Peukutus, käytkö haudoilla pyhäinpäivänä
Kommentit (29)
Ei ne kuolleet tiedä teidän vieneen kynttilöitä haudalle.
En ole käynyt koskaan. Mun vanhemmat (kuolleet 21 ja 15v sitten) ovat mun sydämessäni joka hetki (kuten muutkin menetetyt) eikä siellä kiven alla. Sytytän lyhdyt pihalle. Kuten joku muukin sanoi - elämä on eläviä varten.
Muuten muistan heitä aina matkoillani: kun käyn kirkoissa sytytän heille tuohukset eli "lähetän postikortin"
Ateisti
Olen 43 enkä käy, koska ei ole ketään kuollutta tuttava- tai sukulaispiirissä, jonka olisin elinaikanani tuntenut.
Äidin ja isovanhempien yhteiselle haudalle. Ehkä toistenkin isovanhempien haudalle. Sama hautausmaa.
42 v.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kuolleet tiedä teidän vieneen kynttilöitä haudalle.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt koskaan. Mun vanhemmat (kuolleet 21 ja 15v sitten) ovat mun sydämessäni joka hetki (kuten muutkin menetetyt) eikä siellä kiven alla. Sytytän lyhdyt pihalle. Kuten joku muukin sanoi - elämä on eläviä varten.
Muuten muistan heitä aina matkoillani: kun käyn kirkoissa sytytän heille tuohukset eli "lähetän postikortin"
Ateisti
Miksi pihalle lyhdyn sytyttäminen ja tuohuksen sytyttäminen on jotenkin fiksumpaa kuin kynttilän vienti haudalle?
Kirjoita vaan omasta puolestasi.
Sulla toi ikä ny heittelee.
En käy, koska ei ketään ole haudattuna samassa kaupungissa. Muuten kävisin mummojeni haudoilla mutta ne on 200km päässä niin en jaksa sinne asti lähteä, käyn sitten kun olen muutenkin siellä päin.
Isän haudalla käyn, on tässä lähellä. Isovanhemmat haudattu kauemmas, muistan heitä kotona sytyttämällä kynttilän. Lapset ovat aikanaan kulkeneet pienempinä mukana hautasmaalla, nyt nuoria aikuisia ja asuvat muualla opiskeluitten takia. Mutta jouluna käyvät sitten ihan ilman sanomista haudalla. N46