Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranomistajat! Miten haluaisitte pyöräilijän käyttäytyvän?

Vierailija
01.11.2015 |

Paljon pyöräilevänä tulee usein yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä tilanteita, jossa haluaisin ohittaa koiranulkoiluttajan. Jos koira ja ulkoiluttaja näyttävät pysyvän selkeästi jommassa kummassa reunassa, olen yleensä suorittanut ohituksen ilman minkäänlaista äänimerkkiä. Muutamaan kertaan Musti on kuitenkin päättänyt vaihtaa puolta juuri ohitushetkellä. Onneksi olen vielä onnistunut jarruttamaan tai väistämään pientareen puolelle näissä tapauksissa, joten suurempaa vahinkoa ei ole sattunut.

Tällaisia tilanteita välttääkseni olen toisinaan soittanut kelloa ennen ohitustilannetta, mutta  tämä on usein johtanut siihen, että a) alkaa järjetön säätäminen, että mihin reunaan sitä väistetään, b) koira pelästyy ja hyppii sinne tänne tai c) koiranulkoiluttaja näyttää vihaisella katseellaan viestittävän, että "Mitäs hittoa siinä soittelet! Hyvinhän sä olisit siitä mahtunut!"

Olisi mukava saada liikenne kaikkien kannalta sujuvaksi, joten haluaisin tietää haluaisitteko ohittavan pyöräilijän ilmoittavan tulostaan soittamalla kelloa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen huolehtii omalta osaltaan muun LIIKENTEEN HUOMIOIMISEN.

Aivan ja tämä koskee myös koiranomistajia.

Ei polkupyörällä tai kävellenkään saa poukkoilla pyörätiellä puolelta toiselle katsomatta taakse. 

Vierailija
22/46 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koirilla on vilkkuvalo pannassa, heijastava taluttimenperä, kevyen liikenteen väylillä koirat kulkevat ojan puolella ja taluttajan pää pyörii koko ajan 360 astetta kollaten liikennettä edessä ja takana. Enkä pölötä puhelimeen kävellessä. Silti siitäkin huolimatta varsinkin takaa tulevat fillarit pääsevät silloin tällöin yllättämään lähestyessään kovaa, ääneti ja näin syksykeleillä vieläpä pimeinä. Huolehtikaa hyvät ihmiset siitä, että teillä on toimiva, tasaisesti palava valo eteen päin valaisemassa, käyttäkää kypärää ja klinglautelkaa sitä kelloa ennen kuin kohtaatte/ohitatte muuta liikennettä, olette tulossa risteykseen tai alikulkutunneliin! Pudottakaa myös nopeutta, sillä jos niin ikävästi sattuu, että edessä on kännykkkään posmottava koirantaluttaja, koira toisella puolen väylää ja flexi siinä välissä (olen itse ollut ajaa tällaiseen miinaan pari kertaa) niin teihin sattuu ainakin yhtä paljon kuin niihin, joihin törmäätte.

Vastaavasti jalankulkijoilla heijastimet kuntoon, kuljetaan reunaa poikkoilematta, koira ojan puolella,  eikä keskitytä puhelimessa jauhantaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijän näkökulmasta hidastaminen ei aina ole mielekästä, sillä varsinkin paljon ylä- ja alamäkiä sisältävällä reitillä liike-energian hyödyntämättä jättäminen tekee matkasta paljon vaivalloisempaa. Helpompaa on vaan pitää vauhtia yllä. Ohitustilanteetkin on ohi nopeasti kun tullaan kovaa vauhtia ja useimmiten ne koirat pysyvät sen aikaa siellä omalla puolellaan. Ehkäpä joku räpätin olisi hyvä vakiovaruste polkupyörään hyvän valaistuksen lisäksi, niin näkyy ja kuuluu jo kaukaa.

Vierailija
24/46 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijän näkökulmasta hidastaminen ei aina ole mielekästä, sillä varsinkin paljon ylä- ja alamäkiä sisältävällä reitillä liike-energian hyödyntämättä jättäminen tekee matkasta paljon vaivalloisempaa. Helpompaa on vaan pitää vauhtia yllä. Ohitustilanteetkin on ohi nopeasti kun tullaan kovaa vauhtia ja useimmiten ne koirat pysyvät sen aikaa siellä omalla puolellaan. Ehkäpä joku räpätin olisi hyvä vakiovaruste polkupyörään hyvän valaistuksen lisäksi, niin näkyy ja kuuluu jo kaukaa.

Lain mukaan täytyy kuitenkin ajella tilanteeseen sopivalla nopeudella, vaikkei syke koko ajan pysyisikään optimialueella.  Yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta, myös sen pyöräilijän, koska samalla väylällä kulkee monenlaista hiihtäjää ja monilla eri nopeuksilla. 

Ei pyöräiljä ole tässä mitenkään erityisasemassa. Monihan tapaa ottaa alamäestä liike-energiat autollakin talteen jos on ylämäki heti edessä, mutta se notkon pohjalla tutkan kanssa pönöttävä poliisi kirjottaa sen pikavoiton silti, jos kohdalle sattuu.

Vierailija
25/46 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokainen - mukaan lukien koiranomistajat - käyttävät kulkuteitä siten kuin tieliikennelaissa määrätään, ei sujuvuuden takia tarvita erillisiä ohjeita kenenkään kohtaamiseksi. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että koira ei ole pyörätien toisella puolella, jos omistaja on toisella puolella, vaan koira kulkee HALLINNASSA omistajan vierellä. Vapaaseen liikkumiseen on koirapuistoja.

Ne säännöt kun koskee sitä pyöräilijää myös. Pyöräilijä joka suhahtaa hihaa hipoen vauhtia hidastamatta ja kelloa soittamatta ohi luottaen siihen, ettei mitään yllättävää satu, on auttamatta heikoilla syyllisyyskysymyksiä selvitellessä, jos jotain kuitenkin sattuukin.  Pyöräiljällä on ajoneuvon kuljettajana suurempi vastuu siitä, että ohitus tapahtuu turvallisesti jos ohitettavana on jalankulkija (koirineen tai ilman), puhumattakaan siitä jos ohittaa lapsia, vanhuksia yms. 

Vierailija
26/46 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat harvoin osaavat kävellä yhdistetyllä kulkuväylällä oikein. Koira vetää omistajaa ja koira on 5 m:n päästä omistajasta. Omistaja ei ehdi tekemään yhtään mitään jos koira murtosekunnissa vaihtaa puolta. Omistajassa on siis vika ei polkupyöräilijöissä. Opetelkaa koirianne liikkumaan oikein hihnoissa ennen kuin tulette kävelemään missä on polkupyöriä. Ja melko usein on sellaisia koiria jotka alkavat sinkoilemaan polkupyörää kohden kun se tulee koiran kohdalle. Kelloa ei tarvitse soittaa, koska sinun ei pidä ohittaa koiraa vaan jalankulkija kun hän ei osaa kävellä oikein tiellä. Jalankulkijoiden pitäisi kävellä jompaa kumpaa tienreunaa pitkin, mutta koiran kanssa aina sitä reunaa pitkin joka ei ole koiralle vaaraksi kuten ajotiet. Poliisien pitäisi opettaa jalankulkijoita uudestaan kävelemään kävelykaduilla. Monet kulkevat rinnakkain kun lapsille opetetaan jo esikoulussa kuinka oikein kävellään kadulla. Esikoululaiset kulkevat jonossa ja niin tehdään armeijassakin. Kummallista että muilla jalankulkijoilla ei ole yhtään älyä kävellä kävelyteillä vaan poliisin pitäisi uudestaan opettaa heidät kävelemään. Poliiseilla ei vaan ole mitään mielenkiintoa asiaan koska se vaatii monen päivän vahtimista. Koirilla ei ole mitään hyötyä vilkkuvat valot, koska koira voi vaihtaa nopeasti puolta toiselle kun koiranomistaja antaa koiran kulkea edellä vapaasti hihnassa tai väärällä puolella. Koiranomistaja voi olla myös keskellä tietä kävelemässä.

Vierailija
27/46 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#26 on tyypillinen hiljainen tappaja, fillaristi, jolla on mielestään yliajo-oikeus ihmisiin, koiriin, lapsiin, sokeisiin, mummuihin, kettuihin, kolmipyöriin, sokeisiin, lastenrattaisiin, rollaattoreihin ja kaikkiin muihinkin.  Fillari liikkuu nopeasti, ja nopeamman ikävä kyllä pitää sovittaa vauhtinsa muiden liikenteessä kulkevien mukaan sopivaksi. 

Ääneti kaahaavista sukkahousupyöräilijöistä on ainoastaan yksi vielä vaarallisempi versio: sauvat kädessä luistellen etenevät rullaluistelijat ja -hiihtäjät. 

Vierailija
28/46 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajat harvoin osaavat kävellä yhdistetyllä kulkuväylällä oikein. Koira vetää omistajaa ja koira on 5 m:n päästä omistajasta. Omistaja ei ehdi tekemään yhtään mitään jos koira murtosekunnissa vaihtaa puolta. Omistajassa on siis vika ei polkupyöräilijöissä. Opetelkaa koirianne liikkumaan oikein hihnoissa ennen kuin tulette kävelemään missä on polkupyöriä. Ja melko usein on sellaisia koiria jotka alkavat sinkoilemaan polkupyörää kohden kun se tulee koiran kohdalle. Kelloa ei tarvitse soittaa, koska sinun ei pidä ohittaa koiraa vaan jalankulkija kun hän ei osaa kävellä oikein tiellä. 

Kyllä ainakin näillä kulmilla suurin osa koiran omistajista kävelee niin että, koira on penkalla/puskalla ja itse metsänpuoleisessa reunassa. Miten sitten pitäisi kävellä?

Yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä on pyöräilijän velvollisuus noudattaa erityistä varovaisuutta, samoin laissa määrätty ajoneuvon kuljettajan velvollisuus erityisesti huolehtia, että ohitukset jalankulkijan kanssa sujuvat vaaratta koskevat myös pyöräilijää. 

Tuo "kelloa ei tarvitse soittaa" kertoo vain omasta paskasta asenteestasi. Itket mieluummin internetissä törppöjä koiranomistajia, kuin kilautat hyvissä ajoin kelloa jolloin ongelma 99% tapauksista poistuisi kokonaan. 

Vierailija
29/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittakaa pyöräilijät kelloa hyvissä ennen ohitusta kun lähestytte koirakkoa, niin kaikille jää aikaa reagoida. Kellään ei ole silmiä selässä. Kukaan ei halua törmätä kehenkään eikä. Tämä on ainoa oikea tapa - eikä tarvitse välittää jos joku koiranomistaja pyörittelis silmiään :)

Vierailija
30/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koira reagoi ohi ajaviin pyöriin. Minulle henkilökohtaisesti on se ja sama soittaako pyöräilijä kelloa vai ei, minä seuraan ympäristöä muutenkin koko ajan, ettei meitä päästä yllättämään. Minun koira, minun ongelma, pidän sen pois toisten tieltä.

Vierailija
31/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soitan kelloa kun lähestyn pikkulapsia tai koiria niiden takaa. Ja tietysti hiljennän vauhtia. Ihan sama mulkoileeko takas.

Vierailija
32/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisevaa kakkapussia kun pitää kädessä niin sukkahousupyöräilijät pysyvät kauempana. Jostain syystä näkevät pussin hyvin tarkkaan jo pitkän matkan päästä, mutta koiraa eivät näe.

Eli kannattaa ottaa välillä oikea haiseva kakkapussi ja välillä valekakkapussi - koska kuka nyt oikeasti paskaa jaksaa kuljettaa koko päivän mukanaan. Shit happens! Kun lätsähtää spändexiin.

Vierailija
33/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellon soitto pelästyttää aran koiran. Huutavan takaa vaikka piip piip ja hidastavan.

Vierailija
34/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingissä kadut on rakennettu siten, että pyörätie on sillä puolen, missä puut, joka aiheuttaa koiranulkoiluttajana tilanteen, että kävelenkö koiran kanssa talojen seinustaa (jonne pissii), vai kävelenkö pyöräkaistan reunaa, jossa puskat ja puut ovat. Kinkkinen tilanne, ja aiheuttaa sen, että jtkut pyöräilijät kitisevät, vaikka olen ainoa tienkiettäjä 3m levyisellä tiellä. Jotain on siis pahasti vialla: kaupunkisuunnittelu ja joidenkin pyöräilijöiden asenne. Ymmärtäisin, jos katu olisi ruuhkainen, jolloi ei ole mitään muuta kuin kulkea sitä omaa kaistaa, mutta jos kadulla liikkuu satunnaisesti yksi ihminen ja yksi pyöräilijä, ei pitäisi olla näin tunteita nostattava asia.

Vierailija
35/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin, että soitat kelloa.

Mä huudan nykyisin pyöräilijä vasemmalta ohi.

Soittokiellon monet kokee jotenkin loukkaavana tai pelästyttävänä. Siitä saa joko kirosanat peräänsä tai tosiaan koira ja ihminen säntäävät edestakaisin.

Vierailija
36/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä kadut on rakennettu siten, että pyörätie on sillä puolen, missä puut, joka aiheuttaa koiranulkoiluttajana tilanteen, että kävelenkö koiran kanssa talojen seinustaa (jonne pissii), vai kävelenkö pyöräkaistan reunaa, jossa puskat ja puut ovat. Kinkkinen tilanne, ja aiheuttaa sen, että jtkut pyöräilijät kitisevät, vaikka olen ainoa tienkiettäjä 3m levyisellä tiellä. Jotain on siis pahasti vialla: kaupunkisuunnittelu ja joidenkin pyöräilijöiden asenne. Ymmärtäisin, jos katu olisi ruuhkainen, jolloi ei ole mitään muuta kuin kulkea sitä omaa kaistaa, mutta jos kadulla liikkuu satunnaisesti yksi ihminen ja yksi pyöräilijä, ei pitäisi olla näin tunteita nostattava asia.

1 spandex/15-30minuutissa ja muuten ei pyöräilijöitä, aiheuttaa ongelman, että kun pyöräilijä suhahtaa selän takaa niin kävelijä saa melkein sydärin.

Vierailija
37/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen koiran pitää kulkea omistajan vieressä siellä ojan puolella. Näin ei kyllä valitettavasti aina ole ja monesti on tullut vaaratilanteita siitäkin, että se koira kulkee siinä tien puolella ja omistaja ojan puolella ja kun ollaan oman koiran kanssa ohitettu, niin on tullut räyhätilanne. Ja kyllä on näitäkin, kun flexi pitkällä tönötetään niin, että koira on toisella puolella tietä ja omistaja toisella puolella.

Vierailija
38/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan toisella laidalla missä koira on. Koiran ulkoiluttaja huolehtii siitä että koira pysyy siinä laidassa. Ymmärrän ettei koiraa kiinnosta pysyä asfaltilla vaan se käy tonkimassa pöpelikössä.

Vierailija
39/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas säikähdän kelloa ja alan ryntäilemään kuin päätön kana.

Vierailija
40/46 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita tarpeeksi ajoissa kello eikä juuri siinä kohdalla.