Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi 2015: Työnteko ei kannata!

Vierailija

Olen elävä esimerkki tämän maan hulluudesta. Jäin keväällä työttömäksi työstä, jossa sain koulutukseeni ja osaamiseeni nähden liian korkeaa palkkaa. Sen seurauksena ansiosidonnaiseni on nyt yli 2000e/kk, mikä riittää mainiosti normaaliin elämiseen ja rahaa jää ylikin jos haluaa lähteä vaikka Thaimaahan lomalle. Lisäksi saan tienata 300e/kk ilman että se vaikuttaa etuihin. Jos teen töitä esimerkiksi yhden päivän viikossa, saan yhteensä 2500e bruttoansiot.

Tätä leppoistamista jatkuu seuraavat KAKSI VUOTTA! Jos menisin kokopäivätöihin, saisin palkkaa ehkä 2500-2700 eli nettona käteen jäisi sama summa kuin nyt saan käytännössä tekemättä mitään. 

Eihän tässä järkeä ole, mutta en kieltäydy ilmaisesta rahasta kun systeemi on tämä...

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Palkat ovat siis liian pieniä.

Sipilän hallitus alentaa palkkoja ja yhä useamman kannattaa jäädä kotiin. En tiedä onko tämä sitä mitä hallitus haluaa, vai eikö vaan tajua päätöstensä seurauksia.

Vierailija

Lepäile rauhassa. Eiköhän siihen kokopäivätyöhön, johon tuosta noin vain menisit, löydy joku toinenkin tekijä, joka oikeasti haluaa sen työn. Katsotaan sitten kahden vuoden päästä, mikä on työmarkkina-arvosi silloin.

Vierailija

No jaa. Olet melkoisen kärjistetty esimerkki, jos edes on totta.

Jotta saisit ansionsidonnaista bruttona 2000€/kk, niin työtulosi olisi pitänyt olla jotain 4350€/kk. Tulotasosi olisi kokenut melkoisen kolauksen ilman työttömyyttäkin, jos siiryt tuollaisesta työstä työhön, jossa palkka on 2500€/kk.

Jos olisit ollut työssä jossa palkka on 2500€/kk, niin ansiosidonnanen olisi alle 1500€/kk.

Viestisi taitaa olla enneminkin se että ei kiinnosta lähteä huonopalkkaiseen työhön, jos on ollut hyväpalkkaisessa työssä.

Ja PS. ansidonnaisesta päivärahastakin maksetaan veroa, itseasiassa vertus on hieman korkempi kuin jos saisi saman palkkana, sillä ansiosidonnaisella ei saa vähennyksenä tulonhankkismiskuluja eikä työmatkakuluja.

Vierailija

Ansiosidonnaiseen katto ja pieniin palkkoihin korotus. Ei ole oikein, että jotkut saa enemmän ansiosidonnaista kuin toiset palkkaa kokopäivätöistä. Itse olen korkeastikoulutettu, mutta päässyt vain pienipalkkaisiin töihin. Pk-seudulla vuokrat ovat niin korkeita, että sekin rajoittaa osa-aikatyön tekemistä, koska palkalla ei elä.

Ratkaisuna  riittävän suuri PERUSTULO, jotta töiden tekeminen olisi aina kannattavaa.  

Vierailija

Apn oma valinta jos jää kotiin makaamaan. Markkina-arvosi työmarkkinoilla myös romahtaa samalla. Ansiosidonnaista ei saa ikuisesti.

Vierailija

Sama juttu mulla!

Olin myyjän töissä 30 h / vko -sopparilla. Sain palkan lisäksi asumistukea. Saimme kerran vuodessa jonkunlaisen bonuksen, mikä oli ehkä puolen kuun palkka tai jotain vastaavaa. Tämä sitten vähennettiin tietenkin kun asumistukea seuraavan kerran hain. Lisäksi työ oli tosi epäsäännöllistä, esim. ennen joulua saattoi tunteja olla 40 viikossa, tämä taas tasattiin tammikuussa, jolloin sai olla hattu kourassa sossussa.

No, lopetin sitten nuo työt ja olin työttömänä. Epäilen edelleen että tuloni on laskettu jotenkin väärin, sillä sain ansiosidonnaista (lapsikorotuksella) ja asumistukea sellaisen kombon, joka oli runsaasti enemmän mitä palkkatyössä ollessani.

Lisäksi oli säännölliset tulot, työttömänä aikaa metsästää tarjouksia, pyörittää kirppiskojua ja tehdä ruokaa itse niin rahaa jäi vaikka kuinka ja paljon ylikin.

Nyt olen työssä jossa palkkani on bruttona yli 2000, asumistukea saan alle satasen ja kädestä suuhun eletään. Ei hyvä siis nytkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat siis liian pieniä.

Sipilän hallitus alentaa palkkoja ja yhä useamman kannattaa jäädä kotiin. En tiedä onko tämä sitä mitä hallitus haluaa, vai eikö vaan tajua päätöstensä seurauksia.

Jos palkat pienenee, mutta sosiaaliedut pysyy samoina, tietysti ihmisten kannattaa jäädä kotiin makaamaan. Kun palkkoja joka tapauksessa lasketaan, Sipilän pitäisi myös leikata kaikkia tukia vähintään 10%.

Vierailija

Nauti nyt kun voit. ei toi ikuista ole. Sulla on noin. 40v. työikää vielä edessä, että lomaa kannattaa nyt pitää kun vielä voi. 

Vierailija

Miten esimerkissäsi työnteko ei kannata? Työtä tekemällä olet saanut nuo edut (jos tarinasi nyt totta edes on).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi saan tienata 300e/kk ilman että se vaikuttaa etuihin.

Onko noin? Luulin että se koskee toimeentulotukea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Olet melkoisen kärjistetty esimerkki, jos edes on totta.

Jotta saisit ansionsidonnaista bruttona 2000€/kk, niin työtulosi olisi pitänyt olla jotain 4350€/kk. Tulotasosi olisi kokenut melkoisen kolauksen ilman työttömyyttäkin, jos siiryt tuollaisesta työstä työhön, jossa palkka on 2500€/kk.

Jos olisit ollut työssä jossa palkka on 2500€/kk, niin ansiosidonnanen olisi alle 1500€/kk.

Viestisi taitaa olla enneminkin se että ei kiinnosta lähteä huonopalkkaiseen työhön, jos on ollut hyväpalkkaisessa työssä.

Ja PS. ansidonnaisesta päivärahastakin maksetaan veroa, itseasiassa vertus on hieman korkempi kuin jos saisi saman palkkana, sillä ansiosidonnaisella ei saa vähennyksenä tulonhankkismiskuluja eikä työmatkakuluja.

Sangen korkeat työmatkakulut omaavana en ymmärrä tätä vertausta. Kyllä niistä kuluista aika paljon jää itselle maksettavana. Minulla verovähennykset menivät maksimiin, mutta siinä on omavastuu ja katto. Sen lisäksi, jos minulla on työmatkakuluja omavastuun jälkeen vaikka tonni, verottaja ei todellakaan korvaa minulle sitä tonnia kokonaan, vaan vain osan siitä. Eli työmatkakuluista on aina itsellä maksettavaa ja se vähentään työtuloja. Vaikka saan työmatkakulut vähentää oman auton mukaan, ei ne auton kuluja ja kulumista ts.arvon alenemista kilometrikertymän takia todellakaan kata. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat