Avovaimon älytön rahankäyttötyyli/kasvatus
Ollaan 40 + uusio-avopari. Asutaan ihan taajamassa jossa julkiset kulkevat hyvin. Emme ole varakkaita, pikemminkin täytyy laskea eurot tarkkaan. Työssäkäyviä ollaan mutta ei tosiaan mitään rikkaita. Paljosta täytyy säästää että joskus saa jotain kivaa. Sähkölaskutkin kohta kallistuvat, kuten tiedätte. Ja kaikki muukin.
Nyt vaimo on keksinyt että tyttärelleen, joka asuu kanssamme, täytyy ostaa mopoauto. Syystä että tämä pääsisi kulkemaan osa-aikaisiin satunnaisiin vkl-duuneihinsa, ja kavereilleen, paikkaan jonne kulkee bussit eikä pieni pyöräilykään pahasta olisi. Olen jyrkästi tätä vastaan. Vaikken joutuisi hankintahintaan osallistumaan (puhumattakaan vakuutukset, rempat, bensat...), niin lopputulos olisi se etten voisi koskaan esim. lähteä matkalle vaimoni kanssa koska vaimon tili menee heti kun tulee. Ja muutkin "ylimääräiset" olisivat sitten jäissä hamaan tulevaisuuteen asti. Nytkään vaimo esim. rahasyistä ei käy kampaajalla vaan siskonsa leikkaa hiukset eikä ole sama kuin kampaajan leikkautus. Vaimo siis ottaisi tähän lainan koska tilillä ei ole niin paljoa.
Äitinsä aina kuskannut, kun vaan päässyt (minä en ole kuskannut eikä tyttö ole pyytänytkään, kyllä silloin on mennyt bussilla) tästä ollutkin riitaa koska itse kasvatin poikani toisellatapaa ja hän onkin paljon itsenäisempi. Oli jo tuossa iässä. Se nyt on hyvä että tekee noita osa-aikatöitä sentään.
Ja tämä mopoauto on nyt sitten jäävuoren huippu, samanlaisia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta tämä yksittäisenä hankintana jo vaikuttaa ihan eri lailla kuin jotkut muut pikku jutut joita on tullut vastaan. Onko kahden vuoden päästä sitten auton osto? Ja mikään edullinen vaihtoehto ei taatusti käy.
Pelkään että vaimoni tekee lapsestaan totaali uusavuttoman.
Millä tästä pääsee eteenpäin? Kumpikin kannassaan aika jyrkkä, ja vaimon kanssa asiasta ei oikein voi puhua, hän vetäytyy heti kuoreensa. Hän korkeintaan tiuskii että lapsi tulee aina ykkösenä, ja mun on turha muuta yrittää. Lapsen isä ei suostu osallistumaan m-auton menoihin ja ymmärrän häntä kyllä täysin vaikka ottaakin päähän, hän pääsee helpolla kuten hänen uusi tyttöystäväkin, ei ole näitä murheita heillä. Täydet elarit maksaa kyllä sovitusti. Vaimo on tapellut tästä asiasta myös tän eksänsä kanssa, syyttää eksää pihiksi ja asia rullaa paikallaan. Naisten logiikka?
Kommentit (43)
Muuttakaa erilleen. Saa äiti rauhassa kasvattaa lapsensa.
Bussit kulkee neljä kertaa päivässä ja 10 km pyöräily on vain hyvää liikuntaa?
Juokse vielä kun voit. Kohta rahat on käytetty pikavippeihin
Mä luulin, että nykyajan teinit ovat niin ekologisia, etteivät edes suostu kulkemaan yksityisautoilla vaan nimenomaan haluavat kulkea julkisilla.
No ethän sinä sille voi mitään miten toinen käyttää rahojaan. Voit lähinnä keskustella, ja jos se ei auta, niin valita lähteä tai jäädä. Voitte toki sopia jostain yhteisistä talousrahoista jonne laitetaan tietty summa aina joka kuu, jos on niin että ne asiat kaatuu liikaa sinun päälle koska toinen ostelee muuta.
Itse olen kyllä samanlainen kuin avovaimoni. Itse sain myös nuorena kaikkea elämää helpottavaa ja kivaa ja se oli elämäni parasta aikaa. Tahdon tarjota omille lapsilleni myös mahdollisimman kitkattoman nuoruuden ja opintoajan. Uusavuttomaksi sillä ei tule, hyvin yritteliäitä meilläkin on kaikki 3 ollut vaikka hankittiin ajokortit ja autot ja vanhempien Stockmann korttia sai vinguttaa opiskeluaikana ja tuli kuukausirahaakin tilille. Jos mulle alkaisi joku mies, joka ilmeissti ei ole lapsen isä, tähän puuttumaan, ukko lähtisi vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Bussit kulkee neljä kertaa päivässä ja 10 km pyöräily on vain hyvää liikuntaa?
Mistä tuon keksit? En laittanut tuollaista, bussit täällä kulkee ruuhka-aikaan 10 minsan välein ja muulloin noin 20 minsan välein. Eli vuoroja kulkee todella paljon, aamuyöllä alkaa ja iltamyöhään klo 24 aikoihin loppuu. Yksi tekijä, jonka vuoksi valitsimme tämän asuinalueen, oli hyvä joukkoliikenne koska meillä on vain 1 auto. Jota molemmat käyttää tasapuolisesti, ennenkuin joku syyttää että minä käytän sitä yksin ja vaimo joutuu maksaan kuluista puolet.
Matkana keskustaan täältä on 6 km, mielestäni ei kovin mahdoton nuorelle ihmiselle. Eläkkeellä oleva äitinikin pyöräilee päivittäin. Ei edes omista autoa/ajokorttia.
Miksi tämän nuoren pitäisi kulkea bussilla ja pyöräillä, vaikka sinä ja äitinsäkin ilmeisesti käytätte autoa kulkemisiin?
Kun kerran et kuskatakaan voi.
Christiiina kirjoitti:
Mä luulin, että nykyajan teinit ovat niin ekologisia, etteivät edes suostu kulkemaan yksityisautoilla vaan nimenomaan haluavat kulkea julkisilla.
Nuo ekoteinit on pieni vähemmistö, niitä esiintyy pääosin jossain sellaisilla alueilla joissa on hyvin helppo kulkea julkisilla. Jo Helsingin lähiöissäkin on mopoautot ja yksityisautot kova juttu nuorillakin, kantakaupungissahan ei. niille niin ole tarvetta. Puhumattakaan maaseuduista tai pikkukaupungeista joilla julkinen liikenne kulkee huonosti tai ei ollenkaan.
Todella materialistisiahan nuo monet nuoret on nykyään muutenkin, merkkivaatteilla ja iPhoneilla statusta haetaan jne. Se on sellainen pieni alakulttuuri se kirppistelevät ekonuoret.
Vierailija kirjoitti:
No ethän sinä sille voi mitään miten toinen käyttää rahojaan. Voit lähinnä keskustella, ja jos se ei auta, niin valita lähteä tai jäädä. Voitte toki sopia jostain yhteisistä talousrahoista jonne laitetaan tietty summa aina joka kuu, jos on niin että ne asiat kaatuu liikaa sinun päälle koska toinen ostelee muuta.
Itse olen kyllä samanlainen kuin avovaimoni. Itse sain myös nuorena kaikkea elämää helpottavaa ja kivaa ja se oli elämäni parasta aikaa. Tahdon tarjota omille lapsilleni myös mahdollisimman kitkattoman nuoruuden ja opintoajan. Uusavuttomaksi sillä ei tule, hyvin yritteliäitä meilläkin on kaikki 3 ollut vaikka hankittiin ajokortit ja autot ja vanhempien Stockmann korttia sai vinguttaa opiskeluaikana ja tuli kuukausirahaakin tilille. Jos mulle alkaisi joku mies, joka ilmeissti ei ole lapsen isä, tähän puuttumaan, ukko lähtisi vaihtoon.
Täysin eri kuvio, kuin ap:llä koska teidän lapset on yhteiset. Ja ap:lla myös taloudellinen tilanne vaimonsa kanssa oletettavasti huomattavasti heikompi kuin teillä, jos Stockan kortti vinkui.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän nuoren pitäisi kulkea bussilla ja pyöräillä, vaikka sinä ja äitinsäkin ilmeisesti käytätte autoa kulkemisiin?
Kun kerran et kuskatakaan voi.
Luehan aloitus uudelleen.
Eivät varsinaisesti ryve euroissa!
Joo, en mäkään ymmärtäisi tuota varsinkin jos rahasta on tiukkaa. Eikö tyttö itse osallistu kustannuksiin? Sitäpaitsi sillä mopoautolla on käyttöä ehkä sen pari vuotta ja sitten maksat ajokortin ja oikean auton.
Oma tyttöni 19v asuu vielä kotona ja pistin hänet pyöräilemään 4,9km töihinsä vaikka kovasti marisikin asiasta. Täällä ei kulje julkinen liikenne. Joskus saa lainata (kovalla sateella) isänsä autoa töihin menemiseen. Pyöräily nostaa kuntoa ja siinä säästää rahaa, varsinkaan kun tyttären ei tarvitse maksaa edes kotiin mitään.
Itsekin välillä poljen töihin 25km suuntaansa ja olen sentään viisikymppinen.
Olenpa taas iloinen siitä, miten ihana ihminen äitipuoleni on.
Ei tarvinut kuunnella syyttelyjä siitä, miten isä käytti rahaa meihin lapsiin.
Ei meistä silti uusavuttomia kasvanut, vaan ahkeria ja tunnollisia nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Nuo ekoteinit on pieni vähemmistö, niitä esiintyy pääosin jossain sellaisilla alueilla joissa on hyvin helppo kulkea julkisilla. Jo Helsingin lähiöissäkin on mopoautot ja yksityisautot kova juttu nuorillakin, kantakaupungissahan ei. niille niin ole tarvetta. Puhumattakaan maaseuduista tai pikkukaupungeista joilla julkinen liikenne kulkee huonosti tai ei ollenkaan.
Todella materialistisiahan nuo monet nuoret on nykyään muutenkin, merkkivaatteilla ja iPhoneilla statusta haetaan jne. Se on sellainen pieni alakulttuuri se kirppistelevät ekonuoret.
Puhelimet ja merkkivaatteet oiva esimerkki siitä, miten ekoilijanuoria on aika vähän.Tonnin puhelimet pitää olla ties millä osamaksulla ostettuna, joka vuosi uudet, ynnä muut, että se siitä maailmanpelastamisesta. On geelikynttä, teko-sitä ja tätä, pojilla taas pelejä ja elektroniikkaa. Ei ole ekoilijaa nähnytkään nämä.
Kuinka monta 16+ ikäistä nuorta tiedätte joka esim. hyväksyy puhelimekseen vanhempansa vanhan luurin? Joka ehkä sekin on ostohetkellä ollut joku paljon alle 500 euron laite.
Tuossa tilanteessa ei taida muu auttaa (koska hän näyttää jo päätöksensä tehneen) kuin sanoa että teet miten haluat mutta muista että en aio osallistua kunstnnuksiin millään tavoin.
Minusta tuo kyllä kuulostaa kaikkea muuta kuin uusavuttomalta, jos kerran nuorella on jk edes jonkinlainen työ.
En ymmärrä sellaista ajattelua, minkä mukaan lapsista ja nuorista kasvaa uusavuttomia ja laiskoja ymmärtämättömiä tuhlareita, jos eivät elä lapsuuttaan ja nuoruuttaan mahdollisimman kurjissa oloissa ja tehden asiat mahdollisimman vaikeasti. Hyvät lähtökohdat voi jopa tukea opiskelu- ja työmotivaatiota, kun ei aina tarvitse elää kauravellillä ja rupisilla perunoilla ja hiihtää yhdellä suksella 40 km kouluun kesät talvet.
Puhutko noin myös tytön kuullen? Önkkäät naisten logiikasta?
Siirtykää koko porukka julkiseen liikenteeseen? Säästyy eurot ja annatte samalla hyvän esimerkin nuorelle.
Kuulostaa ihan entisen isäpuolen kirjoitukselta.
Aina oli rahat niin tiukilla, mutta se oli äidin ja meidän lasten vika. Sekä tietty isän, joka maksoi kuulemma elareita ihan liian vähän. Isäpuolen omassa kulutuksessa ei tietenkään ollut mitään vikaa. Jaksoi myös aina muistutella siitä, mitä kaikkea oli ostanut ja miten meidän sietäisi olla kiitollisia kun hän osti telkkarinkin. Talo tosin oli äidin omistama.
Toista ei voi muuttaa, vain omaa käyttäytymistään voi, joten vaihtoehdot on aika vähissä.