Aiotko antaa kuudesluokkalaiselle tytöllesi HPV-rokotteen? Miksi? Miksi et?

Vierailija

Eli otsikossa jo kysymys. Me olemme nyt miehen kanssa kahden vaiheilla. Olemme rokotusmyönteisiä, lapsillemme on annettu kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet. Myös sikainfluenssarokote otettiin koko perheelle - siitä huolimatta kaikki sairastimme ko. taudin. Tuttavani lapsi sai rokotteesta narkolepsian, ja nuoren miehen elämä on melko lailla pilalla. 

Siksipä epäröimme nyt. Onko hpv-rokote varmasti turvallinen? Onko siitä oikeasti hyötyä? Mitä sinä aiot tehdä? Perusteluja ja linkkejä asiallisiin tutkimuksiin ja artikkeleihin saa mielellään esittää. 

Kommentit (14)

Vierailija

Meillä ei tyttöä rokoteta siksi, että

- rokote ei suojaa syövältä vaan parilta virukselta, joiden on todettu olevan mukana syövän esiasteen syntymisessä (mikään ei siis takaa, etteikö syöpää rokotteesta huolimatta tulisi)

- kohdunkaulansyöpään sairastuneista ja kuolleista suurin osa on täyttänyt 65v eli rokotteella pyritään estämään syöpä, joka todennäköisesti olisi ajankohtainen noin 50 vuoden kuluttua (ei ole olemassa tutkimustuloksia siitä, vaikuttaako rokote ihan oikeasti myös niihin syöpätapauksiin, jotka tuossa iässä löytyvät)

- rokote pitää uusia säännöllisesti, muuten se menettää tehonsa

- rokotteesta löytyy liian paljon ristiriitaista tietoa

- poikia ei rokoteta, vaikka he levittävät virusta (eli jos rokote olisi oikeasti turvallinen ja tarpeellinen, myös pojat sen saisivat, nyt vain ei ole tarpeeksi näyttöä sivuvaikutuksista, jotta myös heidät uskallettaisiin altistaa)

Todennäköisyys sairastua kohdunkaulan syöpään on loppupelissä hyvin pieni ja nykyisellä seurantajärjestelmällä saavutetaan niin paljon hyötyjä, että en katso rokotetta tarpeelliseksi.

Vierailija

Emme anna. Virustyyppejä on useita joka tapauksessa, eikä rokote suojaa kuin muutamalta.Joka tapauksessa pitää käydä nyöhemmin papaseulonnoissa ja painottaa ehkäisyn merkitystä myös seksuaaliterveyden näkökulmasta. Hyödyt ovat siis meistä pienet suhteessa riskeihin. Muuten on edetty rokotusohjelman mukaan, mutta ei oteta influenssarokotteitakaan kun ei olla riskiryhmää.

Vierailija

Täysin turha rokote.

Lukekaa yllä oleva artikkeli.

"HPV-rokotteiden kaksi tuotemerkkiä ovat käytännössä hyvin samanlaiset. Gardasil tehoaa valmistajan (Merck) mukaan neljään HPV-virustyyppiin eli tyyppeihin 6, 11, 16 ja 18. Cervarix  tehoaa kahteen näistä, tyyppeihin 16 ja 18. HPV-viruksia on yli 100 eri tyyppiä, joista ainakin 15:tä pidetään syöpää aiheuttavina, mutta vain jos HPV-infektio jatkuu pitkään eikä irtosolukoetta eli papa-testiä  tehdä mahdollisten syövän esiasteiden hoitamiseksi. Lisäksi rokotteiden tyypit 16 ja 18 ovat Euroopassa melko harvinaisia. Euroopassa rokotetaan siis miljoonia tyttöjä sellaista virusta vastaan, jota ei juurikaan Euroopassa esiinny."

" Rokotteen suojaava vaikutus kestää ehkä noin 5 vuotta – siitä ei ole täyttä varmuutta - eli monen tytön kohdalla suoja on ohi, kun aktiivinen seksielämä todennäköisesti alkaa."

Vierailija

Olemme lukeneet tuon Elina Hytösen jutun, se olikin ensimmäisiä jotka tulivat vastaan kun aloimme googlata tietoa tästä asiasta. Se saikin meidät miettimään asiaa. Mutta kuka tämä Elina on? Onko oikeasti alan asiantuntija?

Googlaamalla löytyi myös Antti Heikkilän kirjoittamaa, rokotetta vastustavaa juttua. Ja anteeksi nyt vaan, mutta en osaa suhtautua tuohon Heikkilään enää vakavasti. En menisi hänen vastaanotolleen missään asiassa. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy jokaiseen asiaan kyllä kaikenlaista "faktaa".

Onko tähän asiaan lisää asiallista tietoa?

Itse alan kuitenkin olla enemmän sen kannalla, että tyttöämme ei rokoteta. Papa-näytteissä tulee kuitenkin kaikkien käydä. Minullakin oli muutaman vuoden 2-luokkaa, asiaa seurattiin ja tilanne korjaantui itsestään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olemme lukeneet tuon Elina Hytösen jutun, se olikin ensimmäisiä jotka tulivat vastaan kun aloimme googlata tietoa tästä asiasta. Se saikin meidät miettimään asiaa. Mutta kuka tämä Elina on? Onko oikeasti alan asiantuntija?

Googlaamalla löytyi myös Antti Heikkilän kirjoittamaa, rokotetta vastustavaa juttua. Ja anteeksi nyt vaan, mutta en osaa suhtautua tuohon Heikkilään enää vakavasti. En menisi hänen vastaanotolleen missään asiassa. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy jokaiseen asiaan kyllä kaikenlaista "faktaa".

Onko tähän asiaan lisää asiallista tietoa?

Itse alan kuitenkin olla enemmän sen kannalla, että tyttöämme ei rokoteta. Papa-näytteissä tulee kuitenkin kaikkien käydä. Minullakin oli muutaman vuoden 2-luokkaa, asiaa seurattiin ja tilanne korjaantui itsestään. 

Tämä oli siis ap, unohtui. 

Vierailija

Mun tytöt ovat ottaneet sen seiskalla. 

Toisen jätin ensin rokottamatta, mutta se laitettiin sitten myöhemmin. 

Tosi vaikea tietää onko rokotteesta hyötyä ja tuleeko ehkä tulevaisuudessa jotain ongelmia, kun ei itse ole terveydenhoitoalalla. Tosi paljon tietoa, molemmat puolet hyvin vakuuttavia. 

En itse ole siinä uskossa etteikö testeissä pitäisi edelleen käydä. Niitä tosin tehdään kunnallisella puolella aika harvoin ja yksityisellä harva taitaa käydä rahan takia. 

Vierailija

Tytär on nyt kuudennella, että ajankohtaisesti on asiasta keskusteltu paljon. Itse olen sitä mieltä, että ei. Kondomi suojaa paremmin taudeilta kuin tämä kahden viruksen rokote.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En mä usko, että kukaan nuori kuvittelee ettei tuon rokotuksen jälkeen tarvitse käyttää kortsua. Fiksumpia he ovat kuin me. 

pointti meni sulta ohi, mutta ok.

Vierailija

En anna. Asumme Tanskassa ja ainakin täällä on iso joukko tyttöjä, joilla voimakkaita sivuvaikutuksia rokotteen jälkeen. Mun käsityksen mukaan tuo rokote ei ole turvallinen. Asia on ollut paljon julkisuudessa ja me päätimme, ettei riskeerata. Pitää olla enemmän tietoa. Nykyisellään rokotuksen ottajat on niitä koekaniineja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En mä usko, että kukaan nuori kuvittelee ettei tuon rokotuksen jälkeen tarvitse käyttää kortsua. Fiksumpia he ovat kuin me. 

Niin sitä luulisi. Oman tyttöni luokalla kaikki muut (17 tyttöä) paitsi omani rokotettiin. Muutama heistä on nyt juuri tuossa uskossa, että nyt ei seksitaudit enää voi tarttua. Jokunen luulee myös, että nyt hän on suojassa kohdunkaulansyövältä koko ikänsä, kun tämän ihmerokotteen otti, eikä sitä syöpää voisi muista syistä tulla. Myös kaksi vanhempaa on ollut tyytyväinen lapsensa rokotteeseen, koska nyt lapsilleen ei voi kuulemma tulla mitään syöpää ikinä.

Että näin hyvin on faktat hallussa niin vanhemmilla kuin tytöillä itsellään. Suurin osa ei siis ota mitään selvää tarjotusta rokotteesta. Osa jopa tuudittautuu nyt ihan vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen tuon rokotteen jälkeen: kuin olisivat kuolemattomia ja teflonpintaisia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat