Miksi kondoomia ja tamppoonia ei kirjoiteta niin kuin ne lausutaan?
Kommentit (28)
Meillä on kielessämme eri-ikäisiä lainasanoja. Vanhat lainat mukautettiin kieleen ja ääntämykseen, mutta tuoreempia lainoja ei enää ole mukautettu, vaan ne on lainattu alkuperäisessä muodossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen päättänyt elämäni loppuun saakka kirjoittaa tamppooni, ponttooni, kondoomi, peenis sekä varsinkin haaveri. Lyhyen vokaalin (ja konsonantin muodot) ovat vain teeskentelyä ja turhaa perseilyä, johon en alistu.
kai tiedät, että haveri on eri asia kuin haaveri?
Tuskin hän tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen päättänyt elämäni loppuun saakka kirjoittaa tamppooni, ponttooni, kondoomi, peenis sekä varsinkin haaveri. Lyhyen vokaalin (ja konsonantin muodot) ovat vain teeskentelyä ja turhaa perseilyä, johon en alistu.
kai tiedät, että haveri on eri asia kuin haaveri?
Haaverin merkitys on laajempi, mutta sitä voisi hyvin käyttää merionnettomuuksistakin, jos olisi kikkeliä.
Ainakin 1970-1980 -luvulla opetettiin jo peruskoulun äidinkielen tunnilla, että -omi, -oni, -ori ja -ovi -päätteisissä sanoissa on vain yksi o. Ja kuten tuolla jo joku muistuttikin, ei suomen kieltä muutenkaan aina kirjoiteta kuten lausutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä voi kirjoittaa miten haluaa, vaikka aika mummolta nuo sinun käyttämäsi muodot kuulostavat. ;P
Kielen normit muuttuvat hitaasti sen(kin) mukaan, miten kielenkäyttäjät puhuvat/kirjoittavat. Varmaan joskus tulevaisuudessa, jos tuollainen kirjoitustapa yleistyy se voidaan hyväksyä suomen kielen normiksi.
Pöh, nuo käyttämäni muodot ovat tyylikkyyden huippu, kuin myös käyttämäni fyysillinen, klassillinen ja teknillinen. Sekä huoneusto. Olen jo itse hyväksynyt nuo oman kieleni normeiksi.
Vainotkaa mieluummin vuorellisten takkien ompelioita.
Kai sitä voi kirjoittaa miten haluaa, vaikka aika mummolta nuo sinun käyttämäsi muodot kuulostavat. ;P
Kielen normit muuttuvat hitaasti sen(kin) mukaan, miten kielenkäyttäjät puhuvat/kirjoittavat. Varmaan joskus tulevaisuudessa, jos tuollainen kirjoitustapa yleistyy se voidaan hyväksyä suomen kielen normiksi.