Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairauspäiväraha B-todistuksella hylättiin, uusi hakemus vai valitus?

Vierailija
26.10.2015 |

Miten kannattaa tehdä? Sain lääkäriltä uuden B-lausunnon. Haenko vain uudestaan sairaslomaa siltä ajalta kuin se hylättiin vai teenkö valituksen?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa sit tietenkään työttömyyspäivärahaa, jos on työpaikka, josta on sairaslomalla, ja 300 päivää sairaslomaa tulee täyteen. Eli ei saa mitään rahaa mistään, jollei ole niin surkea tilanne, että saa toimeentulotukea.

Ketjun jatkaja jatkaa tässä. Eli tilanne on siis tietenkin se, että työsuhde päättyi määräaikaisena jo kuukausia sitten viime vuonna, joten olen käytännössä työtön. Mutta ei ansiosidonnaista ei tietenkään ole haettu, koska sp:n piti jatkua. Tänään ilmoittauduin työnhakijaksi, eli anskaa varmaan alkaa saada jo muutaman viikon sisällä. 

Vituttaa vaan, kun ainakin kolme-neljä tonnia tulee tappioksi, jos tätä sp:tä ei hyväksytä. Sen lisäksi, etten pysty vielä käytännössä mihinkään työhön, kun päivän aikana tulee lähes joka työssä muutaman kilometriä kävelyä.

Vierailija
22/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prkl tässä ei voi muokata viestiä, mutta jatkaja jatkaa vielä. Eli siis tuo anskakin on ongelma, kun en käytännössä voi ottaa vastaa tarjottua työtä. Pitää vain ottaa, jos ihme kävisi, ja sitten joutua sairauslomalle, eihän siinä muu auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muuten ehkä huomasin, että ilmisesti lausunnossa ei ainakaan viimeisin lääkäri ole kertonut, että vaivaa estää yli muutaman kymmenen minuutin kävelemisen. Voisiko tämä olla ongelmana tuossa hylkäämisessä?

Tuskin. Vaikka voisit kävellä vain metrin, en usko että sairaspäivärahalla saisit jatkaa. Sairaspäivärahan maksussa oletuksena on että palaat aiempaan työhösi. Jos se ei ole mahdollista (kuten sulla vaikuttaa olevan), tulee kyseeseen eläke tai eri työ. Vaivasi ei ilmeisesti ile työkyvyttömyyttä aiheuttava, joten kuntoutussuunnitelma ja uusi työ. 

Vierailija
24/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene TÖI-HIN.

Vierailija
25/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai siihen hylkäykseen jokin syy on. Yleisintä on se, ettei sairaus ole sellainen, että se oikeuttaisi etuuteen. Toinen syy voi olla, ettei lausunnosta ilmene riittävän tarkasti, millä tavoin sairaus alentaa työkykyäsi. Kolmas vaihtoehto on, ettei lääkäri ole ottanut kantaa työkykyysi.

Työkyky näin ylipäätänsä on melko monimutkainen juttu, eikä oikeus sairauslomaan ole subjektiivinen.

Minulla hylättiin, vaikka edellinen hakemus hyväksyttiin. Siis sama sairaus ja käytännössä samat perustelut. Tilanteeni ei ollut muuttunut. Myös kuntoutushakemus hylättiin, vaikka tilanteeni oli käytännössä sama kuin edellisen kerran hakiessani. Uskon, että kyse on säästöistä.

Vierailija
26/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuteen hakemukseen tarvitset uuden lääkärinlausunnon, jossa on jotain uutta, mihin vetoat. Näin minulle lääkäri sanoi.

Vierailija
27/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai siihen hylkäykseen jokin syy on. Yleisintä on se, ettei sairaus ole sellainen, että se oikeuttaisi etuuteen. Toinen syy voi olla, ettei lausunnosta ilmene riittävän tarkasti, millä tavoin sairaus alentaa työkykyäsi. Kolmas vaihtoehto on, ettei lääkäri ole ottanut kantaa työkykyysi.

Työkyky näin ylipäätänsä on melko monimutkainen juttu, eikä oikeus sairauslomaan ole subjektiivinen.

Minulla hylättiin, vaikka edellinen hakemus hyväksyttiin. Siis sama sairaus ja käytännössä samat perustelut. Tilanteeni ei ollut muuttunut. Myös kuntoutushakemus hylättiin, vaikka tilanteeni oli käytännössä sama kuin edellisen kerran hakiessani. Uskon, että kyse on säästöistä.

Itse sen sanoit. Tilanteesi ei ole muuttunut sairaspäiväraha-aikana, et siis ole kuntoutumassa työhösi takaisin. Miksi saisit sairaspäivärahaa edelleen? Sairauspäiväraha korvaa ansionmenetystä, joka aiheutuu alle vuoden kestävästä työkyvyttömyydestä. Sen jälkeen joko olet täysin työkyvytön (eläke) tai vaihdat työtä. 

Vierailija
28/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa sit tietenkään työttömyyspäivärahaa, jos on työpaikka, josta on sairaslomalla, ja 300 päivää sairaslomaa tulee täyteen. Eli ei saa mitään rahaa mistään, jollei ole niin surkea tilanne, että saa toimeentulotukea.

Ketjun jatkaja jatkaa tässä. Eli tilanne on siis tietenkin se, että työsuhde päättyi määräaikaisena jo kuukausia sitten viime vuonna, joten olen käytännössä työtön. Mutta ei ansiosidonnaista ei tietenkään ole haettu, koska sp:n piti jatkua. Tänään ilmoittauduin työnhakijaksi, eli anskaa varmaan alkaa saada jo muutaman viikon sisällä. 

Vituttaa vaan, kun ainakin kolme-neljä tonnia tulee tappioksi, jos tätä sp:tä ei hyväksytä. Sen lisäksi, etten pysty vielä käytännössä mihinkään työhön, kun päivän aikana tulee lähes joka työssä muutaman kilometriä kävelyä.

Eikö sosiaali- ja potilasasiamies voisi antaa neuvoja ja auttaa valituksen teossa?

Vierailija
29/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sen sanoit. Tilanteesi ei ole muuttunut sairaspäiväraha-aikana, et siis ole kuntoutumassa työhösi takaisin. Miksi

Minulla ei ollut vielä tuo noin vuosi tullut täyteen, joten olisi pitänyt maksaa.

Vierailija
30/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Kun ilmoittautuu työnhakijaksi työkkäriin, saa työttömyyskorvausta. Tarkistakaa Kelasta.

Vierailija
31/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä jälkimmäinen kyselijä ei ole ilmoittautunut työttömäksi vuoden alusta????  Moni oikeasti sairas on työttömänä, eihän sitä noin vain työllisty. Sitten jos aikoo eläkkeelle tai kuntoutukseen niin s-lomaa. 

Vierailija
32/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä uusi hakemus, koska valituksen käsittely on hitaampaa. Jos on saanut sairauspäivärahaa maksimiajan eli 300 vuorokautta, niin sitten pitää ilmoittautua työnhakijaksi, niin saa työttömyyspäivärahaa. Aina kannattaa pyytää työnantajalta todistus, että ei selviydy nykyisestä työstä, jos Kela on hylännyt hakemuksen.

Tuossa on ongelmana se, että Kela tuntuu hylkäävän nyt ihan kaiken. Ainakin minulle kävi niin. Että onko uudesta hakemuksesta hyötyä, kun hylkäyksen perustelut vain vaihtuvat? Pahoin pelkään, että oikeuteen asti joutuu menemään. Oikeusasiamies saisi kyllä jo puuttua tähän!

Vierailija
33/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sen sanoit. Tilanteesi ei ole muuttunut sairaspäiväraha-aikana,

Minulla ei ollut vielä tuo noin vuosi tullut täyteen, joten olisi pitänyt maksaa.

Siksi se on noin vuosi, että se ei tarkoita kaikilla suoraan sitä vuotta. Kela arvio sairaspäivärahan maksun työsi perusteella ja jos työsi on sellainen että siihen paluun tulisi onnistua lyhyemmässä ajassa kuin maksimiajassa (300 pvää), sitä maksetaan sinulle vähemmän aikaa. 

Vierailija
34/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri osaa kirjoittaa todistuksen niin että Kelan käsittelijä hyväksyy sen. Eli hylkäys voi tosiaan johtua siitä ettei tavallinen lääkäri osaa perustella miksi joku vamma estää työnteon. Jos vaikka lääkärintodistuksessa lukee että potilas on sokeutunut pysyvästi. Kelan mielestä voi edelleen ajaa rekkaa. Jos työterveyslääkäri kirjoittaa että tästä johtuen ei voi ajaa rekkaa kun opaskoira ei jaksa juosta tarpeeksi nopeasti ja jää renkaan alle. 

Lähti vähän lentoon mutta siis työterveyslääkäri.

Vierailija
35/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä sitä päätöstä lääkärille, ja pyydä uusi lausunto, yleensä ongelmana se ettei lausunnossa ole kuvattu sitä toimintakykyä ja työkykyä riittävästi 

ei se riitä että laittaa rastin työkyvytön kohtaan 

lausunto kelaan ja viesti perään että tarkoitatteko päätöstä 

Minulla on juuri tuo ongelma. Lääkäri ei pyynnöistäni huolimatta kuvaa riittävän laajasti työkyvyttömyyttä. Olen julkisen varassa, eikä minulla ole mahdollisuutta vaihtaa lääkäriä (tarvitaan erikoislääkärinlausunto). Tässä sitä tasa-arvoa.

Vierailija
36/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sen sanoit. Ti

Siksi se on noin vuosi, että se ei tarkoita kaikilla suoraan sitä vuotta. Kela arvio sairaspäivärahan maksun työsi perusteella ja jos työsi on sellainen että siihen paluun tulisi onnistua lyhyemmässä ajassa kuin maksimiajassa (300 pvää), sitä maksetaan sinulle vähemmän aikaa. 

Ei ole kyse tuosta, vaan Kelan mielestä olen työkykyinen.

Vierailija
37/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä sitä päätöstä lääkärille, ja pyydä uusi lausunto, yleensä ongelmana se ettei lausunnossa ole kuvattu sitä toimintakykyä ja työkykyä riittävästi 

ei se riitä että laittaa rastin työkyvytön kohtaan 

lausunto kelaan ja viesti perään että tarkoitatteko päätöstä 

Minulla on juuri tuo ongelma. Lääkäri ei pyynnöistäni huolimatta kuvaa riittävän laajasti työkyvyttömyyttä. Olen julkisen varassa, eikä minulla ole mahdollisuutta vaihtaa lääkäriä (tarvitaan erikoislääkärinlausunto). Tässä sitä tasa-arvoa.

Ymmärrän hyvin. Ei sekään kyllä sen enempää tasa-arvoiselta tunnu, että on käyttänyt kaikki säästönsä yksityiseen lääkäriin (ja silti eläkeyhtiöltä tulee mitä sattuu vastauksia hakemuksiin). 

Vierailija
38/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus sinulla on jolta Kela hylkäsi jatkohakemuksen tai miten se estää työnteon?

Luin, että mikään diagnoosi tai sen oireet ei tuo sairaslomaa tai eläkettä, vaan se miten ko diagnoosi vaikuttaa työkykyyn, ja siksi sitä työkyvyttömyyttä pitäisi kuvailla sekä lääkärin että itse, eikä vain niitä oireita.

Akillesjänteen suhteen Kela varmastikin katsoo, että on kykenevä tekemään töitä jossa ei kävellä juurikaan, esim kotoa käsin etätöitä. Sitä Kela ei katso tässä, että onko sellaisia töitä saatavilla vai ei. Joka tapauksessa akilles pitäisi hoitaa kuntoon, mutta terveydenhoidon tilaakin on toki paska. 

Mutta varmasti on myös kyse säästöistä. 

Vierailija
39/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän kans apuja. Itsekin joudun taistelemaan nyt Kelan kanssa ensimmäistä kertaa koskaan 30-vuotisen elämäni aikana. Minulla on paha akillesjännevaiva, joka ei edelleenkään mahdollista pitempää kuin noin 15-20 minuutin yhtäjaksoista kävelyä 2-4 kertaa viikossa, kun työssä olisi kyettävä liikkumaan ainakin 3-6 kilometriä päivässä. Alallani ei ole puhdasta toimistotyötä ja tuo kävelymäärä nyt tulee täyteen lähes missä tahansa työssä. 

B-lausunnosta huolimatta, nyt 2 kuukauden päätöksen odotuksen jälkeen Kela saatana hylkäsi hakemuksen. En enää jaksa tätä, kun tämä akillesvaiva on vetänyt mielenkin ihan alas niin vielä tämä. Mitään rahaa ei ole tullut sitten vuoden lopun. Tilillä enää pari tonnia, joten äkkiä pitää nyt jostain saada rahaa.

Tämä on siis sairauspäivärahan jatko, kun edellinen jakso päättyi vuoden loppuun. Edellinen jakso alkoi työssä, kun liikkuminen kävi kipujen vuoksi mahdottoma

Pyörätuolit on keksitty. Niitä käyttää ne, jotka ei pysty kävelemään.8

Vierailija
40/48 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akillesjänteen suhteen Kela voi katsoa, että jos ei pysty nykyiseen työhönsä sen takia, täytyy hakeutua uudelle alalle esim ammatillisen kuntoutuksen kautta. Vai onko oletettavaa, että vamma paranee sairaslomalla?