoisia, että niiden syömistä suositellaan rajoittamaan.

Syötkö e-pillereitä tai antibiootteja? Kai tiesit, että Helsingin edustalla kalat kärsii sekä e-pillerien hormonien että lääkkeeksi nautittujen antibioottien aiheuttamista muutoksista. Jätevesissä nuokin ovat sinne mereen päätyneet, joten miten kiinnostunut olet kalojen hyvinvoinnista ja ymmärrät kerätä virtsasi ja viedä sen kauas vesistöistä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat