Pyöräilijät ovat liikenteen suurin vitsaus
Kukaan muu ei liikenteessä törttöile kuten pyöräilijät! Pyörästä puuttuvat niin kellot, lamput kuin heijastimetkin. Risteyksissä kuvitellaan aina olevansa etuajo-oikeutetussa asemassa ja vaikka ajeltaisiin autojen seassa, niin ajetaan kevyenliikenteen väylän sääntöjen mukaan (esimerkiksi päin punaisia, eikä väistetä suojatietä ylittäviä).
Nykypyörissä ei näy myöskään olevan jarruja. Pyöräilijä ei hidasta vauhtiaan missään tilanteessa, paitsi pysähtyessään päätepisteeseen. Alan olla sitä mieltä, että pakollinen ajokortti jokaiselle polkupyörän omistajalle olisi paikallaan.
Kommentit (27)
täällä huomaa av-mammojen sivistyksen, kun mutu-tuntumallla haukutaan pyöräilijät alimpaan rakoon, vaikka autoilijat aiheuttavat liikenteessa enemmän ja kuolettavampia onnettomuuksia. jostain syystä tämä on ok. ja kuulkaa kävelijät, kun lyllerrätte menemään pyöräkaistoilla, niin katse myös peiliin!
kaikki tekee virheitä liikenteessä ja kaikilla on huonoja kokemuksia toisista, mutta vaan pyöräilijöihin keskitytään, kun keskitytään vaan siihen omaan napaan, minäminäMINÄ.
Ihmettelen, miten pyöräilijä ei ymmärrä, että oikealle kääntyvästä autosta ei pääse läpi. On se kumma juttu. Nuolivalolla kääntyvän autoilijan ei tarvitse väistää ketään ja silti tullaan päälle. Se vilkku tarkoittaa, että auto on kääntymässä ja nuolivalo sitä, että on etuajo-oikeutettu eli väistämisvelvollisuus siirtyy pyöräilijälle. Toinen mainitsemisen arvoinen asia on, että jos pyöräilijä ajaa autokaistalla kaupungissa, okei kyllä se sinne tienreunaan mahtuu ei mitään, mutta kun muu liikenne pysähtyy punaisiin valoihin niin pyöräilijäpä ei pysähdy vaan suhaa ohitse. Munamankeli-kansalaiset, miten selitätte tämän?
Minä pyöräilen vuodessa tuhansia kilometrejä Helsingissä. Tilannenopeus on hallussa, en kaahaa, tunnen liikennesäännöt ja minulla on heijastimet ja valot. Suurin ongelma mielestäni ovat kävelijät, joilla ei ole mitään hajua liikennesäännöistä. Kävellään pyörätiellä, kävellään yhdistetyn kävely- ja pyöräilytien vasenta laitaa tai seilataan laidasta laitaan. Koirat ovat 10-metrisen hihnan päässä miten sattuu, hihna ylittää pahimmillaan pyörätien ja koiran annetaan loikkia pyöräilijän perään/kohti. Lempeä kellon soitto, jonka ainoa tarkoitus on varoittaa lähestymisestä tai havahduttaa siirtymään pyörätieltä takaisin jalankulkijoiden puolelle, saa aikaiseksi raivonpurkauksia tai päätöntä koikkelehtimista tien laidasta toiseen. Ja väistömissäännöt monilla täysin hukassa. Pelottaa pyöräillä kun koska vaan voi kuka tahansa hypätä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten pyöräilijä ei ymmärrä, että oikealle kääntyvästä autosta ei pääse läpi. On se kumma juttu. Nuolivalolla kääntyvän autoilijan ei tarvitse väistää ketään ja silti tullaan päälle. Se vilkku tarkoittaa, että auto on kääntymässä ja nuolivalo sitä, että on etuajo-oikeutettu eli väistämisvelvollisuus siirtyy pyöräilijälle. Toinen mainitsemisen arvoinen asia on, että jos pyöräilijä ajaa autokaistalla kaupungissa, okei kyllä se sinne tienreunaan mahtuu ei mitään, mutta kun muu liikenne pysähtyy punaisiin valoihin niin pyöräilijäpä ei pysähdy vaan suhaa ohitse. Munamankeli-kansalaiset, miten selitätte tämän?
koska lain mukaan pyöräilijä saa ohittaa. esim keskustaliikenteessä pyöräilijät ovat hitaita niin on perusteltua että pääsee keulille ja aina on tilaa ohittaa.
itse ihmettelen, miten autoilijat eivät käsitä kolmiota? kuinka voi vaikuttaa pyhä lehmä autoilijalle vaikea käsittää että silloin on väistämisvelvollisuus myös pyöräilijää kohtaan. ja kun käännytään, niin katsotaan että tuleeko ketään eikä mennä niin että jos edellinenkin autoilija ehti niin ei voi mennä perässä sokeana että minäkin ehdin.
mikä tässä on niin vaikeaa autoilijalle? miten voi olla vaikeaa, kun peruuttaa että tiellä saattaa olla joku? mikä on kävelijälle vaikeaa ettei voi poukkailla kuin popcorn pyörätien puolelle? miksi autoilijat eivät kunnioita suojatietä, vaan ajetaan yli koska minula on kiire, seuraava voi väistää, jolloin kukaan ei väistä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että tällä kertaa hyökätään ryhmää pyöräilijät vastaan. Siis KAIKKI pyöräilijät sitä ja tätä, ja KAIKKI jalankulkijat ja KAIKKI autoilijat sitä ja tätä. Ja nämä "satoja kertoja olen meinannut jäädä alle ja viidenkympin nopeudella painavat"-kommentit, eipä liioitella, eipä.
Minä en millään tavalla koe tätä keskustelua hyökkäyksenä itseäni kohtaan, vaikka enimmäkseen liikun pyörällä. Itse kun en suhahda autojen eteen väistämisvelvollisena, en luule, että suojatiellä saa mennä miten huvittaa sekä minulla on pyörässä valot ja heijastimet sekä itselläni myös useita heijastimia ja vasta hankin heijastinliivinkin pimeää syksyä varten.
Ei minulla ole mitään syytä kokea, että tämä hyökkäys olisi minulle osoitettu. Olen samaa mieltä silti, koska yli puolet pyöräilijöistä ei noudata liikennesääntöjä ja yli poulella ei ole niitä valoja pyörässä. Nuoret ovat pahimpia, keski-ikäiset miehet ovat aktiivisimpia valojen käyttäjiä pyörissään. Jopotytöt ovat kaikken vaarallisimpia, mustissa vaatteissaan puhelimia räplätessään. Eivät hekään kaikki, mutta suuri osa heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska lain mukaan pyöräilijä saa ohittaa. esim keskustaliikenteessä pyöräilijät ovat hitaita niin on perusteltua että pääsee keulille ja aina on tilaa ohittaa.
itse ihmettelen, miten autoilijat eivät käsitä kolmiota? kuinka voi vaikuttaa pyhä lehmä autoilijalle vaikea käsittää että silloin on väistämisvelvollisuus myös pyöräilijää kohtaan. ja kun käännytään, niin katsotaan että tuleeko ketään eikä mennä niin että jos edellinenkin autoilija ehti niin ei voi mennä perässä sokeana että minäkin ehdin.
mikä tässä on niin vaikeaa autoilijalle? miten voi olla vaikeaa, kun peruuttaa että tiellä saattaa olla joku? mikä on kävelijälle vaikeaa ettei voi poukkailla kuin popcorn pyörätien puolelle? miksi autoilijat eivät kunnioita suojatietä, vaan ajetaan yli koska minula on kiire, seuraava voi väistää, jolloin kukaan ei väistä.
En olekaan ennen kuullut laista, missä sanotaan että pyöräilijä saa ajotiellä ajaessaan mennä päin punaisia. Saanko linkin siihen lakiin?
En jaksanut hake tilastoa, mutta tässä on tällainen juttu.
http://yle.fi/uutiset/pyorailija_vai_autoilija_ensin_kolaritilanteissa_…
Kun haetaan syyllistä, tilastot ovat autoilijoiden kannalta synkät. Poliisin tilastoissa autoilija on syyllinen törmäykseen kahdessa tapauksessa kolmesta.