Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja antaa facebook sivustosta varoituksen/potkut?

Vierailija
31.10.2015 |

Henkilökohtainen joka näkyy vain kavereille. Otan kantaa Suomen asioihin, ja näköjään joku työkavereista tai kavereista laittanut työnantajalleni vinkin asiasta. Nyt haluaa jutella somekäyttäytymisestäni.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kansaivälisen suuryrityksen palveluksessa osin kansainvälistä asiakaskuntaa palvelemassa ja yksi kamalimmista asioista urani kannalta olisi paljastuminen rasismirikoksesta tuomitun kiihkoilijan opetuslapseksi. Sivistynyt ja ihmisiä loukkaamaton käytös on ihan kertakaikkinen pakko jos haluaa menestyä elämässä muussakin hommassa kuin idioottipopulistien ääniharavana. Ei niitä paikkoja ole kovin monta tarjolla. 

Itse rekrytoin työkseni ihmisiä. rekryprosessin aikana tutustun usein työnhakijoiden Face- ym profiileihin. Aika moni hakija on karsiutunut alkumetreillä esim Face-kommentoinnin perusteella. Kuten yllä ja monilla muillakin aloilla tie työelämään on pystyssä, kun Facessa ryöpyttää tuutin täydeltä. Kriittinen keskustelu on ok, mutta meuhkaaminen, asiaton kielenkäyttö jne antaa ihmisestä pelkästään moukan ja sivistymättömän kuvan. Esimerkkinä hlö, joka omalla face-tunnuksellaan kommentoi sanomalehden kommenttipalstalle arvostelemalla toisen henkilön ulkonäköä. Mitä tämä kertoo ihmisestä? Minulle ainakin riittävästi ollakseni rekrytoimatta ko.  henkilöä. Voisin näitä esimerkkejä kertoa vaikka kuinka paljon.

Mitä sää näet kun et ole kaveri? Aikajanakuvia ja profiilikuvia muttet muuta. Harvalla facekäyttäjällä julkiset asetukset. Tietty kuvatkin voi kertoo jotain sopimatonta.

Ei se mitään näe, sillä keskustelukumppanisi on tyypillinen av-provoilija. Täällä on helppo vetää roolia ja olla esimerkiksi jurristi, aasianajaja, sossuntäti, te-toimistovirkailija tai ison firman työhönottaja. Mikä nyt kulloiseenkin keskusteluun antaa hyvän taustatuen mielipiteelle, joka loppujen lopuksi on pelkästään anonyymin kirjoittajan tuotos.

Vierailija
42/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kansaivälisen suuryrityksen palveluksessa osin kansainvälistä asiakaskuntaa palvelemassa ja yksi kamalimmista asioista urani kannalta olisi paljastuminen rasismirikoksesta tuomitun kiihkoilijan opetuslapseksi. Sivistynyt ja ihmisiä loukkaamaton käytös on ihan kertakaikkinen pakko jos haluaa menestyä elämässä muussakin hommassa kuin idioottipopulistien ääniharavana. Ei niitä paikkoja ole kovin monta tarjolla. 

Itse rekrytoin työkseni ihmisiä. rekryprosessin aikana tutustun usein työnhakijoiden Face- ym profiileihin. Aika moni hakija on karsiutunut alkumetreillä esim Face-kommentoinnin perusteella. Kuten yllä ja monilla muillakin aloilla tie työelämään on pystyssä, kun Facessa ryöpyttää tuutin täydeltä. Kriittinen keskustelu on ok, mutta meuhkaaminen, asiaton kielenkäyttö jne antaa ihmisestä pelkästään moukan ja sivistymättömän kuvan. Esimerkkinä hlö, joka omalla face-tunnuksellaan kommentoi sanomalehden kommenttipalstalle arvostelemalla toisen henkilön ulkonäköä. Mitä tämä kertoo ihmisestä? Minulle ainakin riittävästi ollakseni rekrytoimatta ko.  henkilöä. Voisin näitä esimerkkejä kertoa vaikka kuinka paljon.

Mitä sää näet kun et ole kaveri? Aikajanakuvia ja profiilikuvia muttet muuta. Harvalla facekäyttäjällä julkiset asetukset. Tietty kuvatkin voi kertoo jotain sopimatonta.

