Huonossa kodissa kasvaneet, teettekö kaiken eri lailla kuin lapsuudenkodissanne?

Vierailija

En osannut muotoilla otsikkoa paremmin, mutta halusin kysyä miten muut huonossa kodissa kasvaneet toimivat kun ovat ruvenneet rakentamaan omaa elämäänsä. Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota että olen omillani tehnyt kaiken eri lailla kuin lapsuudenkodissani. Tämä menee jopa niin pitkälle etten voi sietää samoja huonekasveja kuin mitä meillä silloin oli, enkä ikinä laita samoja ruokia mitä joskus lapsena meille syötettiin. En ole pitänyt mitään perinteitä, tapoja tai edes tapaa sukulaisiani koskaan. Tuntuu kuin olisin rakentanut elämäni, arvoni ja omat perinteeni aivan tyhjästä! Olenko ainoa jolla on vastaavia kokemuksia?

Kommentit (1)

Vierailija

Ihan noin pitkälle en ole mennyt kuin sinä ap.  Mutta huomaan selkeästi että ne asiat, joita koin lapsuudessani huonoiksi, en tee kotonani nyt. Näitä asioita on esim. tupakointi sisällä ja vanhempien alkoholinkäyttö johon yhdistyi se että me lapset olimme  yökaudet yksin kotona ja kun vanhemmat tuli kotiin, mukana tuli sitten metelöiviä ja kännisiä vieraita.

Meillä siis tupakoida ensinkään, korkeintaan yksi saunaolut juodaan. Koskaan ei lasten silmissä humalassa olla eikä tätä siedetä vierailtakaan. Myöskään meillä ei lapsia jätetä yksin, koska pahimpina hetkinä muistan ne yksinäiset, turvattomat ja  pelokkaat hetket, jossa minut jo 10-vuotiaana jätettiin kotiin huolehtimaan pikkuveljestä illasta aamuun. Aina vanhemmat ei tulleet heti aamullakaan, vaan vasta päivällä saivat kyytiä kinuttua jostain. Asuimme maalla, meillä ei ollut puhelintakaan edes että olisin voinut apua soittaa jos olisi ollut tarvis. Omille lapsille huolehditaan päiväsaikaankin jo pientenkin hetkien ajaksi että joku huolehtii, vaikka edes että naapurin täti on kotona ja kännykkä on lapsilla aina. Ovat kouluiässä nyt, joten luonnollisesti joutuvat joskus meitä kotona hetken odottamaan että töistä joudutaan.

Toisaalta olen ottanut omaankin kotiini sellaisia asioita, joita muistan lapsuudestani lämmöllä ja hyvällä. Näitä esimerkiksi joulun perinteitä, pääsiäistipun käynnin, joitain sisustusratkaisuja ja sen sellaista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat