Miksi Suomessa imetetään niin vähän?
Suomalaisnaiset täysimettävät keskimäärin vain 1,4 kuukautta, vaikka suositus on puoli vuotta. Puolen vuoden täysimetykseen pääsee vain 1 % äideistä. Miksi näin? Minulla on 2-kuukautinen poika ja aion täysimettää puoli vuotta ja jatkaa osittaisimetystä niin kauan kuin hän haluaa.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän äidit tai isoäidit neuvo imettämisessä?
Äidilläni ei ole ollut koskaan ongelmia imettämisessä. Kun kysyin apua omiin ongelmiini, ei hänellä ollut mitään sanottavaa. Hänellä kun se toimi aina tissi suuhun ja sillä selvä -periaatteella. Isoäitini sanoi, että hänellä oli vain ongelmia maidon herumisen kanssa ja siihen auttoi kuulemma olut. Ei hänkään osannut auttaa minun ongelmieni kanssa. Ei myöskään imetyskoulutusta saaneet kätilöt eikä gyne eikä lastenlääkäri.
Käsittämätöntä, etteivät kätilö ja lastenlääkäri osaa opettaa imetystä. Minä kyllä suoraan kyseenalaistaisin heidän ammattitaitonsa.
Kyllä heillä oli paljon tietoa ja taitoa, mutta eivät löytäneet ratkaisua minun ja vauvani ongelmaan. Ei meitä vain ole veistetty samasta puusta.
En jaksanut lukea ketjua kokonaan, joten anteeksi, jos tulee toistoa. Nythän Suomessa on vissiin yksi ainoa imetyksen opettaja, Ritva Kuusisto. On aivan selvää, että jokainen synnyttäjä, jolla on ongelmia imetyksen kanssa, ei voi mennä sille samalle ihmiselle. Synnytyssairaaloiden ja neuvoloiden imetystuki on todellakin aika huteraa, en tosiaan laskisi näiden tahojen varaan, jos imetyksen kanssa tulee pulmia. Sitten Imetyksen tuki ry:llä on neuvontapuhelin, muistaakseni sekin on ollut välillä lakkautusuhan alla rahoituksen puutteen vuoksi. Muistan, kun netissä oli yksi yksityinen neuvola, joka mainosti, että heiltä sitä imetystukea saa. P*skamyrskyhän siitä nousi, kehtaavatkin jotkut saada parempaa palvelua rahalla! Puhutaan, että imettää pitää, mutta sitä ei opeteta missään!
Ja ei, en ole katkera. Itse olen lapsiani täysimettänyt puoli vuotta (jos ei lasketa oman maidon hörpyttämistä tai pullosta antamista). Sääliksi käy vain niitä äitejä, jotka hyvistä aikomuksista huolimatta kompastuvat tuen puutteseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän ne reppana uskalla, kun jokaisessa imetysoppaassa ensi töikseen syyllistetään suomalaiset naiset jotka joko eivät ole imettäneet riittävästi tai ovat imettäneet väärin, ja tämä siis iästä riippumatta. :) He kuuluvat sukupolveen jonka itsetunto vanhempina on lytätty jo heti laitoksella, ja nyt sitten pitäisi neuvoa tytärtä tai tyttärentytärtä joka asuu sellaisessa vauvakuplassa johon aiemmilla sukupolvilla ei ole ollut edes mahdollisuutta itseään säilöä. Ei sinne kannata mennä neuvomaan, kun me kaikki ollaan jo oppaista luettu, kuinka hullunkurisia lampaita esmes 70-luvun äidit olivat neljän tunnin imetyssääntöineen. Kuka noihin luottaa, lapsenrääkkääjiin.
Laitoksen naisille luu kurkkuun. Heidän kuuluisi auttaa ja hoitaa äitiä ja vauvaa. Ihan turhaan on huono itsetunto vanhempana jos on jo lapsensa hoitanut ja sai imetettyä. Unohtakaa oppaat. Imettäminen pitää opettaa livenä. Kunpa ne äidit ja mummot rohkaistuisivat opettamaan.
Mun ikäisteni äitien sukupolvi on ollut sitä, jolla imetys on onnistunut huonosti siksi, että neuvottiin just niitä huonoja keinoja, eli lisämaitoa ja 4 h imetysvälejä. Tosi monella se imetys on loppunut hyvin lyhyeen. Silloin ei myöskään ollut neuvontaa, jolla korjattaisiin imuotetta tai puhuttu vaikkapa erilaisista imetysasennoista. Mun äitini sukupolven naiset ovat imettäneet enimmäkseen makuulla. Mä sanoisin, että aika harva saisi oikeanlaista opastusta äidiltään. Mutta mä oon saanut hyviä neuvoja kätilöiltä, terveydenhoitajilta ja netistä.
Meinaatko että ne äidit eivät oppineet useamman lapsen kanssa käytännön avulla imetystä? Suomessa luotetaan liikaa yhteiskunnan apuun ja kaikenmaailman oppaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän ne reppana uskalla, kun jokaisessa imetysoppaassa ensi töikseen syyllistetään suomalaiset naiset jotka joko eivät ole imettäneet riittävästi tai ovat imettäneet väärin, ja tämä siis iästä riippumatta. :) He kuuluvat sukupolveen jonka itsetunto vanhempina on lytätty jo heti laitoksella, ja nyt sitten pitäisi neuvoa tytärtä tai tyttärentytärtä joka asuu sellaisessa vauvakuplassa johon aiemmilla sukupolvilla ei ole ollut edes mahdollisuutta itseään säilöä. Ei sinne kannata mennä neuvomaan, kun me kaikki ollaan jo oppaista luettu, kuinka hullunkurisia lampaita esmes 70-luvun äidit olivat neljän tunnin imetyssääntöineen. Kuka noihin luottaa, lapsenrääkkääjiin.
Laitoksen naisille luu kurkkuun. Heidän kuuluisi auttaa ja hoitaa äitiä ja vauvaa. Ihan turhaan on huono itsetunto vanhempana jos on jo lapsensa hoitanut ja sai imetettyä. Unohtakaa oppaat. Imettäminen pitää opettaa livenä. Kunpa ne äidit ja mummot rohkaistuisivat opettamaan.
Mun ikäisteni äitien sukupolvi on ollut sitä, jolla imetys on onnistunut huonosti siksi, että neuvottiin just niitä huonoja keinoja, eli lisämaitoa ja 4 h imetysvälejä. Tosi monella se imetys on loppunut hyvin lyhyeen. Silloin ei myöskään ollut neuvontaa, jolla korjattaisiin imuotetta tai puhuttu vaikkapa erilaisista imetysasennoista. Mun äitini sukupolven naiset ovat imettäneet enimmäkseen makuulla. Mä sanoisin, että aika harva saisi oikeanlaista opastusta äidiltään. Mutta mä oon saanut hyviä neuvoja kätilöiltä, terveydenhoitajilta ja netistä.
Meinaatko että ne äidit eivät oppineet useamman lapsen kanssa käytännön avulla imetystä? Suomessa luotetaan liikaa yhteiskunnan apuun ja kaikenmaailman oppaisiin.
No mitä mieltä sä olet tuon mun vastauksen perusteella? Mitä siinä sun mielestä sanottiin? Mä olen kysellyt näistä imetysjutuista paljon äidiltäni ja hänen ikäisiltään ihmisiltä, ja asia on just noin kuin kirjoitin: monella imetys on mennyt pieleen huonon ohjeistuksen takia. Mun äitini sukupolven ihmisillä ei tavallisesti ole ollut kovin monia lapsia. Omalla äidilläni on kolme, ja meistä kahden imetys epäonnistui lisämaidon antamisen takia (neuvolassa neuvottiin antamaan imetyksen päälle). Kolmannen imetys onnistui, mutta se piti valitettavasti lopettaa melko aikaisin sairauden hoitamisen takia. Siinäkin oli riesana huono imuote, jota kukaan ei korjannut (koska tämmöisiä asioita ei silloin neuvolassa tai laitoksella opetettu), ja vauva kärsi kovista vatsavaivoista, koska ilmaa meni vatsaan suuria määriä. Mutta siis kukaan ei tiennyt tuosta huonosta imuotteesta mitään, mä tajusin sen siinä vaiheessa, kun sain ensimmäisen lapsini ja luin imetysongelmista (minulla ja nuoremmalla sisaruksellani on sen verran iso ikäero, että muistan hänen vauva-aikansa hyvin).
-
Ei monikaan sitten ehtinyt oppimaan sitä imettämistä kokemuksen kautta, jos se loppui aikaisin. Moni ajatteli, että on "huono lehmä", kuten tätini sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat tehneet historiallisen vähän lapsia, joten useimmilla ei ollut kovin montaa harjoittelukappaletta.
Mut heidän äideillään luonnollisesti oli. Tosin heillä oli yleensä myös se maatila ja monen monta muutakin pientä siinä hoidettavana. Ei silloin vain ole mahdollista köllötellä tuntitolkulla lapsen kanssa imetystä opettelemassa, tai muut lapset ovat heitteillä ja toimeentulo vaarantuu. Minun käsitykseni oman mummoni ja hänen sukulaistensa jutuista oli se, että sitä annettiin, mitä oli, ja sillä mentiin. Hänen lapsuudessaan nälkä oli joka tapauksessa kaikilla, ja sille että vauva itki nälkäänsä ei vaan voitu tehdä mitään.
Mutta, jos katsoo vuosisadan alussa syntyneitä ihmisiä, niin näistähän näkee että ei niistä kukaan ole ruokaa saanut riittävästi, ei vauvana, lapsena eikä aikuisena. Kahdessa sukupolvessa varsinkin vauvojen kasvu on kiihtynyt hurjasti, ja aikuiset on monta senttiä pitempiä kuin isovanhempansa, ja kyse on ihan vaan paremmasta ravitsemuksellisesta tilanteesta.
Muistan ekassa neuvolassa kun aloin odottaa esikoistani, terkka kysyi aionko imettää. Vastasin kyllä 2vuotiaaksi asti. Terkka vastas mitä sä tiedät imettämisestä? Sanoin en mitään. Totesi että kannattais varmaan hankkia ensin joku opas.. ei musta kauhean kannustava. No imetin kaksi vuotiaaksi ja kuopus nyt puolitoista ja kovaa menee imetyksen saralla :D