Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on narsistin uhri?

Vierailija
27.10.2015 |

Mä joudun narsistisesti häiriintyneiden kanssa konflikteihin ja kiusatuksi tai niiden heijastuksien kohteeksi eli syntipukiksi, koska en todellakaan usko mitään pehmopuheita tai valheita enkä alistu mihinkään. Mutta uhrilla kai tarkoitetaan jotain muuta?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen narsistin uhri. Olen varmaan sikäli tyypillinen uhri, että olin liian kiltti, minua nöyryytettiin lapsena sekä fyysisesti että psyykkisesti. Aloittaessani sitten suhteen oikeaan narsistiin olin ikionnellinen siitä, että sain huomiota, enkä vain haukkuja - kunnes saimme lapsen hänen kanssaan. Sitten alkoi näkyä, mikä mies oikein on miehiään. Ei kyennyt näyttämään minkäänlaista empatiaa minua tai lasta kohtaan, oli mustasukkainen lapsesta, alkoi pettää, lyödä, valehdella ja tehdä jopa pieniä rikoksia. No lähestymiskiellon sain oikeudessa miehen pahoinpideltyä minut . Kielsti nauraen oikeudessa tehneensä minulle mitään, vaikka oli lääkärintodistus vammoista. Sakkolapun saatuaan käteensä repi sen myös sairas virne naamallaan.

En olisi koskaan päässyt hänestä eroon, jollen olisi tavannut ihmistä, joka pystyi tukemaan minua tässä kaikessa ja sain itsetuntoni takaisin. Miehelle se ei sopinut, että mulla oli omakin tahto, vaan alkoi pettämään ja syytti silti minua pettämisestä. narsisti ei tunne empatiaa, eikä puhu tunteistaan, koska niitä ei ole tai hän ei pysty käsittelemään niitä mitenkään muiden kanssa. Valitettavasti lapseni joutui kasvamaan joitakin vuosia hänen kanssaan saman katon alla, mutta ei tarpeeksi. En nimittäin saanut näyttää kotona lapselle tunteitakaan ilman, että mies olisi suuttunut ja lähtenyt lätkimään. En saanut poistua kotoota, hän sai tehdä mitä halusi. Jos tein väärin, tuli turpiin.

Hän ei pysty nykyään tekemään muille töitä, koska häntä ei saa komennella mitenkään. Tekee pimeitä töistä, koska sössinyt raha-asiansa. Hänellä on uusi nainen, joka pitää häntä lottovoittona ja uskoo, että kaikki syy oli minussa. Olihan se silleen, etten tajunnut heti lähteä, kun hän alkoi käyttäytyä tuolleen, mutta oikeasti luulin aluksi minussa olevan jotain vikaa. Aloin opiskella psykologiaa ja tajusin, mikä on homman nimi. Katselin tuota miestä niin kauan, etten varmasti erehdy diagnoosista, vaikka se onkin vain minun tekemäni. Hän kun ei tunne olevansa sairas, vaan kuningas, joka suutelee omia hauiksiaan esim.

Vierailija
42/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, oletko ap koskaan kuullut, että ihminen, jolta varastetaan on VARKAUDEN UHRI? Raiskauksen uhri, petoksen uhri? 

Uhrilla tarkoitetaan ihmistä (tai eläintä jopa), joka joutuu jonkinlaisen väärinkäytöksen, pahanteon, onnettomuuden jne kohteeksi https://fi.wiktionary.org/wiki/uhri. Ei sillä ole mitään tekemistä kuinka kunnialliseksi ja ylpeäksi ihminen tuntee itsensä. 

Hölmöjä ihmiset, kun eivät ymmärrä suomen kieltä ja alkavat tällaisista asioista "minä en ole mikään uhri" -höpötyksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tyypillistä tämä on eronneilla ja eroavilla pareilla, toinen syyttelee toista narsistiksi vailla perusteita. Samalla vähätellään aidon arsistin uhriksi joutuneet.

Minusta teet ensimmäisessä boldatussa virkkeessä sen, mistä toisessa boldatussa syytät muita. Kuka tietää toisen kärsimysten määrää? Eikä narsisteilla useinkaan ole mitään virallista diagnoosia, kuten ei psykopaateillakaan. He ovat terveen papereilla keskuudessamme.

En missään tapauksessa halua vähätellä ketään. Olen joutunut läheltä näkemään, vaikkakaan en omakohtaisesti, mitä aito narsisti voi tehdä kumppanilleen.

Mutta tosiasia on, että liian monet eronneet/eroavat syyttelevät puolisoaan narsisimista. Koska se on muotia. Juuri tämä narsisti-sanan inflaatio saa aikaan sen, että niitä oikeita uhreja ei oteta todesta, saati että ymmärrettäisiin, mitä he ovat joutuneet kokemaan.

Olet oikeassa, että narsistilla ei useimmiten ole diagnoosia, koska omasta mielestään vika ei ole koskaan heissä. Silloinhan ei ole mitään syytä hakeutua mielenterveyspuolelle asiakkaaksi. Uhrit kuitenkin usein päätyvät sinne.

Olen eri mieltä tuosta, että narsistista tiedostuminen yleisesti ja sanan tulo jokapäiväiseen puhekieleen johtaisi siihen, että narsistin uhreja ei otettaisi todesta. Ei sanojen käyttö ja ihmisten kokemuksiin uskominen ole mitään nollasummapeliä, että jos uskon ystävätärtäni Teijaa, en kykene enää uskomaan naapurin Mirjaa.

Päinvastoin uskon, että narsismista tiedostuminen lisää kaikenpuolista tietoa ja ymmärrystä asiasta. Jokainen meistä sijoittuu johonkin kohtaan narsistisella janalla. Niinpä kun narsismi on yleinen puheenaihe, tulee terveellisesti mietittyä myös millä tavalla itse kohtelee läheisiään narsistisesti ja miten lopettaa sellainen tuhoava käytös.

Vierailija
44/44 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisimia saisi suomessa olla enemmänkin ja nyt puhutaan narsismista nimenomaan sen terveessä muodossa. Hyvä itsetuntoinen ihminen voi hyvin ja pitää toisista ihmisistä ja antaa heillekin arvostusta.

mies53v