Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kustannusten jako parisuhteessa, kumpi on oikeassa?

showmethemoney

Olemme muuttamassa miesystäväni kanssa yhteen hänen omistamaansa asuntoon.

Laitan oman asuntoni vuokralle. Emme halua kumpikaan vielä myydä tässävaiheessa omiamme ja ostaa yhteistä, haluamme ensin katsoa miten yhteiselo sujuu, olemme olleet olleet siis yhdessä alle vuoden. Minulla on asunto jonka laitan siis vuokralle, pääomatulosta maksetun veron jälkeen minulle jää vuokratulosta n.600€ näppiin.

(pyydän vuokraa 750€). Miesystäväni asunto on hieman suurempi ja siitä saisi vuokratuloa arviolta 900€ (miinus verot pääomatulosta)

kulujen jakoa ajatellen, mikä on mielestänne oikea ratkaisu (meillä on aman suuruiset tulot, molemmille jää käteen 2000€/kk):

A) Oma ehsotukseni: Maksan tuosta 600€ eurosta, jonka säästän asunnon vuokrauksessa, puolet tulevalle avopuolisolleni (tämän lisäksi tietysti kaikki normaalit kulut ja laskut puoliksi). Eli yhteenmuuton ansiosta säästäisimme molemmat euromääräisesti yhtäpaljon: 300€ kk. Molemmille jää siis rahaa kuussa 2300€

B) Avopuoliso haluaa minulta 450€/kk (+kaiki normaalit kulut ja laksut puoliksi) koska asunnon vuokrausrvo on 900€ (hän ei ole ottanut huomioon että jos oikeasti vuokraisi, niin joutuisi maksamaan 30% veroa vuokratuotosta) eli, hänelle jäisi kuussa käteen 2450€ ja minulle 2150€

Molempien asunnot ovat siis omistusasuntoja.

kumpi vaihtoehto on molempien kannalta reilu, emme ymmärrä toistemme kantoja, joten tarvitsen apua.

vaihtoehto A= yläpeukku

vaihtoehto B=alapeukku

jokin muu vaihtoehto= kirjoita kommentti

Sivut

Kommentit (198)

Vierailija

Mihin te unohditte vähennykset - velkojen korot, vastikkeet jne.? Kyllä ne pitää ottaa huomioon.

Paras systeemi olisi se, että kumpikin maksaa omat kulunsa eikä kumpikaan kompensoi toiselle euroakaan. Jos mies haluaa sinun maksavan hänelle vuokraa, niin teette siitä selkeän sopimuksen ja mies maksaa ko. tulosta verot.

Eli sopimus asumisesta, mutta ei mitään kuluja puoliksi vaan käytön mukaan.

Vierailija

Joo, ap:lla on ajatusvirhe jo tuossa, että "kaikki kulut puoliksi". Minä en hitto soikoon alkaisi ruokakuluja jonkun mörssärin kanssa laittaa puoliksi. Miehet syö yleensä enemmän ja enemmän kallista (lihaa) kuin naiset.

Jos on noin tarkkaa niin en muuttaisi yhteen ollenkaan. Miesystävä yrittää siis periä sinulta vuokraa toteutumattoman tilanteen mukaan (jos hänen asuntonsa laitettaisiin vuokralle), eikä todellisen tilanteen mukaan (sinun asuntosi laitetaan vuokralle). Jatkossa varmaan tulee muitakin hypoteettisia kuluja ja korvaamisia, jotka ovat sinun syytäsi.

Vierailija

Kumpikin pitää omat tulonsa omista asunnoista, niitä ei mitenkään kompensoida. Kumpikin maksaa 50-50 yhteisen asunnon vuokran ja muut kulut sekä ruoka yms kulut tasan puoliksi.

Vierailija

Jos tulee heti alussa kinaa menojen jakamisesta, niin älkää muuttako yhteen.

Ehdota miehelle että kumpikin laittaa omat asuntonsa vuokralle ja saa pitää vuokratulonsa. Vuokraatte yhdessä uuden yhteisen kodin, jonka maksatte puoliksi. Tässä mallissa kumpikaan ei hyödy toisen kustannuksella. Tämä hyvä siinäkin tapauksessa, että jos yhteiselo ei suju, niin ei tarvi potkia toista pois kodistaan, vaan se joka haluaa lopettaa suhteen, voi muuttaa omaan kotiinsa takaisin.

Vierailija

Multa menisi tossa vaiheessa jo niin maku mieheen että jäisin mielummin asustelemaan sinne omaan kotoon.Etsiköön toisen alivuokralaisen!

Vierailija

Minä en voi taas ymmärtää koko kuviota. 

MIKSI mies kitise rahasta, jos haluaa asua naisen kanssa?

MIKSI sinä haluat asua sellaisen miehen kanssa, jolle raha on tärkeämpää kuin sinä? 

Olen vissiin liian vanha ja vanhanaikaisenenkin vielä.... Meidän elämämme olisi tässä tilanteessa mennyt niin, että minä en maksaisi miehelle vuokraa, mutta minä säästäisin Lomamatkoja yms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin pitää omat tulonsa omista asunnoista, niitä ei mitenkään kompensoida. Kumpikin maksaa 50-50 yhteisen asunnon vuokran ja muut kulut sekä ruoka yms kulut tasan puoliksi.

Ihmisten ruokailutottumuksissa voi olla suuria eroja ja jos halutaan olla tarkkoja kuluista, niin kumpikin maksaa omat kulunsa myös ruokakuluista.

Toinen tykkää syödä sisäfilettä niin että napa rutisee ja toiselle välttäisi lämmitetty purkkihernekeitto.

Minusta on vähintäänkin kohtuullista että kalliimmin syövä maksaa enemmän sapuskoista.

Vierailija

Kai sun asunnosta menee jonkinlainen vastikekkin? Keskimääräinen vuokra kaksiosta on jotain 12€/neliö ja jos saamasi vuokrasi on 750€, niin asunto lienee noin 60 neliötä ja koska keskimääräinen yhtiövastike on noin 4€ paikkiella, niin yhtiövastikkeesi lienee jotain 250€. Vuorkatulosi on siis 500€ ja siitä kun otetaan verot, niin jää 350€ näppiin.

Laitatte kumpikin omat asuntonne vuokralle ja vuokraatte (tai ostatte) yhdessä yteisen kodin itsellenne ja maksatte asumiskulut puoliksi.

Vierailija

Saat vuokraa 750 e, vastike on esimerkiksi  200 e ja asuntolainan korot 20 e. Siten verotettava tulo on 530 e/kk, josta maksat verot, käteen jää noin 370 e/kk eikä 600 e/kk.

Vierailija

Kumpikin pitää oman asuntonsa, ettekä edes virallisesti muuta yhteen, vaan majailette toistenne asunnoissa yökyläilemässä.

Ette selvästikkään ole valmiita pyytettömään ja tasapuoliseen parisuhteeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kai sun asunnosta menee jonkinlainen vastikekkin? Keskimääräinen vuokra kaksiosta on jotain 12€/neliö ja jos saamasi vuokrasi on 750€, niin asunto lienee noin 60 neliötä ja koska keskimääräinen yhtiövastike on noin 4€ paikkiella, niin yhtiövastikkeesi lienee jotain 250€. Vuorkatulosi on siis 500€ ja siitä kun otetaan verot, niin jää 350€ näppiin.

Laitatte kumpikin omat asuntonne vuokralle ja vuokraatte (tai ostatte) yhdessä yteisen kodin itsellenne ja maksatte asumiskulut puoliksi.

AP tässä:

siis minulla menee lainan lyhennykseen ja hoitovastikkeeseen yhteensä 655€/kk ja vuokralainen maksaa 750€ vuokraa josta verojen jälkeen jää 575€ (kun ensin hoitovstikeenmäärä on vähennetty vuokratulosta) joten tämän järjestelyn ansiosta minä säästän kuukaudessa tuon 575€ aikasempaan nähden. Eli jos en maksaisi miehelle mitään, niin sen verran minulla olisi enemmän rahaa kuukaudessa käytettäväksi

Vierailija

Minua lakkaisi kiinnostamasta nainen, joka ei halua jakaa yhteistä kotia, vaan haluaisi vuokrata siitä puolet.

t.mies

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minua lakkaisi kiinnostamasta nainen, joka ei halua jakaa yhteistä kotia, vaan haluaisi vuokrata siitä puolet.

t.mies

ah, ihana mies!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat