Ystävä "varasti" lapsen nimen, mitä tehdä?
Eli meillä on parin viikon päästä ristiäiset ja oltiin ajateltu tytölle tiettyä nimeä ja tämä oli siis muutamille ihmisille kerrottu, mukaan lukien ystäväni.
Sanotaan nyt vaikka, että miettimämme nimi olisi ollut Adalmiina Menni Maaria ja tämä ystäväni kertoi aiemmin, että heidän tytöstään tulisi todennäköisesti Aino Maija Karoliina. Kyseessä ei siis ole nämä nimet, mutta pointtina, että ystäväni aikoi antaa lapselleen ns. tavallisemmat nimet, kun me taas halusimme vähän erikoisemmat nimet, paitsi viimeinen nimi tulee suvusta eikä ole niin erikoinen.
Olin lievästi sanottuna ihmeissäni, kun nyt sain tietää, että ystäväni on antanutkin tytölleen saman nimen, kun piti meidän lapselle tulla. Me mietimme nimeä kauan ja nyt todellakin harmittaa. Kysyin tästä ystävältäni, että miksi vaihtoi nimen täysin samaan, mitä me olimme miettineet ja sain vastaukseksi vain, että se tuntui hänestä paremmalta kuin heidän miettimänsä nimi.
Nyt en enää tiedä annammeko tuota nimeä vai keksimmekö jonkin toisen. En myöskään tiedä haluanko enää olla tekemisissä tämän ystäväni kanssa, vaikka toisaalta tämä tuntuu aika huonolta syyltä pelkästään katkaista välit.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin valitsemani nimet lapselleni, ja samalla täyden puhelinhiljaisuuden ym. yhteydenpito poikki. Ristiäisten jälkeen lähettäisin kortin, jossa hyvästelisin tämän kusipäämoukan, ja alle lapseni ja oma nimeni. Mitä se seuraavaksi haluaa ja pitää parempana, sun miestäsi kenties? Täysin epäluotettava paskiainen, ei kunnioituksen ripettäkään. Ja kutsuu tietenkin itseään sun ystäväksesi? Hohhoijaa, yököttävää.
Aika syvällinen ystävyys selvästi ollut kyseessä, kun tuollaisesta pienestä asiasta pistetään välit poikki.
En käsitä tuota marttyyrimäisyyttä nimien suhteen. Se on vain nimi, oikeasti.
Itse ollaan oltu todella avoimia pian syntyvän esikoisen nimimietinnöistä, jos joku päättää oman lapsensa nimetä samoin niin mitä se on minulta pois? Ei minun tarvitse uutta nimeä alkaa miettiä siksi, että jonkun toisen lapsella on sama nimi.
Että vähän nyt pipoa höllemmälle, aika lapsellista tuo touhu kun yhden nimen takia ollaan pistämässä välejä poikki.
Mulla on pipo ihan sopivalla, mutta olen sellainen luonne, että mulle ei vitt**lla, eikä mun luottamusta petetä ja halveksuta kuin yhden kerran. Olen myös oikea, aito ja toista kunnioittava ystävä itse (jonka kunnioitus pitää ansaita), joten se on sitten kerrasta poikki se. Ja tämä "nimivarashan" tässä voittaa, kun sai sekä nimen, että pääsi eroon tällaisesta tiukkapiposta. Menköön ja pettäköön seuraavaa.
Antakaa täsmälleen se nimi mitä pitikin!
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsella ole jo kelan tiedoissa nimeä? Voiko sitä enää vaihtaa?
Kaveri sai pojan syyskuussa, mutta ristiäiset on marraskuussa, nimi on jo tosin annettu virallisesti vaikka suku ja tuttavat eivät sitä tiedä.
Taas sama provoilija-ap, laita nyt edes faktat kuntoon! Olen ihan varma, ettei tämä ole tapahtumut aloittajalle, vaan palstalle on eksynyt luonnehäiriöinen trolli, jolla ei muuta tekemistä ole, kuin valehdella mielikuvitustarinoita tänne, joiden juoni on seuraava: ketku kaveri tai lapset pilaavat ap:n elämää, ja ap on viaton enkeli. (Kaveri juotti alkoholia salaa raskaanaolevalle, kaasokaveri paljasti rakastavansa ap:n miestä, oma lapsi varastaa perheenjäseniltä ja on omatunnoton, koulukaverit kiusaa köyhän ap:n tyttöä köyhyydestä jne jne jne)
Pienistä faktoista huomaa, että ap on trolli.
