Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähän erilainen riita siivoamisesta: miten ratkaisisit tämän?

Vierailija
28.10.2015 |

Olen itsenäinen ja äkkiväärä ihminen, enkä ole salaillut tätä asiaa koskaan keneltäkään.

Ennen kuin muutin yhteen avokkini kanssa, tein selväksi, kuinka paljon kotitöitä olen valmis tekemään ja mikä on sellainen siisteystaso, jota olen valmis pitämään yllä. Avokki oli ollut monta kertaa luonani ja tiesi, etten ole sotkuinen ihmine. Olimme jopa siivonneet joskus yhdessä luonani, joten hän tiesi, miten tykkään asiat tehdä (nopeasti, tehokkaasti ja "riittävän hyvin").

Alkuun yhteisasuminen meni loistavasti, mutta noin vuoden jälkeen avokkini on alkanut huomautella siisteydestä ja siivoamisesta tavalla, jota on vaikea kutsua muuksi kuin nalkuttamiseksi. Sopimamme siisteystaso ei tunnukaan riittävän hänelle. Lisäksi siivoamisen tapa aiheuttaa eripuraa: hän haluaa ottaa käyttöön omasta lapsuudenkodistaan tutut viikonloppusiivoukset, jotta tulee "varmasti puhdasta".

Ymmärrän, että epäsiistissä kodissa asuminen ahdistaa. Minuakin ahdistaisi, jos koti ei täyttäisi siisteysvaatimuksiani. Emme kuitenkaan elä varsinaisesti likaisessa tai sotkuisessa kodissa, sen myöntäisi kuka tahansa ulkpuolinen. Asunto ei vain ole tarpeeksi siisti ja oikealla tavalla siivottu.

Minun mielestäni tilanne pitäisi ratkaista niin, että avokkini saa siivota viikonloppuisin lisää, jos sovittu siisteystaso ei riitä. Minä siivoan sen verran kuin mihin olen aikaisemmin sitoutunut. Avokkini mielestä minun pitäisi "joustaa" ja osallistua siivoamiseen yhtäläisesti.

Mikä olisi oikeudenmukainen ja toimiva ratkaisu tähän siisteysriitaan?

(Häivytin tästä sukupuolet, jottei sukupuoliasetelma vaikuttaisi vastauksiin.)

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako puoliso siis tämän nykyisen tason lisäksi siivota JOKA viikonloppu suursiivouksen? Ja nykyään siivoatte jo puoli tuntia päivässä? Kuulostaa isolta määrältä.

Vierailija
42/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako puoliso siis tämän nykyisen tason lisäksi siivota JOKA viikonloppu suursiivouksen? Ja nykyään siivoatte jo puoli tuntia päivässä? Kuulostaa isolta määrältä.

Siisvoamiseen käytetyistä ajoista ja esimerkiksi imurointiväleistä puhuminen voi olla harhaanjohtavaa, koska tekstiilivalinnat, mahdollinen lemmikki, vaatteiden säilytys, asunnon koko, kokkailutaipumukset, ilmaistointiratkaisu, asunnon sijainti pihan tai kadun puolella ja monet vastaavat seikat vaikuttavat niin paljon siihen, miten asunto sotkuistuu. Mutta kyllä, viikonloppusiivous tulisi päivittäisen siivouksen lisäksi. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen aina miehelle sanonut että jos ei ole hänen mielestään tarpeeksi siistiä niin senkun siivoaa. Minäkin tykkäisin että olisi aina tosi siistiä, mutta kun en jaksa siivota niin paljon, varsinkaan nyt kun on kaksi 6v. poikaa sotkemassa. Nykyään sitten mies tekeekin enemmän niin että ollaan siedettävällä siisteystasolla.

Viikkosiivous voi olla henkisesti tärkeä asia millä saa nollattua viikon stressin ja voi sitten rentoutua hyvällä omalla tunnolla, se on ok niin kauan kun se ei tarkoita sitä että toinen joka ei koe sitä stressiä poistavana vaan päinvastoin, on pakko siihen rituaaliin osallistua.

Vierailija
44/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mut tää on saletisti se sama tyyppi, joka joku aika sitten pohti avokkinsa mielenmuutosta lapsia koskien. Siis tyttöystävä oli alunperin hyväksynyt hänen mielipiteensä siitä, ettei lapsia hankita ja nyt muuttanut mieltään ja haluaakim jälkikasvua. Sama kliininen tapa pohtia avokin ajatuksia ja sama suhtautuminen parisuhteessa elämiseen täysin järkiperäisenä toimintana. Ärsyttävät vibat jäi hepusta jo silloin.

Vierailija
45/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikkosiivous voi olla henkisesti tärkeä asia millä saa nollattua viikon stressin ja voi sitten rentoutua hyvällä omalla tunnolla, se on ok niin kauan kun se ei tarkoita sitä että toinen joka ei koe sitä stressiä poistavana vaan päinvastoin, on pakko siihen rituaaliin osallistua.

Tämä onkin hyvä pointti. Tätä en ole tullutkaan ajatelleeksi. Täytyykin keskustella lisää siitä, mikä siivoamisen merkitys avokilleni on. -ap

Vierailija
46/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän on päästävä kompromissiin ja kun tehtävistä asioista on sovittu ja ne tehdään sovitusti, niin nalkutukselle ei ole varaa.

Nähdäkseni kompromissin vähimmäisehto on se, että kumpikin saa jotakin. Se, että vain toinen saa jotakin mutta ei niin paljon kuin halusi, ei ole mikään kompromissi.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että kun asiat on kerran sovittu, ne myös tehdään. Siksi en suostukaan mihinkään, mihin en ole todella valmis sitoutumaan. -ap

Sä sanot sitten mitä sä haluat vastineeksi siitä että tulet vastaan siinä mitä puoliso haluaa? Mitäs hankalaa tässä on?

Mä sain kirjoituksestasi kuvan että alussa sä olet sanellut että asiat on näin ja puolisosi yhteistyökykyisempänä ja sopeutuvampana on suostunut siihen, mutta nyt kokemus osoittanut että hommat ei toimi.

Sä yrität jyrätä puolisosi yli että saat mitä haluat, etkä suostu neuvottelemaan. Nämä muuten huokuu sun kirjoituksestasikin läpi vahvasti. Alussa itsekin heti sanoit omista luonteenpiirteistäsi, eli tiedostat ilmeisesti nämä mutta et suostu tapojasi muuttamaan. Nämä eivät vaan ole parisuhteessa kovin hyviä piirteitä, jos tavoite on pysyäkin siinä suhteessa.

Vierailija
47/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompromissi: siivoatte vähän enemmän kuin tähän asti. Kummatkin annatte siis vähän periksi.

Avokkini haluaa, että siivoamme enemmän kuin tähän asti. Minä haluan, että siivoamme korkeintaan sen verran kuin yt siivoamme. Miten se, että siivoamme  enemmän kun tähän asti, on kompromissi? -ap

no mikä on susta sisten tarpeellinen määrä siivousta, viikolla? Imurointi? Lattioiden moppaus? Pölyjen pyyhintä? Jne?

Vierailija
48/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niih, kuten eräs tv-terapeutti muinoin tapasi sanoa: Ihmisen tulee päättää että haluaako olla oikeassa vai onnellinen.

Ap haluaa olla oikeassa.

Vierailija
49/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompromissi: siivoatte vähän enemmän kuin tähän asti. Kummatkin annatte siis vähän periksi.

Avokkini haluaa, että siivoamme enemmän kuin tähän asti. Minä haluan, että siivoamme korkeintaan sen verran kuin yt siivoamme. Miten se, että siivoamme  enemmän kun tähän asti, on kompromissi? -ap

no mikä on susta sisten tarpeellinen määrä siivousta, viikolla? Imurointi? Lattioiden moppaus? Pölyjen pyyhintä? Jne?

Toivottavasti ap vastaat tähän! Mikä sun oma siivoustaso on?

Vierailija
50/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kas kun ette ole tehnyt asiasta kirjallista sopimusta ennen yhteen muuttoa. Älkää vaan tehkö lapsia jos jo tämmöisestä asiasta saa shown pystyyn.

Vierailija
51/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tolla ole mitään merkitystä. Siivous on toissijainen juttu tässä. Oleellista on ap:n asenne ja keskinäinen vuorovaikutus ja vallankäyttö suhteen osapuolten välillä. En haluaisi elää tuossa symbioosissa. 

Vierailija
52/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi avokki haluaa siivota juurikin viikonloppuna? Kanttaako siihen oikeasti tuhlata yksi vapaa päivä tai edes puolet siitä? Jos saman siivouksen voi suorittaa jo viikollakin, mutta loppu tulos on sama? Minä siivoan pitkin viikkoa mutta just imuroin varsinkin torstaina ettei sitten viikonloppuna tarvitse, moppaan jos tarvevaatii niin perjantaina, niin viikonlopuksi on jo puhdasta ja siistiä! Pölyjä pyyhin kun nään, eikä edes joka viikko tarvitse!

Vierailija
53/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tolla ole mitään merkitystä. Siivous on toissijainen juttu tässä. Oleellista on ap:n asenne ja keskinäinen vuorovaikutus ja vallankäyttö suhteen osapuolten välillä. En haluaisi elää tuossa symbioosissa. 

Tiedän, että palstalla hyötkätään aina aloittajan kimppuun. Kommenttisi ei sinänsä tule yllätyksenä. Minusta on silti kiinnostavaa, ettet näe avokkini vaatimusta siivoamisen lisäämisestä vallankäyttönä. Minähän en ole esittänyt mitään vaatimuksia, vaan minulle riittää se, että pidetään kiinni jo sovitusta.

Mitä mieltä olet ehdotuksestani viestissä 30? Eikö se sinusta ole reilu ja kohtuullinen? -ap

Vierailija
54/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avokki haluaa siivota juurikin viikonloppuna? Kanttaako siihen oikeasti tuhlata yksi vapaa päivä tai edes puolet siitä? Jos saman siivouksen voi suorittaa jo viikollakin, mutta loppu tulos on sama?

Tällä tavalla ajattelen itsekin. Minusta vapaapäivän kuluttaminen siivoamiseen on hulluutta. Siivoaminen ei ole minusta millään tavalla rentouttavaa tai kivaa, joten miksikään viikonlopun siirtymärituaaliksi siitä ei ole. -ap

Vierailija
55/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että palstalla hyötkätään aina aloittajan kimppuun. Kommenttisi ei sinänsä tule yllätyksenä. Minusta on silti kiinnostavaa, ettet näe avokkini vaatimusta siivoamisen lisäämisestä vallankäyttönä. Minähän en ole esittänyt mitään vaatimuksia, vaan minulle riittää se, että pidetään kiinni jo sovitusta.

Mitä mieltä olet ehdotuksestani viestissä 30? Eikö se sinusta ole reilu ja kohtuullinen? -ap

Mun puolesta on reilua sopia vaikka siitä, että avokki hoitaa siivoukset 100 % ja sinä vastaavasti jotain muuta. Oleellista on se, missä hengessä sopimukset tehdään ja yhteiselo sujuu. 

Vierailija
56/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on nostaa siivoamisen määrää hieman.

On helpompaa vaan siivota hiukan enemmän kuin sen toisen henkilön kokea elävänsä likaisessa läävässä.

Jos päivässä siivotaan 30min, niin 45 min ei vaikuta mihinkään mitään.

Vierailija
57/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kummankaan puolella enkä ehdota ratkaisuja. Kysyn vaan kysymyksen, joka olisi aikanaan pitänyt esittää puolisolleni ja minulle. Vaikuttaa, että olimme hieman teidän kaltaisianne kompromissien ja keskustelun suhteen ja jos olisimme hetkeksikään pysähtyneet miettimään vastaista, emme ehkä olisikaan eronneet.

Oletko mieluummin oikeassa kuon onnellinen?

Vierailija
58/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on konkreettinen jyrä ihmistyypiltään, konkreettisen tuloksen näyttäminen voisi saada hänet ymmärtämään asian laidan. Se ei ole toissijainen juttu.

Vierailija
59/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on nostaa siivoamisen määrää hieman.

On helpompaa vaan siivota hiukan enemmän kuin sen toisen henkilön kokea elävänsä likaisessa läävässä.

Jos päivässä siivotaan 30min, niin 45 min ei vaikuta mihinkään mitään.

Tämä vaihtoehto ei olisi hyvä kummankaan mielestä. Minä joutuisin lisäämään inhoamaani puuhaa 50 % eikä avokkini saisi niitä himoitsemiaan viikkosiivouksia, joiden myötä tulee "kunnolla puhdasta".

Kotimme ei ole kenenkään mielestä likainen läävä, ei edes avokkini. Meillä on käytännössä aina niin siistiä, että voisimme huoletta ottaa vastaan vieraita. Itse asiassa olemme useamman kerran saaneet kommentteja siitä, miten puhdasta ja hyvä järjestys meillä on. -ap

Vierailija
60/85 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä ei tätä ongelmaa ole, koska teen itse ihan kaiken. (nainen olen, tottakai)