Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro joulunviettoon liittyistä riidoista tai erimielisyyksistä

Vierailija

Onko teillä skismaa siitä, kenen luona joulua pitäisi viettää? Kenen kanssa?

Oletteko jonkun kanssa napit vastakkain siitä, mitkä asiat kuuluvat jouluun ja mitkä eivät?

Joudutteko taipumaan sellaiseen joulunviettoon, jota ette koe omaksenne? Mitä muuttaisitte?

Kommentit (11)

Joulutar

Ei ole enää. Vietämme joulut omassa kodissamme oman perheen kesken. Muut ovat tervetulleita meille.  Joku saattaa joskus huomauttaa mikä kuuluu jouluun ja mikä ei. Mitä on liikaa tai liian vähän.  Ei haittaa meitä. Laitamme ja teemme meille joulua. Sellaista mitä me haluamme. On kyse sitten lahjoista, koristeista, ruoista.

Vierailija

Jaa, ainoa kiistan aihe on miehen kanssa aina se, mihin aikaa syödään jouluateria :D Kyllä aina joku kompromissi ollaan löydetty.

Muuten ei ole mitään ongelmia kun ollaan jo vuosia takaisin sanottu muille, että vietetään oman perheen kesken joulua. Ei käydä missään ja meillä voi poiketa sitten tapaninpäivänä.

Vierailija

Ei oo koskaan tullut mieleen joulusta riidellä. Me vietetään meidän joulua ja muut viettää omaansa. Suku on sen verran iso ja välimatkat pitkiä, ettei yhdessä pystytä viettämään. Kyläillään puolin ja toisin. Rauhallista joulun odotusta kaikille!

Vierailija

Minä olen aaton ja joulupäivän yksin kotona, kun mies menee vanhempiensa luokse n. 50 km päähän. Kuulemma sitä vieläkin päivitellään, vaikka näin on tehty jo useampi vuosi. En suoraan sanottuna ymmärrä, mikä tässä on niin ihmeellistä, mutta jos päivittely kuuluu anoppini jouluperinteisiin, en halua sitä häneltä riistää.

Vierailija

Mies haluaa viettää joulun "ydinperheen" kanssa, eli minun ja lastemme, kun taas minä haluaisin mennä lapsuuden kotiini, minne muutkin sisarukseni menevät.
Vain siellä olen saanut oikean joulun tunnelman.
Viime vuonna teimme kuten mies halusi, ja oli surkein joulu ikinä (minun mielestäni). Salaa toivon että mies olisi tämän joulun töissä (se on hyvin mahdollista), ettei asiasta tarvitsisi neuvotella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aaton ja joulupäivän yksin kotona, kun mies menee vanhempiensa luokse n. 50 km päähän. Kuulemma sitä vieläkin päivitellään, vaikka näin on tehty jo useampi vuosi. En suoraan sanottuna ymmärrä, mikä tässä on niin ihmeellistä, mutta jos päivittely kuuluu anoppini jouluperinteisiin, en halua sitä häneltä riistää.

Ihana :D

Vierailija

Nyt joudumme keskustelemaan, kun on uusi parisuhde..tuleeko hän meille vai menenkö hänen luokseen.. Lapset viettävät joulun isällään, joten ihan rauhallinen ja harras joulu tulossa..

Ronja

Se, missä joulu vietetään. Vanhempani ovat eronneet ja viime joulu vietettiin isoveljeni ja mieheni kanssa. Kauhea säätö sitten pyhinä, että koska saadaan isän luona kaikki lapset samaan aikaan pöytään ja koska äidille sopii vierailu jne. Miehen vanhemmat ovat etäisiä, eli ei onneksi tarvitse heitä sumplia tähän. Tän joulun haluaisin viettää kahdestaan miehen kanssa, mutta veljeni kutsui meidät heille uuden puolisonsa kanssa ja mies haluaisi sinne. Kai sekin sopii.

Vierailija

Minun vanhempani ovat eronneet, ja kummankaan luokse en ole tervetullut jouluisin. Enkä muutenkaan. 

Itse viettäisin joulun mieluiten oman perheeni kanssa, siis myös niin että olisi siskoja ja vanhempani ja sellainen normaali kokoonpano. Plus tietenkin meidän oma perhe. Tai edes isä ja äitipuoli... tai äitini. Mutta ei. 

Useimmiten olemme olleet miehen vanhemilla, joka totta kai on lapsillemme ihan paras paikka, ja miehellekin rakas paikka. Minä vain tunnen käsittämätöntä kipua aina jouluisin, ja joulut miehen perheen luona ovat ihan ok mutta todella väsyttäviä, kun yritän viimeiseen asti pinnistää ja olla normaali. Joskus illalla kaiken jälkeen on tullut itku, ja miesparka on yrittänyt lohduttaa. 

Muutaman joulun olemme olleet vain meidän ydinperheen kesken, mutta sitä varjostaa minun oma oloni että muut haluaisivat muuta ja että tämä on ainoa, mitä minulla on tarjota. Äh en osaa selitää. Riitoja en ole tästä tehnyt, yrittänyt (vain miehelle) kertoa miltä minusta tuntuu. 

Vierailija

Aikoinaan, kun asuin lapsuudenkodissa, oli vähän vääntöä siitä, pitääkö koko helkutin remmin olla aina yhdessä jouluna. Tarkoitan siis sitä, että kaikki sisarukset lapsineen ja miehineen kokoontuivat aina kaikki yhteen. Äiti halusi niin, mutta vähitellen alkoivat rivit rakoilla. Minulle se oli helpotus, kammoksuin niitä sukukokouksia. Nyt vietän joulut miehen kanssa kaksistaan ja ihana rauha. Emme käy missään ja meillä ei käy ketään. Mies käy aikuisten lastensa luona joko ennen joulua tai joulun jälkeen. Miehen lastenlapsista isoimmat olisivat kyllä halunneet vaarin luokseen joulunviettoon, mutta mies ei ole suostunut lähtemään. Ovat ylivilkkaita ja se meteli, minkä saisivat aikaan lahjoja avatessa, olisi kestämätön. Niinpä olemme kotona kirjojen ja ristikkolehtien parissa.

Vierailija

Kälyni haluaisi, että koko suku viettää joulua heillä ja keskittyy ihastelemaan heidän poikiensa lahjojen avaamista. Minua se ei kiinnosta pätkääkään. Meidän perheemme viettää joulun ihan keskenään täällä meillä kotona. Muut eivät ole tänne tervetulleita. Haluamme olla rauhassa ja nauttia joulusta, omista perinteistä ja perheen yhdessäolosta. Emme halua mitään väkisin pönöttämistä jonkun toisen nurkissa. Itse asiassa kälyn mies on samaa mieltä kanssani, hänkään ei haluaisi ketään heille jouluksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat