Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä siitä, jos 17-vuotias muuttaa omilleen?

Vierailija
29.06.2023 |

Tätä ratkaisua mietitty. Tuntuu, että alkaa tarvita omaa tilaa. Tiettyjä vaikeuksia myös esim. kun lähtee kaverille, nyt kesän aikana ei muista ilmoittaa, moneltako tulee vai jääkö yöksi. Yksi kaveri oli meillä neljään asti, pelasivat ja välillä höpöttivät. Minulla aamulla töihin herätys klo 06.30. Menee riitelyksi seuraava päivä. Mietittiin, että tuossa iässä kaipaa jo omaa rauhaa. Olisi tiedossa ystäväperheeltä halpa vuokra-asunto. Toisaalta nuori ihminen vielä, lukion 3. Vuosi edessä. Jos asuu yksin, kukaan ei ole nalkuttamassa, että ajoissa nukkumaan. Toisaalta siitä pitää oppia ottamaan itse vastuu. Vähän ristiriitaiset tunnelmat.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muutti jo lukion ensimmäisen vuoden Jouluksi. Hyvin on mennyt, mutta kaikille se ei sovi.

Vierailija
2/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vaan käskenyt vierasta kotiin ennen puolta yötä. Kyllä hän ehtii ottaa vastuuta myöhemminkin. Eikö tuo nyt kuulu teini-ikään ettei kaikki mene just niin kuin pitää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä nyt vielä nuori kotona. Ehtii kyllä itsenäistyä myöhemminkin!

Vierailija
4/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli täyttää tänä vuonna vielä 18 jos kerran menee lukion kolmannelle.

Mun tytär muutti samassa iässä (tosin oli juuri täyttänyt 18) omilleen ja itse asiassa muutaman sadan kilometrin päähän. Tämä toimi älyttömän hyvin, koska tyttö on tunnollinen ja itsenäinen. Muuton syynä tosin oli urheiluharrastus, ei mikään tarve saada omaa tilaa jne.

Laskekaa, paljonko lapsi saa tukia (ennen ja jälkeen 18v synttärin) ja kuinka hän pärjää taloudellisesti muuton jälkeen vai pitääkö häntä avustaa. Myös kannattaa miettiä, onko nuori oikeasti vielä kypsä omilleen ennen kuin "potkaisee" nuoren pellolle. Jos toive omilleen muutosta tulee lapselta itseltään, asia on vähän eri, mutta kannattaa varmistaa, että nuori tietää sitten mitä se muutto ja omillaan asuminen häneltä itseltään vaatii.

Vierailija
5/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin sen ikäisenä ja hyvin meni. Nuori aikuinen jo.

Vierailija
6/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää kun neuvotaan, ovi lukitaan sisäpuolelta, muotoseikat asunnon haussa ym.

Vierailija
7/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuossa iässä ollaan aivan liian nuoria itsenäiseen elämään ja muuttamaan kotoa.

Nuoren ongelmat ja haasteet eivät ratkea, heittämällä lapsi pihalla ja yksin asumaan, muiden riesaksi ja ongelmaksi.

Vanhemmat siirtävät vain kasvatusvastuunsa poliisille, lastensuojeluun ja naapureilla. Tuttu ilmiö taloyhtiössä, kun naapurit, taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä joutuu vieraan lapsen kasvattajaksi ja neuvomaan miten eletään, kun kotona sitä ei ole opetettu. Ja usein joutuu soittamaan poliisit, joka aina johtaa 17v lastensuojeluun.

Vierailija
8/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n teiniä pitäisi vielä opastaa ja käskyttää mutta vaikuttaa siltä ettei ap välitä tai jaksa. 

Vierailija
9/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sekoita ystäväperhettä tähän asiaan, koska nuoren näkemys siitä miten asuntoa pitää hoitaa voi erota merkittävästi asunnon omistajan näkemyksestä. Kokemuksen syvä rintaääni. 

Ostakaa sille asunto, josta maksaa vuokraa. 

Vierailija
10/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan te kokeilla, josko nuori pärjäisikin jo omillaan. Oma tyttäreni muutti 16-vuotiaana omaan asuntoon toiseen kaupunkiin, koska halusi mennä tiettyyn lukioon. Kaikki meni hienosti.

Vierailija
11/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei osaa kasvattaa ja laittaa rajoja joten potkii alaikäisen pihalle. Ei ole oikein. Miksi et käskenyt kaveria ulos jos oli liian myöhään kylässä? Normaalissa perheessä on säännöt.

Vierailija
12/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin elämän taidot muuten? Ruoka, vaateet, siivous, laskujen maksut, jne...

Vierailija
13/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohtaa kun muutetaan omille ne itsenäisen elämän taidot pitäisi olla hallussa, eikä vasta alkaa opettelemaan. Moni nuori esim menettää luottotietonsa sen ensimmäisen puolen vuoden aikana kun on ollut täysi-ikäinen kun heidät on vaan heitetty ilmaan kuin joku pallo ja ketään ei ole ottamassa koppia.

Teidän motiivit nuoren muutolle ihan väärät. Harjoittelette nyt vuoden ns elämän rutiineja, jne...sovitte yhteiset säännöt, rutiinit, jne katsotte sitten kun se lukio on saatu suoritettua. 

Vierailija
14/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin olosuhteiden pakosta muuttamaan jo lukioon päästyäni. Vanhemmat osti niin maalta talon, että aamuisin ei päässyt lukiolle keskustaan ennen klo 9. Käytännössä isä vei sunnuntai-iltaisin kämpille (siihen aikaan omaa vuokra-asuntoa kutsuttiin kämpäksi). Perjantaisin lähdin klo 16 bussilla lapsuudenkotiin. Näin mentiin lukion. kirjoituksiin asti. Kirjoitusten jälkeen pääsin töihin, enkä jaksanut enää käydä kotona usein. Vapaa-aikana tuli koko ajan juhlittua, kun oli omaa rahaa, ja toisaalta täytin jo 19 v.

Hyötyjä: opin laittamaan ruokaa halvalla, siivoamaan, hoitamaan rahajuttuja. Ystäviä pystyi näkemään viikolla. Eihän sinne maalle ketään olisi tullut ikinä kylään. Haittoja: kun miut lorvaili valmiiden lihapatojen äärellä kotonaan, minun piti kantaa vastuu itse. Jos ei jaksa mennä kauppaan, jääkaapissa on vain valo. Joskus ostin kalliimpaa ja rahat loppui. On se kurja, jos viimeistä vessapaperirullaa joutuu säästelemään.

Vierailija
15/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 16 vuotias nuori muutti toiselle paikkakunnalle ja kaikki sujui hyvin kun siihen itsenäisyyteen ja aikuisuuteen oli tähdätty lapsuudesta lähtien.

Teidän nuori kuulostaa vähän vielä keskenkasvuiselta nuorelta elämään yksikään. Ja sinä haluat hänestä eroon, kun hän elää levotonta arkea, joka vaikuttaa sinuun? Pitäisiköhän ihan sen korjaamisesta aloittaa? Kesätöitäkin olisi kuulemma vielä tarjolla...

Vierailija
16/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuttoa, jos ei ole pakko, esim molemmat vanhemmat kuolleet tai jos on jo töissä ja ansaitsee omat rahansa. Omilla rahoillaan nuori saa tehdä itsenäisiä päätöksiä ikätasoansa vastaavasti.

Vierailija
17/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olette huonoja vanhempia. Uskomatonta että heitätte lapsenne ulos kodistaanVarsinaista rakkautta.

Eri asia nämä opiskelevat ja vastuulliset nuoret.

Vierailija
18/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin olosuhteiden pakosta muuttamaan jo lukioon päästyäni. Vanhemmat osti niin maalta talon, että aamuisin ei päässyt lukiolle keskustaan ennen klo 9. Käytännössä isä vei sunnuntai-iltaisin kämpille (siihen aikaan omaa vuokra-asuntoa kutsuttiin kämpäksi). Perjantaisin lähdin klo 16 bussilla lapsuudenkotiin. Näin mentiin lukion. kirjoituksiin asti. Kirjoitusten jälkeen pääsin töihin, enkä jaksanut enää käydä kotona usein. Vapaa-aikana tuli koko ajan juhlittua, kun oli omaa rahaa, ja toisaalta täytin jo 19 v.

Hyötyjä: opin laittamaan ruokaa halvalla, siivoamaan, hoitamaan rahajuttuja. Ystäviä pystyi näkemään viikolla. Eihän sinne maalle ketään olisi tullut ikinä kylään. Haittoja: kun miut lorvaili valmiiden lihapatojen äärellä kotonaan, minun piti kantaa vastuu itse. Jos ei jaksa mennä kauppaan, jääkaapissa on vain valo. Joskus ostin kalliimpaa ja rahat loppui. On se kurja, jos viimeistä vessapaperirullaa joutuu säästelemään.

Niin, opit...nuo asiat pitäisi tulla jo kodinperintönä, eikä alkaa oppimaan kun muuttaa kotoaan. 

Vierailija
19/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiaa pitää pohtia ja kysyä silloin nuoren ei pidä muuttaa omilleen. Se PITÄÄ tietää, että nuori pärjää ilman kodinkontrollia. 

Vierailija
20/112 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä 17-vuotias on vielä liian nuori muuttamaan omilleen. Tässä tapauksessa ei ole edes mitään järkevää syytä (esim. koulut kauempana) omille muuttoon. Entäpä kun koulu alkaa taas. Luuletko, että olisi tarpeeksi fiksu ja voimavaroja hoitamaan koulun ja opetella itsenäistä elämää samalla. Tottakai nuori haluaa olla ja tehdä asioita kavereiden kanssa. Ja nuorten kuuluu tossa iässä vähän venyttää sääntöjä ja nuoret valvoo yöllä, ihan normaali juttu. Haluaako nuori itse edes muuttaa omilleen? Kuulostaa, että sinä haluat heittää nuoren pihalle kun et enää jaksa. Nuorta joutuu myös auttamaan ja tukemaan vaikka asuisi omillaan. Siinä muutossa on myös oma hommansa, miten ajattelit ne jaksaa? Entä rahoitus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme