Vähän erilainen riita siivoamisesta: miten ratkaisisit tämän?

Vierailija

Olen itsenäinen ja äkkiväärä ihminen, enkä ole salaillut tätä asiaa koskaan keneltäkään.

Ennen kuin muutin yhteen avokkini kanssa, tein selväksi, kuinka paljon kotitöitä olen valmis tekemään ja mikä on sellainen siisteystaso, jota olen valmis pitämään yllä. Avokki oli ollut monta kertaa luonani ja tiesi, etten ole sotkuinen ihmine. Olimme jopa siivonneet joskus yhdessä luonani, joten hän tiesi, miten tykkään asiat tehdä (nopeasti, tehokkaasti ja "riittävän hyvin").

Alkuun yhteisasuminen meni loistavasti, mutta noin vuoden jälkeen avokkini on alkanut huomautella siisteydestä ja siivoamisesta tavalla, jota on vaikea kutsua muuksi kuin nalkuttamiseksi. Sopimamme siisteystaso ei tunnukaan riittävän hänelle. Lisäksi siivoamisen tapa aiheuttaa eripuraa: hän haluaa ottaa käyttöön omasta lapsuudenkodistaan tutut viikonloppusiivoukset, jotta tulee "varmasti puhdasta".

Ymmärrän, että epäsiistissä kodissa asuminen ahdistaa. Minuakin ahdistaisi, jos koti ei täyttäisi siisteysvaatimuksiani. Emme kuitenkaan elä varsinaisesti likaisessa tai sotkuisessa kodissa, sen myöntäisi kuka tahansa ulkpuolinen. Asunto ei vain ole tarpeeksi siisti ja oikealla tavalla siivottu.

Minun mielestäni tilanne pitäisi ratkaista niin, että avokkini saa siivota viikonloppuisin lisää, jos sovittu siisteystaso ei riitä. Minä siivoan sen verran kuin mihin olen aikaisemmin sitoutunut. Avokkini mielestä minun pitäisi "joustaa" ja osallistua siivoamiseen yhtäläisesti.

Mikä olisi oikeudenmukainen ja toimiva ratkaisu tähän siisteysriitaan?

(Häivytin tästä sukupuolet, jottei sukupuoliasetelma vaikuttaisi vastauksiin.)

Sivut

Kommentit (81)

Vierailija

No voi härreguud. Odottakaapa, kun teille tulee lapsi tai kaksi. On vähän eritasoiset murheet silloin. Hyvä vaan, jos ehditte ylipäätään siivota mitään.

Vitsit olinkin ihan unohtanut, miten ongelmatonta elämä oli sinkkuna/dinkkuna. 

Vierailija

Minustakin puolisosi saisi itse hoitaa viikonloppusiivouksen, jos hän sellaisen haluaa. Jos olisin itse tilanteessa, toteasin puolisolle että se siivoaa, jolle aiemmin yhdessä sovittu taso ei kelpaa. Hyvällä tuulella ollessani saattaisin kuitenkin osallistua siivoamiseen. Minä tosin muutenkin siivoan vähän joka päivä, että ehkä siivoaisin silloin "siivouspäivänä" saman verran kuin muinakin päivinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No voi härreguud. Odottakaapa, kun teille tulee lapsi tai kaksi. On vähän eritasoiset murheet silloin. Hyvä vaan, jos ehditte ylipäätään siivota mitään.

Mistä sinä tiedät, aikovatko ap ja puolisonsa ylipäätään hankkia lapsia? Sanothan itsekin, että elämä dinkkuna on ongelmatonta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kompromissi: siivoatte vähän enemmän kuin tähän asti. Kummatkin annatte siis vähän periksi.

Avokkini haluaa, että siivoamme enemmän kuin tähän asti. Minä haluan, että siivoamme korkeintaan sen verran kuin yt siivoamme. Miten se, että siivoamme  enemmän kun tähän asti, on kompromissi? -ap

Vierailija

Tässä on nyt sellainen ongelma (ainakin sen viikonloppusiivoajan mielestä), että kun toinen viikonloppuna siivoaa perusteellisesti, niin toisen mielestä siisteys on tarpeeksi hyvä koko seuraavan viikon, jolloin ei tarvitse kenenkään siivota, ja sitten onkin taas viikonloppusiivoojan vuoro. Tulos: toinen ei enää siivoa yhtään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siivoja viikkosiivouksiin?

Tämä sopisi minulle, jos avokkini hoitaa kustannukset. En kyllä usko, että hän suostuu siihen. -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, aikovatko ap ja puolisonsa ylipäätään hankkia lapsia? Sanothan itsekin, että elämä dinkkuna on ongelmatonta.

No ei tarvitse hankkia lapsia. Voivat riidellä imuroinnista ja tiskaamisesta lopun ikänsä ihan keskenään. 

Ikää näillä avopuolisoilla on yhteensä 30-35v?

Vierailija

No hyvä kun teille tuli nuo ongelmat suhteen tässä vaiheessa. Teidän täytyy päästä niistä sopuun tai nalkutusta riittää koko elämän aja. Kunnes toinen löytää siistimmän, vähemmän nalkuttavan ym.

Mielestäni tunteenne ei voi olla kovin vahvat toisianne kohtaan jos noin lyhyenajan jälkeen tulee nalkutusta ja eripuraa noin mitättömästä asiasta.

Sopikaa tai miettikää haluatteko kinastella noin vähäpätöisestä asiasta koko elämänne.

Ihminen voi riidellä/kinastella ihan tyhjästä jos haluaa. Mutta sitä ei voi tehdä yksin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompromissi: siivoatte vähän enemmän kuin tähän asti. Kummatkin annatte siis vähän periksi.

Avokkini haluaa, että siivoamme enemmän kuin tähän asti. Minä haluan, että siivoamme korkeintaan sen verran kuin yt siivoamme. Miten se, että siivoamme  enemmän kun tähän asti, on kompromissi? -ap

siten, että ette siivoa niin paljon kuin avokki haluaa vaan vähemmän. kumpikin sopeutuu.

Vierailija

No et voi sanoa vaan noin että "tämän verran lupasin ja enempää en anna", vaan parisuhde on neuvottelua. Älä ole niin jäärä, ittelles se vaan lopulta kostautuu jos suhde menee pieleen.

Ihanteen realistisuus taas pitää arvioida: Monella miehellä on esim. ihanteena se lapsuuden siisteystaso, mutta ongelmana että äiti sen on tehnyt. Sitten kun itse pitäisi siivota, niin onkin eri juttu. Eli tasoa vaaditaan, kunhan joku toinen (puoliso) sen toteuttaa.

Ihan mahdoton tässä sanoa mitään teidän siisteystasosta, voi olla että tavan ihmisen mieleen teillä on likaista tai sitten vaatimus on kohtuuton.

Veikkaisin että teillä on hiukan likaista, koska pakkomiellesiivojat siivoaa koko ajan eikä vain viikonloppusiivona, siksi epäilen että rouvasi vaatimus ei ole kohtuuton vaan pitäisi siivota enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt sellainen ongelma (ainakin sen viikonloppusiivoajan mielestä), että kun toinen viikonloppuna siivoaa perusteellisesti, niin toisen mielestä siisteys on tarpeeksi hyvä koko seuraavan viikon, jolloin ei tarvitse kenenkään siivota, ja sitten onkin taas viikonloppusiivoojan vuoro. Tulos: toinen ei enää siivoa yhtään.

Tästä ei ole pelkoa. Minä kyllä siivoan taatusti sen, minkä olen luvanutkin.

Itse asiassa tästä kommentista tulee mieleen idea: jos sanotaan, että olen valmis siivoamaan päivässä esimerkiksi puoli tuntia, avokkini yksin tekemä perusteellinen viikonloppusiivous tarkoittaisi, että voisin käyttää tuon puolituntisen johonkin muuhun kuin tavallisesti. Näin minäkin "siivoaisin enemmän" vaikka tekisin ajallisesti saman verran työtä. -ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat