Miksi pienituloiset tuhlaavat rajansa vuokraan?

Maalaisjärki

Ihmettelen miksi niin moni pienituloinen tuhlaa rahansa vuokraan, vaikka raha on muutenkin ihan tarpeeksi tiukalla? Vuokraa saa maksaa koko loppuiän ja se nousee vuosi vuodelta. Asuntolainan kanssa asia on juuri päinvastoin.

Siis tarkoitan niitä, jotka eivät saa asumistukea tai sen osuus on hyvin pieni. Miksei sitten voi muuttaa muutamaksi vuodeksi vähän kauemmas keskustasta ja ostaa aluksi edullisemman asunnon?

Älkää itkekö, ettei muka ole rahaa säästää, jos toinen käsi samalla syytää sitä kuukausittain lihavalla vuokraisännälle!

Ihan hullua, että pienituloisimmat valitsevat sen kalleimman asumismuodon... :O

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pätkätyöläinen ei ehkä saa lainaa.

Eikä saa edes lähes 40v. yksinhuoltaja vakiotyössä oleva kahden lapsen äiti edes yksiöön maaseudulla. 

133

Provohan tämä, mutta

a) ei saa lainaa

b) ei saa niin isoa asuntotukea

c) ei saa soskun tukea

d) omistusasuminen ei välttämättä ole edullisempaa. Vastikkeet ja korot voivat olla vuokran suuruisia.

Vierailija

Laskin että jos lyhentäisin lainaa 300e kuussa ja vastiketta 250e kuussa, tulisi se 100e halvemmaksi kun nykyinen vuokrani. Pankki ei kuitenkaan myönnä mulle lainaa koska mulle pitäisi jäädä asumisen jälkeen rahaa 700e kuussa elämiseen, vaikka nyt on jäänyt 500 ja hyvin olen pärjännyt. Eli ollaan sitten vuokralla kun ei muuta vaihtoehtoa ole.

Vierailija

Tiesitkö sä, että sitä rahaa pitää säästää ENNEN kun saa lainaa? Mistä mä säästän, kun yli puolet palkasta menee vuokraan? Vai muutanko siis sillan alle siksi aikaa, että saan vähintään sen 10 000€ säästettyä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Älkää itkekö, ettei muka ole rahaa säästää, jos toinen käsi samalla syytää sitä kuukausittain lihavalla vuokraisännälle!

Itkenpä kuitenkin. Et ilmeisesti tajua, että ne säästöt eli pankin vaatima omavastuuosuus on oltava koossa ennen kuin pääsee muuttamaan omistusasuntoon, jossa ei enää tarvitse syytää rahaa lihavalle vuokraisännälle. Eli rahan syytäminen vuokraisännälle ja säästäminen on tehtävä samanaikaisesti. Siinäpä monelle mahdoton yhtälö!

Sitä paitsi pienituloisissa on paljon erilaisia pätkäduunareita, ja sellaisille pankki ei välttämättä niin mielellään lainaa anna.

Vierailija

Hieman OT, mutta näitä asumisen hintoja laskeskellessa omistusasumisen hehkuttajilta unohtuu, että kyllä siitä asunnosta on kuluja vielä senkin jälkeen, kun laina on maksetttu. Kohta tulee putkiremontti, sitten julkisivuremontti jne. Jos asunto on vuokratontilla, voi vastike nousta huomattavastikin, kun nykyisen vuokra-ajan päätyttyä vuokraa korotetaan. Pahimmassa tapauksessa vanhuuden turvaksi ajateltu omistusasunto voi muuttotappiopaikkakunnalla muuttua liki arvottomaksi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö sä, että sitä rahaa pitää säästää ENNEN kun saa lainaa? Mistä mä säästän, kun yli puolet palkasta menee vuokraan? Vai muutanko siis sillan alle siksi aikaa, että saan vähintään sen 10 000€ säästettyä?

Tämä on asia mitä moni ei ymmärrä. Me asutaan miehen kanssa ylikalliissa vuokra-asunnossa, ei saada halvemoaa asuntoa (Helsinki...) ja ei meille yksinkertaisesti jää rahaa säästettäväksi asti, kun vuokra vie suuren osan. Toki asuisin mielummin omassa, mutta ennen sitä tarvitsemme jostain halvemman vuokra -asunnon! Mutta emme saa sitä, koska meillä ei ole lapsia, ei eletä sossun tuilla ja ei haluta yksiöön muuttamaan lemmikkiemme kanssa.

Ihmiset älkää tehkö itsestänne typeriä oikomalla kaikkia mutkia suoriksi. Pk-seudulla hyvin moni on samassa tilanteessa kuin me.

Vierailija

Lisään vielä sen syyn, että pienituloisissa voi olla niitä, jotka katselevat parempia työpaikkoja toisella paikkakunnalla ja haluavat olla valmiita muuttamaan nopeastikin. Se on helpompaa, kun asuu vuokralla. Esim. vasta oppilaitoksesta valmistuneen tilanne voi olla tämä.

Vierailija

Sen lisäksi, ettei saa lainaa, siinä on vielä sekin, että ei omistusasunnon kustannukset lopu lainanmaksuun. Pitää tehdä korjauksia ja remontteja, jotka pitää maksaa ihan itse. Vuokralainen ei vastaa näistä asioista itse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei haluta yksiöön muuttamaan lemmikkiemme kanssa.

Tässähän se jo tulikin. Ei haluta tinkiä edes pientä hetkeä omasta asumismukavuudesta, jotta tulevaisuudessa olisi elämä helpompaa...

Eihän kaikille toki tuo omistusasuminen ole mahdollista eikä edes tavoiteltavaa, mutta jos omistusasunnon haluaa ja on valmis hetken tinkimään jostain, niin kyllähän se on monesti mahdollista. Mut kun ei haluta :-)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkätyöläinen ei ehkä saa lainaa.

Eikä saa edes lähes 40v. yksinhuoltaja vakiotyössä oleva kahden lapsen äiti edes yksiöön maaseudulla. 

Mielenkiintoista. Onko pankki kertonut jonkin syyn tähän? Jos tulot ovat pienet, niin yksiö maaseudulla ei myöskään kuulosta kalliilta.... Vai onko tässä jotain muuta, mitä et nyt meille kertonut?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat