Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on narsistin uhri?

Vierailija
27.10.2015 |

Mä joudun narsistisesti häiriintyneiden kanssa konflikteihin ja kiusatuksi tai niiden heijastuksien kohteeksi eli syntipukiksi, koska en todellakaan usko mitään pehmopuheita tai valheita enkä alistu mihinkään. Mutta uhrilla kai tarkoitetaan jotain muuta?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin uhri on ihminen, joka on kärsinyt narsistin kohtelusta. Pahinta on, jos oma vanhempi (pahin saman sukupuolinen) on narsisti. 

En ymmärrä ihmisiä, jotka syyttelevät narsistin uhria. Ovatko sokeita?

Ei, ainoastaan tyhmiä.

Tässä on nyt kuitenkin huomioita, että narsismi on menettänyt uskottavuuttaan, koska sitä jaellaan "diagnoosina" joka toiselle, siis muiden ihmisten, ei-ammattilaisten, toimesta.

Se, joka on joutunut tekemisiin aidon narsistin kanssa, tietää kyllä tasan tarkkaan, millaista on olla uhrina.

Uhrina oleminen ei tarkoita, että uhri olisi jotenkin erilainen kuin muut ihmiset. Narsistin taidot ovat niin mittavat, että kuka tai millainen ihminen tahansa voi päätyä uhriksi. Tämä siis aikuisten kesken, lapsi, jolla on narsivanhempi, ei todellkaan voi tilanteelleen mitään ja tulee kärsimään lapsuuden syvistä haavoista koko elämänsä.

Narsisismi on määritelmänä kärsinyt samnalaisen inflaation kuin rasismikin.

Vierailija
22/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää vielä ihmiset, jotka tulevat mussuttamaan, kuinka he eivät ikinä sitä ja tätä. Narsisti on ovela ja osaa tehdä kaiken niin hienovaraisesti, ettei sitä hoksaa. Todennäköisesti valtaosa on.vaan tavannut kusipäitä. Näissä on eroja, sekä narsisteissa, että myös kusipäissä.

Sinua siis ärsyttää että jotkut ovat sinua älykkäämpiä, vahvempia ja parempia

No niin. Minusta narsistit ei kertakaikkiaan ole ovelia ja älykkäitä, koska empatiakyvyttömyys ja itsekkyys mun mielestäni tekee ihmisen jo tyhmäksi ja yksinkertaiseksi. Narsistin haaviin ei jää ihminen joka uskoo itseensä ja näkee mikä on totta ja rehellistä ja mikä ei.

Mutta onko niin että sellaiset ihmiset sitten ärsyttävät narsistia? Sanotaan että narsistin kiusaamaksi joutuu liian kiltti, alistuva, sellainen joka uskoo narsistiin ja jää sen luo. Mä joudun niiden kiusaamaksi mutta en todellakaan usko niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistikin tarvitsee ystävää ja sen kanssa tulee ihan hyvin toimeen kunhan ei rakenna elämäänsä sen varaan.

Yulee toimeen ,jos narsisti voi hyötyä tästä ystävyysssuhteesta jotenkin, vaikkapa ammatillisesti tai sitten peilinä.

Aito narsisti valitsee "ystävänsä" ainoastaan hyödyn perusteella.

Vierailija
24/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistikin tarvitsee ystävää ja sen kanssa tulee ihan hyvin toimeen kunhan ei rakenna elämäänsä sen varaan.

Yulee toimeen ,jos narsisti voi hyötyä tästä ystävyysssuhteesta jotenkin, vaikkapa ammatillisesti tai sitten peilinä.

Mulla ei ole mitään ongelmaa antaa hyötyä hänelle koska tykkään ihmisestä niin paljon. Huomaan kyllä kaikki negatiiviset piirteet mutta mun mielestä se on vaan hassu höpönen. En ota itseeni sen tölväyksistä koska itse tiedän kuka olen, siihen ei pysty vaikuttaa.

Vierailija
25/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää vielä ihmiset, jotka tulevat mussuttamaan, kuinka he eivät ikinä sitä ja tätä. Narsisti on ovela ja osaa tehdä kaiken niin hienovaraisesti, ettei sitä hoksaa. Todennäköisesti valtaosa on.vaan tavannut kusipäitä. Näissä on eroja, sekä narsisteissa, että myös kusipäissä.

Voi sinua yksinkertaista raukkaa.

Ensinnäkään et tiedä narsismista ilmeisesti mitään.

Narsisti ei ole vahva, vaan hänellä on useimmiten heikko itsetunto. Hyvin ujokin ihminen voi olla narsisti, olen valitettavasti sellaisen tavannutkin. Tämä narsisti ei ole älykäs muutoin kuin narsismissaan, hänellä on lukuisia keinoja pitää ihmistä pihdeissään. Muita parempana hän toki itseään pitää, ja sekään ei ole realismia.

Vierailija
26/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään ongelmaa antaa hyötyä hänelle koska tykkään ihmisestä niin paljon. Huomaan kyllä kaikki negatiiviset piirteet mutta mun mielestä se on vaan hassu höpönen. En ota itseeni sen tölväyksistä koska itse tiedän kuka olen, siihen ei pysty vaikuttaa.

Ystäväsi ei ole narsisti. Kenestäkään oikeasta narsistista ei kukaan lähellä oleva käyttäisi ilmaisua "vaan hassu höpönen" ja narsisti tekee paljon pahempaa kuin "tölväisee".

Vierailija
27/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteista ylitarjontaa näinä päivinä. Ja kuka... kai suurin osa  av-mammoista. Diagnoosi täydellinen, ihan ite tehty. Tai Kaikkosen sieltä  isosta sairaalasta. 

Vierailija
28/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että tämä "ystäväsi" ei ole aito narsisti. Hänellä toki saattaa olla narsistisia piirteitä,mutta se ei todellkaaan ole sama asia.

Tölväisemistä harrastavat aika monet. Narsisti ei tölvi, se on jotain paljon pahempaa.

Vierailija
29/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti uhri on uhrin oman mielikuvituksen tuotetta. Yleensä heikkomielinen yksilö kokee uhriutuvansa, jos on mokannut elämässään ja häntä on moitittu kyseisestä asiasta. Monet herkät yksilöt kokevat tulevansa uhreiksi, koska ovat liian häpeissään mokailuistaan. Todelliset narsistit ovat onneksi harvassa. Suomalaiset vain sattuvat olemaan hyvin vittuimaisia toisilleen. Kansanluonne.

Vierailija
30/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei ole vahva, vaan hänellä on useimmiten heikko itsetunto. Hyvin ujokin ihminen voi olla narsisti, olen valitettavasti sellaisen tavannutkin. Tämä narsisti ei ole älykäs muutoin kuin narsismissaan, hänellä on lukuisia keinoja pitää ihmistä pihdeissään. Muita parempana hän toki itseään pitää, ja sekään ei ole realismia.

Luulen, että hän tarkoitti niitä ihmisiä, jotka eivät joudu narsistin uhreiksi. Siis että jotkut ovat niin älykkäitä, vahvoja ja parempia, ettei narsisti pysty heitä kietomaan verkkoonsa. Pidän mahdollisena, että sellaisiakin ihmisiä on.

Vierailija
31/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtee tanssimaan pillipiiparin soiton soidessa, niin itselläkö e ole osaa eikä arpaa, jos tanssii nilkkansa murteelle, vaan syy on ainoastaan pillipiiparin?

Narsistien uhrit (aikuiset) tulevat usein epävakaista perheistä ja kotioloista. On helppo mennä mukaan tilanteisiin, jotka ovat jollakin tavalla tuttuja.

Minä olen tällainen. Usein kestää vielä vuosia hahmottaa, että vanhempi on narsisti. Uskoin pitkään omani olevan asperger, joten ymmärsin ja myötäilin häntä, vaikka myös välillä kapinoin. Kaikelta meni pohja kun ymmärsin vanhempani olevan narsisti. Tajusin vihdoin, että kaikki häneltä oppimani, itsestäni ja elämästä on vääristynyttä. Joudun aloittamaan kaiken alusta, lapsuudesta asti. Murtamaan kaikki väärät ajattelutapani, analysoimaan jokaisen kiven ja kannon. Olin ennen ongelmiani jakava, mutta tämä on eristänyt minut muista. Tämän työn joudun tekemään ypöyksin, koska harva jakaa vastaavaa kokemusta.

Koska minullakin kotiolot olivat vielä muutenkin epävakaat, ei parisuhderintamalla ole mennyt oikein putkeen. Olen toistanut oppimaani kaavaa hyvästä perhe-elämästä tiedostamatta. Ja se hyvä perhe-elämä, johon opin on kaikkea muuta kuin hyvää.

Olen nyt sitten 'vapaaehtoisesti parisuhteeton', (vepa? ;) ). En usko, että kykenen suhteeseen vielä vuosiin. Lapset ovat onneksi jo hankittu, mutta hyviä ja nuoria  vuosia on mennyt ja tulee menemään hukkaan. Luultavasti elän loppuelämäni yksin.

Jos kertoisin, mitä kaikkea olen kestänyt ja sietänyt parisuhteissa tai muuten ihmisten taholta, ette uskoisi. Olen vetänyt puoleeni kamalia ihmisiä, koska en ole osannut asettaa rajoja sille, miten minua tulisi ja saa kohdella. Olisi helppo leimata minutkin tyhmäksi tai vastuuntunnottomaksi idiootiksi ja näin moni hyväksikäyttäjäkin on minulle monta kertaa sanonut. En kuitenkaan ole tyhmä, siitä ei ole kyse. Ymmärrän, että tähän on vaikea samaistua, jos ei ole kokenut itse. Kohtalotovereille toivon voimia ja uskoa tulevaan.

Vierailija
32/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että hän tarkoitti niitä ihmisiä, jotka eivät joudu narsistin uhreiksi. Siis että jotkut ovat niin älykkäitä, vahvoja ja parempia, ettei narsisti pysty heitä kietomaan verkkoonsa. Pidän mahdollisena, että sellaisiakin ihmisiä on.

Saattaa toki ollakin, mutta harvassa ovat.

Tämä aito narsisti, jonka kanssa valitettavasti jouduin tekemisiin, vaikka en itse uhri ollutkaan, yritti myös manipuloida minua. Täytyy antaa tunnustusta, että taitava oli. Itse en mennyt lankaan, koska tiesin jo, millainen hän on ja olen yhden kerran elämässäni aiemminkin joutunut narsistin kanssa tekemisiin, jolloin luin kaiken saatavilla olevan tiedon, joten osasin odottaakin manipulaatiota.

Koen hyvin valitettavana sen, että narsismiksi nimitetään sellaistakin, mikä sitä ei ole.

Hyvin tyypillistä tämä on eronneilla ja eroavilla pareilla, toinen syyttelee toista narsistiksi vailla perusteita. Samalla vähätellään aidon arsistin uhriksi joutuneet.

Vierailija
33/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muuten samaa, tosin otan kyllä itseeni ikävistä sanoista, siksi olenkin miettinyt jatkaako enää :( Mutta kun näkee sen, että toinen tarttis apua ja rakkautta. Mutta jos itseä ei osaa suojata, niin molemmat (tai ainakin minä) ajavat pöpelikköön, sehän siinä on :( 

Aiempi tapani oli kostaa kaikki pahat sanat takaisin ja silloin on vaara, että toiseenkin sattuu. Olen oppinut tuon kostamisen mallin kotoani. Äidin kanssa ei kertakaikkiaan voinut keskustella millään muulla tavalla kuin räyhäämällä hänelle pahasti takaisn, ja se oli minulle ehkä vahingoittavinta ikinä. Olen oppinut äidin kanssa eläessäni, että oikea tapa saada rakkautta on kärsiä itse. Että ei kukaan ole minua valmis hyväksymään ja rakastamaan ehdoitta, vaan kaikilla on paha olla ja he syytävät sen minuun ja odottavat, että ratkon sen.

Vasta nyt olen alkanut epäillä, ettei se olekaan niin, että mun pitää kärsiä, jotta saisin rakkautta. En silti saa rakkautta, se oivallus ei ole ainakaan vielä tuonut minulle rakkautta, mutta oivalluskin on melko tuore. Odptan mielenkiinnolla, saanko rakkautta ilman kärsimystä. 

Vierailija
34/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että tämä "ystäväsi" ei ole aito narsisti. Hänellä toki saattaa olla narsistisia piirteitä,mutta se ei todellkaaan ole sama asia.

Tölväisemistä harrastavat aika monet. Narsisti ei tölvi, se on jotain paljon pahempaa.

On myös haitallista jos ihmisen haitallisia selkeästi narsistisia piirteitä ei saa pitää narsistisina. Koska jos osaa pitää niitä minä ne ovat, eli narsistisina piirteinä pärjää sellaisen henkilön kanssa varmasti paremmin, kuin että odottaa, että normaalit lainalaisuudet pätevät, kun kerran tyyppi ei ole täysin narsisti. Koska narsismia  tai narsistista käytöstä tai piirteitä on toki eri tasoisia. Kaikki ovat jollainlailla vahingollisia, mutta riippuu ihmisistä, ja heidän omista historioistaan, että kuka vahingoittuu mistäkin.

Kyllä narsistiset kuvaukset sopivat muihinkin haitallisesti toimiviin ihmisiin täysin kuin diagnosoituihin narsisteihin. Näillä ei vain ole tarpeeksi montaa haittaavaa eli varsinaiseen diagnoosiin johtavaa ominaisuutta.

Vierailija
35/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti uhri on uhrin oman mielikuvituksen tuotetta. Yleensä heikkomielinen yksilö kokee uhriutuvansa, jos on mokannut elämässään ja häntä on moitittu kyseisestä asiasta. Monet herkät yksilöt kokevat tulevansa uhreiksi, koska ovat liian häpeissään mokailuistaan. Todelliset narsistit ovat onneksi harvassa. Suomalaiset vain sattuvat olemaan hyvin vittuimaisia toisilleen. Kansanluonne.

Tämä ei pidä paikkaansa. Ilmeisesti olet itse narsistinen henkilö. Teepä oikeutuksen tunnelukkotesti. Saisit varmaan täydet pojot. 

Muistutat kaikilla sanoillasi äitiäni. Toivottavasti et ikinä tee lapsia, tai kotoasi hyvin nopeasti löytyvät ns. kultalapsi ja syntipukki.

Vierailija
36/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Ilmeisesti olet itse narsistinen henkilö. Teepä oikeutuksen tunnelukkotesti. Saisit varmaan täydet pojot. 

Muistutat kaikilla sanoillasi äitiäni. Toivottavasti et ikinä tee lapsia, tai kotoasi hyvin nopeasti löytyvät ns. kultalapsi ja syntipukki.

En saanut yhtään pistettä. Olet huora.

Vierailija
37/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa toki ollakin, mutta harvassa ovat.

Tämä aito narsisti, jonka kanssa valitettavasti jouduin tekemisiin, vaikka en itse uhri ollutkaan, yritti myös manipuloida minua. Täytyy antaa tunnustusta, että taitava oli. Itse en mennyt lankaan, koska tiesin jo, millainen hän on ja olen yhden kerran elämässäni aiemminkin joutunut narsistin kanssa tekemisiin, jolloin luin kaiken saatavilla olevan tiedon, joten osasin odottaakin manipulaatiota.

Koen hyvin valitettavana sen, että narsismiksi nimitetään sellaistakin, mikä sitä ei ole.

Hyvin tyypillistä tämä on eronneilla ja eroavilla pareilla, toinen syyttelee toista narsistiksi vailla perusteita. Samalla vähätellään aidon arsistin uhriksi joutuneet.

Minusta teet ensimmäisessä boldatussa virkkeessä sen, mistä toisessa boldatussa syytät muita. Kuka tietää toisen kärsimysten määrää? Eikä narsisteilla useinkaan ole mitään virallista diagnoosia, kuten ei psykopaateillakaan. He ovat terveen papereilla keskuudessamme.

Vierailija
38/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta teet ensimmäisessä boldatussa virkkeessä sen, mistä toisessa boldatussa syytät muita. Kuka tietää toisen kärsimysten määrää? Eikä narsisteilla useinkaan ole mitään virallista diagnoosia, kuten ei psykopaateillakaan. He ovat terveen papereilla keskuudessamme.

En missään tapauksessa halua vähätellä ketään. Olen joutunut läheltä näkemään, vaikkakaan en omakohtaisesti, mitä aito narsisti voi tehdä kumppanilleen.

Mutta tosiasia on, että liian monet eronneet/eroavat syyttelevät puolisoaan narsisimista. Koska se on muotia. Juuri tämä narsisti-sanan inflaatio saa aikaan sen, että niitä oikeita uhreja ei oteta todesta, saati että ymmärrettäisiin, mitä he ovat joutuneet kokemaan.

Olet oikeassa, että narsistilla ei useimmiten ole diagnoosia, koska omasta mielestään vika ei ole koskaan heissä. Silloinhan ei ole mitään syytä hakeutua mielenterveyspuolelle asiakkaaksi. Uhrit kuitenkin usein päätyvät sinne.

Vierailija
39/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut yhtään pistettä. Olet huora.

Just. Eli kolahti. Jokainen saa pisteitä siinä, mikäli on kuitenkin normaali ihminen, joten et käynyt testiä tekemässäkään.

Vierailija
40/44 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se niin omituista jo narsismi olisi yleistynyt? Katsokaa ympärillenne, pahoinvointi on lisääntynyt.