Ystävä "varasti" lapsen nimen, mitä tehdä?
Eli meillä on parin viikon päästä ristiäiset ja oltiin ajateltu tytölle tiettyä nimeä ja tämä oli siis muutamille ihmisille kerrottu, mukaan lukien ystäväni.
Sanotaan nyt vaikka, että miettimämme nimi olisi ollut Adalmiina Menni Maaria ja tämä ystäväni kertoi aiemmin, että heidän tytöstään tulisi todennäköisesti Aino Maija Karoliina. Kyseessä ei siis ole nämä nimet, mutta pointtina, että ystäväni aikoi antaa lapselleen ns. tavallisemmat nimet, kun me taas halusimme vähän erikoisemmat nimet, paitsi viimeinen nimi tulee suvusta eikä ole niin erikoinen.
Olin lievästi sanottuna ihmeissäni, kun nyt sain tietää, että ystäväni on antanutkin tytölleen saman nimen, kun piti meidän lapselle tulla. Me mietimme nimeä kauan ja nyt todellakin harmittaa. Kysyin tästä ystävältäni, että miksi vaihtoi nimen täysin samaan, mitä me olimme miettineet ja sain vastaukseksi vain, että se tuntui hänestä paremmalta kuin heidän miettimänsä nimi.
Nyt en enää tiedä annammeko tuota nimeä vai keksimmekö jonkin toisen. En myöskään tiedä haluanko enää olla tekemisissä tämän ystäväni kanssa, vaikka toisaalta tämä tuntuu aika huonolta syyltä pelkästään katkaista välit.
Kommentit (112)
Mitä tehdä? Annat lapsellesi haluamasi nimen, ja poistat tuon ystävän puhelimesta ja elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsella ole jo kelan tiedoissa nimeä? Voiko sitä enää vaihtaa?
Kaveri sai pojan syyskuussa, mutta ristiäiset on marraskuussa, nimi on jo tosin annettu virallisesti vaikka suku ja tuttavat eivät sitä tiedä.
Näinkö on? Minäkin sain syyskuussa tyttären ja ensi kuussa on ristiäiset mutta ei me kyllä olla vielä nimeä minnekään annettu.
Joo, esittelivät pojan kelakorttia kun oli tullut postista (olen siis kummi, sitä kautta sain tietää nimen).
Vai niin, miksiköhän meidän ei ole tarvinnut?
Meillä laitettiin nimet maistraattiin pian sairaalasta kotiutumisen jälkeen, jotta saisimme pian kelakortin ja siten haettua helpommin tarvittavat lääkkeet apteekista. Ristiäiset järjestettiin paljon myöhemmin.
Mulle kävi vähän samoin, yritettiin lasta miehen kanssa ja satuin yrityksestä mainitsemaan ystävälleni. Seuraavassa kuussa ystävä ilmoitti että heille tulee vauva, olin innoissani tietenkin ja juttelimme paljon vauvoista ja niihin liittyvistä asioista. Yksi niistä oli nimi. Sanoin että jos saan joskus pojan niin nimeksi tulee vaikkapa viljo tai pentti. No ystäväni lapsen työnimi oli sitten viljo ja pari päivää ennen ristiäisiä hänestä tulikin pentti. Meille ei sitten vauvaa tullut, mutta kyllä se silti harmittaa ja surettaa, kun vei periaatteessa molemmat tarkkaan harkitut nimet joille oli vielä tunnearvoa merkitysten ym kautta. En tietenkään nimiä omista, mutta kyllä nimenomaan ystävällä pitäisi olla sitä kuuluisaa pelisilmää.. suutahti vielä kun ilmoitin etten hänen kanssaan nimistä enää kuunaan keskustele :D
Eihän sitä nimeä voi ennen ristiäisiä antaa. Toki lasta on kyseisellä nimellä kutsuttu, jos on oltu kaksin kotona tai jos kylässä ollut sellaisia ihmisiä, jotka jo tietävät nimen. Ei kuitenkaan haluttu, että ihan kaikki tietäisivät nimen ennen ristiäisiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että AP:lla nimikin valmiina, mutta ei kuitenkaan ole sitä lapselle annettu. Tuskin kaveri olisi nimeä ottanut, jos olisitte lasta jo sillä valitsemallanne nimellä kutsuneet. Meillä on heti kutsuttu lapsia nimeltä. Ristiäiset sitten 2kk iässä. Toki tökeröä ottaa nimi käyttöön, josta kaveri tykkää. Meillä ehdoton asia ollut nimiä valitessa ettei tutuilla tai julkkiksilla ole niitä nimiä.
Luultavasti tossa tilanteessa vähentäisin yhteydenpitoa ihan minimiin. Eli jos tää "ystävä" ottais yhteyttä, niin vastaisin mahdollisimman lyhyesti ja tylsästi. Itse en pitäisi yhteyttä.
Nimet luultavasti laittaisin mitä olin ajatellutkin, enkä keskustelisi niistä sen "ystävän" kanssa ollenkaan. Tai sitten keksisin vielä paremmat ja jos "ystävä" kyselisi, niin sanoisin että ei ne ollutkaan niin kivat nimet mitä silloin ajattelin, että tää nimi on paljon kauniimpi. Eikä mitään mainintaa, että "ystävä" antoi tän nimen lapselleen. Sais sitte ihmetellä yksinäisyydessään mitä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tossa tilanteessa vähentäisin yhteydenpitoa ihan minimiin. Eli jos tää "ystävä" ottais yhteyttä, niin vastaisin mahdollisimman lyhyesti ja tylsästi. Itse en pitäisi yhteyttä.
Nimet luultavasti laittaisin mitä olin ajatellutkin, enkä keskustelisi niistä sen "ystävän" kanssa ollenkaan. Tai sitten keksisin vielä paremmat ja jos "ystävä" kyselisi, niin sanoisin että ei ne ollutkaan niin kivat nimet mitä silloin ajattelin, että tää nimi on paljon kauniimpi. Eikä mitään mainintaa, että "ystävä" antoi tän nimen lapselleen. Sais sitte ihmetellä yksinäisyydessään mitä on tapahtunut.
Kuulostaa todella kypsältä käytökseltä... Miksi ei voisi kertoa suoraan ystävälle, että on pahoittanut mielensä tämän käytöksestä ja keskustella niin, että kumpikin saa kertoa oman kantansa? Eli toimia niin kuin aikuisilla yleensäkin on tapana toimia ristiriitatilanteissa.
Jos olisin ap, niin antaisin alkuperäisen nimen lapselle jo aivan vittuillakseni, vaikka keksisin viime metreillä toisenkin. Ihan pokkana vaan, olisi mielenkiintoista nähdä kaverisi reaktio tuossa tilanteessa. Mikäli hän kehtaisi ihmetellä ääneen, miksi menit saman nimen antamaan, voisit vastata vaan, että "kyllähän sinä olet jo kauan aikaa lapsemme nimen tiennyt, kuinka tämä nyt sinulle yllätyksenä tuli?"
Mulle tuli mieleen että loukkaantuisiko tämä ystävä jos pidätte päänne ja annatte aikomanne nimen?
Nimiä ei voi joo omistaa, mutta erikoista käytöstä kopioda koko nimirimpsu. Kivoja nimiä kun tosiaankin on, niin en minä ehdointahdoin valitsisi juuri ystäväni aikomaa nimeä ja vieläpä koko rimpsua! Ei tuntuisi kovin uniikilta vaikka kuinka nätti nimi olisi.
Eri asia olisi jos olisi keskusteltu nimistä yleisellä tasolla, esim.
"Minusta luontonimet ovat kauniita, meidän tytöstä saattaisi tulla esimerkiksi Tuuli, Varpu, Vilja tai Sade."
"Oi, tuo Tuuli onkin tosi nätti nimi, se voisikin sopia meidänkin tytölle."
Tällöin minusta asia olisi ihan ok. Mutta tosiaan vähän tahditonta ottaa tismalleen sama nimirimpsu jonka ystävä on ilmoittanut jo luottamuksella ja perusteluineen lapsensa tulevaksi nimeksi. Ymmärrän siis harmistuksen.
"Kuulostaa todella kypsältä käytökseltä... Miksi ei voisi kertoa suoraan ystävälle, että on pahoittanut mielensä tämän käytöksestä ja keskustella niin, että kumpikin saa kertoa oman kantansa? Eli toimia niin kuin aikuisilla yleensäkin on tapana toimia ristiriitatilanteissa."
Keskustella? On asioita jotka on niin itsestäänselviä ettei tarvitse keskustella niistä. Tuolle linjalle kun lähtisi niin saisi lopun elämää selitellä että miksi aurinko paistaa päivällä ja miksi yöllä on pimeää....
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin että olin teinistä asti puhunut että jos saan tytön, annan erään hyvin harvinaisen nimen, sitten ystäväni sai tytön ensin ja antoi nimen tyttärelleen. Olihan se typerä temppu. Itse annoin myöhemmin tyttärelleni muun nimen. Jos olisin antanut saman, hän olisi väittänyt minun kopioineen sen häneltä. Hohhoijaa.
Näin velana on helppo sanoa, että entä jos kaverisi on unelmoinut samasta nimestä lapselleen yhtä pitkään tai kauemminkin, mutta ei ole uskaltanut ääneen sanoa kun sinä olet 'ominut' nimen?
Vierailija kirjoitti:
"Kuulostaa todella kypsältä käytökseltä... Miksi ei voisi kertoa suoraan ystävälle, että on pahoittanut mielensä tämän käytöksestä ja keskustella niin, että kumpikin saa kertoa oman kantansa? Eli toimia niin kuin aikuisilla yleensäkin on tapana toimia ristiriitatilanteissa."
Keskustella? On asioita jotka on niin itsestäänselviä ettei tarvitse keskustella niistä. Tuolle linjalle kun lähtisi niin saisi lopun elämää selitellä että miksi aurinko paistaa päivällä ja miksi yöllä on pimeää....
Niin no, vuorokaudenaikojen vaihtelu ei ole itse päätettävissä, toisin kuin oman lapsen nimi...
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä nimeä voi ennen ristiäisiä antaa. Toki lasta on kyseisellä nimellä kutsuttu, jos on oltu kaksin kotona tai jos kylässä ollut sellaisia ihmisiä, jotka jo tietävät nimen. Ei kuitenkaan haluttu, että ihan kaikki tietäisivät nimen ennen ristiäisiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että AP:lla nimikin valmiina, mutta ei kuitenkaan ole sitä lapselle annettu. Tuskin kaveri olisi nimeä ottanut, jos olisitte lasta jo sillä valitsemallanne nimellä kutsuneet. Meillä on heti kutsuttu lapsia nimeltä. Ristiäiset sitten 2kk iässä. Toki tökeröä ottaa nimi käyttöön, josta kaveri tykkää. Meillä ehdoton asia ollut nimiä valitessa ettei tutuilla tai julkkiksilla ole niitä nimiä.
Miten niin ei voi antaa nimeä ennen ristiäisiä? Lapsihan saa nimen heti, kun vanhemmat ovat sen päättäneet. Ristiäisissä lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi, nimen kanssa sillä ei ole sen kummempaa tekemistä, kuin että kastettaessa nimi on oltava.
Tuskinpa ystäväni on noista nimistä pitänyt, on aina sanonut pitävänsä ihan tavallisista nimistä ja ettei ymmärrä miksi lapsille pitää nykyään antaa niin erikoisia nimiä. Enkä ole kyseistä nimiyhdistelmää mitenkään ominut. Tämä ystäväni kertoi ensin, että heidän tyttönsä nimeksi tulee se ja se ja minä kerroin mikä meidän tytön nimeksi tulee ja tämä ystäväni oli muutamalle yhteiselle ystävällemme puhunut, ettei ymmärrä miksi annamme niin erikoisen nimen ja nyt antoi kuitenkin saman omalle lapselleen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin että olin teinistä asti puhunut että jos saan tytön, annan erään hyvin harvinaisen nimen, sitten ystäväni sai tytön ensin ja antoi nimen tyttärelleen. Olihan se typerä temppu. Itse annoin myöhemmin tyttärelleni muun nimen. Jos olisin antanut saman, hän olisi väittänyt minun kopioineen sen häneltä. Hohhoijaa.
Näin velana on helppo sanoa, että entä jos kaverisi on unelmoinut samasta nimestä lapselleen yhtä pitkään tai kauemminkin, mutta ei ole uskaltanut ääneen sanoa kun sinä olet 'ominut' nimen?
Ihan vittumaisuuttani minäkin laittaisin sen alkuperäisen nimen, ja haistattaisin kaverille kukkasen.
Juuri tämän takia minä en koskaan aio kertoa etukäteen nimeä, jos joskus hankin lapsen. Siskollani on kolme lasta, ja heidän kaikkien nimet ovat selvinneet muille vasta ristiäisissä.
Keksit vielä hienomman nimen, saa kaveri sitten surkutella. Itse varmaan laittaisin välit poikki ainakin hetkeksi, huomaisi että oot oikeasti loukkaantunut. Mutta jooh, mielikuvituksettomia ihmisiähän on maailma pullollaan, ärsyttävä temppu silti.
Keksi joku vielä parempi nimi.
Ystäväsi taitaa olla aika mielikuvitukseton ja laumasieluinen.
Ei etunimiin ole kenelläkään mitään yksinoikeutta. Jos ette halua muiden "varastavan" valitsemaanne nimeä, niin pitäkää omana tietonanne ennen nimiäisiä/kastetta. Yksinkertaista.
Jälkiviisastelijoita ketju täynnä, onko kiva tulla viisastelemaan asiasta jolle ei ap enää mitään voi? Itseäni ainakin suututtaisi aivan hillittömästi jos nimi tuollalailla varastettaisiin, en todellakaan pitäisi enää yhteyttä, eiköhän teot kerro kustakin enemmän kuin mikään muu. Tuon perusteella ystäväsi ei ole ihminen kenet haluaa pitää elämässään. Laittaisin sen nimen minkä aijoinkin tai jos keksisin sittenkin aidosti miellyttävämmän niin vaihtaisin siihen. Vaikka jatkaisitkin yhteydenpitoa tähän henkilöön niin tuskin olette enää lasten ollessa kouluikäisiä mitenkään läheisiä ystäviä jne. Elämä tapahtuu, varsinkin jos ette ihan niin läheisiä ole.
Ei ole normaalia käytöstä ystävältä. Varsinkin jos siis kaksi ensimmäistä nimeä ovat samat ja vaikka vain toinenkin niistä, niin jos vielä sanoit niiden olevan ns. erikoisempia, teko on niin pakonomaisen tahallinen ja ilkeä, että sinuna miettisen taaksepäin, millainen ystäväsi oikeasti on sinua kohtaan ollut? Olet ollut ehkä täysin sokea hänen luonteelleen, olet ehkä kiltin sorttinen ihminen, ja ystäväsi sen tyyppinen, että pyrkii aina vähän hivuttamaan sinua, jallittamaan eri asioissa ja kilpailemaan asioista..?