Yllättävän monilla äärirasisteilla on julkiset profiilit, kai ne jotenkin harhaisesti kuvittelevat että suuri yleisö hyödyttää heidän sairasta aatettaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa pitää esittää unelmoijaa tai vaihtoehtoisesti olla ihan hiljaa kaikesta. Nyt vain ei ole suotavaa ja muodikasta olla irakilaisten miesten älytöntä maahantuloa vastaan, julkisesti. Mutta pikkuhiljaa muoti -ilmiöt vaihtuu. Nyt ollaan vielä siinä vaiheessa, ettei tarvitse olla mikään älytön rasisti. Riittää, ettet ole unelmoija ja olet paha ihminen.

Vierailija
44/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa pitää esittää unelmoijaa tai vaihtoehtoisesti olla ihan hiljaa kaikesta. Nyt vain ei ole suotavaa ja muodikasta olla irakilaisten miesten älytöntä maahantuloa vastaan, julkisesti. Mutta pikkuhiljaa muoti -ilmiöt vaihtuu. Nyt ollaan vielä siinä vaiheessa, ettei tarvitse olla mikään älytön rasisti. Riittää, ettet ole unelmoija ja olet paha ihminen.

Höpöhöpö. 

Vierailija
45/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monilla äärirasisteilla on julkiset profiilit, kai ne jotenkin harhaisesti kuvittelevat että suuri yleisö hyödyttää heidän sairasta aatettaan. 

Esim. Iltalehden kommenttiosioissa näkee uskomattoman typeriä kommentteja joissa komeilee niin nimi, naama kuin työnantajankin nimi.

Vierailija
46/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla nimellä ja naamalla esitetyt poliittiset mielipiteet eivät juuri nyt ole hyvä ajatus. Kun työpaikoilla on käynnissä pudotuspeli niin sellaisia mielipiteitä tietenkin käytetään aseena oman duunin säilyttämisessä. Kannattaaa lähteä siitä oletuksesta, että kaikkea omalla nimelläsi julkaisemaasi voidaan käyttää ja käytetäänkin sinua vastaan.

Julkaisisitteko lehdessä omalla nimellänne ja kuvallanne varustettuna sen mielipiteen, jonka kirjoitatte Facebookin sivulle kommentiksi? Jos ette niin älkää myöskään kirjoittako sitä faceen. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun facebook - mielipiteet nostetaan lehdessä uutiseksi asti arvattavin seuraamuksin mielipiteen esittäjälle. 

Vierailija
47/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että joku laittaa julkiseksi facebookinsa. Työnantajalle ei kuulu mitä julkaisen, en myöskään ilmoita työpaikkani.

Vierailija
48/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos kaikki rasistit saisivat potkut. 

Vierailija
49/62 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi anta potkut, jos toimintasi vahingoittaa firmaa jotenkin. Todennäköisesti tuo sinun touhusi vahingoittaa työnantajan mainetta. Itse ainakin boikotoisin paikkaa, jonka työntekijä vaikuttaa somessa idiootilta.

Hyvästi

sananvapaus.

pitäisikö sinun tarkistaa, mitä sananvapaus tarkoittaa? jos minulla olisi lihakauppa ja työntekijäni jakaisi facessa "liha on murhaa" -linkkejä, niin todellakin saisin tarkistaa työntekijän pätevyyden palkkalistoillani olemiseen. mistäs minä tietäisin, että sanoisiko hän asiakkaille päin naamaa samoin sabotoiden liiketoimintaani. sananvapautta on olla facessa tms jotain mieltä, mutta ei se poista mahdollisia seurauksia.

50/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananvapaus joukkoviestinnässä on rajoitettua. Facebook - sivusto on joukkoviestintää.

http://www.vauva.fi/keskustelu/4579062/ketju/laki_sananvapauden_kayttam…

Vierailija
51/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ottaisi edes töihin somessa roikkujaa. että silleen.

Vierailija
52/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisesta kirjoittelusta tuskin on haittaa, jotenkin luulen että ap ei ole käyttäytynyt asiallisesti kun on nyt huolissaan. Tietysti on paljon kiinni siitä missä on töissä. Opettajalta ehkä odotetaan toisenlaista käytöstä kuin varastoapulaiselta. 

Vierailija
53/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi anta potkut, jos toimintasi vahingoittaa firmaa jotenkin. Todennäköisesti tuo sinun touhusi vahingoittaa työnantajan mainetta. Itse ainakin boikotoisin paikkaa, jonka työntekijä vaikuttaa somessa idiootilta.

Hyvästi sananvapaus.

Sä et oikein ymmärrä mitä sananvapaus tarkoittaa. Ei työnantaja tuossa mitään sanavapautta estä. Työntekijällä on ihan kaikki oikeudet kirjoittaa faceensa mitä haluaa. Mutta sananvapaudesta huolimatta meillä jokaisella on VASTUU siitä mitä kirjoitamme tai sanomme. Sananvapaus ei siis tarkoita sitä, että saa kirjoitella mitä tahansa minne tahansa ilman vastuuta. Jokainen on aina vastuussa sanomisistaan. 

Juuri näin. Esimerkiksi voit täysin vapaasti haukkua jotain huoraksi, mutta voit joutua maksamaan muutaman tonnin kunnianloukkauksesta tuolle ihmiselle. Kukaan ei siis kiellä sinua niin tekemästä, mutta vastaat sanoistasi

Vierailija
54/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä aloituksesta mieleen erään paikkakuntani äitien ryhmän jäsen, jolla työpaikka lukee profiilissa (ihan perus paikallinen S-market). Mutta se miten tämä ihminen Facebookissa käyttäytyy, on ihan ala-arvoista. 

Hän provosoi tahallaan, on ilkeä ja sanoo mielipiteensä mm. vastaanottokeskuksesta suoraan. 

Jos olisin hänen työnantajansa, en tykkäisi. Olkoonkin, että kyseessä "vain" kauppa ja "vain" yksi sen henkilökunnasta. 

Vierailija
55/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä aloituksesta mieleen erään paikkakuntani äitien ryhmän jäsen, jolla työpaikka lukee profiilissa (ihan perus paikallinen S-market). Mutta se miten tämä ihminen Facebookissa käyttäytyy, on ihan ala-arvoista. 

Hän provosoi tahallaan, on ilkeä ja sanoo mielipiteensä mm. vastaanottokeskuksesta suoraan. 

Jos olisin hänen työnantajansa, en tykkäisi. Olkoonkin, että kyseessä "vain" kauppa ja "vain" yksi sen henkilökunnasta. 

Kannattaa ilmoittaa naisen työnantajalle, ehkä he eivät tiedä miten tämä käyttäytyy. Asiakaspalvelutehtävissä vaaditaan käytöstapoja. 

Vierailija
56/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropas esimerkki sanavapausrikkeestä kiinni jääneestä työnantajasta niin pystyn paremmin eläytymään tilanteen nolouteen. Esimerkiksi ei kelpaa se kun pomosi käski sinua pitämään turvan kiinni jotta muut saavat työrauhan.

Tuossa on tuore tapaus.

http://kuntalehti.fi/kuntauutiset/lakiasiat/ita-hame-heinola-puuttui-sa…

Lisäksi löytyy oikeuden ratkaisuja, varsinkin irtisanomisiin johtavat toimet päätyvät helposti oikeuteen. Työnantajalle ei kuulu mitä työntekijä kirjoittaa vapaa-ajalla, ellei se koske suoraan työnantajaa. Kun työnantaja on puuttunut mm. facekirjoitteluun, jolla ei ole mitään tekemistä työpaikan kanssa, on työnantaja toiminut väärin.

Ei tietenkään kannata kauhean voimakkaasti kritisoida työnantajan näkökulmaa, mutta jos erimielisyys ei kohdistu suoraan työnantajaan, ei se yleensä kuulu työnantajalle.

Vierailija
57/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap suoraan potkuja saa mutta noin tietämättömälle ja ajattelemattomalle tekee ihan hyvää käydä keskustelu työnantajan kanssa siitä miten ihminen voi vapaa-ajallakin edustaa työpaikkaansa ja millaisen kuvan ihminen itsestään antaa suoltamalla asenteellista huttua (asenteellista suuntaan tai toiseen, liittyen ihan mihin vaan, liika on liikaa) päivästä toiseen. 

Moni ajattelee juuri noin että minun fb:ni on yksityisasiani mutta kyllähän kautta aikojen myös henk.koht asiat on vaikuttaneet työnsaantiin, eri aikoina eri asiat ihmisen persoonassa tai yksityiselämässä ovat vaikeuttaneet työnsaantia (rikosrekisteri, hurja, poikkeava ulkonäkö, seksuaalinen suuntautuminen, muu sosiaalinen leima kuten yksinhuoltajuus jne) ja tällä hetkellä yksi noista asioista on ihmisen nettipresenssi. Kaikki sekin mitä netissä tapahtuu on nähkääs totta ja osa ihmistä, ei se toimi niin että kun sammutan koneen tai laitan puhelimen pois niin netissä sanomani asiat eivät enää liity minuun tai kosketa minua. 

Vaikka profiili ei olisi julkinen niin moni "innokkaasti suomen asioita kommentoiva" kommentoi myös juuri esim nettilehtien uutisia tai julkkisten julkisia päivityksiä, ja ne kommentit ovat sitten julkisia. 

Kyllä minä olen valinnut minkä yrityksen palveluita käytän tai en käytä osin siihenkin perustuen mitä yrityksen omistaja tai työntekijät netissä kirjoittelevat, paikallisryhmässä moni availee sanaista arkkuaan harkitsemattomasti ja siirrän kyllä asiakkuuteni muualle jos vain mahdollista ennemmin kuin tukisin yritystä jonka arvot eroavat omistani täysin räikeästi. Ja hyvin helposti se menee niin että yksittäisen työntekijän railakas avautuminen netissä=koko yrityksen arvot vaikka tiedän ettei asia niin olekaan. 

Vierailija
58/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, puhutko työpaikan asioista somessa tai esiinnytkö työpaikan edustajana puhuessasi muista asioista.

Ei ihan noinkaan. Vaikkei puhuisi työpaikasta mitään pahaa, omat lausunnot voi olla ristiriidassa työnantajan arvojen kanssa! Esimerkiksi opettaja ei voi kirjoitella mitään rasistista, koska hänen työhönsä kuuluu suvaitsevaisuuden edistäminen. Jos ei pysty sitoutumaan työnantajan arvoihin, kannattaa itse älytä vaihtaa työtä.

Vierailija
59/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvästi sananvapaus.

Sä et oikein ymmärrä mitä sananvapaus tarkoittaa. Ei työnantaja tuossa mitään sanavapautta estä. Työntekijällä on ihan kaikki oikeudet kirjoittaa faceensa mitä haluaa. Mutta sananvapaudesta huolimatta meillä jokaisella on VASTUU siitä mitä kirjoitamme tai sanomme. Sananvapaus ei siis tarkoita sitä, että saa kirjoitella mitä tahansa minne tahansa ilman vastuuta. Jokainen on aina vastuussa sanomisistaan. 

Juuri näin. Esimerkiksi voit täysin vapaasti haukkua jotain huoraksi, mutta voit joutua maksamaan muutaman tonnin kunnianloukkauksesta tuolle ihmiselle. Kukaan ei siis kiellä sinua niin tekemästä, mutta vastaat sanoistasi

Työnantaja ei voi antaa potkuja vapaa-ajalla tekemisistä. Työnantaja ei maksa siltä ajalta palkkaa. Toki jos lähtee tarkoituksellisesti hyökkäämään työnantajaa vastaan tai ilmaisemaan jotain tyhmää työnantajan nimissä.

Jos toista haukkuu, se on täysin yksityisasia, työnantajat eivät ole moraalinvartijoita, vaan sitä varten on viranomaiset ja oikeusistuimet.

Vierailija
60/62 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, puhutko työpaikan asioista somessa tai esiinnytkö työpaikan edustajana puhuessasi muista asioista.

Ei ihan noinkaan. Vaikkei puhuisi työpaikasta mitään pahaa, omat lausunnot voi olla ristiriidassa työnantajan arvojen kanssa! Esimerkiksi opettaja ei voi kirjoitella mitään rasistista, koska hänen työhönsä kuuluu suvaitsevaisuuden edistäminen. Jos ei pysty sitoutumaan työnantajan arvoihin, kannattaa itse älytä vaihtaa työtä.

Missä laissa lukee, että opettaja ei voi kirjoitella mielipiteitään, kun ei kirjoita oppilaista tai salassapidettävistä kysymyksistä?

Sananvapaus koskee opettajaa ihan niin kuin ketä tahansa muutakin. Oppilaan vanhemmat, koulu tai muu taho ei voi puuttua siihen, kun se tapahtuu koulun ulkopuolella.