Pyöräilijät ovat liikenteen suurin vitsaus

Vierailija

Kukaan muu ei liikenteessä törttöile kuten pyöräilijät! Pyörästä puuttuvat niin kellot, lamput kuin heijastimetkin. Risteyksissä kuvitellaan aina olevansa etuajo-oikeutetussa asemassa ja vaikka ajeltaisiin autojen seassa, niin ajetaan kevyenliikenteen väylän sääntöjen mukaan (esimerkiksi päin punaisia, eikä väistetä suojatietä ylittäviä).

Nykypyörissä ei näy myöskään olevan jarruja. Pyöräilijä ei hidasta vauhtiaan missään tilanteessa, paitsi pysähtyessään päätepisteeseen. Alan olla sitä mieltä, että pakollinen ajokortti jokaiselle polkupyörän omistajalle olisi paikallaan.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kaksi kolmasosaa pyöräilijöiden ja autoilijen yhteentörmäilystä on silti jostain syystä autoilijoiden vikaa.

En usko. Laita tilasto.

Vierailija

Pyöräilijöillä ei (ainoana liikennemuotona) Suomessa ole mitään yksiselitteistä paikkaa kadulla, vaan välillä ollaan niin kuin autot ja välillä niin kuin jalankulkijat. Tämä synnyttää sekaannusta ja houkuttaa vaihtamaan yhdestä "käyttäytymismoodista" toiseen ihan sen mukaan, mikä tarjoaa parhaan etenemisnopeuden.

Toisaalta pyörä on kevyt, ketterä ja nopea, minkä vuoksi pahoistakaan sääntörikkomuksista harvoin aiheutuu ainakaan pahaa vaaraa kuin korkeintaan pyöräilijälle itselleen.

Jos pyöräilijöiden haluttaisiin käyttäytyvän paremmin pitäisi katu- ja liikennesuunnittelu muuttaa totaalisesti nykyisestä ja kopioida tänne esim. Tanskan käytännöt, missä pyöräilyreittejä suunnitellaan aidosti pyöräilyn omista lähtökohdista.

Vierailija

Autoilijoiden syyksihän ne törmäykset laitetaan, vaikka suurempi törttöilijä on aika usein pyöräilijä.

Katselin tässä päivänä muutamana yhtä noin 70-v. naispyöräilijää. Tämä ikärouva ajoi välillä jalkakäytävällä, välillä ajoradalla, suojatien yli hän polki eikä pää kääntynyt yhtään, ei vasemmalle eikä oikealle. Tavallaan ihailin rouvan rohkeutta ja samalla kiitin luojaani siitä, että olin itse liikkeellä jalan, enkä autolla. Siis näitten pyöräilijöitten äkkinäisiä liikkeitä ei vaan voi ennakoida yhtään, ilmeisesti eivät tiedä aina itsekään, mistä kulloinkin meinaavat oikaista.

Vierailija

Itse olen hiljan paluumuuttanut Suomeen Keski-Euroopasta ja olen todennut, että pyöräilijöitä saa pelätä sekä autolla että kävellen. Aivan karmeaa menoa.

Vierailija

Itseäni pelottavat isokokoiset, täyttä häkää pyöräilevät miehet, jotka kuvittelevat ilmeisesti olevansa Tour de Francessa mukana.

Ei siinä mitään, pyöräily on erinomainen harrastus ja ympäristöystävällistä jne., oma miehenikin harrastaa aktiivisesti pyöräilyä. Mutta ikävän harva muistaa liikennesäännöt ja sen, että kevyen liikenteen väylät eivät ole kaahaamista varten.

Eniten säikyttää se äänettömyys. Jos pyörällä surutellaan viittä kymppiäkin, siinä pitäisi olla joku äänielementti. Ei olisi mikään homma vaatia pientä surinaa lisävarusteeksi, niin tietäisi varoa takaa tulevia.

Neloselle sanoisin, että kyllä semmoinen satakiloinen äijänköriläs - joka ajaa liki viittäkymppiä - on päälle tullessaan tappava. Näitä on tapahtunutkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, pyöräily on erinomainen harrastus ja ympäristöystävällistä jne., oma miehenikin harrastaa aktiivisesti pyöräilyä. Mutta ikävän harva muistaa liikennesäännöt ja sen, että kevyen liikenteen väylät eivät ole kaahaamista varten.

