Mikä saa ihmiset hylkäämään urbaanin elämäntavan ja tyytymään arkeen peltolähiössä?
Toisessa ketjussa kommentoija nosti esiin kiinnostavan pointin:
[quote=Vierailija]
[ei] juuri kukaan 20+ kaupungin keskustassa asuva aio koskaan muuttaa korpeen tai edes rivariin "jos johonkin lähden niin nyciin, lontooseen, berliiniin..." ja kuitenkin kymmenen vuoden kuluttua on se perinnetalo peltolähiössä, josta valehdellaan itselle että on ainutlaatuinen vaikka ainoa ero valmispakettiin on joku väliseinä tai lisäovi.
[/quote]
Itse olin parikymppisenä sitä mieltä, että olen sydämeltäni kaupunkilainen ja tuollaiseen peltolähiöön en koskaan muuta. No, kolmikymppisenä olen edelleen samaa mieltä, ja niin tulen olemaan vastaisuudessakin. Mikä teidän mielestänne saa ihmisen kääntämään kelkkansa tässä asiassa niin jyrkästi ja vaihtamaan kaupunkikulttuurin sovinnaiseen elämään?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa asenteissa aikaan muutoksen? Tietysti raha. Viiden hengen perhe voi miettiä, haluaako 100 000 eurolla 4ha maatilan 150 m2 omakotitalolla vai yksiön jostain Helsingin mamulähiöstä.
Ns peltolähiöitä en kyllä ymmärrä. Niissä mielestäni yhdistyvät kaupunki- ja maaseutuasumisen haitat.
Peltolähiöissä juurikin ydistyvät kaupunki- ja maaseutuasumisen hyödyt : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut, että tämä aihe menisi niin monelle tunteisiin. En tainnut ottaa riittävästi huomioon palstan demografiaa. Mea culpa.
Mutta jos teillä on niin mukavaa niissä peltolähiöissänne, miksi teitä häiritsee niin paljon, mitä joku tyyppi netissä siitä ajattelee? -ap
Etkö oikeasti tajua? Ei sillä ole väliä mitä joku ajattelee peltolähiössä/maaseudella asumisesta vaan se että sinä olet olevinasi joku auktoriteetti joka joko hyväksyy tai hylkää syyt miksi ihmiset haluavat asua niin. Sinulle itsellesi on kova paikka kun kaikki eivät halua asua urbaanisti.
jopas on tulkinta! Ap esittää kysymyksen eli on kiinnostunut muiden mielipiteistä. Ihan asiallista avata keskustelu esittämällä oletus/väite/mielipide ja sitten pyytää kommentteja. Ei tällainen toiminta minään auktoriteettina esiintymistä ole. Kyllä on netti täynnä vihaista ja katkeraa puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Hylkääminen ja tyytyminen ovat niin arvolatautuneita sanoja tässä yhteydessä, että ap:n mielipide on jo sillä selvä, eikä tee mieli perustella mitään.
miksi sitten kommentoit? Mitä vikaa on arvoissa tai arvolatautuneissa mielipiteissä. Eikös ne oo just meiltä nykyihmisillä kadoksissa. Ap on kiinnostunut selvästi kuulemaan perusteita, miksi joku tekee toisin kuin ilmeisesti ap.
Ei tolle on se sitten ap tai ei kannata vastata. Joko on älyllisesti rajoittunut tai haluaa provosoida. Eiköhän tässä ketjussa ole jo kattavasti vastattu ap:n ystävällismieliseen uteliaisuuteen.
Jos nyt jatketaan apn aloittamaa keskustelua niistä ihmisistä, jotka ensin ovat urbaaniakin urbaanimpia ja sitten muuttavat cookie cutter taloon pellonlaidalle.
Peltolähiöön muutto voi myös olla jonkinlainen paniikkiratkaisu, kun lapsia synty. Pakko muuttaa jonnekin missä on piha ja rauhaa! Parin vuoden päästä huomaa olevansa kokoaikainen autokuski: päiväkotiin, kouluun, kavereille, harrastuksiin, ostoksille... Ja pihasta on tullut vain rasite, jota kukaan ei käytä, mutta sitä pitäisi jossain välissä ehtiä hoitaa.
Tunnen monia perheitä, jotka ovat palanneet kaupunkiin ja ihmetelleet, miksi saivat päähänsä muuttaa lähiöön. Toiset sitten jää, monesti taloudellisesta pakosta, ja perustelee päätöstään sillä ihanan yksilöllisellä kodilla ja "omalla rauhalla".
t: Töölöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hylkääminen ja tyytyminen ovat niin arvolatautuneita sanoja tässä yhteydessä, että ap:n mielipide on jo sillä selvä, eikä tee mieli perustella mitään.
miksi sitten kommentoit? Mitä vikaa on arvoissa tai arvolatautuneissa mielipiteissä. Eikös ne oo just meiltä nykyihmisillä kadoksissa. Ap on kiinnostunut selvästi kuulemaan perusteita, miksi joku tekee toisin kuin ilmeisesti ap.
Miten se selvä kiinnostus ilmenee? Ap ei hyväksy joidenkuiden perusteita ja mitätöi ne. Ap:llako on arvot kohdallaan ja käytös kunniassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt jatketaan apn aloittamaa keskustelua niistä ihmisistä, jotka ensin ovat urbaaniakin urbaanimpia ja sitten muuttavat cookie cutter taloon pellonlaidalle.
Peltolähiöön muutto voi myös olla jonkinlainen paniikkiratkaisu, kun lapsia synty. Pakko muuttaa jonnekin missä on piha ja rauhaa! Parin vuoden päästä huomaa olevansa kokoaikainen autokuski: päiväkotiin, kouluun, kavereille, harrastuksiin, ostoksille... Ja pihasta on tullut vain rasite, jota kukaan ei käytä, mutta sitä pitäisi jossain välissä ehtiä hoitaa.
Tunnen monia perheitä, jotka ovat palanneet kaupunkiin ja ihmetelleet, miksi saivat päähänsä muuttaa lähiöön. Toiset sitten jää, monesti taloudellisesta pakosta, ja perustelee päätöstään sillä ihanan yksilöllisellä kodilla ja "omalla rauhalla".
Vaikka se koti ei olisi yksilöllinen ja naapuritkin suht lähellä on siellä kuitenkin sellaista rauhaa jota kaupungissa ei ole. On varmasti totta mitä sanoit mutta eiköhän siellä ole myös niitä jotka haluavat asua siellä muustakin syystä kuin taloudellisesta pakosta.
Vierailija kirjoitti:
81, 83.. ap on palannut :)
Hei, olen 83, en ole AP. Paranoidisuua, katkeruus ja vihamielisyys leimaavat av-palstaa. Henkilöiden Lyttääminen on tälle porukalle se juttu, ei mielipiteiden vaihto. Nyt alkaa mulla nettipaasto ja jäähyväiset av-palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Ja 86. Tuo kyllä painoarvoa mitä enemmän samankaltaisia kommentteja laittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen 83, en ole AP. Paranoidisuua, katkeruus ja vihamielisyys leimaavat av-palstaa. Henkilöiden Lyttääminen on tälle porukalle se juttu, ei mielipiteiden vaihto. Nyt alkaa mulla nettipaasto ja jäähyväiset av-palstalle.
Etkö sitten muka näe ap:n viesteissä lyttäämistä ja vihamielisyyttä? Nettipaasto ja av-n hylkääminen hyvä idea. Itsellekin.
Mielenkiintoinen keskustelu.
Itse olen 50 000 asukkaan kaupungista. Lapsen vietin kerrostalossa, rivitalossa ja loppunuoruuden omakotitalossa. Muutin kotoa rivitaloyksiöön josta toiseen sellaiseen ja hetken asuin tyttöystävän kerrostalossakin. Kun "vakinaistuimme", mietimme ostaako omakotitalon vai kerrostalo-asunnon. Omakotitaloon päädyimme ja vaikka tekemistä on aina niin paljon (lumityöt, pihahommat, remontit, polttopuita, jne...) en kadu enää hetkeäkään.
Olen useasti maaseudulla lenkkeillessä miettinyt, kuka haluaisi muuttaa keskelle ei mitään, kauas kaikesta, pellon/metsän keskelle.
Vaimoni on pienestä "kirkonkylästä" ja hän asui ns. pellon keskellä. Kun tutustuin häneen sukuunsa, huomasin että "keskellä ei mitään" ollaan itseasiassa paljon sosiaalisempia kuin täällä kaupungissa. Naapureiden ja sukulaisten kanssa ollaan paljon tekemisissä ja kun kirkonkylällä tunnetaan kaikki, tulee niiden kanssakin jutusteltua.
Minulla oli mahdollisuus muuttaa Helsinkiin, mutta pelkäsin. Vihaan sitä että hiihtämään lähtiessä pitää matkustaa 45 minuuttia. Tai uimaan. Tai mihin vain. JOS ei harrasta mitään, on julkisilla toki helppo ja nopea matkustaa. Mutta jos mukana pitää kuljettaa fillaria, lätkäkassia, mailoja, jne... on pakko mennä omalla autolla.
Olen asunut helsingissä parinkin tyttöystävän luona ja tietyllä tavalla on kivaa että aina tapahtuu - jos haluaa. Kahviloita, baareja ja menoa riittää, mutta siinähän se sitten onkin.
