Hoitajat: mitä mieltä olette tästä?
Pandemian iskiessä kaikki kutsutaan töihin. Jos influenssa aiheuttaa pandemian, kaikki koulutetut hoitajat kutsutaan töihin. Hätätilassa otetaan käyttöön työvelvollisuus.
Uusi valmiuslakiesitys on parhaillaan lausuntokierroksella, nykyisin voimassa oleva valmiuslaki soveltuu huonosti vakavien kulkutautiepidemioiden oloihin.
Lain nojalla voidaan koulutettu tai muuten sopiva henkilö kutsua töihin, vaikka hän olisi eläkkeellä tai siirtynyt toiselle alalle. Yläikäraja on 65v, mutta uudessa laissa sitä nostettaisiin 68 vuoteen!
Vaikka onkin kutsumusammatti, niin minä kyllä rehellisesti vakuutan olevani KAUKANA, jos lintuinfluennsa muuttuu ihmisestä toiseen tarttuvaksi. Että voisivat oikein määrätä terveydenhuollon henkilökunnan tapattamaan varmuudella itsensä..??!
Kommentit (101)
Valmistumisesta 6 vuotta aikaa ja nyt ihan eri alalla ollut monta vuotta, kaikki th.n ammattiin liittyvät tiedot ja taidot täysin unohdettu...
Lisäksi olen 4kk ja 3v lasten yh.
Eli en todellakaan usko, että joku voisi minut velvoittaa töihin!!??
Ensinnäkin en osaa enää mitään, alunperinkin ihan väärä ammatti mulle ja toiseksi kuka hoitaisi minun pienet lapsi-rassukat, vauva pelkällä rintamaidolla???!!
Kysyn vaan...
Vierailija:
Valmistumisesta 6 vuotta aikaa ja nyt ihan eri alalla ollut monta vuotta, kaikki th.n ammattiin liittyvät tiedot ja taidot täysin unohdettu...Lisäksi olen 4kk ja 3v lasten yh.
Eli en todellakaan usko, että joku voisi minut velvoittaa töihin!!??
Ensinnäkin en osaa enää mitään, alunperinkin ihan väärä ammatti mulle ja toiseksi kuka hoitaisi minun pienet lapsi-rassukat, vauva pelkällä rintamaidolla???!!Kysyn vaan...
Kuka tahansa voidaan määrätä tekemään jotain tiettyä asiaa. Ehkä sinua ei määrättäisi suoranaisesti hoitotehtäviin, mutta johonkin vastaavaan.
Ja tosiasiassa, jos täällä rupeaa porukkaa lakoomaan, kuka tahansa osaa syöttää, juottaa, antaa lääkettä... eli KUKA tahansa voidaan velvoittaa ääritapauksessa HOITAMAAN sairaita...
eipä ne ihmiset enää mitään rekisterejä selaa, sitä varten meillä on otaniemi täynnä neroja, jotka kehittelee ohjelmia sitä varten :)
Kaikki joutuvat paniikkiin ja otteet kovenevat. Pumpulissa kasvaneet ja nautiskelemaan tottuneet tulevat yllättymään. Yhteiskunta luhistuu osittain. Viidakon lait tulevat voimistumaan. Ei sitä voi käsittää nyt, kun on elänyt täällä hyvinvoinnin keskellä.
että tämän ketjun aihe on todellisempi uhka suomelle, kuin sodat tyyliin talvi- ja jatko. anarkiaa? enpä tiedä. selvää olisi, että th-väki, sotilaat, poliisit jne. kaikki joutuisivat hommiin. kaikki. kenelläkään ei olisi mahdollisuutta hautautua kotiinsa, edessä kun saattaisi olla kaupunkien tyhjennyksiä jne.
- bensa ja diesel loppuu
- liikenne ruuhkautuu (julkiset lakkaavat kulkemasta)
- tietoliikenne ja puhelinliikenne ruuhkautuu
- sähkönjakelu häiriintyy
- jätehuolto ei pelaa
- tulipaloja
- järjestyshäiriöitä
- kuolleita ei ehditä korjata pois --> kulkutauteja
- ruoka loppuu
- puhdas vesi loppuu
- MIKÄÄN ei pelaa ilman sähköä (ei yhteyttä omaisiin, ei junaliikennettä jne)
Jne jne. Siinä vaiheessa tarvitaan kaikkia.
Onhan se aina mahdollista toki että lintuinfluenssa leviää, mutta miettikää, vasta muutama ihminen on kuollut maailman miljardeista ihmisistä!!
Älkää sekoittako niitä katastrofielokuvia todellisuuteen :)
Olen usien miettinyt, minkä asian eteen olisin valmis uhraamaan henkeni. Isänmaan, ehkä. Pelastaakseni toisia ihmisiä, ehdottomasti.
En siis ole hoitoalalla enkä muullakaan työvelvoitealalla, joten sinänsä aihe ei ole omakohtainen. Mutta jos tarve tulisi, uskon ja toivon, että olen vapaaehtoisena. En pystyisi elämään tätä kurjaa elämääni, jos olisin viettänyt sen paossa ja itsekkäästi näennäistä turvaa etsimässä.
Tässä asiassa ajttelen, että yhteisöllisyys ennen yksilöä. Kovasti on suomalaiset muuttuneet sitten sotavuosien, onneksi silloin oli vielä oikeita miehiä ja naisia, jotka tiesivät ja tekivät velvollisuutensa.
Eiköhän täällä ole muitakin ammattikuntia, joiden erakoituminen pandemia-aikana aiheuttaisi sekasorron? Miten minä yh-kätilö menisin töihin,jos päiväkodissa ei ole henkilökuntaa? En usko,että sielläkään hoitsut ovat töissä ja mitä edes tekisivätkään,kun kaikkien muiden ammattikuntien edustajat ovat tietenkin poissa töistä ja lapset tarhasta pois. Eihän kukaan projektipäällikkö halua lapselleen lintuinfluenssaa ja suojelee lastaan viimeiseen asti. No kaikilla äideillä ei taida olla samanlaisia oikeuksia? Otanko lapseni mukaan sairaalaan töihin? 5-vuotias vapaaehtoisjoukoissa?
että minusta taitaisi olla enemmän haittaa. olen kyllä valani vannonut, mutta että hoitotyöhön? kriisiaikana? kai siellä jokin parin tunnin info olisi ennen touhuun ryhtymistä, mutta huhhuh, sääliksi kävisi mahdollista ensimmäistä uhria. lintuinfluenssa ja minä. auts.
tartuntatautiosastoja jos jonkinlaisia....
mieti entä jos sinä tai lapsesi sairastuukin, kuka sinua /lastasi hoitaa jos kaikki hoitajat noin ajattelisivat???
Tai jos väitätte että menisitte niin olkaa hyvä ja ilmottautukaa jaloina vapaaehtoisiksi.
Vaikkei sinua olisi velvoitettukaan vielä, niin pian velvoitetaan. Tulee nimittäin sellainen laki, että määrätään tietyt ihmiset tiettyihin tehtäviin eikä siinä mielipiteitä kysytä.
(Ei sotaan lähtiessäkään kysytty, että haluaako mahdollisesti mennä vai ei. Silloinkin valittiin tietty porukka ja pakko oli mennä. Sotaan lähtijät valittiin sukupuolen ja iän mukaan ja pandemiahoitajat ammatin mukaan. Täysin sama systeemi. Poikkeustilalaki tilanteen mukaan.)
Nyt kyllä monella viiraa päästä kun hoitajan työ menee oman perheen edelle!!?
ja sitä paitsi, mitä vähemmän ihmiset liikuvat, sen paremmin tauti pysyy aisoissa ja on helpompi eliminoida.
pelkäätte että hoitajat eivät töihin mene.
sillä totta kai terveydenhoitohenkilökunta on liikekannallepanossa mukana. ei siinä auta mussuttaa, kun sotilaat tulevat hakemaan, että eikäku poijjaat/tytöt pysykää kotona älkääkä juosko täällä tartuttamassa muita...?
Minä en mene enää sairaanhoitajaksi vaikka tapettais. Minulla on krooninen sairaus.
se heikkenee ja tappaa pääsääntöisesti vanhuksia/ yleistilaltaan heikkoja.