Eniten säikyttää se äänettömyys. Jos pyörällä surutellaan viittä kymppiäkin, siinä pitäisi olla joku äänielementti. Ei olisi mikään homma vaatia pientä surinaa lisävarusteeksi, niin tietäisi varoa takaa tulevia.

Ongelma on siinä, että laki pakottaa Suomessa kaiken nopeuksiset pyöräilijät käyttämään pyörätietä, joka pyörätie taas on usein entinen jalkakäytävä tai muuten vaan tarkoitettu korkeintaan luokkaa 10-15 km/h -nopeuksille.

Minusta mikään ratkaisu ei ole se, että pyöräilijät yritettäisiin saada ajamaan hiljempaa vaan pitäisi olla laillista valita itselle sen turvallisin tien osa ja samalla rakentaa pyöräreittejä joilla on turvallista ja mukavaa ajaa kovaa.

Vierailija

Minua hämmästyttää pyöräilijöiden käytöksessä eniten tuo järjetön vauhti. Esimerkiksi tilanteessa, jossa kaksi kävelijää ohittaa toisensa, usein vielä pyyhkäisee väliin pyöräilijä täydellä vauhdilla. Tarpeetonta vaaratilanteiden luomista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että laki pakottaa Suomessa kaiken nopeuksiset pyöräilijät käyttämään pyörätietä, joka pyörätie taas on usein entinen jalkakäytävä tai muuten vaan tarkoitettu korkeintaan luokkaa 10-15 km/h -nopeuksille.

Minusta mikään ratkaisu ei ole se, että pyöräilijät yritettäisiin saada ajamaan hiljempaa vaan pitäisi olla laillista valita itselle sen turvallisin tien osa ja samalla rakentaa pyöräreittejä joilla on turvallista ja mukavaa ajaa kovaa.

Eihän taajama-alueella saa autoilijatkaan kaahailla tuhatta ja sataa, joten miksi pyöräilijät eivät voisi myös kaupungissa ajaessaan hiljentää nopeuttaan vaaratilanteiden välttämiseksi? Maantiellä voi irrotella ihan vapaasti.

Vierailija

Kyllä, autoilija saa syytteet vaikka pyörälijä on väistämisvelvollinen, sitä en ymmärrä. Kirjoitinkin tästä kerran - olen monta kertaa nähnyt, kuinka pyöräilijä ajoradalla ajaessaan koukkaa suojatien kautta ja ajaa kylmästi autojen edestä, vaikka itse tulee esim. vasemmalta tai kolmion takaa. Suomen tieliikennelaki ei tunne pyöräilijän suojatietä ja silti jopa poliisi valittaa, että autoilijat eivät kunnioita suojatietä tilanteessa, missä tosiasiassa pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

Edes pyörätien jatke ei ole suojatie, vaan pyöräilijän pitäisi väistää autoja, jos nämä eivät käännyt tai tai tule kolmion takaa. Itse ajan paljon pyörällä (autolla myös) ja kymmeniä kertoja kun olen väistämisvelvollisena pysähtynyt risteyksessä pyörällä, joku ajaa täyttä vauhtia mihinkään katsomatta ohitseni. 

Enkä ymmärrä, miten autojen ja katuvalojen voimaan luotetaan. Sokeitako nämä ovat? Näkeehän sen itsekin ihan kävellessä tai pyöräillessä, miten noita heijastamattomia tyyppejä ei meinaa nähdä. 

Vierailija

Olen asunut Helsingissä ja sen kehyskunnissa 30 v. Olen siis jalankulkija ja julkisten käyttäjä. Ikinä en ole auton alle meinannut jäädä, mutta viimeisen viiden vuoden aikana olen meinannut jäädä satoja kertoja pyöräilijän alle. Pyöräilijöiltä ei ole turvassa edes silloin kun seisoo bussikatoksen alla. Viime viikolla olin jäädä pyöräilijän alle kun astuin bussista. En ymmärrä miten äidit ja isät pärjäävät pikkulasten kanssa. Jos itsellä olisi lapsia niin en varmaan uskaltaisi liikkua heidän kanssa ulkona lainkaan.

Vierailija

näin pyöräilijänä voin sanoa, että liikenteen seassa autot ajavat kylki viistäen minua, eivät kääntyessä tajua varoa minua tai kolmion takaa tullessa. monta lähellä piti-tilannetta on aina. samaten kävelijät katsovat oikeudekseen poukkoilla sinne tänne ja varsinkin pyörätiellä näitä seikkalijoita aina riittää vaikka vieressä olisi kävelytie. autoilijat eivät ymmärrä etten huvikseen ajele ajotiellä (jonka jotkut ymmärtävät autotieksi. ei näin.) vaan sen takia ettei pyörätietä ole ja lain mukaan minun pitää ajaa siellä.

samaten yhdistetty kävely-ja pyörätie taitaa monille olla tuntematon käsite ja luullaan että nyt se pyöräilijä pyöräilee kävelytiellä. valot on ainakin keskustassa pyöräilijöillä, koska poliisi sakottaa jos ei ole, mutta onhan niitä autoja jotka eivät käytä valoja. kävelijöillä ei ole heijastimia, joten yhtäkkiä siinä tienpientareella saattaakin olla joku. koirankävelyttäjät antavat hihnan olla poikki tien ja antaa koiran huidella missä sattuu. viiden hengen perhe rattaineen kävelevät kuin maailmanomistajat niin ettei kukaan vahingossakaan pääse ohi. ja kyllä soitan kelloa. harvoin pyöräilijät keskustassa kovaa pääsee, mutta kävelijästä saattaa tuntua siltä. samoin kuin parkkiruudusta lähdetään, niin ei katsota tuleeko pyöräilijä vaan peruutetaan ja annetaan ymmärtää että pyöräilijä väistää

aina välillä olen kävelijäasemassa ja sillloin saa pelätä autoilijoita, jotka eivät tiedä mikä suojatie on vaan painetaan vaan kaasua vaikka kävelijä olisikin jo tiellä. ja en ainakaan pyöräilijänä ole tuimaa katsetta enempää (joskus keskaria jos oikein törkeä) näyttänyt törttöilijälle, vaan jatkanut tilanteen ohi mentyä matkaa. autoilija voi kaasulla painostaa ja antaa ymmärtää tulevansa päälle, jos en äkkiä poistu suojatieltä. ja en ole ajanut suojatietä pitkin pyörällä, vaan taluttanut. joillekin autoilijalle on käsittämätöntä tajuta, että kun taluttaa pyörän niin onkin jalankulkija ja hänen oikeudet. 

no kanssa pyöräilijätkin törttöilevät joskus. ei tiedetä kummalta puolelta väistää. käännytään ilman käden heilautusta. 

yleensä jos pyöräilijä tai kävelijä törttöilee, siinä käy huonosti itselle, mutta jos auto törttöilee niin siinä käy huonosti toiselle ihmisille. siksi mielestäni autoiijan tulisi noudattaa erityistä varovaisuutta. kaikille sattuu virheitä, mutta joskus voi luopua siitä omasta eutoikeudesta ja väistää. autoilijat ovat saaneet iskostettua hyvin vain, että voivathan kävelijät ja pyöräilijät väistää, mutta autoilijan ei tarvitse.

Vierailija

Itse paljon pyöräilevänä olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että monilta pyöräilijöiltä puuttuvat valot ja heijastimet pimeälläkin kokonaan ja se jos mikä on todella ärsyttävää. Välillä näkee pyöräilijöitä, jotka vauhdilla sujahtavat täydestä pimeydestä esiin.

Vierailija

Myös itse pyörällä ajaessa saa varoa toisia pyöräilijöitä.

Erityisesti nuo mummot on mielestään etuajo-oikeutettuja joka paikassa. Yksi kääntyi taannoin suoraan eteeni, kun tuli vastakkaisesta suunnasta ja itse menossa suoraan, hän siis täysin yllättäen kääntyi eikä tullut mieleenkään, että itse väistäisi. Usein ajavat pyörätien vasemmalla puolella, eivätkä siirry. Minä olen noille usein sanonut että sääntöjen mukaan ajetaan pyörällä oikealla. Yksi alkoi mulle huutaa, että hänhän saa ajaa missä haluaa. Minä huusin takaisin, että laki koskee myös vanhuksia joka paikassa ja pyörä pitää jättää kotiin, jos ei halua lakia noudattaa.

Mutta ei nuoremmat sen parempia ole. Tuijotetaan suruttaa puhelinta ja ajetaan ilman käsiä poukkoillen puolelta toiselle. Tällaisen alle olin kerralla ihan senteistä kiinni jäädä. Sanoi vaan että oho ja jatkoi matkaansa samaan tyyliin. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat