Naisten kotiorjuus on saanut nimen = metatyö!
Nyt tälle mun raatamiselle on nimi: metatyö! Tiedättehän tän, et sä periaatteessa teet kaiken himassa, mut sit kun töitä aletaan listata, niin näyttää kuin tekisitte miehen kans saman verran. Mies ehkä kokkaa, sä teet kaiken muun siihen liittyvän.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan
Marja Hintikka shown Jenny Lehtinen kiteytti asian suorastaan nerokkaasti. Uimahallikohtaus oli suoraan mun elämästä.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Jos te miehet olette niin ylivoimaisia, miksi ette vaan ala tehdä kaikkea yksin ja anna meidän naisten olla rauhassa?
Annankin nykyään ja pääsen tosi helpolla. Kunhan jaksaa kerran päivässä vaivautua alkoon tai hakemaan olutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset naukuu siitä ettei heidän tekemää metatyötä huomioida mutta eipä ollut tekstissä tai ketjussa yhtä ainoaa esimerkkiä sellaisesta metatyöstä, jota miehet ovat perinteisesti tehneet: tarkkaillaan auton huoltotarvetta, sovitaan katsastuksista, hankitaan ja ylläpidetään kodin- ja pihan huoltovälineistöä, hoidetaan kunnostustyöt, korjataan ja huolletaan lasten polkupyöriä...
Höpöhöpö. Meillä minä pidän varastot järjestyksessä ja taatusti tiedän miestä paremmin mistä esim työkalut löytyvät. Hänellä kun on tapana heitellä kaikki minne sattuu tai jättää lojumaan niin että tavarat menevät pilalle. Mies voi ehkä paikata sen pyörän renkaan, mutta minä etsin hänelle kaikki tarvikkeet valmiiksi.
Outoa, että palstalla yritetään mitätöidä miesten metatyöt ja marttyroida naisten metatöitä. Ei hyvä. Enemmän kunnioitusta miesten tapaan antaa panoksensa.
Esim. meillä ei ole autoa, pihaa, eikä remontoitavaa. Jos pesukone piipittää, niin minä olen se joka sen huomaa, kaivaa esille ohjekirjan ja avaa tukoksen. Jos mennään stereotypisellä miesten vs naisten työt jaottelulla niin tänä vuonna, näin marraskuuhun mennessä miesten töitä on ollut
-langattoman nettiyhteyden asennus
-lapsen polkupyörän satulan nosto
-2 kertaa lampun vaihtaminen paikkoihin joihin en ylety tikkaidenkaan avulla
-tukkeutuneen pesukoneen nukkasihdin siivous (minä tein)
Vau, rankkaa. Onneksi mies tekee kotona muutakin kuin näitä "miesten hommia".
No etpä ole vuodessa paljon saanut aikaan. Sääliksi käy miestäsi.
Tämä ketju se onkin sitten sitä varsinaista mammojen työtä? =D
Ulistaan poljetaan jalkaa, haukutaan miehiä ja nalkutetaan.
Ei näin, ei todellakaan näin.
Vierailija kirjoitti:
No etpä ole vuodessa paljon saanut aikaan. Sääliksi käy miestäsi.
Joo, siinä oli tosiaan lueteltu koko vuonna tekemäni hommat. Vitsi miten nerokas trolli oletkaan, ota keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisiin liittyvää metatytötä tekevät kaikki jotka ovat jotenkin toisten ihmisten kanssa tekemisissä, esim. töissäkin tuota tehdään paljon. Jos äiti haluaa vastuun jakautuvan tasaisemmin, niin äidin varmaan kannattaisi tehdä asialle jotain muutakin kuin ulista vauvapalstalla?
Miksi sen äidin pitäisi tehdä asialle jotain? t: ohis
Kenenkäs sitten? Isät harvemmin on tyytymättömiä tilanteeseen. Vai pitäisikö odottaa että isä joka ei näe vastuun jakamista samalla tavalla välttämättömänä tekee asialle jotakin?
Isät tosiaan harvemmin ovat tyytymättömiä perhetilanteeseensa. Sitten vaan tulee ero ihan yhtäkkiä. Kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Isät tosiaan harvemmin ovat tyytymättömiä perhetilanteeseensa. Sitten vaan tulee ero ihan yhtäkkiä. Kummallista.
Kyllä hekin aika usein ovat, mutta eivät ehkä samoihin asioihin esim. metatyönosalta kuin äidit. Isäkin saattaa kokea hyvin että häntä ei perheen arjessa arvosteta tai tarvita. Naisia paremmin hekään ei ehkä osaa tyytymättömyyttä näyttää suoraan vaan epäsuorasti olemalla pois paikalta tai ehkä naisen yllätykseksi erota.
Metatyö. Kuulostaa ylevältä, mutta luettuani tekstin päällimmäinen vaikutelma on se, että kirjoittaja on napannut hienon termin käsittämättä lainkaan sen merkitystä saadakseen tekstilleen painoarvoa.
Miten te kaikki arvon naiset olette päätyneet tuohon tilanteeseen? Olisiko syytä vähän kurkata peiliin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset naukuu siitä ettei heidän tekemää metatyötä huomioida mutta eipä ollut tekstissä tai ketjussa yhtä ainoaa esimerkkiä sellaisesta metatyöstä, jota miehet ovat perinteisesti tehneet: tarkkaillaan auton huoltotarvetta, sovitaan katsastuksista, hankitaan ja ylläpidetään kodin- ja pihan huoltovälineistöä, hoidetaan kunnostustyöt, korjataan ja huolletaan lasten polkupyöriä...
Höpöhöpö. Meillä minä pidän varastot järjestyksessä ja taatusti tiedän miestä paremmin mistä esim työkalut löytyvät. Hänellä kun on tapana heitellä kaikki minne sattuu tai jättää lojumaan niin että tavarat menevät pilalle. Mies voi ehkä paikata sen pyörän renkaan, mutta minä etsin hänelle kaikki tarvikkeet valmiiksi.
Outoa, että palstalla yritetään mitätöidä miesten metatyöt ja marttyroida naisten metatöitä. Ei hyvä. Enemmän kunnioitusta miesten tapaan antaa panoksensa.
Esim. meillä ei ole autoa, pihaa, eikä remontoitavaa. Jos pesukone piipittää, niin minä olen se joka sen huomaa, kaivaa esille ohjekirjan ja avaa tukoksen. Jos mennään stereotypisellä miesten vs naisten työt jaottelulla niin tänä vuonna, näin marraskuuhun mennessä miesten töitä on ollut
Niin mikä tässä oli sitä metatyötä?
Jos joku teidän perheessä tekisi sitä kuuluisaa ajattelutyötä, niin ei ikinä edes päädyttäisi tuohon tilanteeseen että vaikkapa se pesukone piippaa ja jonkun on kaivetta ohjekirja esiin ja avattava tukos. Metatyöläinen puhdistaisi sen nukkasihdin säännöllisin väliajoin, niin ettei se tukkeutuisi lainkaan.
Naiset. Tähän on olemassa helppo ratkaisu. Ette ryhdy suhteeseen ja elää miehen kanssa. Sitten ei tarvitse pohtia näitä asioita ja saavutatte vapauden.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö. Kuulostaa ylevältä, mutta luettuani tekstin päällimmäinen vaikutelma on se, että kirjoittaja on napannut hienon termin käsittämättä lainkaan sen merkitystä saadakseen tekstilleen painoarvoa.
Hän oli kai keksinyt sen itse. Älä ota kaikkea niin vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku teidän perheessä tekisi sitä kuuluisaa ajattelutyötä, niin ei ikinä edes päädyttäisi tuohon tilanteeseen että vaikkapa se pesukone piippaa ja jonkun on kaivetta ohjekirja esiin ja avattava tukos. Metatyöläinen puhdistaisi sen nukkasihdin säännöllisin väliajoin, niin ettei se tukkeutuisi lainkaan.
Meillä nukkasihdin vai mikä se nyt onkaan joutuu puhdistamaan kerran viidessä vuodessa kun kone ilmoittaa että nyt se on tukossa. Putsaamiseen menee pari minuuttia, joten en näe tarvetta sille että sen tekisi ennen kuin on tarvetta.
Toisekseen tuo näkyi olevan vastaus siihen ettei miesten tekemää metatyötä tai mitään työtä arvosteta vaan vähätellään verrattuna naisten töihin. Jos ne ns. miestentyöt, meta tai normaali, on tasoa alle 1 homma kuukaudessa, niin se on huomattavasti vähemmän kuin ne perinteiset naisten työt kuten vaatehuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vittu (anteeks), naiset, älkää olko orjia! Jättäkää tekemättä osa hommista, käskekää miestä ja lapsia tekemään yhtä paljon kotitöitä. Mä lakkasin hinkkaamasta kotia esim vieraita varten. Meillä on sit sotkuista, jos tulee kyläläisiä mutta so what? Ei ne taloa tule katsomaan vaan meitä. Jos täällä ei muutkaan valmistaudu vieraisiin, niin ei munkaan tarvitse. Lakatkaa tekemästä juttuja valmiiksi muille! Jos reissua varten ei ole pakattu kaikkea, niin sitten se hommataan reissun päällä - kyllä se mies pikkuhiljaa oppii. Aina ei pelkkä puhe auta!
Ei opi. Esimerkiksi pakkaamaan. Ja v####taa viettää lomasta puoli päivää haalien miehen unohtamia juttuja. Enkä myöskään halua, että mun lapset kärsii isän kyvyttömyydestä ja itsekkyydestä. Ei niiden tarvitse kasvaa takkutukkaisina, harrastuksettomina, "ai oliko tänään retki", "milloin ne Ellan synttärit on? Eilen" "normaalin"lapsuuden ulkopuolisina. Koska miestä ei oikeasti useimmiten vaan kiinnosta.
Selitin ehkä huonosti. Tarkoitin, että miestä ja lapsia pitää käskeä tekemään myös. Ja nimenomaan KÄSKEÄ ei pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Miten te kaikki arvon naiset olette päätyneet tuohon tilanteeseen? Olisiko syytä vähän kurkata peiliin...
Ihan vaan pariutumalla miehen kanssa tähän päädytään. Ei se sen kummempaa vaadi. Jos jossain olisi vastuunottajamiehiä naitavaksi, tähän ei päädyttäisi.
Sinkkuus ja lesbous ovat vaihtoehdot. Ne taas eivät kaikille naisille sovi.
"Kotiorjuus"? 2000 - luvun suomalaisnainen ei tiedä kotiorjuudesta mitään. Sitä päivää vaan ei tule, kun naiset lakkaavat valittamasta.
Vierailija kirjoitti:
"Kotiorjuus"? 2000 - luvun suomalaisnainen ei tiedä kotiorjuudesta mitään. Sitä päivää vaan ei tule, kun naiset lakkaavat valittamasta.
En oikein usko että valitus lakkaisi siitenkään vaikka siihen ei osallistuisi yksikään nainen... keskustelupalstalla tuskin on toivoa että se edes vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni perhe lähtee matkalle.
Ystäväni varmistaa, että passit ovat voimassa ja hankkii tarvittaessa uudet passit hyvissä ajoin.
Ystäväni pyykkää koko perheen vaatteet ja silittää ainakin osan niistä. Hän miettii omat vaatteensa ja lasten vaatteet ja pakkaa laukut. Hän ottaa mukaan myös lääkkeitä, eväät, lapsille tekemistä lentokoneessa, taskulampun ja matkaoppaan.
Hän siivoaa asunnon ja vie lähtöpäivänä vielä roskat, sopii hyvissä ajoin postien noudosta ja kukkien kastelusta tms., ottaa yhteyttä opettajiin ja lastentarhanopettajiin, harrastusten ohjaajiin, tyhjentää jääkaapin jne.
Mies pakkaa oman laukkunsa ja kysyy ystävältä, missä hänen passinsa on.
Ystävä tilaa taksin ja varmistaa, että perhe on ajoissa lentokentällä.
Reilua ja tasapuolista vastuunottoa?
Meillä menee päin vastoin. Paitsi että en silitä enkä siivoa, saa jäädä kämppä arkikuntoon poissaolon ajaksi. Vaimo saa nippa nappa pakattua oman laukkunsa, no kukat yleensä kastelee kun niitä hoitaa muutenkin.
No näin meillä, minkäs teet. Haluan kuitenkin välillä käydä jossain ja näyttää lapsille samalla maailmaa. Kieltämättä olisi kiva jos siihen saisi toiselta joskus vähän apuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nukkasihdin vai mikä se nyt onkaan joutuu puhdistamaan kerran viidessä vuodessa kun kone ilmoittaa että nyt se on tukossa. Putsaamiseen menee pari minuuttia, joten en näe tarvetta sille että sen tekisi ennen kuin on tarvetta.
Toisekseen tuo näkyi olevan vastaus siihen ettei miesten tekemää metatyötä tai mitään työtä arvosteta vaan vähätellään verrattuna naisten töihin. Jos ne ns. miestentyöt, meta tai normaali, on tasoa alle 1 homma kuukaudessa, niin se on huomattavasti vähemmän kuin ne perinteiset naisten työt kuten vaatehuolto.
Eläkää toki ihan kuten haluatte, mutta kommentoin vaan tuota kun esimerkkisi ei liittynyt millään tavalla tämän ketjun aiheeseen (metatyön tekeminen).
Jaa, kylläpä taas äidit uhriutuu. Olen sinkku, ja ihan itse pitää minunkin kaikki tuo tehdä. Tehdä ruokaa, siivota, hankkia passit, varata matkat. Itse pitää pyllykin pyyhkiä, kauheeta metatyötä. Työn määrä tuskin on hirveän paljon isompi neljälle ihmiselle, jos tehtävä on sama.
Muta äitien tekemänä sama työ tietty astuu aivan uudelle tasolle ja kauheasti hommaa on siinä. Tässä teille kirkkaampi kruunu.