Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kala-k.muna-kasvisruokavalion rakentamiseen?

Punainen liha pois
31.10.2015 |

Saisikohan täältä apua uuden ruokavalion rakentamiseen?

WHO:n nostettua punaisen lihan syöpäluokitusta ja todettuani, että lihahimoni ei ole sen arvoista, että eläimet sen takia elävät ahtaasti tehotuotantolaitoksissa ja kokevat pitkän kivuliaan kuoleman, olen miettinyt että taitaa olla korkea aika tämän kolmikymppisen sekasyöjän miettiä, mitä sinne suuhun tuleekaan työnnettyä. 

Omatuntoani ei soimaa yhtä pahasti ajatus kalan, luomukananmunien tai esimerkiksi katkarapujen käyttö proteiininlähteenä, joten niiden syömistä en ole ajatellut lopettaa. Omat haasteensa ruokailuun tuo lääkärin kehotus välttää viljoja ja maitotuotteita yliherkkyysepäilyjen takia. Näiden ehdoilla siis mennään.

Ajattelin aloittaa uuden ruokavalion rakentamisen Harvardi Medican Schoolin kehittämän ruokapyramidin pohjalta (https://en.wikipedia.org/wiki/File:Harvard_healthy_eating_pyramid.jpg). Kuvittelen lautasmalliksi itselleni tuon pohjalta:

- paljon kasviksia ja kohtuullisesti hedelmiä lajeja vaihdellen

- lisänä hyvälaatuista kasvisöljyä (oliivi-, avokadoöljyt esimerkiksi)

- näiden lisäksi aterialle aina joku proteiinilähde (kala, katkarapu, kananmuna)

Palkokasveissa on ymmärtääkseni runsaasti proteiinia kaiken muun hyvän lisäksi, mutta miten linssejä ja papuja saisi kätevimmin ja vatsaystävällisimmin yhdistettyä kasviksiin ja öljyyn, ilman että ruoasta puuttuisi maku? Siemeniä (chian ja pellavan) käytän jo päivittäin noin kolme ruokalusikallista yhteensä ja pähkinöitä silloin tällöin, joten niistäkin proteiinia kertyy. 

Kasviksista ja hedelmistä saa varmastikin pääosin hyvin kaikkia hivenaineita ja vitamiineja, paitsi niitä kuuluisia D-ryhmän ja B12-perheen vitamiineja. Jos syön päivittäin kolmisen munaa ja kalafileen, saako tällainen 50 kiloinen nainen niistä mitenkään tarpeeksi ko. vitamiineja?

Mihin muuhun minun tulisi kiinnittää huomiota jättäessäni lihan pois? Kommentteja "lautasmallistani"? Mistä löytyisi hyviä reseptejä terveellisten kasvis- ja kalaruokien valmistamiseen? Osaisiko kukaan suositella hyviä kirjoja aiheesta? Ehkä jopa kertoa avata omaa lihatonta kasvispainotteista ruokavaliotaan esimerkein?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos informatiivisesta vastauksesta!

Tosiaan, kvinoaa ja kumppaneita en ollutkaan tullut ajatelleeksi! Olen lukenut, että riisi ei olisi kovin terveellistä, koska se sisältää nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja (nostavat verensokeria nopeasti -> elimistö erittää insuliinia -> verensokeri laskee ja tuloksena väsymys jne.), joten en ole sitä juurikaan käyttänyt. Huomasin aikoinaan, että riisit, pastat ja perunat lounaalla veivät vedon pois joksikin aikaa ja töiden sijaan mielessä pyöri ruokalepo.. Kvinoaa olen kyllä käyttänyt ja ymmärtääkseni siinä on hyvin myös mm. proteiinia ja mainitsemaasi rautaakin. Tattari ja hirssi ovat tuntemattomia, täytyy katsella niitä kaupoista!

Kaurasta saan suolisto-oireita, joten sitä en uskalla ottaa päivittäiseen käyttöön. Soijasta olen lukenut ristiriitaista tietoa, muistaakseni sen sisältämä kasviestrogeeni voisi vaikuttaa haitallisesti ihmiselimistön hormoonituotantoon. Mitähän tiede sanoo nykyään asiasta? Täytynee tutkia. 

Papujen, linssien ja herneiden keitto kuulostaa työläältä ja tämän vuoksi en olekaan niitä tähän saakka käyttänyt, mutta en tiennytkään, että niitä voi valmiiksi keitettynä pakastaa! Sehän helpottaa jo kummasti lounaiden valmistamista arkena. Kiitos vinkistä! 

Olet siis noudattanut tällaista ruokavaliota jo pitkään. Syötkö vitamiini-/ravinnelisiä? Onko sinulla todettu missään vaiheessa olevan puutetta jostain vitamiinista tai esimerkiksi raudasta? Syötkö "superfoodeja" kuten esimerkiksi leviä (sis. rautaa ja B12 vit.)?

Olen tavannut syödä aamupalaksi kookosöljyssä paistetun munakkaan jo monen vuoden ajan ja ihan mielenkiinnosta seurannut, vaikuttaako se esimerkiksi kolesteroliarvoihini. Ei ole vaikuttanut mitenkään, ovat pysyneet edelleenkin ihannearvoissa. Viime lääkärikäynnillä kysyin, voiko näin runsaasta munien syönnistä olla haittaa ja sain vastaukseksi, että kananmuna ei juuri vaikuta veren kolesterolipitoisuuteen jos potilaalla ei muuten ole taipumusta korkeaa kolesteroliin. Överiksi ei kuulemma kuitenkaan kannata munansyöntiäkään vetää, vaan pysyä kohtuudessa. Minulla se n. 3 munaa päivässä aamupalana on toiminut erittäin hyvin.

No mulla on laktoosi-intoleranssi ja ärtynyt suoli, joten FODMAP-ruokavaliota yritän noudattaa. Siis ikävä kyllä papuja ja linssejä syön harvoin ja pieniä määriä kerralla.

Kun olin nuori ja söin vielä lihaa, hemoglobiiniarvoni oli aina alhainen. Tällä ruokavaliolla ollut joko kohtuullinen ja nyt viimeksi 137.

Mitään ruokavalioon liittyviä vitamiinipuutteita ei ole labrakokeissa näkynyt. Lisäravinteina syön fibromyalgian takia magnesiumia illalla (lihaskrammepihin) ja D-vitamiinia.

"Superfoodeja" syön, mutta se tarkoittaa mulle ihan suomalaisia marjoja. Mustikkaa ja sen semmoista.

Noita merileväjuttuja syön silloin tällöin. Wasabi-merileväsnackseja :D ja joskus misokeittoja, joissa merilevänuudeleita (King Soba).

Ai, on olemassa myös palkokasveista tehtyä pastaa, joskus syön niitä (hyvin protskua!)

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/edamame-spagetti-papupasta/EXPLOR-76401642…

Kinoaa, amaranttia, hirssiä. tattaria yms. vaikka mitä saa nykyisin hyvin. Hinnat ovat vähän korkeat. Kinoaa, amaranttia, hirssiä saa myös muroina, eli voi laittaa jugurttiin tms. Lisäksi pastana. Ja myös leipinä. Oma suosikkini on tattaripasta (Keskisen Mylly), ja Alepastakin saatava "näkkäri"

http://www.erimenu.fi/tuote/Oy%20MakroBios%20Ab/Le%20pain%20des%20fleur…

Riisistä voi saada arseenia, mutta sitä kannattaa syödä silloin tällöin. En usko että aikuiselle kohtuullinen määrä on ongelma.

Lisäksi villiriisi on hyvää (tosin kallista), ja sehän ei ole riisi vaan oikeastaan vesikasvi. Käykä sulle maissi? Maissistahan tehdään kanssa pastaa ja leipää, sekä polentaa.

Itse en voi syödä vehnää, ohraa tai ruista. Kauraa kyllä ja parhaat leivät ovatkin kauraleipiä. Useimmat gluteenittomat leivät ovat kalliita ja aika karmeita. Enkä tiedä miten terveellisiä ovat.

Jos sulla pasta vaikuttaa verensokeria nostavasti, niin ratkaisu on syödä kuitupitoista tuotetta (kuitu alentaa GI:tä), kasviksia runsaasti samalla aterialla ja syödä aina hilllity määrä pastaa. Mutta noinhan aina pastaa/riisiä pitäisikin syödä. Itse esim. keitän pastaa niin että laitan osaksi pakastevihanneksia.

Itse syön aina luomumunia, mutta en valtavia määriä. Mutta se miten kolesteroli vaikuttaa on yksilöllistä, joten jos sulla ei veren rasva-arvot ole nousseet, nou hätä.

Soijaahan suositellaan nykyään jopa lapsille. Itse koen että soijamaito ei mulle käy, juon kauramaitoa, mutta tofua syön kerran pari viikossa. Edamame-pavut ovat hyviä, syön masun salliessa.

Rakastan kaikkia yrttejä sekä tuoreita että kuivattuja. Kuivattu nokkonen on perinteinen ja hyvä mauste: sitä voi lisätä vaikka munakkaaseen, keittoon tai kastikkeeseen. Tuoreita yrittejä silppuan lehtisalaattiin, niistä saa makua ja niitä ravintoaineitakin. Vihreä korianteri keitossa on mahtava. Pähkinöitä yms. lisään salaattiin ja pastaan/riisiin.

Marjat ja hedelmät ja erilaiset kasvikset ovat tärkeitä. Talvella kannattaa opetella syömään perinteisiä juureksia. Oma suosikkini on paloitella perunaa, porkkanaa, tuoretta punajuurta, bataattia yms. muovipussiin, lisätä hieman makeaa chilikastiketta ja suolaa sekä öljyä, hieroa seos juureksiin ja laittaa uuniin.

Kuten huomaat, tykkään hyvästä ruoasta, joten vaikka en syö suuria määriä enkä kovin usein, niin olen makujen suhteen vaativa ja tykkään vaihtelusta. Luulen että sillä tavalla saan aika hyvin kaikkia vitamiineja ja hivenaineita.

Tuli vaan mieleen, että jos et syö mitään maitotuotteita saattaa kalsiumin saanti olla suurelta osin kalaruoan varassa, joten kannattaa vahtia että kalaa syö usein.

Ja todella, jos ärtyneen suolen vaivoja, on tsekkaa toi FODMAP, esim. Pronutriotionist blogista.

Ja toi Fineli on hyvä, esim. se Eniten ja Vähiten -haku, siinä voi katsoa eri vaihtoehtoilla missä ruoka-aineissa jotain vitamiinia tms. on eniten.

Vierailija
22/22 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

r

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi