Asun pienessä yksiössä, vuokra liian kallis
Olen pitkäaikaistyötön, juuri pudonnut työmarkkinatuelle. Asun kaupungin huonomaineisella alueella Saton 25 m2 yksiössä, jossa vuokra on yli 800 €. Sossu sanoi, että tämä on liian kallis. Mihin ihmeeseen voin muuttaa, kun kaupungin vuokrakämppääkään en ole saanut, vaikka hakenut monta vuotta kaikilta alueilta juuri siksi, kun nykyinen on työttömälle liian kallis? Olen käynyt yksityisten näytöissä, joissa alle 650 € vuokra, mutta mistään en ole saanut asuntotarjousta, koska kukaan ei halua työtöntä vuokralaiseksi. Aina niihin valitaan joku työssäkäyvä. On todella väärin, että työttömät joutuvat maksamaan liian suuria kiskurivuokria selkänahoistaan samaan aikaan, kun työssäkäyvät saavat asua kaupungin halvoissa vuokra-asunnoissa.
Kommentit (50)
Hei, olen kiinteistö välittäjä ja autan mielelläni sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vuokranantajat suosii sossun asiakkaita. Se on varmin maksaja.
En kyllä vuokraisi sossun asiakkaille mitään.
T vuokraisäntä.
Miksi et?? Meillä ollut sijoitusasunnoissa sossun asiakkaita, ja ovat ihan ilman omaa syytä joutuneet ko tilanteeseen. Sossu maksanut heidän vuokraansa, kun eivät ole itse kyenneet. ei ole mitään valittamista heistä.
Itsekin voi joskus tulla köyhäksi. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois sieltä. Asun kaksi vuotta sitten peruskorjatussa 55 neliöisessä kaksiossa. Vuokra 650e. Helsingin rautatieasemalle pääsen alle tunnissa, kävelymatkaa tuosta ajasta noin 10min. Asun Lahden keskustassa. Nään kavereita stadissa, heillä kestää yleensä kauemmin tulla kotoaan esim. Kamppiin kuin minulla vaikka asuvat Helsingissä.
Jos on työt helsingissä niin ei ole mitään järkeä muuttaa Lahteen, vaikka vuokrassa säästäisi parisen sataa, koska se säästö menee jo noihin matkakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Pakko asua siellä missä on mahdollisuus työllistyä tai kouluttautua. Terveisin eräs landelta Helsinkiin opintojen perässä muuttanut, alaani ei voi opiskella missään muualla Suomessa. Itkettää toki maksaa nämä vuokrat, opintolainaa on pakko nostaa koko ajan maksimimäärä ja käydä sen lisäksi töissä.
Onko käynnyt mielessä Järvenpää, Kerava tai Tuusula? Matkaa Hesaan n.30min. bussilla (junalla nopeammin) ja säästää vuokrassa samankokoisesta asunnosta 100-300 €/kk.
Itse olen sinkku ja asun kaksiossa, vuokra 1100 eli suhteessa tuloihin älyttömästi. Asunnoista on kilpailu ja lemmikin kanssa on otettava kalliimpiakin jos halvempaa ei saa. Itse laskin että jo Espooseen muutto nostaisi matkakulujani n 150e kuukaudessa eli säästö vuokrassa voi kostautua muualla. Olen kyllä töissä, mutta olen eri asuinpaikkoja vertaillut.
Itse tein sellaisen ratkaisun, että muutin pois Helsingistä jäätyäni sairaslomalle (ja myöhemmin kuntoutustuelle). En ole katunut; vuokrani alkaa nyt nelosella vaikka läheltä menee juna Helsinkiin 25 minuutissa, ja palvelut ovat itseasiassa täällä paremmat kuin entisessä kunnassa.
Muuta toiselle alueelle... Töissäkään kun et ole.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on pienempi kehyskunnissa, vielä pienempi jossain Lahdessa. Junamatkat myös maksavat niin paljon, että ei tule välttämättä halvemmaksi muuttaa kauas. Junamatkoihin tai matkakorttiin sossu ei myönnä tukea, vaan ne pitää kattaa perusosasta. Samoin muuttokustannukset tulevat kalliiksi. Lemmikkieläimen takia työmatkat eivät myöskään saisi venyä liian pitkiksi. Rakkaasta lemmikistäni en luovu, eikä ole ketään, joka sen voisi ottaa hoitoonkaan. Ap
Esim. Keravalla sossun normi yksiön hinnalle ei ole kuin reilu viitisenkymppiä vähemmän mitä Helsingissä. Ei kannata olla noin ennakkoluuloinen!
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen nainen. Isäni on kuollut, äitini asuu itsekin pienessä vuokra-asunnossa enkä ole sinne tervetullut.
Kimppakämppää olen miettinyt. Asuin aikoinaan opiskeluajat solussa. Ei se mitään mukavaa ollut, kun kämppikset valittivat milloin mistäkin, etten siivoa tarpeeksi tai että musiikki on liian lujalla tai että laulan liian kovalla äänellä, tai että olen liian pitkään suihkussa jne. Minulla on myös lemmikkieläin, joten sekin rajoittaa.
Olen tutkinut, että Kela maksaa asumistukea kimppahuoneeseen vain 80 % 340 €:stä. Eli asumistuki olisi vielä pienempi. Ei siis kannata taloudellisestikaan.
Auttaako sossu asunnon löytämisessä puolen vuoden jälkeen? Joskus kun olen yrittänyt saada apua sosiaalivirastosta asunnon löytämiseen, kun olin jäämässä asunnottomaksi, he antoivat vain listan vuokrayhtiöistä. Mitään apua ei saanut.
Tylsä, huomiohakuinen provo. Sori.
Asumistuki on pienempi kehyskunnissa, vielä pienempi jossain Lahdessa. Junamatkat myös maksavat niin paljon, että ei tule välttämättä halvemmaksi muuttaa kauas. Junamatkoihin tai matkakorttiin sossu ei myönnä tukea, vaan ne pitää kattaa perusosasta. Samoin muuttokustannukset tulevat kalliiksi. Lemmikkieläimen takia työmatkat eivät myöskään saisi venyä liian pitkiksi. Rakkaasta lemmikistäni en luovu, eikä ole ketään, joka sen voisi ottaa hoitoonkaan. Ap