Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousviisaat vastatkaa! Miksi korkorahaston arvo

Vierailija
16.10.2015 |

laskee, jos korot nousevat??! Eikös sen pitäis mennä päin vastoin?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkorahastoon tehdään sijoituksia sen hetken korkotasoon, sanotaanko vaikka 2 % koroilla. Ostetaan siis jotain korkotuotetta, vaikka yrityslainoja, joista maksetaan 2 % korkoa. Kun korot nousevat, uusien korkotuotteiden korot ovat korkeammat, vaikkapa 4 %. Nyt on siis mahdollista ostaa samanlaista yrityslainaa, mutta siitä saa paremman tuoton.

Korkorahastoon aiemmin ostetun korkotuotteen arvo laskee, ts. sitä ostetaan halvemmalla kuin aiemmin. Rahastoon ostetun korkotuotteen korko on sama kuin aiemmin, mutta rahaston arvo lasketaan siitä, mikä on sen sisltämien sijoitus päivittäonen markkina-arvo.

Vierailija
2/2 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkorahastoon tehdään sijoituksia sen hetken korkotasoon, sanotaanko vaikka 2 % koroilla. Ostetaan siis jotain korkotuotetta, vaikka yrityslainoja, joista maksetaan 2 % korkoa. Kun korot nousevat, uusien korkotuotteiden korot ovat korkeammat, vaikkapa 4 %. Nyt on siis mahdollista ostaa samanlaista yrityslainaa, mutta siitä saa paremman tuoton.

Korkorahastoon aiemmin ostetun korkotuotteen arvo laskee, ts. sitä ostetaan halvemmalla kuin aiemmin. Rahastoon ostetun korkotuotteen korko on sama kuin aiemmin, mutta rahaston arvo lasketaan siitä, mikä on sen sisltämien sijoitus päivittäonen markkina-arvo.

Kiitos tästä. Mutta edelleenkään en ymmärrä, miten rahaston arvo voi mennä negatiiviseksi kuten itselläni on käynyt. Eihän korkopapereita ole pakko myydä rahastosta mihinkään, vaan ne jauhavat rahaa vähintään kuponkikoron verran? Isoissa rahastoissa kuponkeja pitäisi tulla rahastoon lähes koko ajan?

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi