Paljonko UK:ssa tai USA:ssa maksaa terveellinen perusruoka?
Olen katsonut inhoten Youtubesta lasten ylipainoa koskevia dokkareita, joissa vanhemmat syöttävät skeidaa muksuilleen "koska ei ole varaa kasviksiin". Paljonko noissa paikoissa maksaa tavalliset raaka-aineet, esim. pakastevihannekset, marinoimaton liha jne.? Asun itse Suomessa, mutta paikkakunnalla, jossa on surkea valikoima ruokakaupoissa ja maksan siis keskivertoa enemmän ruoastani. On hankala uskoa, että joku jättikokoinen pitsa tai viisi kebab-annosta olisi jotenkin edullisempaa kuin vaikkapa paistettu liha ja kasvikset tms.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessakin monet sanoo, ettei ole varaa syödä terveellisesti.
Ja sekin on vaan ihan omista valinnoista kiinni. Kun ostaa kausivihanneksia, juureksia ja hedelmiä, korvaa lihan kasvisproteiinilla ja käyttää täysjyvätuotteita, pääsee jo pitkälle.
Itse tein tuossa viime viikolla ison kattilallisen pataruokaa (vihanneksia, tomaattimurskaa, soijaproteiinia, kaurakermaa) jonka ainekset tulivat maksamaan 7-8 euroa. Tuosta sitten söin lähemmäs 10 kertaa.
Haluan syödä lihaa.
Ja saada syövän.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa aloitukseen liittyen tietää, että millaista on p-amerikkalainen tai englantilainen valmistettu arkinen perusruoka? Onko esim. niinkuin lasagne- tai makaronilaatikkotyyppisiä ruokia noissa maissa?
Englannissa olen asunut, ja täytyy sanoa että sen perusteella englantilaisen keittiön paska maine ei ole ihan tuulesta temmattua. Tavallisen arkiaterian prototyyppi voisi olla vaikka sellainnen, että lautasella on pari kolmioksi leikattua valkoisen paahtoleivän palaa, tomaattikastikkeessa olevia valkopapuja suoraan tölkistä ja jokunen leikkele tai muu liharuoka. Usein ihmiset myös hakivat joko ravintoloista tai pakastealtaasta etnistä ruokaa, esim. curryt olivat suosittuja. Samoin tietysti fish'n'chipsit ja hampurilaisateriat.
Ja tosiaan kuten tässäkin ketjussa on mainittu, lounaat jopa lapsilla kouluun olivat usein tyyliin jotain ihme pekoninmakuisia chipsejä, limsaa ja karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa aloitukseen liittyen tietää, että millaista on p-amerikkalainen tai englantilainen valmistettu arkinen perusruoka? Onko esim. niinkuin lasagne- tai makaronilaatikkotyyppisiä ruokia noissa maissa?
Englannissa on saman tyyppisia ruokia kuin Suomessakin. Esimerkiksi shepherd's pie (eli jauhelihaa ja perunamuussia), erilaiset keitot, pasta ruoat (kuten pasta bolognese), kanaa ja riisia yms. ovat suhteellisen tavallista ruokaa. Kaupassa myydaan marinoituja lihoja aika harvakseltaan, ihmiset maustavat ne itse. Tosin grilli-kaudella (eli kesalla) marinoituja grillattavia lihoja loytyy.
Isommissa paikoissa on ihmisia niin monelta puolelta maailmaa, etta ruokavaliotkin ovat sitten monipuolisia (eli ns. "tyypillista" ruokaa on ehka vaikea nimeta).
Tosi paljon on tuollaisia take away paikkoja (erityisesti lounas take away), joissa valmiita juttuja voi ostaa (esim. sushia, erilaisia salaatteja, lampimia voileipia, keittoja jne.), mutta kuten aiemminkin mainitsin, hintaa nailla yleensa on £5.00 ylospain. Nuo halpis voileipa diilit on sitten asia erikseen...
Vierailija kirjoitti:
pakastealtaasta etnistä ruokaa, esim. curryt olivat suosittuja.
Mitä tällaisessa curry-annoksessa on? Sekaisin riisiä ja jotain lihaa kastikkeessa?
USAssa on jokaiselle jotain. Viiden kilon sakki perunoita sita tarvitsevalle tai sitten valmiiksi kuoritut perunat ja muut keittovihannekset paketissa sille joka haluaa tehda keittoa nyt mutta ei niita perunoita ja vihanneksia muuten tarvitse.
Liha on marinoimatonta, ei menisi kaupaksi hunajamarinoitu suikale intialaiselle, kiinalaiselle, meksikolaiselle jne. perheenemannalle.