Mistä voisin vielä säästää?
Olen juuri aloittanut yliopisto-opinnot ja etsin lisää säästökohteita. Tuloja on opintotuki 336,76 euroa, asumislisä 120,00 euroa. Lisäksi käyn töissä siivoamassa, josta saan 110 euroa kuussa käteen. Menoja on soluasunnon vuokra 140 euroa sekä kännykkä 19,95 euroa, ruoka 30 euroa, hygieniatarvikkeet noin 10 euroa ja opiskelutarvikkeet noin 10 euroa. Matkat vanhempien luokse kotipaikkakunnalle noin 100 euroa
Tiedän, että olen voitollinen joka kuukausi, mutta haluaisin saada enemmän säästöön pahan päivän varalle.
Kommentit (49)
Ei noin pienistä tuloista voi mitään säästää. Naurettava ajatuskin. Yliopistoruokahan on halpaa: 2-3 €:llä runsas lämmin ateria sekä salaatit ja leivät. Älä nyt ihmeessä jätä sitä etua käyttämättä! Jos haluat rahaa säästöön, tee enemmän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä aloitat syömään terveellisesti. Sairauden hoitaminen erilaisten puutostilojen seurauksena on ihan saatanasti kalliimpaa, kuin se, mitä saat säästettyä kun syöt vaan jotain paskaa.
Tuolla ruokavaliolla olet kohta fyysisesti sairas, henkinen sairaus paistaakin jo nyt läpi. Nimittäin äärimmäinen ja tarpeeton saituus.
Olettaako sun vanhemmat, että sulla on opiskelijana vara matkustaa heidän luokseen? Mun vanhemmat eivät ainakana koskaan olettaneet niin, vaan antoivat matkarahan, jos tahtoivat mun käyvän kotona.
Vanhemmiltani saan noin puolet matkakuluista. Lisäksi he hakevat mut lähimmältä juna-asemalta (noin 40 km). Syön monipuolisesti vanhempien luona, itse mahdollisimman halvalla. Jos sairastun, niin eikö julkinen terveydenhoito hoida halvalla kuntoon?
Provo näköjään tämäkin, kun yliopisto-opiskelija ei ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöstä tiedä. Yliopistossa opiskeleva saa yths:ltä ilmaiseksi terveydenhuollon. Hammaslääkäripalvelut maksavat, mutta murto-osan kuluista.
Terveisin toinen yliopistossa opiskeleva
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä sä haluat et sulle vastataan, älä mene äitin luo joka vkl? Tavalliselle opiskelijalle menee jo lounaisiin enemmän rahaa kuussa kuin sinulla kaikkeen ruokaan? Miten se on mahdollista?
Jospa äitin luota roudataan täysi ruokakassi? Muuten vaikea uskoa, että kolmenkympin ruokakuluilla kuussa ainakaan kovin terveellisesti syötäisiin (joo tiedän että eurolla saa ämpärillisen Lidlin kaurapuuroa, mutta kun ihminen tarvitsee muutakin, ihan terveytensä takia).
Muistan kun itse elin noin opiskeluaikana monta vuotta. Ehkei kuitenkaan kokonaisuuden kannalta hirveän järkevää, taisin saada joitain tonneja säästöön pahan päivän varalle enkä ottanut lainaa. Nyt 5 vuotta valmistumisesta olen yli kymmenkertaistanut varallisuuteni, tonni tai toinenkaan ei merkkaa paljoa. Jos olisin ottanut lainaa olisin ehkä syönyt paremmin enkä lihonut hiilareilla, stressannutkin ehkä vähemmän. Lainat olisi maksettu vuodessa. Nyt ajatellen se kituuttaminen ei ollut niin järkevää kuin silloin kuvittelin.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin. Unohdin listasta kaurapuuron. Sitä syön aamu- ja iltapalaksi. Purkkihernarin, nökötin, kananmunien ja makaroonin avulla saa vaikka mitä yhdistelmiä.
Keripukki tuolla yhdistelmällä tulee. Osta nyt ainakin kaalinkerä siihen vielä lisäksi, jollet muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä aloitat syömään terveellisesti. Sairauden hoitaminen erilaisten puutostilojen seurauksena on ihan saatanasti kalliimpaa, kuin se, mitä saat säästettyä kun syöt vaan jotain paskaa.
Tuolla ruokavaliolla olet kohta fyysisesti sairas, henkinen sairaus paistaakin jo nyt läpi. Nimittäin äärimmäinen ja tarpeeton saituus.
Olettaako sun vanhemmat, että sulla on opiskelijana vara matkustaa heidän luokseen? Mun vanhemmat eivät ainakana koskaan olettaneet niin, vaan antoivat matkarahan, jos tahtoivat mun käyvän kotona.
Vanhemmiltani saan noin puolet matkakuluista. Lisäksi he hakevat mut lähimmältä juna-asemalta (noin 40 km). Syön monipuolisesti vanhempien luona, itse mahdollisimman halvalla. Jos sairastun, niin eikö julkinen terveydenhoito hoida halvalla kuntoon?
Provo näköjään tämäkin, kun yliopisto-opiskelija ei ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöstä tiedä. Yliopistossa opiskeleva saa yths:ltä ilmaiseksi terveydenhuollon. Hammaslääkäripalvelut maksavat, mutta murto-osan kuluista.
Terveisin toinen yliopistossa opiskeleva
Tietää. Mutta tuolla puhuttiin vakavista sairauksista ja sellaisia ei YTHS hoida. Toki siellä voi käydä normaalit pikkuviat hoidatuttamassa. Näissä vain maalattiin jo piruja seinille vaikka mistä puutostaudeista.
T: Ap ja opiskelee oikeasti yliopistossa.
Mitäs jos rupeaisit syömään vain vanhempien luona? Tankkaisit siellä viikonloput, ja paastoaisit sitten aina viikot? Välttäisit liikuntaa, niin et laihdu olemattomiin, eikä vaatteet ja kengät kuluisi nekään.
Miten muuten saat hygieniatuotteisiin menemään peräti kympin kuussa?
Minusta ap ei käytä rahaa niukasti, vaan on poikkeuksellinen nykynuori, jolla on viisautta ja kykyä säästää. Harvalla nykynuorella on, vaan on totuttu tuhlaamaan kaikki mikä tulee ja vielä vähän enemmänkin. Jokainen fiksu ihminen säästää pahan päivän varalle. Jokaisen kuukauden lopussa pitää pankkitilin saldon olla suurempi kuin kuun alussa. Näin toimii fiksu ihminen.