Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko heittänyt sekajätteisiin koskaan jotain sinne kuulumatonta?

Vierailija
03.11.2015 |

Mun yksi tuttu heittää aina kaikki omenankuoret sekä maito-ja mehutölkit ihan vaan kaikki iloisesti sekajätteisiin.

Mä oon useemmankin kerran ihmetelly tota touhua, ku itelläni on ainakin tapana viedä tölkit kartonkikierrätysastiaan ja omenankuoret sun muut biojätteisiin.

Heittääkö joku muukin kaikki roskat vaan sekajätteisiin eikä ollenkaan lajittele niitä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelemattomat ihmiset ovat kyllä jotenkin yksinkertaisia ja kykenemättömiä ymmärtämään kauaskantoisia asioita.

Voisin toki lajitella ihan kaiken. Sen jälkeen kaataisin kuitenkin lajitellut jätteet samaan astiaan, koska vain sekajäte kerätään. Energiajätettä meillä tulee todella vähän.

Eli mitä kauaskantoista en ymmärrä, jos en lajittele? Täällä ei kerätä erikseen biojätettä, joten pitäisikö minun heittää se matkalla auton ikkunasta maatumaan ojanpohjalle?

Kunnilla on velvollisuus järjestää jätteiden kierrätyspiste. Sama asenne kuin pulloihin: vie enemmän kerralla. Pahvi, paperi, peltipurkit tai lasi eivät haise. Huuhtelee, jos on tarve.

Taksillako ne veisin?

Ensin kävelyä bussipysäkille 1 km verran, sitten bussilla noin 8 km, jonka jälkeen kävelyä keräyspisteeseen noin 4 km. Kiitos ei, pihassa on sekajäteastia, sinne voi laittaa kaiken sellaisen, mistä ei makseta.

Vierailija
22/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kaikki samaan. Paitsi lehdet, koska helppous. Ja pullot, koska pantti. 

Syy: pidän kierrätystä humpuukina, joka lapsesta asti opetetaan kuin uskontona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajittelemattomat ihmiset ovat kyllä jotenkin yksinkertaisia ja kykenemättömiä ymmärtämään kauaskantoisia asioita.

Kävikö mielessä, ettei yksinkertaisesti kiinnosta?

No juuri siksi semmoinen ihminen on niin yksinkertainen. Ei raasu ymmärrä oman ympäristönsä päälle. Kumminkin ollaan kiinnostuneita esimerkiksi eläinten hyvinvoinnista, eikä kumminkaan kiinnosta, miten vaarallisia ympäristömyrkkyjä (mm kadmium) esim. paristot sisältävät. Kun nämä pääsevät luontoon, tai ilmakehään, ne kertyvät eliöiden elimistöön ja aiheuttavat aivan hirvittävästi ongelmia. Monet kalalajithan esimerkiksi ovat jo niin myrkkypitoisia, että niiden syömistä suositellaan rajoittamaan.

Syötkö e-pillereitä tai antibiootteja? Kai tiesit, että Helsingin edustalla kalat kärsii sekä e-pillerien hormonien että lääkkeeksi nautittujen antibioottien aiheuttamista muutoksista. Jätevesissä nuokin ovat sinne mereen päätyneet, joten miten kiinnostunut olet kalojen hyvinvoinnista ja ymmärrät kerätä virtsasi ja viedä sen kauas vesistöistä.

En syö e-pillereitä, ja antibioottikuurinkin viimeksi kai lapsena. Mainitsemasi aineet ovat uhka, mutta ne eivät liity millään tavalla jätteiden keräämiseen. Tai korkeintaan sillä tavalla liittyvät, että ympäristöä kuormittavat niin monet sellaiset asiat, joille emme suoraa voi mitään kuluttajana (paitsi olemalla syömättä), että ei ole mitään syytä kuormittaa ympäristöä vielä lisää olemalla lajittelematta.

Suuri osa ympäristömyrkyistä, kuten kadmium, elohopea ja ns supermyrkky dioksiini eivät ikinä poistu kierrosta kerran sinne päädyttyään. Silti on näitä ajattelemattomia, omahyväisiä ihmisiä, jotka eivät lajittele. Ehkä he jotenkin virheellisesti kuvittelevat, ettei asia liity heihin. Totuus on toinen. He itse syövät näitä luontoon ajamiaan myrkkyjä. Samoin eliöstö ja koko biosfääri järkkyy, kun myrkyt kertyvät ravontoketjuissa.

Vierailija
24/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Taloyhtiö on niin pieni, ettei jäteastioita ole kuin yksi eikä taloyhtiöllä ole kompostoria.

Vierailija
25/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heitän 1 hengen taloudessani kaiken vaan sekajätteeseen. Ei kiinnosta nuo ympäristöhörhötykset pätkääkään.

Vierailija
26/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin toki lajitella ihan kaiken. Sen jälkeen kaataisin kuitenkin lajitellut jätteet samaan astiaan, koska vain sekajäte kerätään. Energiajätettä meillä tulee todella vähän.

Eli mitä kauaskantoista en ymmärrä, jos en lajittele? Täällä ei kerätä erikseen biojätettä, joten pitäisikö minun heittää se matkalla auton ikkunasta maatumaan ojanpohjalle?

Kunnilla on velvollisuus järjestää jätteiden kierrätyspiste. Sama asenne kuin pulloihin: vie enemmän kerralla. Pahvi, paperi, peltipurkit tai lasi eivät haise. Huuhtelee, jos on tarve.

Taksillako ne veisin?

Ensin kävelyä bussipysäkille 1 km verran, sitten bussilla noin 8 km, jonka jälkeen kävelyä keräyspisteeseen noin 4 km. Kiitos ei, pihassa on sekajäteastia, sinne voi laittaa kaiken sellaisen, mistä ei makseta.

Millä sinä töissä käyt? Tai kaupassa? Kahdenkymmenensentin pullojen takia jaksat vaivautua?

Vierailija
27/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä heitän 1 hengen taloudessani kaiken vaan sekajätteeseen. Ei kiinnosta nuo ympäristöhörhötykset pätkääkään.

Vaikka itse asut ja syöt siinä ympäristössä, jota olet pilaamassa? Vaikka lukuisat eläimet altistuvat vaarallisille ympäristömyrkyille ja raskasmetalleille? Et taida olla kovin eläinrakas.Etkä ilmeisesti välitä itsestäsi ja muista ihmisistäkään.

Vierailija
28/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksillako ne veisin?

Millä sinä töissä käyt? Tai kaupassa? Kahdenkymmenensentin pullojen takia jaksat vaivautua?

Bussilla, 1 km kävelyä, 2 km bussilla (toiseen suuntaan kuin missä on jätteenkeräyspiste) ja siellä on myös kauppa, jonne voin palauttaa pullot (joita kertyy kuukaudessa 1-2 kpl).

Vierailija
29/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän naurattaa nää tyypit jotka ihan oikeasti lajittelee jätteensä, sitten tulee jäteauto ja kippaa kaikki lootat samaan säiliöön ja ajaa ne polttolaitokselle. Kyllä mäkin paperit pistän erilaatikkoon koska ne ihan oikeasti menee eri paikkaan. 

??? Ai että paperit menee ihan oikeasti eri paikkaan mutta biojätteet, metallit, lasit, ongelmajätteet... päätyvät jotenkin mystisesti samaan autoon ja samaan paikkaan?

Toisekseen: mua naurattaa tyypit jotka kuvittelee kaiken toimivan koko Suomessa samalla tavalla kuin Helsingissä.

Vierailija
30/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän naurattaa nää tyypit jotka ihan oikeasti lajittelee jätteensä, sitten tulee jäteauto ja kippaa kaikki lootat samaan säiliöön ja ajaa ne polttolaitokselle. Kyllä mäkin paperit pistän erilaatikkoon koska ne ihan oikeasti menee eri paikkaan. 

Tämä legenda on sitkeydestään päätellen mieluisa monille. Totuus on onneksi aivan toinen. Sekä lasi, metalli että kartonki päätyvät uusiokäyttöön.

Vierailija
31/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse asut ja syöt siinä ympäristössä, jota olet pilaamassa? Vaikka lukuisat eläimet altistuvat vaarallisille ympäristömyrkyille ja raskasmetalleille? Et taida olla kovin eläinrakas.Etkä ilmeisesti välitä itsestäsi ja muista ihmisistäkään.

Eikö ne jätteet päädy kaatopaikalle, jossa ne lajitellaan joka tapauksessa painon perusteella eli kadmiumakut jne. erotellaan siellä joka tapauksessa. Näin ainakin väitettiin, kun pari vuotta sitten kävin tutustumassa prosessiin.

Vierailija
32/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi ratkaisu se, että jokaisesta lasi ja metallipurkista perittäisiin samalla tavalla pantti asiakkaan omasta lompakosta kuin pulloista. Jo alkaisi kierrätys kiinnostaa.

Vierailija
33/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri siksi semmoinen ihminen on niin yksinkertainen. Ei raasu ymmärrä oman ympäristönsä päälle. Kumminkin ollaan kiinnostuneita esimerkiksi eläinten hyvinvoinnista, eikä kumminkaan kiinnosta, miten vaarallisia ympäristömyrkkyjä (mm kadmium) esim. paristot sisältävät. Kun nämä pääsevät luontoon, tai ilmakehään, ne kertyvät eliöiden elimistöön ja aiheuttavat aivan hirvittävästi ongelmia. Monet kalalajithan esimerkiksi ovat jo niin myrkkypitoisia, että niiden syömistä suositellaan rajoittamaan.

Syötkö e-pillereitä tai antibiootteja? Kai tiesit, että Helsingin edustalla kalat kärsii sekä e-pillerien hormonien että lääkkeeksi nautittujen antibioottien aiheuttamista muutoksista. Jätevesissä nuokin ovat sinne mereen päätyneet, joten miten kiinnostunut olet kalojen hyvinvoinnista ja ymmärrät kerätä virtsasi ja viedä sen kauas vesistöistä.

En syö e-pillereitä, ja antibioottikuurinkin viimeksi kai lapsena. Mainitsemasi aineet ovat uhka, mutta ne eivät liity millään tavalla jätteiden keräämiseen. Tai korkeintaan sillä tavalla liittyvät, että ympäristöä kuormittavat niin monet sellaiset asiat, joille emme suoraa voi mitään kuluttajana (paitsi olemalla syömättä), että ei ole mitään syytä kuormittaa ympäristöä vielä lisää olemalla lajittelematta.

Suuri osa ympäristömyrkyistä, kuten kadmium, elohopea ja ns supermyrkky dioksiini eivät ikinä poistu kierrosta kerran sinne päädyttyään. Silti on näitä ajattelemattomia, omahyväisiä ihmisiä, jotka eivät lajittele. Ehkä he jotenkin virheellisesti kuvittelevat, ettei asia liity heihin. Totuus on toinen. He itse syövät näitä luontoon ajamiaan myrkkyjä. Samoin eliöstö ja koko biosfääri järkkyy, kun myrkyt kertyvät ravontoketjuissa.

Siis paljonko kadmiumia ja elohopeaa on maitotölkeissä, ketsuppipulloissa ja kartonkipakkauksissa, jos niiden laittaminen sekajätteeseen on noin vaarallista?

Vierailija
34/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne jätteet päädy kaatopaikalle, jossa ne lajitellaan joka tapauksessa painon perusteella eli kadmiumakut jne. erotellaan siellä joka tapauksessa. Näin ainakin väitettiin, kun pari vuotta sitten kävin tutustumassa prosessiin.

Kaatopaikalla niistä pusseista, joita on röykkiöittäin ja sotkeentuneena ties mihin pilaantuneeseen biomössöön, sieltä ei erotella yhtään mitään. Sen sijaan vaarallista jätettä kierrättäessä akut sun muut ympäristölle suuren riskin aiheuttavat jätteet käsitellään.

Vierailija
35/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vajakki vai miksi ymmärryksesi on noin alkeellisella tasolla. Kaatopaikoilla sijaitsee usein kierrätyspisteitä js vaarallisen jätteen vastaanottoa. Niissä jätteet lajitellaan laatujen mukaan. Tavallista sekajätettä sen sijaan kukaan ei lajittele (vai kuvitteletko että siellä olisi pieni armeija aukomassa ihmisten roskapusseja ja lajittelemassa että "jaahas, banaaninkuori, biojätteeseen. Kakkavaippa, sekajätteeseen..."?)

Vierailija
36/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko kadmiumia ja elohopeaa on maitotölkeissä, ketsuppipulloissa ja kartonkipakkauksissa, jos niiden laittaminen sekajätteeseen on noin vaarallista?

Täällä oli puhe nyt esimerkiksi paristoista, sun muista. Mutta kuvitteletko, että pahvi ja paperituotteet jollakin tavalla ilmestyvät tyhjästä? No minä voin paljastaa: ei ne eivät ilmesty tyhjästä. Niitä valmistetaan puusta. Puuta saadaan metsästä. Metsien hakkuut ja hoito aihettavat suuria valumia, jolloin esimerkiksi raskasmetalleja ja ravinteita valuu vesistöihin. Vesistöissä ne aiheuttavat rehevöitymistä, joka ennen pitkää johtaa veden happikatoon. Esim Itämeressä on jo useita alueita, jotka ovat täysin hapettomia. Ymmärtänet, etteivät eliöt, jotain anaerobisia bakteereja lukuun ottamatta elä hapettomissa olosuhteissa, eli aiheutuu eliöiden massaluolemia. Metsät toimivat myös hiilinieluina, joka on välttämätöntä elämän kannalta. Lisäksi paperin ja pahvinvalmistusprosesseista tulee sivituotteena hiilidioksidia ja muita päästöjä, jotka lisäävät maapallon lämpenemistä. 

Vierailija
37/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tarpeeksi jaksa välittää, että arjessa mitään tekisin asian eteen. Muutenkin tuntuu vähän liioittelulta tuollainen, kun on kyse tavallisen yhden hengen kotitalouden arkisista jätteistä. Sinne ne menee kaatopaikalle ja joo, voi olla että jotkut kaatopaikkarotat tai -lokit saavat jotain epäterveellistä syömistä. Ei jaksa niin niiden kohtalo kiinnostaa.

Vierailija
38/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskikseeni on mennyt joskus myös patterit ja energiansäästölamput.

Biojätettä meiltä ei kerätä, joten sen paikka on poltettava sekajäte.

Vierailija
39/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina silloin, jos roskani eivät ole sattuneet olemaan sekajätteeseen kuuluvaa.

Vierailija
40/54 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vajakki vai miksi ymmärryksesi on noin alkeellisella tasolla. Kaatopaikoilla sijaitsee usein kierrätyspisteitä js vaarallisen jätteen vastaanottoa. Niissä jätteet lajitellaan laatujen mukaan. Tavallista sekajätettä sen sijaan kukaan ei lajittele (vai kuvitteletko että siellä olisi pieni armeija aukomassa ihmisten roskapusseja ja lajittelemassa että "jaahas, banaaninkuori, biojätteeseen. Kakkavaippa, sekajätteeseen..."?)

Ei siellä mitään ihmisiä tarvita repimään roskapusseja auki, ihan kuule oli koneet repimässä ja liukuhihnat kuljettamassa ja "täristimet", jotka lajitteli jätettä painon mukaan. Ja magneetteja, jotka nappasi metallit puoleensa. Varmaan ymmärrykseni on todella alkeellisella tasolla, kun sujuvasti katselin, miten kotitalousjäte siellä linjastossa eteni ihmiskäden koskettamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä