Naisten kotiorjuus on saanut nimen = metatyö!
Nyt tälle mun raatamiselle on nimi: metatyö! Tiedättehän tän, et sä periaatteessa teet kaiken himassa, mut sit kun töitä aletaan listata, niin näyttää kuin tekisitte miehen kans saman verran. Mies ehkä kokkaa, sä teet kaiken muun siihen liittyvän.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan
Marja Hintikka shown Jenny Lehtinen kiteytti asian suorastaan nerokkaasti. Uimahallikohtaus oli suoraan mun elämästä.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tajuaa tämän ulinan jälkeen.
Ulinasta harvoin kukaan ymmärtää mitää. Mieluummin sanoisin suoraan puolisolle olevani tyytymätön siihen että hän ei ota vastuuta esim. lasten talvivaatteista tai niiden hankkimisesta. Mieluummin ottaisin isän mukaan siihen suunnitteluun kuin ulisisin jälkeenpäin että et taaskaan laittanut tikkua ristii tuossa tai tässä asiassa. Mieluummin sanoisin suoraan omalle puolisolle että toivoisin hänen ymmärtävän ja arvostavan sitä että hoidan lasten uimakouluun liittyvän suunnittelun kuin ulisisin sitä muille äideille.
Kumpi kyllästyy nalkuttamiseen ensin, nalkuttaja vai nalkutettava? Täällä ainakin saa vertaistukea. Sun taasen ei ole pakko lukea näitä, jos ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sun taasen ei ole pakko lukea näitä, jos ärsyttää.
Millätavalla mä olen ärsyyntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkäs sitten? Isät harvemmin on tyytymättömiä tilanteeseen. Vai pitäisikö odottaa että isä joka ei näe vastuun jakamista samalla tavalla välttämättömänä tekee asialle jotakin?
Täällä taidetaan puhua enemmän tilanteista jossa mies sanoo ''joojoo'' ja sitten unohtaa koko asian ja mikään ei tule hoidetuksi. Harvempi keskustelijoista oikeasti istuu tuppisuuna ja katsoo kun mies ei saa mitään aikaiseksi, mutta on kyllästynyt siihen jatkuvaan muistutteluun. Sitten mies valittaa kun vaimo nalkuttaa. Monet naiset ovat varmasti ärsyyntyneitä siihen, että saivat aikuisen miehen sijasta vaan yhden lapsen lisää.
En tajua millaisia ameeboja teillä oikein on miehinä...Mutta ei kai sitä mies ihan äkkiä osaa ottaa vetovastuuta asioista jos on tottunut että nainen hoitaa kaiken. Tuossa esimerkissäsikin nainenhan se on selkeästi päättänyt ja suunnitellut kaiken, miehen tehtäväksi jää vain sanoa että "joojoo" ja tehdä kuten vaimo käskee. Mitäs jos sen miehen ottaisi tuohon mukaan jo aikaisemmassa vaiheessa?
Lihavoituna olennainen. Mies on jotain, joka otetaan mukaan hommiin? Tasaveroinen aikuinen ei odota, että hänet otetaan mukaan, vaan hän oma-aloitteisesti ottaa vastuun läheisistään ja elämän sujumisesta.
Kuka nainen odottaa sohvalla, että mies ottaa hänet mukaan lasten talvivaatetarpeiden pohdintaan tai matkatavaroiden pakkaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkäs sitten? Isät harvemmin on tyytymättömiä tilanteeseen. Vai pitäisikö odottaa että isä joka ei näe vastuun jakamista samalla tavalla välttämättömänä tekee asialle jotakin?
Täällä taidetaan puhua enemmän tilanteista jossa mies sanoo ''joojoo'' ja sitten unohtaa koko asian ja mikään ei tule hoidetuksi. Harvempi keskustelijoista oikeasti istuu tuppisuuna ja katsoo kun mies ei saa mitään aikaiseksi, mutta on kyllästynyt siihen jatkuvaan muistutteluun. Sitten mies valittaa kun vaimo nalkuttaa. Monet naiset ovat varmasti ärsyyntyneitä siihen, että saivat aikuisen miehen sijasta vaan yhden lapsen lisää.
En tajua millaisia ameeboja teillä oikein on miehinä...Mutta ei kai sitä mies ihan äkkiä osaa ottaa vetovastuuta asioista jos on tottunut että nainen hoitaa kaiken. Tuossa esimerkissäsikin nainenhan se on selkeästi päättänyt ja suunnitellut kaiken, miehen tehtäväksi jää vain sanoa että "joojoo" ja tehdä kuten vaimo käskee. Mitäs jos sen miehen ottaisi tuohon mukaan jo aikaisemmassa vaiheessa?
Lihavoituna olennainen. Mies on jotain, joka otetaan mukaan hommiin? Tasaveroinen aikuinen ei odota, että hänet otetaan mukaan, vaan hän oma-aloitteisesti ottaa vastuun läheisistään ja elämän sujumisesta.
Kuka nainen odottaa sohvalla, että mies ottaa hänet mukaan lasten talvivaatetarpeiden pohdintaan tai matkatavaroiden pakkaamiseen?
Tasavertaisessa parisuhteessa ei lähtökohtaisestikaan asetelma ole tuo, että mies sanoo vaan "joojoo" naisen ehdotuksille. Edellinen kommentoija oli nimenomaan kokenut tuon ongelmaksi että mies sanoo vain "joojoo" eikä tee mitään. Ei kuulosta kovin tasavertaiselta parisuhteelta ja mies on varmasti tottunut tuohon että nainen päättää kaiken itse, mäkättää miehelle jotain ja hoitaa kaiken itse. Siksi ratkaisuna olisi tuossa tilanteessa miehen ottaminen mukaan päätöksentekoon ja organisointiin, siitä vähitellen päästäisiin siihen tasavertaiseen parisuhteeseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi kyllästyy nalkuttamiseen ensin, nalkuttaja vai nalkutettava?
Mitä väliä? Kyllästymiseenkö sillä nalkutuksella pyritään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mä tiedän MILLÄ tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Daa, kysy siltä iskältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten tiedät että olenko ärsyyntynyt vai en? (sen miettiminen toki on turhaa metatyötä joka ei johda mihinkään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Daa, kysy siltä iskältä.
Ei nyt ole täällä (lasteni isää ei saa iskäksi myöskään kutsua edes lapset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten tiedät että olenko ärsyyntynyt vai en? (sen miettiminen toki on turhaa metatyötä joka ei johda mihinkään)
Sana oli ärsyttää, ja tiedän, että ärsyttää, koska kommentoit siihen tyyliin. Ärsyyntyä taas on ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Sana oli ärsyttää.
Jos joku asia minua ärsyttäisi enkö silloin siitä myös ärsyyntyisi?
Ihmettelen vaan että jos kerran naiset sukupolvesta toiseen kasvattavat kaikki muksut, myös pojat, niin miksi miehet on kasvatettu/kasvaneet naisten mielestä aina lusmuiksi? Missä vaiheessa isät tekee sen kasvatuksellisen "metatyön" että tulos on tämä?
Puuttumatta edellisten sukupolvien ansioihin kasvattakaa naiset pojistanne kunnollisia ettei uusien sukupolvien naisten tarvi edelleen kitistä samasta asiasta, jos kerran asian tila ei nyt tyydytä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan että jos kerran naiset sukupolvesta toiseen kasvattavat kaikki muksut, myös pojat, niin miksi miehet on kasvatettu/kasvaneet naisten mielestä aina lusmuiksi? Missä vaiheessa isät tekee sen kasvatuksellisen "metatyön" että tulos on tämä?
Puuttumatta edellisten sukupolvien ansioihin kasvattakaa naiset pojistanne kunnollisia ettei uusien sukupolvien naisten tarvi edelleen kitistä samasta asiasta, jos kerran asian tila ei nyt tyydytä.
Perheen roolimallit siirtyy lapsille kasvattamattakin. Kasvatuksella siihen on mahdollista jonkin verran vaikuttaa. Enemmän kuitenkin vaikuttaa se että vanhemmat itse myös muuttavat niitä perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana oli ärsyttää.
Se on kiinni ärsyyntymisen kynnyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä sukupolvesta toiseen jo parantunut ja paranee varmaankin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana oli ärsyttää.
Se on kiinni ärsyyntymisen kynnyksestä.
Kynnys voi jäädä ylittymättä vaikka joku sen ärsyttämisen huomaisi? Vai oliko kyse siitä että kirjoitus jollakin tavalla ärsyttää sen lukijaa?
Vierailija kirjoitti:
Toki arkiasioihin saa kulumaan aikaa ja myös siihen metatyöhön, mutta se on elämää. Tulee mieleen kotiäidit, jotka vaativat taannoin oikeaa palkkaa tekemästään työstä eli lasten hoidosta ja kotitöistä ja unohtavat sen, että työssäkäyvät äidit tekevät yhtä lailla ilmaiseksi kotityöt ja hoitavat lapset lukuunottamatta aikaa, jolloin ovat itse työssä.
Yhtä lailla ihmettelen muutaman miehen ajatuksia omista metatöistä eli laskujen maksamisesta, laina- ja vakuutusasioiden neuvotteluista ja sähkön kilpailuttamisesta. Meillä laskuja maksaa molemmat eikä siihen montaa minuuttia mene saati ajattelutyötä ja muita raha-asioita neuvotellaan ja kilpailutetaan huomattavasti harvemmin.
Mutta toisaalta jos tällaisen metatyöläisen vaimo tekee metatyötä joka kerta laittaessa pyykkiä pesukoneeseen (pitää tutkia onko rikkinäisiä vaatteita ja pohtia korjataanko vai ostetaanko uusia ja mistä ostetaan ja millä budjetilla vai saisiko jostain käytettynä vai odotetaanko alennusmyyntejä vai tarvitseeko tätä vaatetta enää korvata) niin ymmärrän kyllä. ;)
Mulla on tapana hoitaa näitä metatöitä kerran vuodessa ryppäässä, eikä murehtia niitä ympäri vuoden. Lisäksi teen ajatustöitä, eivätkä ne minulle tuota mitään tuskaa kotonakaan. M32
Hyvä mies,
Metatöitä täytyy tehdä joka päivä, sillä ne eivät odota ja niiden noteeraamatta jättäminen aiheuttaa jopa pysyviä vaurioita. Voit tehdä tavallasi, kunhan teet joka päivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset naukuu siitä ettei heidän tekemää metatyötä huomioida mutta eipä ollut tekstissä tai ketjussa yhtä ainoaa esimerkkiä sellaisesta metatyöstä, jota miehet ovat perinteisesti tehneet: tarkkaillaan auton huoltotarvetta, sovitaan katsastuksista, hankitaan ja ylläpidetään kodin- ja pihan huoltovälineistöä, hoidetaan kunnostustyöt, korjataan ja huolletaan lasten polkupyöriä...
Noitako tehdään joka päivä? Ei. Toisinkuin esimerkiksi jääkaapin kartoitusta, lasten kosteiden ulkovaatteiden asettelemista kuivumaan seuraavaa aamua varten, läksyjen tarkistusta, eskarin viikkosuunnitelman tarkistamista, wilman seuraamista, liikuntapäivien varustusta, allergialapsen ruoka/oirepäiväkirjan täyttämistä, harrastuskuljetusten sopimista, kaikkia näitä tai mitä nyt kenenkin elämään tuppaa kuulumaan. Ihan joka päivä. Auto katsastetaan kerran vuodessa, ja kiitos kysymästä, minä naisena varasin ajan ja katsastin auton. Ilmoitin sitten miehelle, että renkaissa on pikkuisen liian vähän uraa, mutta vielä menee tämän loppusyksyn. Polkupyöriä en huolla, mies tekee sen keväisin.
Sinun urasi on tässä perheessä loppu.
Ulinasta harvoin kukaan ymmärtää mitää. Mieluummin sanoisin suoraan puolisolle olevani tyytymätön siihen että hän ei ota vastuuta esim. lasten talvivaatteista tai niiden hankkimisesta. Mieluummin ottaisin isän mukaan siihen suunnitteluun kuin ulisisin jälkeenpäin että et taaskaan laittanut tikkua ristii tuossa tai tässä asiassa. Mieluummin sanoisin suoraan omalle puolisolle että toivoisin hänen ymmärtävän ja arvostavan sitä että hoidan lasten uimakouluun liittyvän suunnittelun kuin ulisisin sitä muille äideille.