Vähän erilainen riita siivoamisesta: miten ratkaisisit tämän?
Olen itsenäinen ja äkkiväärä ihminen, enkä ole salaillut tätä asiaa koskaan keneltäkään.
Ennen kuin muutin yhteen avokkini kanssa, tein selväksi, kuinka paljon kotitöitä olen valmis tekemään ja mikä on sellainen siisteystaso, jota olen valmis pitämään yllä. Avokki oli ollut monta kertaa luonani ja tiesi, etten ole sotkuinen ihmine. Olimme jopa siivonneet joskus yhdessä luonani, joten hän tiesi, miten tykkään asiat tehdä (nopeasti, tehokkaasti ja "riittävän hyvin").
Alkuun yhteisasuminen meni loistavasti, mutta noin vuoden jälkeen avokkini on alkanut huomautella siisteydestä ja siivoamisesta tavalla, jota on vaikea kutsua muuksi kuin nalkuttamiseksi. Sopimamme siisteystaso ei tunnukaan riittävän hänelle. Lisäksi siivoamisen tapa aiheuttaa eripuraa: hän haluaa ottaa käyttöön omasta lapsuudenkodistaan tutut viikonloppusiivoukset, jotta tulee "varmasti puhdasta".
Ymmärrän, että epäsiistissä kodissa asuminen ahdistaa. Minuakin ahdistaisi, jos koti ei täyttäisi siisteysvaatimuksiani. Emme kuitenkaan elä varsinaisesti likaisessa tai sotkuisessa kodissa, sen myöntäisi kuka tahansa ulkpuolinen. Asunto ei vain ole tarpeeksi siisti ja oikealla tavalla siivottu.
Minun mielestäni tilanne pitäisi ratkaista niin, että avokkini saa siivota viikonloppuisin lisää, jos sovittu siisteystaso ei riitä. Minä siivoan sen verran kuin mihin olen aikaisemmin sitoutunut. Avokkini mielestä minun pitäisi "joustaa" ja osallistua siivoamiseen yhtäläisesti.
Mikä olisi oikeudenmukainen ja toimiva ratkaisu tähän siisteysriitaan?
(Häivytin tästä sukupuolet, jottei sukupuoliasetelma vaikuttaisi vastauksiin.)
Kommentit (85)
Voitteko käyttää siivouspalveluita?
Onko perheenne lakimies ottanut kantaa?
Menin tyhmyyttäni aikanaan ostamaan sauvasekoittimen, jossa on epäsymmetriset terät, taivutettu eri kulmiin. Eihän sillä saa mistään silkinsileää ja olen liian pihi ostamaan uutta, koska se vaan toimii ja toimii.
Minä ratkaisisin asian niin, että AP ottaa kontolleen päivittäisiä kodin askareita, joissa ei ole ns. korkeampaa siisteystasoa olemassa. Esimerkiksi tiskaamisen ja pyykkien pesun. Vastavuoroisesti puoliso voi kerran viikossa tehdä omantyylisen suursiivouksen, jos haluaa tehdä osuutensa mieluummin kerralla. Puoliso pääsee nauttimaan viikonloppuisin siististä kodista ja ap voi edelleen käyttää puolituntisen päivässä oman osuuden tekemiseen. Se taas on ihan hölmö vaihtoehto, että pitkin viikkoa siivottaisiin tipotellen ja viikonloppuna lisäksi kunnolla. Suurempi siivous kerran viikossa tarkoittaa sitä, että päivittäin ei tarvitse tehdä ylläpitosiivousta tavaroiden paikalleen laittoa ja akuuttien sotkujen hoitamista lukuunottamatta.