Kumman valitsisit: VW Polon vai Ford Fiestan?
Uutta työautoa olen hankkimasa ja pari ykkösehdokasta olisi jo varmoja. Mutta kumman itse ottaisitte?
http://www.autotie.fi/vaihtoautot/VOLKSWAGEN/Polo/ILS-694/1936
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Älkää miettikö edes noita litraisia koneita autoa ostaessanne. Voi olla, että näennäisesti säästää desin tai pari polttoaineenkulutuksessa johonkin 1,5 litraiseen verraten, mutta kääntöpuolena on se, että moottorit ovat usein aivan yliviritettyjä ja jo moottoritienopeuksissa niillä on täysi työ auton liikuttamisessa. Pahimmassa tapauksessa jos autossa on 5 ihmistä matkatavaroineen, niin saa ajaa kaasu pohjassa päästäkseen kahdeksaakymppiä. Tästä seuraa se, että moottorit kuluvat nopeasti ja auton elinikä on huomattavasti lyhyempi kuin hieman isommalla moottorilla. Ajomukavuudesta nyt puhumattakaan.
Höpsistä. Tuollaisia litratehoja otettiin autoista jo 80 luvulla ja silloin kestävyys oli ongelma, ei todellakaan ole mikään yliviritetty. Tuo Fordin 1.0 moottori on suunniteltu alusta alkaen turbomoottoriksi ja se on aivan älyttömän hyvä moottori, mutta ei ole mikään erityisen pienikulutuksinen, vaan vie tietysti sen mitä vastaavantehoiset muutkin moottorit. Mutta luonteeltaan tuo litran turbo pesee mennen tullen vastaavantehoisen vapaastihengittävän.
Tuossa litrasessa mottorissa on hihnanvaito muistaakseni 240 tonnissa, eli sen nimen omaan on pitkäikäinen moottori.
Turbomoottori kiertää vielä paljon alempana kuin vapaastihengittävä, joten sillä ei todellakaan ajeta koko ajan kaasupohjassa.
Luulosi ovat vanhanaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miehen näkökulmaa :)
Tuo polo on ihan täysin karvalakkivarusteilla, ei edes nahkarattia. Ford taas on titanium varusteinen eli siellä on jo melko paljon kaikenlaista herkkua. Näkeehän sen jo noista sisätiloistakin, että Polo on tosi aneeminen ja Fiesta näyttää sisältä tosi hyvältä. Lisäksi Fordit on aivan erinomaisia ajaa. Turvallisuus noissa on aikalailla täsmälleen samaa tasoa.
Itse ottaisin ehdottomasti noista kahdesta tuon paremmin varustellun Fordin, enkä askeettista Poloa. Laatuvaikutelma noissa on samaa tasoa sisällä. Tietenkin nahkarattia on mukavampi pyöritellä kuin muovista ja mielestäni on mukava jos on jotain varusteitakin eikä vain metalliväri ja lohkolämmitin.
Uusista volkkareista on myös paljon kokemuksia. Niissä on ollut paljon vaihteistovikoja ja jakoketjun venymisiä. Kumpikaan noista ei kuitenkaan koske tuota linkittämääsi Poloa, vaan siinä on perusvarma tekniikka. Hyviä perusautoja ja toimivat kuin ajatus. Kyllä tässä Ford vetää autona kuitenkin pidemmän korren. Poloa varmaan kehutaan vain siksi täällä, että volkkari mielletään Fordia paremmaksi merkiksi.
Kaikesta huolimatta mulla ei ole Fordia eli tämä on ihan objektiivinen näkemys :D Tällä hetkellä alla kutakuinkin unelmapelini -08 Audi A8 4.2Tdi, mutta mielelläni pistän nokkani muiden autoasioihin :)
Mullapa on ollut Ford ja Volkkari, siksi sanoin Volkkari ehdottomasti. Molemmat on tylsiä perusautoja ja molemmat kävivät takuuaikana pajalla, mutta Volkkarissa on silti enemmän luonnetta. Nyt mulla on uusi Opel ja ehdottomasti noista paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta Polo mutta isommalla koneella.
Monet tutut kyllä suosittelivat isompaa moottoria mutta sellaiselle itselläni ei ole tarvetta.
Ap.Kaikki volkkarit käy pajalla, niiden moottorit ja vaihteistot on surkeita. Osta uusi Fiesta, niin on takuukin voimassa, jos sattuu maantaiyksilö.
Joka ikinen auto tai malli käy ennemmin tai myöhemmin pajalla, riippumatta siitä onko kyseessä vaatimattomampi Polo, Fiesta vai M-sarjan BMW (viimeksi mainitun pajakäynnit tosin maksaa ihan muuta kuin Polon).
Minulla on harrasteautona vanhempi, erikoinen Polo ja vieläpä tuon vaihteisto sekä moottori pelaa moitteettomasti. Siinä onkin aikansa isoin ja kuulemma "paras" moottori.
Minäkin noista Polon valitsisin mutta moottori saisi olla isompi.
Hinnoista puheenollen, fordin määräaikaishuollot ovat vähintään puolet halvempia kuin volkkarin vastaavat.
Aika monen tutun volkkarista on vaihdettu moottori ennen takuuajan loppumista ja pienen tappelun jälkeen usein melkein ilman kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Polosta löytyy myös GTI-malli, taitaa olla lähemmäs 200 hv.
Mutta joo, mahdollisimman isolla koneella, koska ne ovat yksinkertaisesti parempia.
Löytyy Fiestastakin ST malli, jossa on 182hv. Lastuttamalla saa yli 200hp jos kiinnostaa.
Fordissa on markkinoiden paras moottori
http://www.levoranta.fi/ford/view_ajankohtaista.php?id=95
100tonnin kestotestissä aivan huippukunnossa ja valittu jo kolmena vuonna peräkkäin vuoden moottoriksi.
Ottaisin fiestan, vaikken kumpaakaan ole kokeillut. Isompia fordeja ja volkkareita on tullut kokeiltua ja myös omistettua ja minusta fordit vaan on selkeästi parempia ajettavia, kuin volkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Fiestassa paremmat varusteet, mm. vakionopessäädin ja lämmitettävä tuulilasti.
Jos kivi tai nasta iskee ikkunaan ja tuulilasi on pakko vaihtaa, lämmitettävän tuulilasin vaihto tavalliseen verrattuna maksaa mansikoita. Kannattaa ainakin ottaa kaskoon tuulilasivakuutus. Tai no, onhan se hyvä olla joka tapauksessa. Meilläkin olisi muuten maksanut tuulilasin vaihto 350 €, mutta tuulilasivakuutuksen kanssa meni "vain" 200 €, vaikka vain ihan tavallinen tuulilasi onkin.
Vierailija kirjoitti:
Volkkarin jälleenmyynti arvoon varmasti vaikuttaa tämä päästöhuijausskandaali. Itse pidättäytyisin ostamasta pelkästään sen takia, ettei tiedä mitä muutakin vilunkia harrastavat. Vag konsernissa muutenkin heikkoja automaattivaihteistoja, moottoririkkoja ja suurta öljynkulutusta. En vaan uskaltais.
Jaa, meinaakko, etteivät muut autonvalmistajat harrasta samanlaista huijausta? :D Se on niin kuin urheilussa doping: toiset jäävät joskus kiinni, toiset eivät koskaan, mutta kaikkihan ne mömmöjä käyttävät.
Meillä on, kuten eka sivulla mainitsin, Polo vm 2012, eikä vielä minkäänlaisia ongelmia. No, se tuulilasin vaihto oli, mutta sekin johtui jonkin toisen auton nastarenkaasta lentäneestä nastasta kevättalvisella moottoritiellä.
Oho, tulipas paljon vastauksia. Kiitos niistä, ja erityisesti niille jotka jaksoivat perustella valintojaan.
Vastausten perusteella valinta kallistuu paljon fiestan puolelle...
ap.
Vierailija kirjoitti:
Oho, tulipas paljon vastauksia. Kiitos niistä, ja erityisesti niille jotka jaksoivat perustella valintojaan.
Vastausten perusteella valinta kallistuu paljon fiestan puolelle...
ap.
Jos noista kahdesta valitset Fiestan, et tule katumaan :)
Fiestan. Mulla oli edelllinen auto uusi Fiesta ja mikään ei ole niin ihanaa kuin lämmitettävä etulasi! Ehdoton suomessa ja vain Fordeissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kivi tai nasta iskee ikkunaan ja tuulilasi on pakko vaihtaa, lämmitettävän tuulilasin vaihto tavalliseen verrattuna maksaa mansikoita. Kannattaa ainakin ottaa kaskoon tuulilasivakuutus. Tai no, onhan se hyvä olla joka tapauksessa. Meilläkin olisi muuten maksanut tuulilasin vaihto 350 €, mutta tuulilasivakuutuksen kanssa meni "vain" 200 €, vaikka vain ihan tavallinen tuulilasi onkin.
Ei se lämmitettävä lasi ole Fordissa paljon kalliimpi. Jos tavallinen on vaihdettuna 300€, niin lämmitettävä on ehkä 400€. Japsiautoon tavallinen lasi maksaa helposti tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Fiestan. Mulla oli edelllinen auto uusi Fiesta ja mikään ei ole niin ihanaa kuin lämmitettävä etulasi! Ehdoton suomessa ja vain Fordeissa
Mitä sillä tekee? Ne vastukset on siellä yläreunassa eli eihän se pidä näkökenttää sulana? Minulla ei ole missään 2000-luvulla laittamassani autossa ollut ongelmia lasien jäätymisessä tai huuruun menemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollut monta Fordia ja kaikissa tuulilasin lämmitys, aivan huippuvaruste. Voi vähän häiritä ensimmäisillä ajokeroilla, kun ne langat näkyy esim. taivasta vasten, mutta niihin tottuu parissa viikossa ja ne muuttuu "näkymättömiksi".
Kannattaa vähän laskea tuulilasivakuutuksen kustannuksia, itse en ole ottanut, sillä laskine että jos lasin vaihtaa joka kolmas vuosi, niin se tulee halvemmaksi ilman vakuutusta. Edellinen lasinvaihto maksoi muistaakseni 407€ (Kuga), mutta Fiestan lasi lienee vähän halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä tekee? Ne vastukset on siellä yläreunassa eli eihän se pidä näkökenttää sulana? Minulla ei ole missään 2000-luvulla laittamassani autossa ollut ongelmia lasien jäätymisessä tai huuruun menemisessä.
Kyllä voortissa lämpenee koko ruutu, eikö sulla ole lasit ikinä jäässä talviaamuisin?
Vierailija kirjoitti:
Uutta työautoa olen hankkimasa ja pari ykkösehdokasta olisi jo varmoja. Mutta kumman itse ottaisitte?
http://www.autotie.fi/vaihtoautot/VOLKSWAGEN/Polo/ILS-694/1936
Olen Volkkari-ihmisiä, meillä on Volkkari ja Audi, mutta kun syyskuussa tuli se uutinen Ruotsin Volksamin tilastosta, jossa Polo oli kaikkein turvattomin, en valitsisi enää ainakaan Poloa.
Muistaakseni Pololla on ihan ylivoimainen edustus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Isompi tai joku turvallinen merkki. Fiestastakaan ei ole kovin turvallinen mielikuva, ehkä netistä etsimällä EuroNCAP tietoja löytyy parhaat pienet autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne langat on Fordin lasissa läpi koko tuullilasin. Jos tuulilasi on vain vähän jäässä ei tarvi skrapata lainkaan, vaan pistää auton käyntiin ja tulilasin lämmityksen päälee, niin minuutin parin päästä lasi on sula ja voi pyhkäistä vinkkareilla lasin puhtaaksi. Jos taas on tosi kova pakkanen ja lasit umpi jäässä, niin jää pehmenee läämityksell nopeasti niin että se on helppo kaapia pois.
Alijäähtyneessä vesisateessa muut pysähtyy raapimaan laseja, kun fordikuski ajelee kuin ei mitään, no tämä on käynyt itselle vain kerran.
Hiihtoladulta kun menee hikisenä autoon, niin lämmitys poistaa lasin sisäpintaan tulevan huurun hetkessä.
Tämä on näitä varusteita, joista ei halua luopua, kun on siihen tottunut (aivan kuten ilmastointi ja neliveto).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voortissa lämpenee koko ruutu, eikö sulla ole lasit ikinä jäässä talviaamuisin?
Katoksesta tai tallista lähden, eli ei. Kun lähdet aamulla lasit jäässä nappaat tuulilasin vastukset päälle ja odotat, että lasi sulaa ja lähdet ajamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on kuvannut viedeolle
Fordeissa ollut jo monta vuotta ja käytännössä kaikissa muissakin. 2000 -luvun alun hölmöilystä onneksi opittu. Focukset ja Mondeothan oli ruostepesiö jonnekin -05 asti. Sen jälkeen taas tullut hyvää tavaraa