Vierailija kirjoitti:
Oon alkanut käydä täällä av:lla vasta noin kuukausi sitten enkä tiennyt, että tällaisia ketjuja on ollut ennenkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tismalleen sama ketju.Keksikää UUsia PROVOJA äläkä varasta toisita!
Se oli silloin sisko. Nää jotkut ei tajua, että täällä on vakioasukkaat. Harva oikeasti edes sitä nimeä etukäteen kertoo. Tämä on sitä paitsi aika tylsä. Jos on tosi, niin olisi kannattanut olla enemmän av:lla, sillä täällä näitä samoja tarinoita on ollut monta.
"Oon alkanut käydä täällä av:lla vasta noin kuukausi sitten enkä tiennyt, että tällaisia ketjuja on ollut ennenkin.
ap"
Joo, niin sä ootkin, itse oon bongannut näitä sun paskoja provoja nyt 1,5-2 viikon ajan. Et selkeästi olekaan ollut täällä aiemmin ja voisit nytkin häipyä, niin sairas paska ja itsesi päähäntaputtajapaska sä olet.
Ja aika paljastava valehtelijan vastaus. "En tiennyt, että tätä provoa on täällä joku aiemmin käyttänyt, koska oon uusi täällä". Ei kiistänyt provoavansa ;)
Vierailija kirjoitti:
Meidän valitsemat kaksi ensimmäistä nimeä on oikeasti molemmat melko harvinaisia, tuskin tänäkään vuonna niistä yhtäkkiä tulisi mitään muotinimiä. Viimeinen nimi on vähän yleisempi, koska tulee suvusta, mutta sekään ei ole tähän saakka ollut koskaan suosituimpien nimien joukossa.
Lisättäköön vielä, että ymmärtäisin paremmin ystäväni ratkaisun, jos hän olisi edes kysynyt onko meille ok, jos antavat täysin saman nimen kun me aiomme antaa lapsellemme. Nyt kuulin nimen vielä muulta kun ystävältäni ensimmäisen kerran.
Asumme valitettavasti tämän ystäväni kanssa samalla paikkakunnalla ja kumpikaan tuskin muuttaa täältä mihinkään. Kyseessä ei siis ihan lähin ystäväni, mutta koska asumme suht lähekkäin niin näemme tosi usein.
Meille lähimmät/tärkeimmät ihmiset tosiaan tietää jo tuon nimen eli he luultavasti tulevat ihmettelemään miksi tämä ystäväni antoi täysin samat nimet, koska heillä ei ole kyseisille nimille samoja perusteita kun meillä. Nuo syyt ovat vielä sellaisia, ettei esim. tämä ystäväni voi väittää heidän valinneen nimeä juuri näistä syistä, koska sillon valehtelisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on eri asia "varastaa" nimi, josta on puhuttu yleisesti esim. Maija sanoo, että antaa tuleville lapsilleen nimiksi Amanda ja Aleksi ja sitten Tiina antaakin syntyneille kaksosilleen ne nimiksi. Ei nimiä voi omistaa ja jos Maija ei edes ole raskaana eikä nimi ole mikään suuri harvinaisuus, niin tottahan nyt joku muukin voi tykästyä samaan.
Sen sijaan ihan tietyn harvinaisen nimen varastaminen niin, että koko nimirimpsu matkitaan ja vieläpä sellaiselta, joka oikeasti on jo valinnut nimen omalle lapselleen, on törkeää. Vähintäänkin pitäisi kysyä lupa mutta oikeasti on aika ala-arvoista matkia ja kopioida.
Ap, et voi asialle mitään. Ilmoita jo nyt lähipiirillesi esim. FB:ssä, että olet pahoillasi, kun kaveri on napannut tarkkaan mietityt nimenne omalle lapselleen ja että tästä syystä lapsenne harvinainen nimirimpsu on jo nyt toisella vauvalla. Onneksi teillä on kuitenkin nimet tarkan harkinnan tulos eikä vain napattuna suoraan toiselta. Mitähän kaveri kertoo ystäväpiirilleen nimien päätösprosessista? Tuskin mainostaa, että nappasi kaverin lapsen nimen vaan todennäköisesti valehtelee. Siksi siis kavaltaisin kaverin jo heti alkuun, ettei tule käsitystä, että sinä matkit häntä.
Jos joku mun kaveri kertoisi naamakirjassa noin, niin nauraisin sille todella paskaisesti. Lasten nimiä ei voi varastaa ja jostain kumman syystä tietyt nimet nyt vaan on muodissa. Se harvinaisena pidetty nimi voi olla vuoden suosituin.
Tarkka harkinta tai toiselta napattu - ihan sama, se on sen lapsen nimi.
Puhuitkohan nyt itsesi ap pussiin? Ensin näit nimen ystävän vauvan kelakortista, nyt kuulit nimen ystävän ystävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä nimeä voi ennen ristiäisiä antaa. Toki lasta on kyseisellä nimellä kutsuttu, jos on oltu kaksin kotona tai jos kylässä ollut sellaisia ihmisiä, jotka jo tietävät nimen. Ei kuitenkaan haluttu, että ihan kaikki tietäisivät nimen ennen ristiäisiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että AP:lla nimikin valmiina, mutta ei kuitenkaan ole sitä lapselle annettu. Tuskin kaveri olisi nimeä ottanut, jos olisitte lasta jo sillä valitsemallanne nimellä kutsuneet. Meillä on heti kutsuttu lapsia nimeltä. Ristiäiset sitten 2kk iässä. Toki tökeröä ottaa nimi käyttöön, josta kaveri tykkää. Meillä ehdoton asia ollut nimiä valitessa ettei tutuilla tai julkkiksilla ole niitä nimiä.
Miten niin ei voi antaa nimeä ennen ristiäisiä? Lapsihan saa nimen heti, kun vanhemmat ovat sen päättäneet. Ristiäisissä lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi, nimen kanssa sillä ei ole sen kummempaa tekemistä, kuin että kastettaessa nimi on oltava.
Tämäkin paljastaa ap:n provoksi, eli valehtelevan. Ei hänelle mitään tuollaista ole käynyt, kunhan haluaa leikkiä hetken todella sympatiseerattavaa ihmistä. Samalla itse tulee paljastaneeksi oman sielunsa täyden mädännäisyyden valehdellessaan ihmisistä tällaista. Onneksi toki anona.
Uskon, että tämmöisiä nimikopiointeja tapahtuu, mutta tässä on naurettava valhe se, että muka koko nimirimpsu on kopioitu. Ap ilmeisesti sairaalla tavalla nauttii kun ihmiset paheksuvat "jotain idioottia". Johan ketjussa moni on sanonut, että onpa outoa. No nimenomaan.
Ja yhteistä tämän ap:n provoille on liian tyyni ja jopa hieman lakoninen ulosanti suhteessa siihen, miten ikäviä tekoja hän kulloinkin eteemme esittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai pojan syyskuussa, mutta ristiäiset on marraskuussa, nimi on jo tosin annettu virallisesti vaikka suku ja tuttavat eivät sitä tiedä.
Näinkö on? Minäkin sain syyskuussa tyttären ja ensi kuussa on ristiäiset mutta ei me kyllä olla vielä nimeä minnekään annettu.
Joo, esittelivät pojan kelakorttia kun oli tullut postista (olen siis kummi, sitä kautta sain tietää nimen).
Tämän se ap unohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkö on? Minäkin sain syyskuussa tyttären ja ensi kuussa on ristiäiset mutta ei me kyllä olla vielä nimeä minnekään annettu.
Joo, esittelivät pojan kelakorttia kun oli tullut postista (olen siis kummi, sitä kautta sain tietää nimen).
Tämän se ap unohti.
taitaa olla eri kirjottaja
Anna sama nimi ja katkaise välit. Noin ei tehdä!!!!
Apua, keksin entisistä ystävistäni yhden naisen, joka voisi juuri tehdä noin. Siksi onkin entinen. On lapsuudenystäväni, mutta lopetin yhteydenpidon vähän yli vuosi sitten. Nainen oli silloin raskaana. Nyt tämän keskustelun innoittamana menin katsomaan naisen facea ja sieltä selvisi että tämän naisen tytön nimi on eräs vähän erikoisempi nimi, joka liittyy omaan historiaani ja jota olen lapsestaa asti aatellut antavani tyttärelleni. Lapsuuden ystävän tietää tämän! Oikeastaan vain nauratti, tein oikein kun katkaisin tuollaiseen "ystävään" välit! :D
En ole missään kohtaa sanonut, että olisin nähnyt ystäväni lapsen kela-kortin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, olemme tehneet päätöksen tämän asian suhteen. Annamme suunnittelemamme nimen ja tähän ystävääni en tule enää pitämään yhteyttä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän valitsemat kaksi ensimmäistä nimeä on oikeasti molemmat melko harvinaisia, tuskin tänäkään vuonna niistä yhtäkkiä tulisi mitään muotinimiä. Viimeinen nimi on vähän yleisempi, koska tulee suvusta, mutta sekään ei ole tähän saakka ollut koskaan suosituimpien nimien joukossa.
Lisättäköön vielä, että ymmärtäisin paremmin ystäväni ratkaisun, jos hän olisi edes kysynyt onko meille ok, jos antavat täysin saman nimen kun me aiomme antaa lapsellemme. Nyt kuulin nimen vielä muulta kun ystävältäni ensimmäisen kerran.
Asumme valitettavasti tämän ystäväni kanssa samalla paikkakunnalla ja kumpikaan tuskin muuttaa täältä mihinkään. Kyseessä ei siis ihan lähin ystäväni, mutta koska asumme suht lähekkäin niin näemme tosi usein.
Meille lähimmät/tärkeimmät ihmiset tosiaan tietää jo tuon nimen eli he luultavasti tulevat ihmettelemään miksi tämä ystäväni antoi täysin samat nimet, koska heillä ei ole kyseisille nimille samoja perusteita kun meillä. Nuo syyt ovat vielä sellaisia, ettei esim. tämä ystäväni voi väittää heidän valinneen nimeä juuri näistä syistä, koska sillon valehtelisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on eri asia "varastaa" nimi, josta on puhuttu yleisesti esim. Maija sanoo, että antaa tuleville lapsilleen nimiksi Amanda ja Aleksi ja sitten Tiina antaakin syntyneille kaksosilleen ne nimiksi. Ei nimiä voi omistaa ja jos Maija ei edes ole raskaana eikä nimi ole mikään suuri harvinaisuus, niin tottahan nyt joku muukin voi tykästyä samaan.
Sen sijaan ihan tietyn harvinaisen nimen varastaminen niin, että koko nimirimpsu matkitaan ja vieläpä sellaiselta, joka oikeasti on jo valinnut nimen omalle lapselleen, on törkeää. Vähintäänkin pitäisi kysyä lupa mutta oikeasti on aika ala-arvoista matkia ja kopioida.
Ap, et voi asialle mitään. Ilmoita jo nyt lähipiirillesi esim. FB:ssä, että olet pahoillasi, kun kaveri on napannut tarkkaan mietityt nimenne omalle lapselleen ja että tästä syystä lapsenne harvinainen nimirimpsu on jo nyt toisella vauvalla. Onneksi teillä on kuitenkin nimet tarkan harkinnan tulos eikä vain napattuna suoraan toiselta. Mitähän kaveri kertoo ystäväpiirilleen nimien päätösprosessista? Tuskin mainostaa, että nappasi kaverin lapsen nimen vaan todennäköisesti valehtelee. Siksi siis kavaltaisin kaverin jo heti alkuun, ettei tule käsitystä, että sinä matkit häntä.
Jos joku mun kaveri kertoisi naamakirjassa noin, niin nauraisin sille todella paskaisesti. Lasten nimiä ei voi varastaa ja jostain kumman syystä tietyt nimet nyt vaan on muodissa. Se harvinaisena pidetty nimi voi olla vuoden suosituin.
Tarkka harkinta tai toiselta napattu - ihan sama, se on sen lapsen nimi.
Puhuitkohan nyt itsesi ap pussiin? Ensin näit nimen ystävän vauvan kelakortista, nyt kuulit nimen ystävän ystävältä.
no voih... Kauheaa, jos pilttisi ei tunnekaan olevansa nimensä puolesta ainutlaatuinen. Se pettymyksensietokyky on kova sana.. Minulla oli muuten kouluaikana luokallani tytöt, joilla oli sekä sama etu- että sukunimi. Ja niin vaan neidit pärjäsivät, vaikka skenaario onkin mielestäsi vähintään katastrofaalinen.