perintö asunnon myyminen

Vierailija

Perimme siskoni kanssa isäni asunnon. Isä ja äiti ovat eronneet jo vuosikymmeniä sitten ja olemme siskoni kanssa ainoat perilliset.
Itse haluan myydä oman osuuteni asunnosta mutta siskoni ei. Ajattelimme että oma äitimme voisi ostaa minun osuuteni asunnosta, niin että sisko sais pitää oman osuutensa.
kysymys on, että kuinka verotus menee jos myyn osuuteni äidilleni, koska jossain vaiheessa perin tod mukaan myös hänet ja hänen osuutensa tästä asunnosta?!

Kommentit (8)

Vierailija

Eikö siskolla ole varaa ostaa? Eipä siskolla ole sanomista, jos yksikin osakas haluaa jakaa pesän, silloin se on jaettava, se ei ole mielipidekysymys. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Perimme siskoni kanssa isäni asunnon. Isä ja äiti ovat eronneet jo vuosikymmeniä sitten ja olemme siskoni kanssa ainoat perilliset.
Itse haluan myydä oman osuuteni asunnosta mutta siskoni ei. Ajattelimme että oma äitimme voisi ostaa minun osuuteni asunnosta, niin että sisko sais pitää oman osuutensa.
kysymys on, että kuinka verotus menee jos myyn osuuteni äidilleni, koska jossain vaiheessa perin tod mukaan myös hänet ja hänen osuutensa tästä asunnosta?!

Ei tuossa ole järkeä, koska joudut maksamaan verot moneen kertaan. Puolikkaasi pitää myös myydä käypään hintaan, eli et voi myydä sitä halvalla äidillesi, tai verottaja kiinnostuu asiasta.

Vierailija

Jos äidilläsi on muutakin omaisuutta, voitte aikanaan perinnönjaossa sopia, että siskosi perii asunnonpuolikkaan ja sinä muuta omaisuutta samasta arvosta. Et siis automaattisesti peri osuutta asunnosta (tai muutenkaan puolta jokaisesta tavarasta, vaan sinä voit periä auton ja sisko veneen, esimerkiksi) Verot luultavasti menevät ihan samalla tavalla kuin myisit jollekulle ulkopuoliselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eikö siskolla ole varaa ostaa? Eipä siskolla ole sanomista, jos yksikin osakas haluaa jakaa pesän, silloin se on jaettava, se ei ole mielipidekysymys. 

Siskolla ei ole varaa osuuteni ostamiseen. Kyllä puhuttiin siskoni kanssa asunnon myymisestä, kyse ei ole siitä, mutta hän haluaisi mieluummin pitää asunnon, joten siksi tuo äidille myyminen kuulosti hyvältä ratkaisulta ja kyselin kuinka tämä onnistuisi käytännössä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole järkeä, koska joudut maksamaan verot moneen kertaan. Puolikkaasi pitää myös myydä käypään hintaan, eli et voi myydä sitä halvalla äidillesi, tai verottaja kiinnostuu asiasta.

Puolikkaalla kämpällä ei ole käypää hintaa, verottaja tietää tämän eli riittää, että perukirjan mukainen hinta saadaan.

verot maksetaan kerran isän ja kerran äidin jälkeen, ei tuossa mitään moneen kertaan maksu synny, koska ap perii äidin joka tapauksessa, oli omaisuutena tuo asunto tai joku muu.

Vierailija

Periaatteessa ap maksaa asunnosta perintöverot uudelleen äidin kuoleman jälkeen. Mutta käytännössä asia menee vähän toisin. Jos äiti ostaa asunnonpuolikkaan omalla rahallaan, jää häneltä oston jälkeen vähemmän rahaa perittäväksi kuin mitä häneltä jäisi muuten. Koska perintövero maksetaan koko omaisuudesta eikä sen tietystä osasta, on ap:n perintövero suunnilleen sama siitä riippumatta, ostaako äiti asunnonpuolikkaan vai ei.

Vierailija

Toimisikohan käänteinen asuntolaina tuossa tilanteessa? Eli myisitte puolet asunnosta pankille, niin saisit rahasi ja sisko asunnon. Kannattaa kysyä pankista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat