5-vuotias eskari.Nyt näen kotihoidon tulokset!
Meillä lapset olleet kotihoidossa aina.Poika ollut tarhassa puoli vuotta pienenä.Nyt eskarissa oli "kehityskeskustelu" ja on selvää miten kotihoito on vaikuttanut?Ei osaa esim. tehdä tehtäviä..(piirrä niin monta palloa kuin numero kertoo)..ei vaan tajua tuollaisista tehtävien teosta mitään.:) Ja kaverisuhteiden solmiminen taitaa olla vähän niin ja näin,ei oikein keksi miten homma toimii.
Toisaalta poika on todella avoin ja iloinen.Puhuu kirjavalla kielellä ja sillä on hauskat jutut (jotka miellyttävät nimenomaan aikuista).Osaa myös perustella tekemisiään.
On kinkkistä,olisi ehkä pitänyt käydä joskus edes jossain perhekerhossa..no nyt koitetaan pienempien kanssa..että tuleeko niistä tuon kummempia..
Mitä mieltä olette?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä se täytyisi vaan äidin ottaa nyt vähän itseään niskasta kiinni ja viedä noita kerhoon ja muihin touhuihin..on vähän kiinni mun kaavoihin kangistumisesta ja en oikein itse välittäsi lähteä..olisin mielummin pihassa haravoimassa kuin istumassa jossain mamma rivissä..
Eihän kaikissa kerhoissa tarvitse vanhemman olla mukana. Voisi jopa olla hyvä mennä sellaisiin kerhoihin, joissa täytyy selvitä pari tuntia ilman äitiä.
Tuskin on kotihoidon syy vaan syy on ettet ole opettanut lapselle mitään järkevää tai lapsesi on tyhmempi kuin muut.
Meillä tyttö puhui täysillä 1,5v ja 2v osasi numerot, kirjaimet ja värit koska oli niistä tosi kiinnostunut. Lukemaan oppi kuitenkin "vasta" 5v. Tyttö oli ja on myös tosi liikunnallinen ja sosiaalinen koska on alunperinkin luonteeltaan sellainen.
No mut siinä on just se että kokeilin sitäkin ja meillä täytyy kuitenkin lähteä autolla niihin kerhoihin..pakkaan muut kolme mukaan ja bien yhden kerhoon 2 tunniksi ja kohta haetaan..pakkaan kolmea muuta autoon ja takaisin niin ei oikein pelitä..toisekseen nuoremmat haluaisivat isosiraruksen matkaan ja inhottavaa sanoa että sinä et nyt pääse..meillä täällä ainakin kerhot yli kolme vuotiaille..
Alakoulun pitkäaikaisena luokanopettajana (jään parin vuode kuluttua eläkkeelle) olen tehnyt seuraavia havaintoja.
Päiväkotitaustaiset ovat rohkeampia, äänekkäämpiä ja usein "akateemisilta" taidoiltaan kehittyneempiä. Jälkimmäinen voi tietysti johtua, että matalissa sosiaaliluokissa lapset hoidetaan useammin täyäsin kotona kuin ylemmissä luokissa.
Kotona hoidetut voivat olla hyvin "vauvamaisia" tullessaan, eivät osaa oikein pukeutuakaan välitunnille esim. Verbaalinen kehitys kuitenkin on usein huimasti edellä ikätasoa. Tämä juontaa juurensa tietysti aikuisen jakamattomaan aikaan kotona. Kotilapset osaavat myös olla usein hienotunteisempia suhteessa muihin. Eivät möläyttele ihan kaikkea ja antavat toisille tilaa.
Korostan, että poikkeuksia on toki kumpaakin suuntaan paljon. Mutta tällainen yleishavainto, joka on tehty ilman mitään tieteellisiä työkaluja. Ikäluokkani kollegat ovat paljolti samaa mieltä, kun näitä keskusteluja on käyty.
Nuo on semmosia juttuja mitkä lapsi kyllä oppii nopeasti ja varmasti keväällä hänellä on jo paljon ystäviä ja on sosiaalisesti taitava :) Tollaset pallon piirtelyt musta kuuluukin oppia vasta eskarissa. Ei hätää.
Käykää pienempien kanssa vaan ihmeessä perhekerhoissa :) Me ollaan käyty nyt 2v9kk tytön kanssa avoimessa päiväkodissa 2 kertaa viikossa ja olen tykännyt tosi kovasti. Tyttö on vieläkin (joulusta asti käyty ja kesällä treffailtiin omatoimisesti kerran viikossa saman porukan kanssa) vähän yksikseen viihtyvä, ja sivusta tarkkailija mutta kyllä hänestä huomaa että nauttii siellä. Hän vaan on luonteeltaan sellainen, eikä toisaalta ton ikäiset yleensäkkään pahemmin vielä muiden lasten kanssa leiki. Tyttärelläni on kyllä 2 kaveria jotka on tuntenut ihan pienestä pitäen, joiden kanssa leikkii.
Avoimessa on musta ihanaa kun sielä on vähän erilaisia leluja kuin kotona. Omat lelut kyllästyttää nopeasti ja kokoajan saisi olla hankkimassa uusia leluja ja pelejä mutta avoimen leluihin ei kyllästy. Sielä on kivoja askartelujuttuja sekä lauluhetkiä mitä ei tulisi yksinään välttämättä järjestettyä. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Alakoulun pitkäaikaisena luokanopettajana (jään parin vuode kuluttua eläkkeelle) olen tehnyt seuraavia havaintoja.
Päiväkotitaustaiset ovat rohkeampia, äänekkäämpiä ja usein "akateemisilta" taidoiltaan kehittyneempiä. Jälkimmäinen voi tietysti johtua, että matalissa sosiaaliluokissa lapset hoidetaan useammin täyäsin kotona kuin ylemmissä luokissa.
Kotona hoidetut voivat olla hyvin "vauvamaisia" tullessaan, eivät osaa oikein pukeutuakaan välitunnille esim. Verbaalinen kehitys kuitenkin on usein huimasti edellä ikätasoa. Tämä juontaa juurensa tietysti aikuisen jakamattomaan aikaan kotona. Kotilapset osaavat myös olla usein hienotunteisempia suhteessa muihin. Eivät möläyttele ihan kaikkea ja antavat toisille tilaa.
Korostan, että poikkeuksia on toki kumpaakin suuntaan paljon. Mutta tällainen yleishavainto, joka on tehty ilman mitään tieteellisiä työkaluja. Ikäluokkani kollegat ovat paljolti samaa mieltä, kun näitä keskusteluja on käyty.
Matalissa sosiaaliluokissa?Taitaa "luokanopettaja" olla oikein kunnon oikeistolainen?
Jos perheessä neljä lasta ei oikein ole viisasta viedä niitä tarhaan jos jotenkin muutenkin onnistuu..maksaa kuitenkin noin 600 euroa kuussa..
Ja meillä poika on ainakin niin suorasanainen kuin olla ja vaan voi..ei tippaakaan hienotunteinen..iloinen ja kiltti mutta todella suorasukainen.ap.
Pakollinen tie? Yhteiskuntanne on mustavalkoinen. Loppujen lopuksi samoja klovneja koko joukko.
Meillä vain kotihoidossa ollut lapsi oppi lukemaan 4-vuotiaana ja nyt koululaisena on luokkansa parhaita lähes kaikessa. Toinen lapsi, joka ollut myös vain kotihoidossa, on tällä hetkellä eskarissa. Juuri oli hänen "vanhempainvartti"-keskustelunsa open kanssa ja opettaja kehui häntä todella eteväksi ja ihmetteli, kun hän aina tuntuu osaavan kaiken heti.
Että ei se ihan itsestäänselvästi niin mene, että kotihoidosta tulee jälkeenjääneitä lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Nuo on semmosia juttuja mitkä lapsi kyllä oppii nopeasti ja varmasti keväällä hänellä on jo paljon ystäviä ja on sosiaalisesti taitava :) Tollaset pallon piirtelyt musta kuuluukin oppia vasta eskarissa. Ei hätää.
Käykää pienempien kanssa vaan ihmeessä perhekerhoissa :) Me ollaan käyty nyt 2v9kk tytön kanssa avoimessa päiväkodissa 2 kertaa viikossa ja olen tykännyt tosi kovasti. Tyttö on vieläkin (joulusta asti käyty ja kesällä treffailtiin omatoimisesti kerran viikossa saman porukan kanssa) vähän yksikseen viihtyvä, ja sivusta tarkkailija mutta kyllä hänestä huomaa että nauttii siellä. Hän vaan on luonteeltaan sellainen, eikä toisaalta ton ikäiset yleensäkkään pahemmin vielä muiden lasten kanssa leiki. Tyttärelläni on kyllä 2 kaveria jotka on tuntenut ihan pienestä pitäen, joiden kanssa leikkii.
Avoimessa on musta ihanaa kun sielä on vähän erilaisia leluja kuin kotona. Omat lelut kyllästyttää nopeasti ja kokoajan saisi olla hankkimassa uusia leluja ja pelejä mutta avoimen leluihin ei kyllästy. Sielä on kivoja askartelujuttuja sekä lauluhetkiä mitä ei tulisi yksinään välttämättä järjestettyä. Suosittelen!
Juu täytysi vaan malttaa lähteä..ihan oikeassa olet että tekisi hyvää niin monella tavalla.Ettei tulisi noista muistakin niin kovin pikkuvanhoja.:)
Vierailija kirjoitti:
Meillä vain kotihoidossa ollut lapsi oppi lukemaan 4-vuotiaana ja nyt koululaisena on luokkansa parhaita lähes kaikessa. Toinen lapsi, joka ollut myös vain kotihoidossa, on tällä hetkellä eskarissa. Juuri oli hänen "vanhempainvartti"-keskustelunsa open kanssa ja opettaja kehui häntä todella eteväksi ja ihmetteli, kun hän aina tuntuu osaavan kaiken heti.
Että ei se ihan itsestäänselvästi niin mene, että kotihoidosta tulee jälkeenjääneitä lapsia...
No eihän nyt kukaan jälkeenjääneistä ole puhunut?Pruu ja soo..rauhoituhan vähän!!
En missään nimessä sanoisi lastani jälkeen jääneeksi että kiitos vain!
Vierailija kirjoitti:
Miten mun on jotenkin vaikea uskoa, että tämä teksti ois 60-vuotiaan ammattilaisen kirjoittama. Jotenkin odottaisi tällaiseen tekstiin tuossa asemassa olevalta ihmiseltä erilaisia termejä, analyyttisempaa otetta ja muutenkin vähän erityyppistä ulostuontia. Tuliko muille tällainen olo?
On kotihoitoa ja kotihoitoa. Minä olin kotona kouluikäiseksi asti, asuttiin korvessa ja eka koulupäivänä näin ensimmäisen kerran enemmän kuin kaksi samanikäistä kerrallaan. Toisilla oli bestikset, mulla oli kirjastoautonsetä.
Hyvin mä koulussa pärjäsin mutta vielä aikuisena on tukalaa tiimityö ym koska sitä hemmettiähän tämä elämä nykyään on.
että en olisi teidän kotihoidosta huolissaan. Olet kuitenkin viettänyt lapsen kanssa aikaa kun esim osaat kertoa hänen luonteestaan ja persoonastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mun on jotenkin vaikea uskoa, että tämä teksti ois 60-vuotiaan ammattilaisen kirjoittama. Jotenkin odottaisi tällaiseen tekstiin tuossa asemassa olevalta ihmiseltä erilaisia termejä, analyyttisempaa otetta ja muutenkin vähän erityyppistä ulostuontia. Tuliko muille tällainen olo?
Opettajat on ihan tavallisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teksti on sovitettu tarkoituksella siten, ettei ole kovin "ammattimainen". Sellainen ilmaisu ei minusta tällä foorumilla ole kovin hedelmällinen. Myös kovin kattavan analyysin tekeminen vaatisi sivukaupalla pohdintaa. Eli tämä oli tällianen hyvin pinnallinen, kevyt kannanotto.
Mutta voitte toki kysyä minulta tarkennuksia kyllä. Ja huomatkaa, milloin koulutukseni on ollut. Nykyään on aivan eri kriteerit. Toki olen kurssitettu moneen kertaan erinäisin täydennysseminaarein ym., mutta pohja on aivan erilainen kuin vastavalmistuneilla nuorilla opeilla. Puolensa ja puolensa... jotkut heistä eivät osaa edes yhdyssanoja. Tämä on totta!
Lasten tarhaamisesta on tuskin missään kehitysvaiheessa mitään hyötyä. Niin kauan kun varhaiskasvatukseen suhtaudutaan lapsien tarhauksena vanhempien työn ajaksi, on aivan tuurista kiinni, pääseekö lapsi sellaiseen päiväkotiin, jossa koitetaan selvitä lapsiryhmän kanssa päivästä toiseen, vai sellaiseen, jossa tavoitteena on todella tehdä lasten päivistä hyviä ja kehittäviä. Jälkimmäinen edellyttää henkilökunnan koulutuksen lisäksi laajempaa asennemuutosta koko yhteiskunnassa.
Ap, hyvä että mietit sitä, millaiset asiat olisivat voineet edistää lapsesi kehitystä kotihoidossa. Kuulostaa myöskin hyvältä, että esikoulussa on kiinnitetty huomiota sellaisiin asioihin, joissa lapsesi tarvitsee juuri nyt harjoitusta. Näin voitte harjoitella niitä kotonakin.
Lto ei yleensä kerro lapsenne pulmista siksi, että haluaisi arvostella lastanne tai teitä vanhempana. Lasten kehitystä ja toimintaa havainnoidaan, jotta Lto voi suunnitella sellaista toimintaa, joka on mielekästä ja kehittävää juuri sen ryhmän lapsille. Varhaiset vuodet ovat ihmisen kehityksen kannalta kaikkein tärkeimmät, joten ei ole lainkaan yhdentekevää, millaisessa kehitysympäristössä ne viettää.
T. Varhaiskasvatustieteen opiskelija, joka toivoisi, että ei valmistuisi lastentarhanopettajaksi, vaan esim. varhaiskasvatuksen opettajaksi. Lasten tarhaajaksi en suostu.
Kotihoidon " tuloksia" :) et voi millään arvioida ennen koulun loppumista. Se miten koulunkäynti ja sosiaaliset taidot kehittyvät, ovat nähtävissä kunnolla vasta vuosien päästä. Laadukas varhaiskasvatus auttaa yksilöitä sopeutumaan nykypäivän maailman haasteisiin. Kaiken muun hyödyn lisäksi. Päiväkoti on oikein hyvä paikka kaikille (!) 2,5-3vuotoaasta ylöspäin. Nyt olisikin erittäin tärkeää kiinnittää huomiota päivähoidon resursseihin ja varhaispedagogiikan laatuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat on ihan tavallisia ihmisiä.
Mulle tuli ihan sama olo ja kommentoinkin tuolla että taitaa "opettaja" olla kunnon "oikeistolainen"
Meillä perheen vuositulot yli 70 000 vuosi joten ei olla ainakaan mitään alemman kastin (niinkuin tämä sen määritteli) porukkaa.Ollaan vaan niin pihejä ettei olla viety lapsia tarhaan vaan ollaan sovittu työt niin ettei tarvi viedä hoitoon.
Kotihoidossa voi olla myös työssä käyvien vanhempien lapsia..siitä ei kyse..ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän nyt kukaan jälkeenjääneistä ole puhunut?Pruu ja soo..rauhoituhan vähän!!
En missään nimessä sanoisi lastani jälkeen jääneeksi että kiitos vain!
No en minä nyt hyvänen aika tarkoittanut jälkeenjääneellä mitään vammaista tms. sananmukaisesti jälkeenjäänyttä! Tarkoitin, että ei kotihoito johda itsestäänselvästi siihen, että lapsi jää muiden taidoista jälkeen, jos ei ole päiväkodissa tms.
Joo kyllä se täytyisi vaan äidin ottaa nyt vähän itseään niskasta kiinni ja viedä noita kerhoon ja muihin touhuihin..on vähän kiinni mun kaavoihin kangistumisesta ja en oikein itse välittäsi lähteä..olisin mielummin pihassa haravoimassa kuin istumassa jossain mamma rivissä..