Miten kestätte lasten tylsyyttä?
Lapsinerot ja pikkuvanhat viikarit poislukien lapset ovat kammottavan tylsiä. Vauvat, taaperot ja pikkulapset eivät osaa juuri mitään. Lapset haluavat katsoa samoja leffoja uudelleen ja uudelleen, kysyvät tyhmiä kysymyksiä, kertoa jollottavat yhdentekeviä tarinoita ilman mitään pontta, keskustelevat huonosti ja pelaavat hyvin rajoittuneita pelejä. Ajan viettäminen ja vuorovaikutus lasten kanssa on monotonista ja hajottavaa.
Te, jotka vietätte paljon aikaa lasten kanssa: miten kestätte lasten tylsyyttä? Onko teillä joitakin strategioita, joiden avulla selviätte tilanteesta?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukulaislapsia ja ystävien lapsia, joiden kanssa tulee vietettyä aikaa, koska haluan viettää aikaa heidän vanhempiensa kanssa. -ap
Miksi vietät aikaa vanhempien seurassa jos tylsistyt heidän seurasssaan kuitenkin? Mä edelleen kehottaisin keskittymään niihin mielenkiintoisiin keskusteluihin ja sivuuttamaan ne jotka ei tunnu mielenkiintoisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kehotankin sitten sinua välttämään olemista ja keskusteluja ihmisten kanssa jotka esittävät kysymyksiä jotka koet tylsinä olivat he sitten lapsia tai jonkun muun ikäisiä. Elämä on valintoja, miksi valita asioita jotka kokee tylsiksi.
Tämä taisikin olla ensimmäinen kunnollinen vastaus aloitukseni kysymykseen. Asia on tietysti juuri näin: kannattaa välttää tylsää seuraa ja suosia mielenkiintoista. Juuri tällä tavalla menettelenkin. Lasten seuran välttely on vain sosiaalisesti vaikeampaa kuin aikuisten. Minulla on sukulaislapsia ja ystävien lapsia, joiden kanssa tulee vietettyä aikaa, koska haluan viettää aikaa heidän vanhempiensa kanssa. -ap
Niin? Silti jaksoit vängätä monta sivua siitä miten lapset on tylsää seuraa ja sitten kun joku sinulle kertoo sellaisen itsestäänselvyyden että kannattaa vältellä tylsää seuraa niin sitten kerrot menetteleväsikin juuri tuolla tavalla. Eli mikä se sinun ongelmasi oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, sen sijaan kysyin, MIKSI se on märkää. Enkä tiedä vieläkään :)
Tuossa antamassani linkissä se selitettiin mielestäni riittävän yksinkertaisesti. -ap
Siis..? Mikä kohta siinä? Siinä määriteltiin märkyys? Mutta miksi se tuntuu märältä, kun jotain haihtuu? En mä ainakaan tiedä. Vesi on siis märkää, koska se tuntuu märälle? Ei se minulle riitä vastaukseksi :) Koska vaaditaanko olla nisäkäs, että se tuntuu märälle? Koneelle vesi ei ole märkää, ehkä? Vai onko?
Täh? Lapset ovat hyvin älykkäitä ja luovia. <3
Pitääkö joku muukin ap:tä tavattoman tylsänä? Nää on just näitä tyyppejä, joille maailma avautuu vain sillä yhdellä ainoalla tavalla ja se on just sen tyypin oma tapa. On aivan sama vaikka esittäisimme minkälaisia totuuksia lasten juttujen mielenkiintoisuudesta, tää vastaa aina, että "mä en koe tuota mielenkiintoiseksi" :-) En oikein edes ymmärrä, miksi ap täällä mitään kyselee, kun on jo valmiiksi päättänyt, ettei kiinnosta...
Veden märkyys kertoo ehkä nisäkkään aisteista, ei vedestä sinänsä? Mutta mua kiinnosti, miksi VESI ON märkää!! Eli ehkä se ei ns. ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kehotankin sitten sinua välttämään olemista ja keskusteluja ihmisten kanssa jotka esittävät kysymyksiä jotka koet tylsinä olivat he sitten lapsia tai jonkun muun ikäisiä. Elämä on valintoja, miksi valita asioita jotka kokee tylsiksi.
Tämä taisikin olla ensimmäinen kunnollinen vastaus aloitukseni kysymykseen. Asia on tietysti juuri näin: kannattaa välttää tylsää seuraa ja suosia mielenkiintoista. Juuri tällä tavalla menettelenkin. Lasten seuran välttely on vain sosiaalisesti vaikeampaa kuin aikuisten. Minulla on sukulaislapsia ja ystävien lapsia, joiden kanssa tulee vietettyä aikaa, koska haluan viettää aikaa heidän vanhempiensa kanssa. -ap
MIten tämä on vastaus kysymykseesi?
Kysymys kuului "miten". Eli premissinä on, että olet lasten kanssa esim. työsi puolesta.
Vähän sama kuin kysyisi, miten kestää oliivien kammmottavan maun. Kai ensimmäinen ajatus, on että älä syö oliiveja.
Kysymys pitää kuitenkin sisällään olettamuksen, että niitä syystä tai toisesta on syötävä. Koska miksi kukaan kysyisi moista, jos asia on hoidettavissa vain sulkemalla asia pois elämästä.
Haa, vesi ei (ehkä) olekaan märkää, me vain aistimme sen niin!!
Miksei äiti vastannut näin? :)
(Mutta mitä vesi sitten on? H2O:ta!?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 3,5v pohti että miksi sanotaan että kuolleet menee taivaaseen kun hän on nähnyt että ne laitetaan maan alle.
Kolmi- ja puolivuotiaasi käsittelee maailmaa hyvin konkreettisesti, ja se tuottaa välillä tällaisia hassutuksia, kun niillä yritetään saada kiinni abstrakteista ilmiöistä. Kyse ei kuitenkaan ole sinänsä mistään syvällisestä ajatuksesta vaan käytettyjen kognitioiden riittämättömyydestä.
Näitä vahinkoaforismejakin sattuu kuitenkin aika harvoin. Ne vain muistetaan paremmin kuin se yhdentekevä puhetulva. -ap
No mutta sillä on väliä, nämä on juuri niitä juttuja joiden takia lasten seurassa EI OLE TYLSÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin tylsyys taitaa olla sun asenteessas. Olet vain päättänyt, että kaikki lapset on tylsiä. Mitä niitä siis kuuntelemaankaan.
Minä sanon rehellisesti oman mielipiteeni. En pitänyt varsinkaan pikkulapsiajoista, enkä edes taapero- tai teinivaiheestakaan. Nyt lapseni ovat aikuisia ja ihan parhaita. Kai tein sitten jotakin oikein. Olenko huono ihminen, jos en erityisesti pidä lapsista?
Vierailija kirjoitti:
(Mutta mitä vesi sitten on? H2O:ta!?)
Mitä H2O on? Miksi se on?
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon rehellisesti oman mielipiteeni. En pitänyt varsinkaan pikkulapsiajoista, enkä edes taapero- tai teinivaiheestakaan. Nyt lapseni ovat aikuisia ja ihan parhaita. Kai tein sitten jotakin oikein. Olenko huono ihminen, jos en erityisesti pidä lapsista?
Lisään vielä, että älyllisyys on jotenkin se pointti. Tarve keskustella ja ymmärtää muutakin kuin muumeja. Ja kyllä lapset ovat kivoja, itsekihän olen ollut, kai ihan kiva:).
Vierailija kirjoitti:
Ja liittyy tähän keskusteluun miten?
Olet joo... huono ihminen, senhän tietysti halusit kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko asiat joista ei erityisemmin pidä tylsiä?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö joku muukin ap:tä tavattoman tylsänä? Nää on just näitä tyyppejä, joille maailma avautuu vain sillä yhdellä ainoalla tavalla ja se on just sen tyypin oma tapa. On aivan sama vaikka esittäisimme minkälaisia totuuksia lasten juttujen mielenkiintoisuudesta, tää vastaa aina, että "mä en koe tuota mielenkiintoiseksi" :-) En oikein edes ymmärrä, miksi ap täällä mitään kyselee, kun on jo valmiiksi päättänyt, ettei kiinnosta...
En pidä! Kerrankin keskustelu, jossa ei pohdita kissan nimeä, viikon ruokalistaa ym. Sai aikaan vähänkin älyllisemmän keskustelun täällä. Sen nimittäin on harvinaista.
No lapset nimenomaan ei oo tylsiä. Mä toivoisin elämääni vähän enemmän tylsyyttä. Lapset varmasti tuntuvat tylsiltä, jos ei ole itsellä yhtään näkemystä tai halua ajatella asioita eri kanteilta. Mun mielestä lasten kysymykset just on tosi kiinnostavia, koska ne tulevat niin eri näkökulmista kuin aikuisen. Samoin lasten tarinat on kiinnostavia, koska niissä voi nähdä erilaisia kerroksia: vaikutteita kirjoista, lastenohjelmista, eri ihmisiltä, omasta mielikuvituksesta - ja sitten jostain, mitä jungilaisittain kutsuttaisiin arkkityypeiksi.
-
Varmasti lapset keskustelevat huonosti, jos heidan kanssaan keskustellaan huonosti. Mä keskustelen vanhemman lapseni (4 v.) kanssa usein automatkoilla pitkiä keskusteluja esim. biologiasta, anatomiasta ja kuolemasta. Ja lapseni ei ole mikään pikkuvanha lapsinero (ei niissäkään mitään vikaa!).
-
Tää ketju on joko tylsän ihmisen avaama tai osa tätä velaprovomeininkiä. Tylsät ihmiset ovat just semmoisia, että asioiden pitää sopia just heidän kiinnostuksenkohteisiinsa, jotta se on mielekästä. He eivät halua oppia mitään tai muuttaa omaa ajatteluaan millään tavalla.
"Vesimolekyylit ottavat vuoroin toisistaan kiinni ja päästävät taas irti, ja vasta lämpö saa ne päästämään täysin irti toisistaan. Tällöin vesi haihtuu. "
Haihtuuhan vesi pakkasellakin.
Lasten kanssa on kiva jutustella, jos on itse tylsämielinen. Äitiysaikoinahan naiset taantuvat älyllisesti muutenkin.
Muistutan, että wt-mammojen keskustelunaiheet aikuisten kanssa ovat hyvin konkreettisia: Onko kaljaa jäljellä? Kuka on pannut ketä? Milloin Motonet menee kiinni? Ketä inhoat eniten Paratiisihotellissa? Silloin lasten kanssa keskustelu on kiinnostavaa. Toista on menestyneillä, koulutetuilla äideillä, jotka ovat tottuneet keskustelemaan sivistyneesti ja monipuolisesti. He kaipaavat muutakin kuin 3-vuotiaan seuraa.
Musta on virkistävää vastailla lapsen miksi-kysymyksiin. On myös kiinnostavaa seurata lapsen leikkijä ja tapaa, jolla yhdistelee oppimiaan asioita ja käyttää mielikuvitusta. En silti kiellä etteikö lapsen seurassa välillä olisi tylsääkin, varsinkin jonkun alle 1-vuotiaan kanssa, joka repii riemunsa jostain helistimestä tai palikasta eikä edes keskustele vielä ;), mutta silloin kannattaa lyöttäytyä yhteen muiden äitien ja lasten kanssa, että saa aikuistakin juttuseuraa.