Meillä 3 vuotias lähtee itsekseen ulos. Saa mennä jo lähikadulle parin talon päähän kavereiden kanssa. 1,5 vuotias voi jäädä hiekkalaatikolle leikkimään kun vanhemmat menee tekemään ruokaa. Ikkunasta näkee hiekkalaatikolle. Tämä on vapautta.
On toki kiva mennä perheen kanssa myös julkisiin leikkipuistoihin, jossa löytyy kavereita. Mutta on todella mahtavaa kesäpäivänä heittää uikkarisilleen ja touhuta omalla pihalla, jossa on niin korkeat aidat joka suuntaan ettei naapurikaan häiriinny.
Moni pääkaupunkiseudulle muuttanut ystäväni kertoo haluavansa takaisin. Mutta kun työt on siellä, ei ole helppoa lähteä. Syyksi kertoivot nimenomaan lasten tarpeet. Olen itse kateellinen niille jotka asuivat nuoruutensa vieläkin syrjemmässä ja saivat päristellä moottorivehkeillä mielin määrin. Monilla kavereilla oli mopoja, crossipyöriä, peltoautoja, moottorikelkkoja, jne... mutta mihis ne täällä kaupungissa laittaisi.
Toisaalta, en ole kateellinen näille kavereilla siinä suhteessa, että maalta lopetettiin kaikki koulut ja heidän koulumatkansa kesti koulutuaksilla noin 1-2 h joka päivä suuntaansa. Toisaalta, kun ei ollut mahdollisuus joka ilta lähteä notkumaan kauppakeskuksiin, oli pojilla aikaa harrastaa kaikenlaista mukavaa maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, huomatkaa, hyvät kommentoijat, ettei tässä ketjussa keskustella eri asumismuotojen paremmuudesta vaan siitä, mikä saa ihmisen asenteissa aikaan tällaisen muutoksen, johon lainaamani kommentti viittaa. -ap
Rivien välissä määrittelet itse kaupunkiasumisen paremmaksi, ja se perusolettamus tässä on haastettu.
Haastettu? Sun kommentissa taas ihan suoran syyttävä ja vihamielinen asenne, ei jää mitään rivien väliin. Miks pitää arvostella ilkesti aloituksia ja kommentteja. Tämähän on tosi tärkeä ja mielenkiintoinen aihe, kerrankin jotain muuta kuin pervoilua, provokaatiota, seksiä ja ulkonäköongelmaa. Lisää tällaisia aloituksia !
Apua, ihan päätä alkaa särkeä kun tällaista lukee..
Vierailija kirjoitti:
No mulle tää 700k€ (lähes velaton) talo ei ole mikään taloudellinen pakko vaan todellinen nautinto. Saisihan tällä jopa merenrannasta Larusta tai kantakaupungista kerrostalokämpän mutta kun ei vaan kiinnosta enää. Omakotitalo(i)ssa on asuttu nyt 20v eikä mua saa pois kuin arkussa:)
se 3. polven ex-stadilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut, että tämä aihe menisi niin monelle tunteisiin. En tainnut ottaa riittävästi huomioon palstan demografiaa. Mea culpa.
Mutta jos teillä on niin mukavaa niissä peltolähiöissänne, miksi teitä häiritsee niin paljon, mitä joku tyyppi netissä siitä ajattelee? -ap
Etkö oikeasti tajua? Ei sillä ole väliä mitä joku ajattelee peltolähiössä/maaseudella asumisesta vaan se että sinä olet olevinasi joku auktoriteetti joka joko hyväksyy tai hylkää syyt miksi ihmiset haluavat asua niin. Sinulle itsellesi on kova paikka kun kaikki eivät halua asua urbaanisti.
jopas on tulkinta! Ap esittää kysymyksen eli on kiinnostunut muiden mielipiteistä. Ihan asiallista avata keskustelu esittämällä oletus/väite/mielipide ja sitten pyytää kommentteja. Ei tällainen toiminta minään auktoriteettina esiintymistä ole. Kyllä on netti täynnä vihaista ja katkeraa puhetta.
Ap ei ole aidosti kiinnostunut muiden mielipiteistä. Ja kyllä, esiintyi auktoriteettina. Jännä jos et ole itse ap ettet huomannut sitä ylimielisyyttä mikä hänen viestetissään näkyi, eikä edes rivien välistä vaan ihan suoraan.
Haastettu? Sun kommentissa taas ihan suoran syyttävä ja vihamielinen asenne, ei jää mitään rivien väliin. Miks pitää arvostella ilkesti aloituksia ja kommentteja. Tämähän on tosi tärkeä ja mielenkiintoinen aihe, kerrankin jotain muuta kuin pervoilua, provokaatiota, seksiä ja ulkonäköongelmaa. Lisää tällaisia aloituksia !