Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lantion alueen pauke ja nakse

Vierailija

Oon raskaana viikolla 25 ja en pysty elämään tän vaivan kanssa. Mulla on ollu nivuskipuja jo ihan alkuraskaudesta mutta se oli vielä siedettävää. Viikko sitten nivelkipuihin alkoi öisin kylkeä kääntäessä yhdistymään rutsahdus tuolta lantion alueelta, jostain syvyyksistä (vaikea paikantaa). Nyt eilisestä eteenpäin ihan sama miten liikahdan niin aina paukahtaa jostakin kohti lantion alue niinkuin luut poksuis toisiaan vasten ja tekee kipeää kun kävellessäkin joka askeleella poksahtaa. Mistä tää johtuu, onko vaarallista tai voiko pitkittyä ja mitä tälle voi tehdä? Mä en pysty enää elämään normaalisti. Ainoastaan hievahtamatta paikallaan on hyvä olla ja silloinkin saattaa olla jälkijuilintaa. Laskettuun aikaan kuitenkin vielä yli 3 kk ja e  n jaksa niin kauaa elää tän kanssa.. :(

Kommentit (15)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Repesin - NAKSE Hahahahajajshahaa :D

Voin kertoo että tässä ei paljoo nyt repeilytä.. Paitsi lantion alueelta.

Vierailija

Mulla oli raskausaikana paljon kipuja lantion alueella, naksumista ei silloin kuulunut kylläkään. Muutama kuukausi synnytyksen jälkeen tajusin, että kävellessä minusta kuuluu naksutus! En kuule sitä esim. ulkona tai muussa melussa, mutta silloin kun kotona on hiljaista ja kävelen esim. pitkää eteistä huoneesta toiseen niin joka askeleella kuuluu naks. Todella creepy tunne! Tai ääni, koska nyt mulla ei ole enää kipuja.

Kävin 6 kk synnytyksen jälkeen erikoislääkärillä asian takia, lantio kuvattiin ja ei mitään näkynyt kuvissa. Hän sanoi, että jos kipua ei tunnu etupuolella nivusessa, siis reiden etuosassa ylhäällä, niin ei huolta. Jos siinä kohdin olisi kova kipu, niin voisi olla joku murtuma jopa tullut synnytyksessä. 

Lääkäri sanoi, että voisi käyttää kengässä pohjallista jos haluaa tai vain odotella vaivan poistumista ajan myötä. Unohdin kysyä miksi pohjallista, onko mun toinen jalka muka nyt jotenkin lyhyempi vai mitä ihmettä...

Jos olet nuori ap niin ehkä menee ohi nopeasti synnytettyäsi. Itse olen jo 42 ja 6 muksua, selittänee jotain...

Vierailija

3 jatkaa vielä. Googlellahan löytyy hakusanoilla snapping hip vaikka ja mitä, mutta tuo lääkäri ei vaikuttanut kovin huolestuneelta..

Vierailija

Kroppa valmistautuu synnytykseen. Mulla oli synnytyksen jälkeen lonkat ihan löysänä. Kurja vaiva, mutta korjaantuu aikaa myöten.

Josefiina

etsi hakusanoilla pelvic girdle pain ja pubic symphysis dysfunction ja pelvic instability.  Suomeksi ei löydy mitään. Itselläni alkoi sama ekassa raskaudessa, parantui n. 1 1/2 synnytyksen jälkeen, alkoi heti toisessa raskaudessa, ja nyt jatkuu 8 kk synnytyksestä. Lääkärit ihmeissään, mutta vaiva tunnettu mm. Englannissa ja Jenkeissä, Facebookissa on monta vertaistukiryhmää. Itselläni naksuminen on helpottanut, mutta koska lantio instabiili niin kauan, niin lihastoiminta ihan vinksin vonksin. Et ole ainoa, jos osaat englantia, niin löydät paljon tietoa. 

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

raskauden aikana nivelet ja rustot pehmenevät ja löystyvät hormonien vaikutuksesta. Tämä on välttämätöntä synnytyksen kannalta, jotta lantiossa olisi mahdollisimman paljon tilaa lapselle syntyä.

Sinulla on selvästi paljon kipuja liittyen tilanteeseen. Saatko särkylääkkestä apua vai oletko siitä huolimatta todella kipeä?

Jos napsuminen ja kivut eivät asetu jonkin aikaa synnytyksen jälkeen, voisit pyytää päästä vaikka yhdelle arviointikerralle fysioterapiaan, jossa katsotaan lantion asentoa ja miten tätä aluetta voitaisiin tarvittaessa vahvistaa.

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Näille ei siis nyt raskausaikana voi tehdä mitään? Sallitut särkylääkkeet ei juurikaan auta ja mielelläni en niitä otakaan. Olen syönyt jo aiemmin niin paljon särkylääkkeitä menkkakipuihin,että niistä ei tunnu enää olevan apua muuhun kuin kuumeen laskemiseen. Kipua kestän, tuota inhottavaa poksumisen aiheuttamaa tunnetta en kestä (alan voida fyysisesti pahoin, en kuvaisi tuota kivuksi, vaan tosi oudoksi oloksi, kuvailisin tunnetta niin että katkean lantion kohdalta kahtia tai jalkani tippuvat jossain välissä irti).

Vierailija

Tsemppiä. Valitettavasti tuolle ei varmaan voi tehdä mitään tässä vaiheessa. Lepää, älä rasita liikaa itseäsi. Itselläni meni aikaa lähes 3 vuotta, että paikat asettuivat synnytyksen jälkeen normaaliksi/ei satu enää. Vaivat siis voivat jatkua hyvinkin pitkään synnytyksestä. Liikunta ja lihasten vahvistamista sitten kun sen aika on.

Vierailija

Mulla alkoi toista lasta odottaessa n. RV20 lantion rutina. Iltaisin/öisin sen huomasin kun käännyin sängyssä ja rutina vaan kuului kuin lantio olisi hajonnut tuusan nuuskaksi ja tuntui kuin koko lantio tulisi jälkijunassa. Aattelin, että synnytys "parantaa", mutta rutina vain jatkui. Nyt 1v. synnytyksen jälkeen vieläkin pikkasen rutisee välillä, muttei pahasti. Missään vaiheessa ei kylläkään ole mitään kipuja ollut, vain epämiellyttävän tuntuista ja kuuloista rutinaa.

Mieti nyt vähän

¨No kyllä siellä lääkärillä kannattaa käydä jos isoja kipuja on. Ihan kaiken varalta. Ei nyt kannata luottaa pelkästään vauvapalstan vastauksiin. Tervettä järkeä nyt kehiin.

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Vierailija kirjoitti:

Näille ei siis nyt raskausaikana voi tehdä mitään?

Valitettavasti asialle ei ole paljoa tehtävissä ennenkuin olet synnyttänyt.

Voit kuitenkin kysyä neuvolasta voisitko päästä fysioterapeutin arvioon jo raskauden aikana, koska kyseessä on selkeästi unta ja elämänlaatua haittaava vaiva. Voisit saada fysioterapeutilta lantion alueen vahvistamiseen ja asentohoitoon liittyviä vinkkejä ja harjoitteita.

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Kuullostaa si-nivel vaivalta josta itse kärsin. Omt-terapeutti osaa auttaa ja oma venyttely! Netist löytyy hyvii vinkkejä 😊

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat