Koiranomistajat! Miten haluaisitte pyöräilijän käyttäytyvän?
Paljon pyöräilevänä tulee usein yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä tilanteita, jossa haluaisin ohittaa koiranulkoiluttajan. Jos koira ja ulkoiluttaja näyttävät pysyvän selkeästi jommassa kummassa reunassa, olen yleensä suorittanut ohituksen ilman minkäänlaista äänimerkkiä. Muutamaan kertaan Musti on kuitenkin päättänyt vaihtaa puolta juuri ohitushetkellä. Onneksi olen vielä onnistunut jarruttamaan tai väistämään pientareen puolelle näissä tapauksissa, joten suurempaa vahinkoa ei ole sattunut.
Tällaisia tilanteita välttääkseni olen toisinaan soittanut kelloa ennen ohitustilannetta, mutta tämä on usein johtanut siihen, että a) alkaa järjetön säätäminen, että mihin reunaan sitä väistetään, b) koira pelästyy ja hyppii sinne tänne tai c) koiranulkoiluttaja näyttää vihaisella katseellaan viestittävän, että "Mitäs hittoa siinä soittelet! Hyvinhän sä olisit siitä mahtunut!"
Olisi mukava saada liikenne kaikkien kannalta sujuvaksi, joten haluaisin tietää haluaisitteko ohittavan pyöräilijän ilmoittavan tulostaan soittamalla kelloa?
Kommentit (46)
Soita vain reilusti sitä kelloa, mutta hyvissä ajoin. Silloin ehdin rauhassa ottaa koiran hallintaan ja kaikille jää hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, että soitat kelloa.
Mä en, minulla on kuulokkeet. Usein puhun samalla puhelimessa jonkun ystävän kanssa
Vierailija kirjoitti:
Se kello on siinä pyörässä ihan syystä, joten mielellään sitä voisi pirauttaa varoitukseksi, että täältä tullaan.
Piisköhän siihen pyörään laittaa joku jatkuva äänimerkki?
Mitäs jos kuitenkin jätetään se äänimerkki vain erityitilanteisiin ja kaikki tiellä liikkuvat noudattavat omalta osaltaan liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kello on siinä pyörässä ihan syystä, joten mielellään sitä voisi pirauttaa varoitukseksi, että täältä tullaan.
Mitäs jos kuitenkin jätetään se äänimerkki vain erityitilanteisiin ja kaikki tiellä liikkuvat noudattavat omalta osaltaan liikennesääntöjä.
Nuohan on juuri niitä tilanteita , jossa sitä on hyvä käyttää. Liika varovaisuus ei ole koskaan pahasta. Mitä ne erityistilanteet mielestäsi ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä kelloa suositellaan käytettävän aktiivisemmin kuin mitä nykyään käytetään.